Moeite om te spelen
Bovenstaand scenario is hoe ik aan menig opdracht in Hunting Simulator begon. Gelukkig blijkt de melding meestal overdreven en is de missie daarna nog prima uit te spelen. Je moet er echter wel een heleboel geduld voor hebben. De titel is namelijk niet voor niets Hunting Simulator en dus ben je veel tijd aan het doorbrengen met het zoeken van sporen, het sluipen door de bosjes en het bespieden van de dieren om je heen. Toen ik de game binnen kreeg, had ik in eerste instantie een beetje moeite met het idee om op dieren te gaan jagen. Dat is eigenlijk best vreemd, want bij games waarbij ik andere mensen neerschiet heb ik meestal helemaal geen twijfels. Na mijn eerste paar missies merkte ik echter dat ik het toch wel leuk begon te vinden.
Als jager heb je namelijk een duidelijk doel (bijvoorbeeld: schiet twee vossen) en een duidelijk afgebakend gebied. Geen ingewikkelde verhaallijnen die je steeds maar weer een nieuw doel moeten geven om vooral verder te spelen. Dat vond ik ergens wel verfrissend. Helaas merkte ik na een tijdje dat het toch ook wel begon te vervelen. Je moet best wel een aantal missies uitvoeren in het eerste gebied voordat het tweede gebied beschikbaar wordt en die missies kunnen soms best lang duren. Daardoor had ik soms het idee dat ik bijna aan het grinden was om maar een nieuw gebied te kunnen bezoeken. Wil je echt kunnen genieten van Hunting Simulator dan zul je veel geduld en doorzettingsvermogen moeten hebben.
Bullet cam is een misser
Die verschillende gebieden zien er over het algemeen wel redelijk goed uit, maar de technische afwerking laat hier en daar te wensen over. Het gras ziet er bijvoorbeeld best realistisch uit. Het is soms hoog, soms laag en het beweegt mee met de wind en jouw bewegingen. Helaas wordt dat bruut verstoord door de bloemen die soms plotseling in beeld verschijnen en de lelijke textures van rotsen. Daar staat tegenover dat je wel behoorlijk ver kunt kijken en daarmee de dieren ook al best snel kunt spotten (als je eenmaal een getraind oog hebt). Je kunt zelfs proberen om dieren vanaf zo'n lange afstand neer te schieten, maar dat is bijzonder lastig.
Zeker als je ze in hun kop wil schieten voor maximale punten is het aan te raden om iets dichterbij te sluipen en te hopen dat ze je niet door hebben. Lukt het om een beest te raken dan wordt de 'bullet cam' geactiveerd. Dit kennen we van de Sniper Elite-reeks, maar de uitwerking in Hunting Simulator komt bijlange na niet in de buurt van de brute kogelactie van Sniper Elite. Zodra het lukt om een beest te raken, volgt de camera de kogel in de richting van dier waarna het zonder enige emotie omvalt of uit de lucht valt. Een behoorlijke anticlimax. Nu had ik niet verwacht dat er dierlijke organen uit elkaar zouden spatten zoals bij Sniper Elite, maar dit is wel echt het andere uiterste. De bullet cam voegt dus totaal niks toe.
Op bugs jagen
Tijdens mijn speelsessies ben ik diverse bugs tegengekomen. Geen gamebreakers, maar wel een aantal hele vervelende. Zo staan er soms in het level jagershutjes waar je gebruik van kunt maken. In een van de eerste missies kwam ik zo'n hutje tegen en leek het me wel slim om van daaruit de omgeving verder te verkennen. Een druk op de X-knop van mijn controller verplaatste me echter niet boven in de hut, maar ik werd geteleporteerd naar een hele andere locatie. Door daarna weer op X te drukken, stapte ik niet netjes uit de hut, maar mocht ik op de plek blijven waar ik was. Heel vreemd en vervelend, want daardoor moest ik een heel stuk terug lopen.
Een ander moment was ik op fazanten aan het schieten toen de bullet cam werd geactiveerd, maar daarna de tijd ook nog in slow motion bleef gaan. Het maakte het schieten van de fazant wel een stuk makkelijker, maar het leek me niet helemaal de bedoeling. Of die ene keer dat ik een poema tegenkwam die helemaal stil stond en totaal niet bewoog. Alsof hij wilde dat ik hem neerschoot. Dit soort fouten laten zien dat de ontwikkelaars beter nog even op bugs hadden gejaagd
Onduidelijke multiplayer
Dat is ook goed te zien in de multiplayer-modus. Die biedt de mogelijkheid om missies met meerdere spelers tegelijk uit te voeren, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Als je de lijst met beschikbare multiplayer-matches bekijkt, dan kun je helemaal niets zien daarover. Zo zou het mij interessant lijken om te zien hoeveel spelers er actief zijn, in welk gebied ze aan jagen en wat de missie is. Dat is echter totaal onduidelijk en daar kom je pas achter zodra je een multiplayer-potje binnen stapt. Zodra ik dan in het gebied actief was en op zoek ging naar een geschikte prooi gebeurde het me ook nog regelmatig dat de sessie zonder pardon werd afgesloten en ik terugkeerde naar het menu. Geen waarschuwing of seintje vooraf, waardoor dit vrijwel onspeelbaar is met onbekende gamers. Ik kan me wel voorstellen dat als je dit met vrienden speelt, je beter kan afspreken welke missie je gaat oppakken, maar met onbekende medespelers is het dus niet aan te raden.
Conclusie
De eerste missies van Hunting Simulator heb ik met plezier gespeeld, maar daarna volgde al snel een gevoel van herhaling en verveling. Er is zeer weinig motivatie om verder te spelen en de matige afwerking helpt daar ook niet bij. In de basis is de game echter wel redelijk in orde, dus als je echt een verstokte jager bent, dan kun je deze game best een keertje proberen. Iedere andere gamer wil ik echter aanraden om Sniper Elite 4 in huis te halen. Daar is de beloning voor het verkennen, sluipen en op afstand schieten namelijk vele malen groter.
Deze review is geschreven door Kevin Blokland.
Oordeel Hunting Simulator (PS4)
- Graphics 60
- Gameplay 50
- Originality 60
- Sound 65
- Replay 50
- Eindcijfer 57