Soms kijk je werkelijk je ogen uit...
Stijl
Tijdens de intro zien we hoe een jongetje met hoorns (Ico) naar een groot kasteel wordt gebracht. Daar wordt het jongetje in een stenen beeld geplaatst. Kennelijk is er een soort offer te brengen aan het kasteel. Dit gebeurt eens in de zoveel tijd, gezien het feit dat de hele hal vol staat met dergelijke beelden. Vervolgens zie je dat Ico het er niet mee eens is (waarom zou hij ook?) en hij brengt het stenen beeld in beweging op een wijze dat het uit de galerij valt. Het beeld is stuk en Ico kruipt eruit.
Hier mag de speler zijn intrede maken. Je neemt de controle over Ico en je gaat de omgeving verkennen. Al snel zie je een meisje (Yorda) belaagd worden door allerlei `schaduwwezens’. Je besluit haar te helpen. Yorda is blij dat je haar gered hebt en vertelt het jou in een onverstaanbaar taaltje. Je besluit om een uitweg uit het kasteel te zoeken en neemt Yorda mee. Al snel blijkt dat de voordeur gesloten is en dat de kasteelheks Yorda niet zomaar zal laten gaan. Daar begint het avontuur.
Onderweg zul je op diverse plekken komen, waar je mond zal openvallen over de grafische pracht en bijzondere bouwstijl van het kasteel. Ook de muziek is uitstekend bij deze setting gekozen.
Ico, de koene en heldhaftige ridder!
Als speler heb je de hele tijd de controle over Ico en met hem moet je diverse puzzels oplossen en Yorda beschermen tegen de schaduwwezens die eens in de zoveel tijd weer verschijnen en proberen haar mee te nemen. Als het de wezens lukt om haar mee te nemen, dan is het game over en versteent Ico. Gelukkig kun je Yorda verdedigen met een stok en later in de game ook met een zwaard.
Stil zijn nu, anders jagen we de vissen weg
en hebben we weer geen eten vanavond
Je hebt echter besloten Yorda mee te nemen op je weg uit het kasteel en dat moet je heel letterlijk nemen. Hand uitsteken naar haar en ze pakt je hand vast. Klim op een muur en hang weer naar beneden om Yorda naar boven te trekken. Je roept en ze komt, behalve in het geval van bepaalde hindernissen, dan moet de speler actie ondernemen om te zorgen dat Yorda verder met je mee kan. Juist dit element maakt deze game zo speciaal. De speler zal zich inderdaad Ico voelen, die een band heeft met Yorda. Ergens in het begin van het spel bijvoorbeeld, sta jij aan de ene kant en zij aan de andere kant van een gat. Je roept haar en ze springt, maar net niet ver genoeg. Jij valt dan (automatisch) op je knieën en grijpt haar nog net vast. Op dat moment ben je echt Ico en voel je je heel verbonden Yorda. Yorda zal later ook voor jou onmisbaar blijken. Onder andere omdat je haar nodig hebt om te saven. Met z’n tweeën op het bankje en de savefunctie zal geactiveerd worden.
Mooie ervaringen duren alleen nooit lang. Ook ICO niet. De game kun je in minder dan tien uur uitspelen. Maar dan moet je wel zo snel mogelijk alle puzzels oplossen. Soms liggen oplossingen erg voor de hand, op de andere momenten moet je net iets beter zoeken.
Loop eens door, meissie. Ik heb meer te doen vandaag!
Herspelen?
Ik weet niet of ICO een game is die je vele malen wil uitspelen, omdat er volgens mij verder geen extra’s te unlocken zijn na het uitspelen van de game. En er zit ook geen Time-attack-modus in, zoals Shadow of the Colossus die wel heeft. Maar puur als game op zich, heeft ICO op mij wel die aantrekkingskracht om vaker gespeeld te worden. Er zit een sfeer in, die geweldig is en ik nog nooit bij een game bespeurd heb.
Tja, en hier doen we het nu allemaal voor!
Kopen!
De game is zeker niet foutloos, zo zijn er soms even wat problemen met de camera en is de speelduur niet zo heel erg lang, maar het zijn slechts smetjes op deze game. Dit is een prachtige, sfeervolle game, die je gespeeld moet hebben. De band tussen Ico en Yorda is echt heel speciaal. Tip aan de mensen, die de game uitspelen. Zet je console niet af, als de credits verschijnen. Er volgt namelijk nog iets…
Oordeel ICO (PS2)
- Graphics 90
- Gameplay 90
- Originality
- Sound 90
- Replay 80
- Eindcijfer 88