Groter dan ooit:
In het begin van het spel wordt duidelijk dat Jak verbannen is naar de woestijn. Het is in dit gebied waar het grootste gedeelte van het spel zich afspeelt. Jak komt in een woestijndorp en weet zich al snel een weg naar de top te banen door missies te vervullen. Deze woestijnmensen zijn echter lang niet de enige groep die vechten voor de heerschappij: de metalheads, krimson guards, robots, lichtpriesters en meer groepen vechten ook voor overleving. Het mooie is dat niemand helemaal goed of slecht is, maar altijd een mengeling daarvan. Zelfs Jak heeft zijn problemen. Er zitten zoveel onverwachte wendingen in het verhaal en het einde subliem is qua verhaal. En dan heb je natuurlijk Daxter nog, die ook nu met zijn droge humor je altijd aan het lachen brengt. Hij is in dit deel ook weer goed op dreef. Aangezien dit het derde deel van het spel is, is er al een hele boel aan het verhaal voorafgegaan. Het verhaal spant zich over drie delen en mensen die Jak III spelen zonder I en II gespeeld te hebben zullen het niet helemaal begrijpen.
Rijden:
In Jak III is het hovercraft racen voor het grootste gedeelte verdwenen, maar er is een ander soort van racen bijgekomen: desertracing. De opzet van de dessertmissies klinkt heel saai: je stapt in een auto en moet een aantal spulletjes vinden, als eerste in een race eindigen, ergens binnen een bepaalde tijd aankomen of iets kapotschieten. Toch is het heel leuk. Je hebt namelijk verschillende auto’s, die je gaandeweg het spel vrij speelt. Er is bijvoorbeeld een auto die meters hoog kan springen, maar verder niet zoveel voorstelt. Je kiest dus een auto naar eigen smaak en soort missie die je moet doen. Verder wordt je vaak belaagd door bandieten die je neer proberen te schieten. Een van de grootste voldoeningen is een bom plaatsen achter je zodat je achtervolgers opgeblazen worden. Ik was vooral bang dat dit desertracen tegen zou vallen, maar door de verschillende auto’s, verschillende soorten missies en de grootte van de woestijn valt het heel erg mee.
Schieten:
Het schieten is nu flink uitgebreid. Jak heeft nog steeds vier basiswapens, maar kan elk van die wapens nog eens twee keer veranderen. Aan het eind van het spel heb je dus twaalf verschillende wapens. De wapens zijn allemaal verschillend. Er is een soort shotgun en een sniper aanwezig, maar ook een wapen wat een krachtige grondexplosie veroorzaakt en een wapen wat als je afgeschoten hebt, zelf in het rond gaat schieten. De wapens zijn dan wel redelijk cliché, maar zonder de wapens zou je alleen kunnen slaan en schoppen. Met al deze verschillende wapens zijn er zoveel manieren om door het level te komen. Je kunt je er gewoon doorheen knallen, of heel slim spelen met bijvoorbeeld de sniper of het mooi proberen te doen. Echter geen van deze manieren kun je niet de hele tijd volhouden, omdat de ammo opgaat en je dan weer een andere manier moet gebruiken. Erg afwisselend.
Duister en Licht:
Schieten en normaal vechten zijn echter niet de enige opties die je hebt om door de gevechten heen te komen. Jak kan ook met een knop van de controller veranderen in dark Jak. Hij is dan sterker en heeft verwoestende eindaanvallen. In Jak II kon je ook dark Jak activeren, maar toen voelde het onnodig aan. In Jak III zijn de gevechten lastiger en ammo schaarser dus zul je die extra krachten graag gebruiken. Behalve dat dark Jak beter is uitgewerkt is er nog een nieuwe optie ingevoerd en dat is light Jak. Als light Jak kun je niet vechten, maar defensieve aanvallen gebruiken zoals je energie terugkrijgen of een schild activeren. Door deze lightkrachten, die echt handig zijn, wordt er een goede balans gevonden tussen normaal rondschieten en vechten, af en toe extra sterk worden en af en toe wat defensiever bezig zijn.
dark & light
Zoals je al ziet aan de screenshots is dit een erg mooi spel. De personages zijn erg gedetailleerd en de effecten mooi. De omgevingen waren in Jak II nogal eentonig. Alles was grauw en donker. Nu is er veel meer afwisseling, omdat het spel zich in een stad en woestijn afspelen.
Ook is de grootte van het spel qua omgeving veel meer geworden. Elk karakter in dit spel klinkt gewoon goed. In Daxter zijn stem hoor je het machogedrag en de opschepperij terug en in Jak hoor je dat tikje duister. Verder is de muziek zelf gewoon goed.
Replay Value:
Het spel zelf is jammer genoeg niet echt groot. Na twintig uur kun je wel het einde zien. Er zijn dan nog wel heel veel dingen te doen. Je kunt het spel nog een keer in de hard mode spelen en alle orbs proberen te verzamelen. Die liggen door het spel verspreid of je moet kleine missies voor spelen. Met die orbs kun je dan secrets kopen zoals extra voertuigen en dergelijke. Je kunt dus wel zeggen dat er veel replay value zit in dit spel. Het probleem is dat je niet veel zin in hebt om dat te gaan doen. Het is saai om alle gebieden te gaan doorzoeken of om in 30 secondes ergens in de woestijn een orb te vinden.
Conclusie:
Dit spel is de ultieme mix. Er zijn zoveel verschillende dingen in het spel te beleven. In het verhaal zitten veel verschillende partijen en is soms heel serieus en groots opgezet en dan weer erg grappig. Je kan rijden in de woestijn met je favoriete auto of rondvliegen in Haven city. Je kan niet alleen vechten, maar ook schieten en speciale krachten gebruiken. Het is niet elk aspect afzonderlijk wat dit spel zo goed maakt, maar de mix daarin. Je zult je nooit vervelen…
Totdat je het spel af hebt en de sidequests gaat doen. Die zijn lang niet zo leuk als hoofdmode zelf. Verder word je niet zo gepakt door het verhaal als je Jak I en II niet hebt gedaan. Bij deze twee nadelen blijft het echter. Het spel nadert perfectie en voor de prijs op dit moment kun je dit nu echt niet meer laten liggen.
Oordeel Jak 3 (PS2)
- Graphics 96
- Gameplay 99
- Originality 90
- Sound 92
- Replay 89
- Eindcijfer 96