De eerste Mercenaries was een revolutionaire game. Op het eerste gezicht leek het op een normale third person shooter, maar zodra je wat zwaardere wapens in handen kreeg bleek dat de complete spelwereld aan gort geschoten kon worden. Verder kon je in de game gebruik maken van allesverwoestende airstrikes, die natuurlijk hand in hand gingen met de eerder genoemde destructie. Mercenaries 2 is niet veel anders, iets waar ik zelf geen problemen mee heb.
Kontschot
Aan het begin van de game krijg je de keuze uit drie verschillende personages. Er is de ruige zweed, met een hanenkam en een baard met vlechtjes, Matthias Nilsson, maar als je een wat aangenamer aanzicht wilt hebben tijdens je speelsessie’s kun je ook voor de Britse Jennifer Mui kiezen. Heb je toch liever een clichépersonage met een kale kop een sigaar? Dan is Chris Jacobs wat voor jou. Elk van de drie characters heeft een klein voordeeltje, zo kan Jennifer wat harder rennen, en kan Chris meer ammo dragen. Als je eenmaal een character hebt gekozen wordt je direct in de actie gedropt. Als je je eerste opdracht, die tegelijkertijd dient als tutorial, volbracht hebt keer je terug naar je opdrachtgever. In plaats van de gebruikelijke koffer geld probeert je baas je nu te vermoorden. Maar natuurlijk weet je net te ontkomen, ook al hou je er wel een kogel in je kont op na. Dit laat een echte mercenary natuurlijk niet zomaar gebeuren, dus pak je je wapens en ga je op pad, voor wraak en natuurlijk je welverdiende dosis geld.
Venezuela
Het mag duidelijk zijn dat Mercenaries 2 het niet van zijn verhaal moet hebben. Deze game speel je voor een aantal uurtjes keiharde schietactie, en dan zit je goed. In feite is Mercenaries 2 niet meer dan een next-gen versie van het eerste deel. De game draait nog steeds om dingen opblazen, mensen afschieten en… verder eigenlijk helemaal niks. Dit alles is overgoten met een free-roaming sausje, waardoor je vrijelijk Venezuela kunt verkennen met een van de vele voertuigen. Helaas is de wereld erg leeg en saai, waardoor het eigenlijk alleen dient om van missie naar missie te gaan, en niet als een mooie wereld waar je soms ook gewoon doelloos doorheen wilt toeren. Qua vervoersmogelijkheden bied de game je genoeg variatie. Je kunt een auto pakken, maar er zijn ook motoren, boten, tanks en zelfs helikopters. De besturing van deze voertuigen voelt erg arcade, maar het werkt allemaal erg lekker als je er eenmaal aan gewend bent.
Eentonig
Als huurling werk je natuurlijk niet voor een vaste opdrachtgever. Dit zorgt ervoor dat je zelf kunt kiezen voor welke factie je wanneer werkt. De game bezit vijf factie’s, die elk hun eigen missie’s en basissen hebben. Natuurlijk vinden niet alle factie’s elkaar even aardig, dus je zult je relaties in de gaten moeten houden. Als je bijvoorbeeld een missie voor de Amerikanen doet, betekent dit vaak dat je een Chinese basis moet binnendringen, wat je relatie met de Chinezen natuurlijk niet ten goede komt. Mocht je het te bont hebben gemaakt, dan kun je altijd nog je portemonnee trekken, en je fouten goedmaken door een paar miljoen dollar te overhandigen. Als je je missie’s zorgvuldig kiest zal dit echter niet nodig zijn. De meeste missie’s bestaan uit het binnenvallen van een basis, daar iemand of iets mollen, en weg weten te komen. Dit klinkt misschien eentonig, maar het wordt nooit saai, simpelweg omdat de game gewoon heerlijk speelt. De wapens klinken goed, het schieten voelt goed, de game is lekker chaotisch - soms een beetje TE chaotisch zelfs – en de destructie is prachtig. Alles wat je ziet in Mercenaries 2 kan namelijk compleet naar de kloten geschoten worden. Flatgebouwen, bomen, bunkers, waaktorentjes en zelfs je eigen basis, als je het ziet, kan het kapot. Het mollen van gebouwen ziet er niet alleen prachtig uit, het voelt ook erg goed. Verder is de destructie vaak in je voordeel te gebruiken. Gebouwen waar veel vijanden op staan kun je beter gewoon opblazen in plaats van al je ammo eraan te verspillen. Naast de hoofdmissie’s, die je door het verhaal begeleiden, zijn er voor elke factie ook nog een stel zijmissie’s, die eigenlijk hetzelfde vereisen, namelijk het opblazen van gebouwen en het vermoorden van bepaalde belangrijke personen. Mocht je echter wat meer geld willen, dan kun je deze zogeheten ‘high value targets’ ook in leven laten.
Bombs away!
Om je het wat gemakkelijker te maken tijdens de missie’s kun je in Mercenaries 2 altijd een vorm van hulp inschakelen. Al vrij snel in de game speel je namelijk een helikopterpiloot vrij. De helikopter kun je altijd inroepen om je een mooi voertuig te laten brengen. Als een missie te moeilijk is te voet, roep je de heli even op, en als je genoeg tanks ingeslagen hebt vergroot je je kans van slagen aanzienlijk. Naast voertuigen kun je ook kratten met wapens laten bezorgen, en als je erg in de problemen komt kun je de heli inroepen om je een lift terug naar je veilige basis te geven. Naast de helikopter krijg je ook al vrij snel de beschikking over een vliegtuig. Het mag dan niet net zo nuttig zijn als de heli, maar het maakt de game er zeker leuker op. Met het vliegtuig kun je namelijk allesverwoestende airstrikes oproepen. In het begin zul je niet veel meer dan een flatgebouwtje op kunnen blazen, maar naarmate je vordert speel je enorme bommen vrij die complete huizenblokken in as leggen. Maar niks verslaat de enorme kernbom die je aan het einde van de game vrijspeelt. Helaas is niks gratis in deze harde wereld, en dus zul je flink moeten dokken voor al dit moois. Naar mate je meerdere basissen voor de verschillende factie’s vrijspeelt kun je meer dingen kopen. Maar de vele luchtondersteuning kost niet alleen geld, je zult ook olie nodig hebben. Deze olie verzamel je door enorme olietanks, die over de wereld verspreid staan, te verzamelen. Je hoeft deze alleen even te selecteren, en je helikopter zal de tank oppikken, wat dan vreemd genoeg weer geen olie kost.
Co-op
De grootste vernieuwing ten opzichte van het vorige deel is de co-op mode. Dit keer kun je de complete game samen met een vriend doorlopen. Dit had natuurlijk allemaal heel mooi kunnen zijn, had ontwikkelaar Pandemic niet een paar domme keuze’s gemaakt. Deze game trekt de host namelijk wel heel erg voor. Besluit je iemand anders te joinen, in plaats van zelf een game te starten, dan ben je al je wapens, airstrikes en voertuigen kwijt, die je in de singleplayer verzameld had(als je terugkeert naar singleplayer heb je ze wel weer terug). Dit terwijl de host zelf al zijn spullen mag houden. Het komt er dus op neer dat de tweede speler suf met een AK47 rondloopt, terwijl de host de vijanden te lijf gaat met kernbommen en tanks.
Probleempjes
Naast de oneerlijke multiplayermode staat Mercenaries bol van de bugs en glitches. De game voelt haast onvoltooid aan, zo vreselijk veel fouten heeft Pandemic erin laten zitten. Naast het standaardwerk als een paar onzichtbare muurtjes, of een vervelend moment waarop je vast komt te zitten in een muurtje, heeft deze game ook wat grotere fouten. Zo joinde ik een keer een vriend, en opeens speelde ik met een ander personage. Dit was op geen enkele manier meer terug te draaien, dus nu speel ik mijn game maar door met een personage dat ik helemaal niet wil. Verdere bekende bugs zijn kogels die spontaan in raketten veranderen, vijanden die niet meer kunnen schieten, niet meer dood kunnen gaan of helikopters die vrolijk doorvliegen zonder dat ze je bestelde object afleveren, het zit er helaas allemaal in. Maar het allerergste zijn misschien nog wel de vele achievementbugs. De PS3 en PC versie’s hebben hier natuurlijk geen last van, maar de 360-gamer die erg gesteld is op zijn gamerscore wil wel zijn achievements krijgen als hij ze verdiend heeft. Helaas geeft deze game erg vaak willekeurig achievements, zonder dat je ze verdient hebt, om daarna bij de volgende, waar je veel moeite voor hebt gedaan, te weigeren. Voeg hier nog de nodige co-op bugs, waarbij mensen op het ene scherm ergens anders zijn dan op het andere, en je kunt concluderen dat een paar maandjes extra bugfixing geen kwaad had gekund.
Conclusie
Mercenaries 2 is een waardig vervolg, het doet niet veel nieuws, maar de vraag is of dat ook wel nodig is. De destructie is prachtig, de game ziet er goed uit en het speelt allemaal heerlijk weg. Als je bereid bent om door de bugs heen te kijken, dan heb je een ongelooflijk vermakelijke game. Wil je dit niet, wacht dan even tot de game gepatched is, of vis hem over een paar maandjes uit de budgetbak.
Oordeel Mercenaries 2: World in Flames (Xbox360)
- Graphics 80
- Gameplay 70
- Originality 30
- Sound 85
- Replay 75
- Eindcijfer 72