De Metal Gear serie is al sinds de jaren tachtig een van de vreemdste games series die er bestaat. Plotwendingen vliegen je om de oren, het ene personage nog kleurrijker en excentrieker dan de vorige en voor kenners van muziek, literatuur en natuurlijk games zitten de Metal Gear games vaak vol met knipogen naar werken van anderen. Sinds Hideo Kojima echter op een nogal bijzondere wijze bij Konami is vertrokken, lijkt de Metal Gear serie een beetje de weg kwijt. Met de aankondiging van Metal Gear Survive reageerden veel fans van de serie nogal verward. Natuurlijk, de serie kenmerkt zich vooral sinds de Solid subtitel door bijzondere gebeurtenissen zoals een kunstmatige intelligentie die een trainingsprogramma bestuurt, teleportatieportalen en cloaking devices, maar ook hele vreemde tegenstanders zijn geregeld aan de orde. Dus zombies en een alternatieve wereld zijn zo vreemd nog niet.
Geen Solide balans
Metal Gear Survive draait namelijk om een aantal leden van Diamond Dogs dat een portal ingezogen wordt en daardoor in een alternatieve wereld genaamd Dite belandt. Deze wereld wordt bevolkt door ondode wezens en lovecraft-achtige monsters. Door tegenstanders te verslaan verdien je zogenaamde Kuban kristallen, die voor van alles en nog wat gebruikt kunnen worden. Zo heb je deze kristallen nodig om upgrades te kopen voor je personage, je basis te verbeteren, wapens en voorwerpen te maken en nog veel meer. Qua gameplay-systemen heeft Survive een hoop opties te bieden. In de wereld van Dite moet je namelijk constant op zoek naar voedsel om te kunnen overleven. Oh, en drinkwater natuurlijk. Heel veel drinkwater.
Tijdens de reguliere gameplay (en tijdens het managen van je inventory in de menu’s) is je hunger en thirst-meter constant aan het teruglopen. Vooral tijdens de eerste paar uren van de campagne is die constante druk behoorlijk vermoeiend. Survive is namelijk een vreemde game qua balans. Omdat je in het begin van het verhaal dus strandt in een alternatieve wereld en je letterlijk je weg moet vinden door de mist en de vele missies die je aan moet gaan, is de teruglopende meter die je constant herinnert aan je lichamelijke behoeften behoorlijk stressvol. Dieren doden, hun vlees en huid verzamelen en deze onderdelen verwerken tot eetbaar voedsel is best leuk, maar als je vervolgens beseft dat de respawn-rate van dergelijke dieren behoorlijk laag is dan is Survive al snel een management klus in plaats van een leuke game om te spelen.
Geen Solide start
Survive komt namelijk pas tot zijn recht als game na een uur of tien. De eerste uren van de campagne is heel goed te merken dat Konami weinig tijd gestoken heeft in een het maken van een eerlijke game. Met eerlijk bedoel ik vooral dat, hoewel de game voor een schappelijk prijs van rond de veertig euro in de winkel ligt, het uiteindelijke product werkelijk vol zit met microtransacties. En je wordt door de moeilijkheidsgraad aan het begin van het spel bijna gestimuleerd om er meteen gebruik van te maken. Het meest frappante is nog wel dat je bij de start van het spel je personage aanmaakt en er drie afgesloten slots te zien zijn voor het maken van alternatieve spelfiguren. Wil je die unlocken? Dan betaal je tien euro per slot. Behoorlijk beschamend om de Metal Gear naam voor dergelijke praktijken te gebruiken. En het is vooral vervelend omdat onder de microtransacties en de verknipte balans van de gameplay desondanks, in de basis in ieder geval, er qua gameplay toch een leuke game verborgen zit.
Bouw aan een Solide basis
Aanvankelijk start je met een speer als wapen. Voor grote groepen geen aanrader natuurlijk, maar door gebruik te maken van je enorme scala aan opties kun je bijvoorbeeld een hek neerzetten en je tegenstanders vanachter dat hek neersteken. Al snel vind je gelukkig plannen in kisten en voor je het weet ga je actief speuren naar dergelijke kisten. Elke grote kist die je spot heeft namelijk een slot dat je moet openen en een hendel die je langzaam opzij moet draaien door met de R2-knop binnen een tweetal lijntjes te blijven. Krijg je het niet voor elkaar om binnen de lijntjes te blijven? Dan wordt het openen van de kisten een stuk luider en loop je het risico dat je vijanden op het lawaai afkomen. De kisten bevatten plannen voor wapens, gadgets en kleding. Elk van deze voorwerpen heeft een eigen normering, waardoor Metal Gear Survive al snel aanvoelt als een RPG met Metal Gear gameplay.
Binnen de kortste keren krijg je missies om mensen te redden en deze terug te brengen naar je basis. Weet je zo’n missie te voltooien, dan krijg je er een teamlid bij om je basis mee te managen en uit te bouwen. Ook hier komen weer veel gameplay-elementen kijken. Zo moet je plannen waar je omheiningen plaatst, wachttorens en natuurlijk werkplaatsen om je wapens te kunnen maken. De mensen die je redt kun je inzetten om je basis te onderhouden of om missies uit te voeren en daarmee nieuwe loot te verzamelen. Toch is dat laatste aspect een stuk minder belangrijk dan het eerste. Door personages aan voedsel te laten werken heb je al snel een constante stroom aan aardappelen en ander voedsel. Het voelt vooral na de eerste uren worstelen als een enorme opluchting als dat moment in het spel aanbreekt.
Solide gameplay opties
Hoewel je al snel vuurwapens vindt om mee aan de slag te gaan, is het eerder aan te raden om een boog te gebruiken. Zoals gezegd komen vijanden op lawaai af, dus de meeste wapens leveren meer problemen op dan ze oplossen. De boog is een prima alternatief omdat je gebruikte pijlen ook weer uit de lichamen van je tegenstanders kunt plukken. Daarnaast is het al snel mogelijk om hardere pijlen te maken en vuurpijlen af te vuren.
Naast al die te verzamelen plannen moet je ook Kuban kristallen gebruiken om je personage te verbeteren. Met elk level dat je stijgt verdien je een skillpoint dat ingezet kan worden om je bestaande vaardigheden uit te bouwen of te verbeteren. Het lijkt aanvankelijk maar een korte lijst aan mogelijkheden, maar dat is omdat Survive pas na het voltooien van het verhaal echt tot leven komt qua opties. Na het uitspelen van de hoofdlijn krijg je namelijk de keuze om te wisselen tussen klassen en nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Qua content zit het dus wel goed met Survive.
Solide graphics in een grauwe wereld
Misschien is het je wel opgevallen dat de afbeeldingen bij deze review behoorlijk grauw zijn qua kleurgebruik. Helaas weerspiegelen ze heel erg de totale grafische ervaring van Survive. De wereld van Dite is enorm grauw en weinig kleurrijk. Natuurlijk horen woestijngebieden dat ook te zijn, maar omdat de locaties die je bezoekt nauwelijks van elkaar verschillen kan dat al snel eentonig worden. Er zijn wel een paar gebieden die iets kleurrijker zijn, maar die liggen ver uiteen. Tegelijkertijd kan maar moeilijk ontkend worden dat de Fox Engine op technisch vlak goed in elkaar zit. De textures zijn mooi en scherp, de game loopt enorm soepel en eigenlijk zou ik graag meer ontwikkelaars met het potentieel van deze engine bezig willen zien.
Toch zijn er ook een paar kleine minpunten op het technische vlak van Survive te vinden. De game heeft namelijk behoorlijk lange laadtijden. Zit je in het spel, dan hoef je daar niet meer mee bezig te zijn. Maar schakel je tussen singleplayer en het online component, dan kunnen er wat ergernissen ontstaan. Daarnaast is het overigens behoorlijk irritant dat Survive alleen gespeeld kan worden als je een online verbinding hebt. Ik heb geregeld gehad dat mijn game afsloot tijdens het spelen omdat de verbinding niet goed werkte. Dus zo geweldig zijn de servers van Konami ook niet.
Conclusie
Metal Gear Survive is een game geworden die naar mijn mening meer kans van slagen had gehad onder een andere naam. Natuurlijk zijn de gameplay-systemen overduidelijk Metal Gear. Maar het spel is ook grauw, de personages zijn vlak en zelfs saai en de game is duidelijk zo gebalanceerd dat spelers richting microtransacties geduwd worden. Het is jammer aangezien onder die minpunten een game zit die best tof is om te spelen. Het zijn alleen de ergernissen die veel startende gamers waarschijnlijk bij de game wegjagen. Weet je door de eerste tien uren heen te komen, dan zal het plezier ook toenemen. Maar de vraag is of iemand wel zin en tijd heeft om door de zure appel heen te bijten om een sporadisch lekkere hap tegen te komen. Konami heeft zichzelf in ieder geval geen dienst bewezen door de game tussen een free-to-play en een full-priced titel in te zetten. Want nu heeft de game de nadelen van beide mogelijkheden en weinig van de voordelen.
Deze review is geschreven door Gerard Olsder.
Oordeel Metal Gear Survive (PS4)
- Graphics 70
- Gameplay 60
- Originality 50
- Sound 70
- Replay 60
- Eindcijfer 62