Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Mindjack (Xbox360)
35 100 1

Review Mindjack (Xbox360)

Tegenwoordig kunnen de games van Square Enix het beste vergeleken worden met de borsten van Tatjana Simic. Waar ze vroeger alle concurrenten overtroffen en beiden werden gezien als het summum van perfectie, wordt daar tegenwoordig heel anders over gedacht. Nu stelt het niets meer voor dan een lege huls en wordt het alleen nog maar gewaardeerd door spelers met te veel zakgeld.  Desalniettemin blijf ik als old school Square fan nog altijd hopen op een ervaring zoals die van Chronotrigger en Final Fantasy. Zo ook bij Mindjack.


Tot zover het "verhaal"
Wanneer je de game start, krijg je een korte inleiding te zien waarin de hoofdpersoon Jimboy de opdracht krijgt om een vrouw ongezien te achtervolgen. Hierin faalt onze held Jim en als hij opgemerkt wordt door een geheim agent is hij genoodzaakt om de beste man uit te schakelen.
Na een korte introductie met hier en daar wat Amerikaanse filmcliché’s stormt er een leger soldaten binnen die het voorzien hebben op de vrouw. Op dat moment werd het me duidelijk dat ik het beste het verhaal kon laten voor wat het was en vestigde ik mijn hoop op de gameplay.





In Mindjack moet je je een weg banen door een aantal gebieden terwijl er hordes soldaten op je af komen. Deze soldaten dien je één voor één af te schieten. Ook hebben de developers een soort coversysteem in het spel verwerkt zoals in  Gears of War, maar dan heel slecht. Een beetje als de Nachtwacht maar dan nagetekend door je broertje van 7.  Voor elke tegenstander die je afmaakt krijg je xp waarmee je levelt. Om de zoveel levels krijg je een nieuwe vaardigheid (perk) die je kan gebruiken om je personage te verbeteren. Bijvoorbeeld een perk om nauwkeuriger te schieten. Nadat je het spel voor de eerste keer hebt uitgespeeld heb je nog niet het maximale experience level bereikt en moet je dus het spel opnieuw uitspelen als je alle perks wilt behalen. Je kan in dat geval de singleplayer nogmaals uitspelen of een vriend helpen met zijn singleplayer voortgang in de multiplayer modus.

Mindjacken
Als je een soldaat neergeschoten hebt, heb je de mogelijkheid om je mindjack ability te gebruiken. Hiermee kan je de soldaat brainwashen (Mindslaven) waardoor de computergestuurde tegenstander zich tegen zijn eigen team keert. Daarnaast kan je ook de gemindslavede vijand Mindjacken waardoor hij niet meer door de computer bestuurd wordt maar direct door jou als speler. De bedoeling hiervan is natuurlijk om afwisseling te bieden in de gameplay, maar bijna alle vijanden die je tegenkomt zijn, op een paar uitzonderingen na, dezelfde voetsoldaten. Daarnaast besturen de gemindjackte vijanden precies hetzelfde als de hoofdpersoon. Wel zijn er een aantal uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de elite units. Die kom je soms tegen, maar deze zijn zo kwetsbaar en langzaam, dat ik er zelf altijd voor koos om de hoofdpersoon te besturen. 




Mijn enige hoop was de multiplayer component. Wat doe je als de game klote bestuurt en de AI nog dommer is dan Bonnie St. Claire? Inderdaad, je gooit er een multiplayer mode in! Ik weet uit ervaring dat zelfs de slechtste games leuk kunnen worden als je ze speelt met een paar vrienden. Helaas draaide dit ook weer uit op een deceptie.

Gedurende de singleplayer game  kan je er voor kiezen om spelers van XBL te laten joinen. Deze spelers besturen mindslaves tijdens jouw singleplayer voortgang. Echter, de spelers vechten aan jouw kant of aan de kant van de tegenstanders. Het kan dus voorkomen dat je teammaat bestuurd wordt door UrBaNLoLZzzzZz89 of dat je hem juist als tegenstander hebt. Op zich een leuk idee dat, mits goed uitgevoerd, voor leuke gameplay had kunnen zorgen. Het probleem is dat wanneer UrBaNLoLZzzzZz89 level 50 is en jij level 5 het de gameplay niet ten goede komt. Zo had ik een keer een teammaat die velen levels hoger was waardoor het hele level uitgeroeid was voordat ik het wist. Terwijl aan de andere kant van het spectrum ik geen steek verder kwam toen  UrBaNLoLZzzzZz89 opeens mijn tegenstander werd en mij steeds van achter een auto neerschoot zonder dat ik er wat aan kon doen.




Op dat punt heb ik dan ook besloten om de game uit te zetten en niet meer aan te raken. Ik had nog makkelijk een paar alinea’s door kunnen gaan met het opsommen van slechte punten maar ik denk dat er genoeg woorden aan vuil gemaakt zijn. Er is werkelijk niets leuk aan de game. De omgevingen zijn kaal en ongeïnspireerd, de AI van de vijanden is om te janken en van de flardes verhaal is niets te bakken. Vandaar dat ik de game dan ook niemand aanraad.
 

Deze review is geschreven door Daan

 

Oordeel Mindjack (Xbox360)

  • Graphics 50
  • Gameplay 35
  • Originality 70
  • Sound 45
  • Replay 50
  • Eindcijfer 35

Aantal keer bekeken: 8490 

Laagste 1 prijzen voor Mindjack (Xbox360)

10.40 10.40 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Lamar Games 10
€  6.95€ 3.45   € 10.40

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van The Chosen One
The Chosen One ( 736   2) 21-02-2011 13:37
Roep al maanden dat dit een megafaal zou worden.
Toen ik de 1e trailer al zag wist ik het al. Rare apen met machineguns op de schouders, raar switch systeem waar je een civilian wordt met gelijk een machinegun in je handen, weird rocketslide alleen zonder de rocketpower en daarnaast nog slechte graphics om het geheel te ondersteunen.

Het bedrijf wist het zelf ook wel want ze gingen ineens een trailer maken met echte mensen i.p.v. gameplayfootage.
avatar van Dicapo
Dicapo ( 3493   15) 23-02-2011 19:12
Leek me juist wel leuk. Maar na al de reviews laat ik m maar links liggen.
avatar van Laminaatplaat
Laminaatplaat ( 715 ) 26-02-2011 01:35
De afslachting door Yahtzee op Zero Punctuation was ook weer zalig!
avatar van Lemmingwings
Lemmingwings ( 299 ) 28-02-2011 17:57
Ik vraag me toch af of die Japanners niet door hebben dat dit spel zuigt terwijl ze het maken :|
avatar van Valthyr
Valthyr ( 6163 ) 23-03-2011 22:47
LOL @ Intro.

Square enix heeft Batman: Arkham Asylum uitgebracht. Just Cause 2 is ook vette pret. En Daar komt Deus Ex: Human Revolution aan dit jaar. En ook Batman Arkham City!

Nee, die hebben ze niet gemaakt (deze game is ook niet door Square-Enix ontwikkeld). En het komt mede door de overname van Eidos door Square-Enix. Maar het is nu hoe dan ook Square-Enix.

Verder interesseert de game me geen ruk.
avatar van Witteijsbeer
Witteijsbeer ( 744 ) 24-03-2011 11:10
Haha, dat stukje over de multiplayer is erg goed.

Vraag me toch af waarom dit soort games nog uitgebracht worden.