Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Mirror's Edge: Catalyst (PS4)
65 100 1

Review Mirror's Edge: Catalyst (PS4)

Terwijl ik deze review aan het typen ben, luister ik op mijn koptelefoon naar de soundtrack van Mirror's Edge. Dan bedoel ik de Mirror's Edge die in 2008 verscheen en vooral bij de pers goed werd ontvangen. Ook ik was enthousiast en heb de game met veel plezier gespeeld. Toen Electronic Arts in 2013 bekend maakte dat ze bezig waren met een vervolg, was ik dan ook heel blij en kon ik niet wachten tot ik met de game aan de slag kon gaan. Nu, drie jaar verder, ligt Mirror's Edge Catalyst eindelijk in de winkels en kunnen we zelf ervaren of dit een waardige opvolger is geworden.

Stad van glas
Bij het neerzetten van de basis van Mirror's Edge Catalyst heeft ontwikkelaar DICE goed gekeken naar de huidige markt van videogames. Waar het origineel nog een lineaire game was met duidelijke levels en redelijk afgebakende paden, word je nu losgelaten in een open wereld. In die wereld verplaats je je over de daken van de stad genaamd Glass. Je stapt weer in de schoenen van Faith, die als runner aan de slag gaat. Daarbij leidt het verhaal je naar verschillende locaties in de stad om informatie te zoeken, pakketjes af te geven, of andere opdrachten uit te voeren. Ondertussen probeer je vooral uit de handen van de bewakers van K-Sec te blijven. Het verhaal is echter totaal niet interessant en de personages blijven heel oppervlakkig. Uiteindelijk is het niet meer dan een slap excuus om je rond te laten rennen door de stad.


Zwierezwaaien
Het feit dat je dit rennen, klimmen en klauteren nu in een open wereld doet voelt heel goed. Je kunt echt je eigen weg bepalen en gebruik maken van alle objecten die je op je pad tegenkomt om op je eindbestemming te komen. Denk aan opgestapelde kratten om omhoog te springen, of om via ziplines naar beneden te glijden. Dit gaat allemaal heerlijk soepel en hierin schuilt dan ook de kracht van Catalyst. Zeker als je al wat verder in de game zit en meer gevoel hebt bij het ‘freerunnen’, kan je als Faith soms minutenlang achter elkaar in beweging zijn zonder te stoppen. Dat voelt echt geweldig en is dan ook het grootste pluspunt van de game. De besturing helpt daar ook bij. Die is vrijwel hetzelfde als in het originele Mirror's Edge en dat zit wel goed. Het is in het begin even wennen, maar al snel zwierezwaai je je een weg door de stad.

Runner Vision
Daarbij hoef je niet bang te zijn dat je de weg kwijtraakt, want dankzij Runner Vision zie je altijd de route naar het volgende punt. Runner Vision zorgt ervoor dat er steeds bepaalde objecten rood kleuren, zodat je weet dat je die route moet volgen. Dit werkt best goed en hiermee heeft DICE een goede oplossing voor de navigatie door de stad gevonden. Tijdens missies word de Runner Vision nog weleens uitgeschakeld, zodat je in het begin even zelf je weg moet zoeken. Dit is soms wel een beetje frustrerend vanwege het design van de stad. Doordat veel oppervlaktes gemaakt zijn van glas en/of heel erg glanzen, had ik nog weleens moeite om te kunnen zien of ik ergens overheen kon springen of niet. Daardoor liet ik Faith vaker dan nodig in de afgrond vallen. Gelukkig heeft Catalyst veel checkpoints en hoef je dus nooit een lang stuk opnieuw te overbruggen.


Lege wereld
Hoewel het rennen, springen en klauteren over de daken heel tof is om te doen, is de wereld van zichzelf eigenlijk heel saai. De stad heeft de typische witte cleane sfeer en aan de ene kant past dat wel goed bij de game, die stijl die we herkennen van de originele Mirror’s Edge. Aan de andere kant gaat het hierbij ook mis, doordat de stad heel leeg oogt. Natuurlijk loop je over daken en dat gebeurt over het algemeen niet zoveel, maar het voelt bijna alsof je door een lege wereld beweegt. Als je van een dak naar beneden kijkt zie en hoor je wel allerlei voertuigen bewegen, maar dat voelt toch heel ver weg. Hier en daar staan er ook NPC's te wachten tot je bij hen een pakketje komt halen of brengen. Dit voelt een beetje ongemakkelijk, want ze staan je altijd aan te staren en bewegen verder totaal niet. Daarbij valt ook op dat hun gezichten er grafisch echt lelijk uit zien. Zeker als je vlak voor ze staat verbaas je je dat dit tegenwoordig nog kan in games.

Slaan en schoppen
Om de wereld een beetje interessant te maken heeft DICE deze gevuld met allerlei opdrachten, waarbij je zo snel mogelijk naar een bepaald punt op de kaart moet freerunnen. In het begin is dit wel leuk om te doen, maar al snel gaat het heel erg op elkaar lijken. Je bent toch iedere keer een pakketje binnen een tijdslimiet aan het bezorgen, of aan het proberen uit de handen van de bewakers van K-Sec te blijven. Voor dat laatste doel kan je er ook voor kiezen om het gevecht aan te gaan. Deze keer is dat niet om met een doorgeladen machinegeweer op ze te richten, maar zal je het moeten doen met de moves die Faith in huis heeft. Dit gaat niet altijd even soepel en de bewakers geven niet al te veel weerstand, maar het past wel beter in de gameplay van Catalyst dan wanneer je ineens een pistool in je handen gedrukt krijgt. Een goede keuze dus van DICE.


Snelle tijd neerzetten

De standaard multiplayer-opties ontbreken in Mirror's Edge Catalyst, net als in het origineel. Wel heb je de optie om Time Trials te doen en daarbij te proberen de snelste tijd neer te zetten. Voel je je creatief, dan kan je ze ook zelf maken en delen met de rest van de wereld. Dit is opzich wel leuk gedaan, maar weet niet heel lang interessant te blijven. Zeker in het begin van de game verbaas je je weleens over de snelle tijden die sommige gamers neer weten te zetten bij de opdrachten. Later blijkt dat die spelers al bepaalde moves hadden vrijgespeeld waardoor ze veel sneller door de omgeving kunnen bewegen. Het lijkt dus logischer om eerst de hoofd- en zijmissies uit te voeren en de Time Trials pas op te pakken als je de volledige Skill Tree hebt ontgrendeld. Op zich heb ik geen moeite met het feit dat sommige moves in die Skill Tree vrijgespeeld moeten worden, maar op deze manier voelt het wel een beetje gek.

Conclusie
Wanneer je als Faith in de juiste flow terecht komt en soepel door de wereld beweegt, voel je de kwaliteit van Mirror's Edge Catalyst. Het is heerlijk om in één soepele beweging door de stad te gaan en daarbij je eigen weg te vinden. Ik vind het dan ook erg jammer dat de rest van de game zo tegenvalt.  De wereld is te leeg, het verhaal totaal niet interessant en de graphics niet strak genoeg. Het originele Mirror's Edge wist echt een diepe indruk achter te laten, waardoor die nog steeds bij veel gamers in het geheugen gegrift staat. Ik ben echter bang dat Catalyst snel in de vergetelheid zal verdwijnen.


Deze review is geschreven door Kevin Blokland

 

Oordeel Mirror's Edge: Catalyst (PS4)

  • Graphics 65
  • Gameplay 75
  • Originality 70
  • Sound 70
  • Replay 55
  • Eindcijfer 65

Aantal keer bekeken: 11525 

Laagste prijzen voor Mirror's Edge: Catalyst (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 19-06-2016 20:45
Ook de eerste Mirrors edge vond ik leeg, eentonig en saai. Begreep de hype ook niet zo omdat de reviews destijds niet overdreven spannend waren.
avatar van Care
Care ( 48793   1) 19-06-2016 22:42
Ik heb genoten van deel 1. Ook de Time trials. Zoals ik het lees is het een beetje meer van het zelfde. Zal deze dus ook wel oppikken
avatar van Brainalyser
Brainalyser ( 51 ) 20-06-2016 02:20
Typisch zo'n gevalletje waar een hele kleine groep heel luidruchtig is, waardoor er een deel 2 gemaakt wordt waar niemand echt op zit te wachten.
avatar van Riquelme
Riquelme ( 2457 ) 20-06-2016 03:08
Zo jammer om te lezen wat ze met een van mijn favoriete spellen hebben gedaan. De beta viel mij erg tegen.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 20-06-2016 08:40
Och ik vermaeck mij er wel mee, hoeft ook geen tientallen uren te zijn. Verhaal klik ik sowieso al door, ik wil gewoon rennen. Dat geforceerde verhaal snapte ik na het eerste filmpje al niet meer, maar dat heeft 90 % van de games. Niet een verhaal kunnen brengen, en al zeker niet op een boeiende manier.
avatar van Tailsknux
Tailsknux ( 1851 ) 20-06-2016 09:38
Mirror's Edge was gewoon een goede game buiten wat puntjes van kritiek. Het is dan ook jammer dat ze niks met die kritiekpuntjes hebben gedaan in dit deel (buiten een open wereld toevoegen).
avatar van Forrestfield
Forrestfield ( 2236   1) 20-06-2016 10:37
Vind het cijfer voor geluid aan de lage kant, gezien hoe het spel beide de muziek en typische spel geluiden samen voegt tot een geheel. Het oppakken van verzamel objecten en (goed) uitvoeren van bepaalde acties hebben hun eigen geluidseffect dat naadloos samen smelt met de muziek.

Het spel heeft zo z'n problemen, maar is van ouds leuk. Vooral als je van time-trail hield in het eerste deel dan kun je met ME:C goed uit de voeten gezien je als speler naast de vele al bestaande time-trails zelf ook time-trails kunt maken en delen met de wereld.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2441   2) 20-06-2016 11:33
Leuk spel, beleef er plezier aan. Echter niet voor iedereen weggelegd, wel blij dat EA uiteindelijk de ballen heeft gehad om toch een reboot uit te brengen voor de liefhebbers na de teleurstellende verkoopcijfers van de eerste game.
avatar van The Gamer
The Gamer ( 37 ) 20-06-2016 13:28
Interessant, de eerste game stond om zijn goeie graphics en geweldige muziek. De sequel is blijkbaar gelijk, maar dan met minder goede graphics en muziek. Leave it to EA to take steps backwards
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 20-06-2016 14:56
Was er al bang voor. Toch is het een game die ik wel ga spelen ondanks ze matige score.
avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6069 ) 20-06-2016 15:00
Quote:
Typisch zo'n gevalletje waar een hele kleine groep heel luidruchtig is, waardoor er een deel 2 gemaakt wordt waar niemand echt op zit te wachten.

Met ongeveer een 8 op metacritic valt dat wel mee lijkt me.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5957   21) 20-06-2016 17:44
Mjah, wat ik me afvraag; wordt het beoordeeld als een 1st person action-adventure, of als een pure time-trials runner, waarbij het dus veelm eer om racen tegen de klok gaat en het verhaaltje en de missies niets meer zijn dan een kapstok waar de gameplay aan opgehangen is...!?