Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin (MHS2) is eigenlijk minder een Monster Hunter te noemen; eerder een Monster Rider. Oké je moet nog steeds vijandelijke monsters bevechten, maar ook een groot gedeelte van de game is het verkrijgen van monsters (dan worden ze monsties genoemd) zodat je met ze kunt vechten en op ze kunt rijden. Kan deze schattige Monster Hunter spin-off tippen aan de hoofdserie?
Razewing Ratha
Het verhaal gaat als volgt: jij bent het kleinkind van de legendarische Rider Red. Zijn monstie was Guardian Ratha, een Rathalos (een drakenmonster), de beschermer van het eiland waar jullie vandaan komen. Je ontmoet al snel Ena, een Wyverian meisje (een ander humanoïde ras, die erg oud kunnen worden). Zij was al bevriend met je opa en hij heeft haar een ei nagelaten om aan jou te geven. Het is natuurlijk het ei van Guardian Ratha.
Maar jouw nieuwe monstie is niet zomaar een Rathalos, het is de Razewing Ratha. Volgens de legende heeft deze Rathalos de Wings of Ruin, en kan hij met zijn vleugels de hele wereld in de brand zetten. Daarom is niet iedereen een fan dat jij – als nieuwe onervaren Rider – zo’n gevaarlijke monstie hebt. Je gaat de wereld in omdat er nu veel hunters achter je monstie aanzitten.
Daarnaast zijn er veel andere vreemde gebeurtenissen, zoals fel rood licht wat uit grote gaten uit de grond komt. Dit licht zorgt ervoor dat veel monsters losgeslagen zijn en dorpen beginnen aan te vallen. Perfecte omstandigheden dus om de wereld te verkennen en op onderzoek uit te gaan. Dit doe je gelukkig niet alleen; je hebt in elk gebied wel een reisgenoot. En natuurlijk komt de legendarische Felyne Navirou ook met je mee op avontuur. Hij zit vol cat puns en grappen, dus een purrfecte setting!
Egg-celent
Je wordt elke keer in korte quests op pad gestuurd om er zo langzaam maar zeker erachter te komen wat al dat rode licht en die grote gaten veroorzaakt, waardoor alle monsters zo doordraaien. Tijdens deze quests moet je monsters verslaan en kun je spullen vergaren, zodat je daar weer nieuwe items van kunt maken. Je komt ook nog een van de leukste gedeeltes van de game tegen tijdens deze quests: eieren van monsters. Deze kun je uit laten broeden bij de stallen en dan krijg je er een nieuwe monstie bij. Deze kunnen gezegend zijn met goede genen, waardoor ze nog sterker zijn. Denk aan EV’s en IV’s bij Pokémon. Je kunt ook de genen van de ene op de andere monstie overbrengen. Op je avonturen kun je maximaal zes monsties meenemen, en sommige hebben ook bepaalde eigenschappen waar je op moet letten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ver springen, zwemmen of klimmen. En dit is erg handig omdat sommige schatkisten zo ineens wél bereikbaar worden.
Monstie vs. Monster
Ondanks de eerdere Pokémonvergelijking met turn-based gevechten, is het vechtsysteem in MHS2 toch iets anders; namelijk veel uitgebreider. Jij vecht namelijk samen met je monstie mee, met je eigen wapen. Je hebt vaak ook nog een reisgenoot die je ook helpt in battles, samen met hun monstie.
Je hebt drie verschillende types aanvallen die elkaar verslaan als steen-papier-schaar: kracht- snelheid-techniek. Daarnaast heb je ook nog verschillende soorten wapens die wel of niet goed zijn tegen bepaalde monsters: zoals een zwaard, een hamer of een pijl en boog. Maar er zijn ook ondersteunende wapens als een hoorn om je team mee te boosten en bijvoorbeeld extra veel verdediging te geven of om iedereen extra gezondheid te geven.
Daarnaast heb je ook nog veel speciale aanvallen. Als jij en je monstie dezelfde soort aanval doen, doe je een combinatie-aanval, en dan doe je extra schade. En als je Kinship meter vol is kun je op je monstie rijden tijdens het gevecht en doe je een nóg sterkere aanval. Ook hebben de monsters waar je tegen moet vechten soms meerdere vormen. Dan moet je bijvoorbeeld eerst een specifiek lichaamsonderdeel van ze aanvallen voor je ze kunt verslaan. Je kunt de snelheid van de gevechten ook versnellen zodat je alle filmpjes die bij speciale aanvallen horen niet ziet en de turn-based gevechten in zijn geheel ook een stuk sneller gaan. Je hoeft ook niet alle gevechten te doen; je kunt wegrennen van rondzwervende monsters die niet belangrijk zijn voor het verhaal. Dat is ook erg handig, want op sommige plekken is het lastig om ze te ontwijken.
Schattig doch pittig
Op deze manieren hebben ze ervoor gezorgd dat de turn-based gevechten lekker vlot gaan. Ook zijn de gevechten altijd erg leuk en uitdagend om te doen. Je moet goed nadenken en het komt vaak genoeg voor dat je bij een tussenbaas wordt verslagen en je je strategie moet aanpassen. Deze turn-based combat heeft genoeg extra’s om het voor een lange tijd interessant te houden.
Want hoewel MHS2 er schattig uitziet, kan het soms nog best pittig zijn. Zeker als je niet al te veel wilt grinden en niet overal al te lang wilt blijven hangen, dan kom je al snel tegen hoe moeilijk het kan worden. Zeker omdat het ook best wel lastig is om aan genoeg geld en materiaal te komen voor betere wapens. Je moet hier wel echt weloverwogen keuzes in maken.
Kleurrijke omgevingen
De grafische stijl is erg mooi van MHS2. De gebieden zijn allemaal erg kleurrijk, net als de personages en de monsters. De gebieden zijn mooi en variërend. Op de stijl is niets aan te merken. Op de uitvoering helaas wel. Het heeft namelijk wel veel last van pop-in. Als je naar het gras in de verte kijkt zie je eerst alleen de texturen. Pas als je dichterbij komt worden de sprieten in je scherm gezet. Ook de schaduwen zijn niet altijd even mooi; die hebben nog wel eens last van kartelranden. Maar hier moet je niet al te veel op letten, want dat verpest de ervaring alleen maar. Verder ziet het er gewoon uit als een supermooie game, met veel tussenfilmpjes die ook echt de moeite waard zijn om helemaal uit te kijken.
De stemmen klinken ook erg goed. Bijna de hele game door wordt er gebruikgemaakt van voice-acting. Je eigen karakter is stil, maar dat stoort gelukkig niet. Sommige stemmen voelen wel een klein beetje alsof ze niet bij het karakter passen, zoals die van Navirou, maar dat kan ook persoonlijk zijn. De muziek is ook goed en past bij de omgevingen. Alleen soms als je al lang in een gebied bent dan valt de muziek nog wel eens stil. Maar dat is ook niet heel storend.
Stijlvolle personages
Alle personages zijn erg mooi vormgegeven en hebben allemaal hun eigen unieke stijl. Ook kun je je eigen stijl helemaal aanpassen; er zijn veel mogelijkheden om je uiterlijk aan te passen. Ook tijdens het spelen kun je hier nog aanpassingen in brengen. Ook kun je elk kledingstuk dat je krijgt aanpassen naar de kleurstelling van je eigen smaak. Je kunt Ena en Navirou ook andere kleding geven, en met de bijbehorende amiibo van MHS2 kun je nog speciale kledingstukken vrijspelen.
Conclusie
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is een ontzettend leuke RPG. Het verhaal is erg interessant, maar wordt gelukkig lekker luchtig gehouden door de cat puns en grappen en grollen van Navirou. De gevechten zijn erg uitdagend en gaan niet snel vervelen. Je bent constant bezig om genoeg materialen te verzamelen om nieuwe wapens te laten maken. Het is erg leuk om eieren te verzamelen, ze uit te laten broeden en te hopen op een monstie die je nog niet hebt. Of dat je er eentje uitbroedt die de juiste genen heeft. De omgevingen zijn prachtig, net als de personages. Je beleeft veel leuke avonturen met ze. Kortom: MHS2 is een game die je urenlang zoet kan houden (zeker als je je bedenkt dat er 81 monsties zijn om te verzamelen!).
Deze review is geschreven door Lisa Halman.