Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
NBA 2K18 (PS4)
70 100 1

Review NBA 2K18 (PS4)



Bij Budgetgaming kregen we NBA 2K18 wat later binnen dan veel andere media. Het voordeel daarvan is dat we alvast een kijkje konden nemen hoe de game in het algemeen wordt ontvangen. We moesten een keer flink slikken toen we een kijkje namen op MetaCritic: De gemiddelde reviews tot nu toe geven de game een 8.4 – iets lager dan het vorige deel, maar zeker een indicatie van een heel goede game – terwijl de gamers zelf de game met de grond gelijk maken en 2K18 gemiddeld een 2.3 geven. Wat is er aan de hand? Moet je als Budgetgamer 2K18 nou aan je collectie toevoegen, of kun je je geld wel beter besteden?

We spelen scheidsrechters en gaan als volgt te werk: We bekijken verschillende segmenten en kijken of het de makers lukt om daarbij te basket te raken. We geven NBA 2K18 daarbij een start van 2 punten omdat het met de ijzersterke NBA 2K-basis begint.



De gameplay
Laten we eerst kijken naar hetgeen waar het in deze game allemaal om draait (of zou moeten draaien): het basketballen. De supergeavanceerde basis van 2K17 is natuurlijk behouden gebleven, maar het is 2K opnieuw gelukt om deze weer verder te verbeteren. Ten eerste zijn de animaties verder geperfectioneerd. Ieder onderdeel van de spelerslichamen reageert realistisch op de gebeurtenissen in het spel waardoor alles er niet alleen nog beter uitziet, maar ook vrijwel alle frustratietjes uit 2K17 zijn weggewerkt. Ten tweede wordt in het spel nu uitgebreider ingegaan op de voor- en nadelen van sterk, zwaar of lang zijn in de NBA, en doordat spelers een enorme variatie hebben in termen van deze dimensies ontstaat steeds een heel eigen dynamiek tijdens het spel. Ten derde is de AI flink verbeterd en reageren zowel teamgenoten als tegenstanders veel realistischer op elk van jouw bewegingen. Zo draaien ze netjes door wanneer je het veld doorkruist, en is de verdediging dit keer daadwerkelijk bereid je te helpen wanneer nodig.

2 punten (een ringloos midrange schot)


De MyCareer modus
NBA 2K-spelers vroegen zich vast al af waar 2K nu weer mee op de proppen zou komen voor MyCareer, de modus waarin je jezelf naar de top toe balt. Dit keer hebben de ontwikkelaars weer een stapje verder weg gezet van het pure basketbal; er is een hele wijk gebouwd waar je naast je NBA-carrière onder andere ook aan je straatbasketbal, garderobe, mini-games en fitnessbody kunt werken. Hierdoor word je aangemoedigd continu te switchen, bijvoorbeeld van een NBA-potje via een online straatwedstrijd naar een dunk-minigame. Iedere activiteit zorgt er daarbij voor dat je speler op de een of andere manier beter wordt. Daarnaast speelt zich in deze ‘Proving Grounds’ wijk ook een nieuw verhaal af, waarbij jij in de huid kruipt van ‘DJ’ die een carrièreswitch maakt. Het is minder hoogdravend gebracht dan eerdere verhalen, waardoor het een leuke achtergrondrol speelt en weinig elementairs toevoegt. MyCareer is daarmee een aardige evolutie van de eerdere NBA 2K-titels, met als grootste voordeel de sfeer en algehele symbiose tussen de spelmogelijkheden en als grootste nadeel dat het nu nog langer duurt om een aantal simpele acties uit te voeren, omdat je telkens weer die wijk moet doorkruisen. Daarnaast zijn de servers op moment van schrijven nog niet stabiel genoeg om online net zo’n goede spelervaring neer te zetten als offline.

1 punt (een vrije worp die nog net de bodem van het net weet te raken)




De andere modi: MyTeam, MyGM, Play Now, etc. etc.

De afgelopen jaren heeft NBA 2K steeds weer nieuwe spelopties ontwikkeld om mee aan de slag te gaan. Dit jaar komt elk van de verschillende modi weer iets uitgebreider terug, behalve Play Now Online wat helaas nauwelijks aangepast is na de verbeteringen vorig jaar. MyTeam daarentegen is nog verder uitgebreid en vormt vrijwel een geheel aparte game met tal van on- en offline uitdagingen, competities en coaching-mogelijkheden. Leuk daarbij is dat nu de focus ligt op het creëren van een team volgens een bepaalde speelstijl (bijvoorbeeld naar binnen snijden van buiten de driepuntslijn) en daar de juiste spelers en boosters voor te vinden. Ook MyGM is verder uitgebreid en vormt nu zelfs een alternatieve tijdslijn voor je ‘MyCareer’ speler. Het leuke aan deze modus – en ook de andere meer simulatie-gerichte modi – is dat je zelf kunt kiezen of je alle touwtjes in handen wil nemen of vooral de wedstrijden speelt en de rest aan je AI-assistenten over laat. Daarmee zal elke basketbalfan zijn gewenste manier van spelen ergens in NBA 2K terug kunnen vinden.

2 punten (een slam-dunk)

De replaywaarde
NBA 2K18 biedt dus tal van mogelijkheden waarbij het meeste nog mooier en nog dieper is. De vraag is: blijft dat alles ook daadwerkelijk leuk? In theorie wel, de mogelijkheden zijn immers eindeloos. In praktijk echter is 2K dit keer te ver gegaan in een lijn die ze de afgelopen jaren hebben ingezet: het gebruik van VC (‘Virtual Currency’). Deze online munt verdien je met vrijwel alles wat je doet in het spel en kun je vervolgens investeren in tal van aspecten: de skills van je eigen speler, zijn uiterlijk, kleding of accessoires, of bijvoorbeeld pakjes kaarten voor MyTeam. Het probleem: dit kost allemaal superveel VC en je verdient heel weinig met het spelen van al de modi. De oplossing die 2K biedt: je zuurverdiende euro’s aan hen geven en je krijgt er VC voor terug. Dit gaat zover, dat 2K18 op veel momenten niet meer voelt als een full-price titel voor je console, maar als een free-to-play app zoals je ze wel kent van je smartphone. Feitelijk geeft 2K je drie keuzes: ofwel je stopt honderden uren aan grindwerk in de game, ofwel je trekt je portemonnee, ofwel je blijft altijd een vrij slechte speler en rommelt off- en online wat aan. Elk van deze opties is niet leuk en daarmee gooit 2K zijn eigen glazen in (al zal het met deze ontwikkeling vast meer dan genoeg verdienen om weer snel nieuwe te laten zetten).

0 punten (een te nonchalante volledig gemiste 360-dunk met sterallures)
 



Conclusie
Als simulatie is 2K18 weer briljant en het basketballen oogt en voelt nog fantastischer dan vorig jaar. De nieuwe MyCareer modus voegt niet bijster veel toe aan de vorige delen, maar zorgt er samen met MyTeam en MyGM voor dat er een zee van tijd in 2K18 kan worden gestopt. Helaas moet je die uren ook wel echt vrij hebben om een beetje progressie te kunnen maken, of hoopt 2K dat je je portemonnee trekt om het allemaal wat sneller te laten verlopen. Deze laatste ontwikkeling is dit keer echt te ver doorgeslagen en als Budgetgaming vinden we dat erg jammer. Wanneer je een full-priced game in huis haalt, wil je niet het gevoel hebben vooral met een onverzadigbaar interactief reclamebord op te zitten gescheept. Zeven punten weet de game uiteindelijk bij ons te scoren. Daarmee speelt 2K18 een aardige wedstrijd, maar is een volledige overwinning niet gegund.

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.
 

 

Oordeel NBA 2K18 (PS4)

  • Graphics 95
  • Gameplay 95
  • Originality 75
  • Sound 90
  • Replay 20
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 6505 

Laagste prijzen voor NBA 2K18 (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Maarten95
Maarten95 ( 610 ) 27-09-2017 15:51
Maar als ik je goed begrijp treft VC dan eerder de gameplay. De gameplay is volgens jouw review te afhankelijk van deze valuta.

Daarnaast adviseer ik je nog even de review na te lezen. Ik irriteerde me aan je gebruik van het woord "hun".
avatar van Brepsel
Brepsel ( 194 ) 27-09-2017 16:00
Ik was net als vele anderen zeer teleurgesteld. Ik had dit jaar minder het gevoel van ik wil de game graag hebben, maar toch besloten de game te kopen. Vrij snel erna had ik er al spijt van. Het VC gebeuren is nog erger geworden en het is gewoon niet leuk meer. Ik heb voorheen nog wel geld erin gestoken maar nu doe ik dat echt niet meer. Dus dit is de laatste keer dat ik het spel koop op release. Ik wacht de volgende keer wel, of helemaal niet.
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 27-09-2017 16:28
7 punten te veel deze score. Dit soort praktijken horen in free 2 play games op je mobiel thuis en hebben niks in een game van €50-70 te zoeken. Net zoals elke game tegenwoordig kistjes moet hebben.

Het is gewoon wachten tot de consument het zat is en we weer ladingen games in de woestijn kunnen begraven. Misschien zou dat nog het beste zijn.
avatar van Davidov
Davidov ( 14011   2) 27-09-2017 17:56
Zo, dat is een behoorlijk lager cijfer dan het vorige deel hier kreeg :o
avatar van Rominick
Rominick ( 2538 ) 27-09-2017 18:22
Waarom replay een 2? Je maakt een nieuw personage en je hebt meteen al een andere campaign. Of speelt een speler die 2.10 is hetzelfde als een van 1.50?
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 28-09-2017 09:23
Metacritic user reviews staat nu op 1.9 359 reviews
Vorig deel kreeg een user review rating van 6.4. 237 reviews
Tegen over 8.2 en 8.8 voor de oude op gaming websites.
Echt toon gewoon ballen en brand zo een game af.
Mobiele rommel prop je maar in free2play games.
Geen 60 euro titels.


avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 28-09-2017 10:02
Quote:
Waarom replay een 2?
Als ik in een full-priced videospel microtransacties tegenkom ben ik er al snel klaar mee. Ziekelijk gewoon.
avatar van Whitewater82
Whitewater82 ( 432 ) 28-09-2017 10:54
Zolang het geen pay to win word heb ik niet zo heel veel problemen met micro transacties in full priced games. nba 2k14 was mijn eerste nba game uit de 2k serie. Hier kon je de vc ook al kopen , maar het grinden van wedstrijden viel toen nog wel mee. Bij nba2k18 heeft 2k er voor gekozon om de my career mode pay to play te maken. Natuurlijk is belachelijk, maar geen redden om de game een 1 of 2 te geven uit protest.

Zonder de my career mode in nba2k18 een pure basketball sim met een geweldige presentative ( al heb je die naar 10 x bekijken wel gezien ) .
,zeer goede graphics + geluid en een game met zeer veel mogelijkheden zoals bijvoorbeeld spelen met klassieke teams. Zodat er eindelijk antwoord gegeven kan worden welke teams beter zijn 1996 bulls / huidige warriors , of dream team 1 vs team usa 2012.

Ik heb niet zo heel veel met het geven van een cijfer, maar een 7 is meer dan terecht. Al was de replay waarde wel ophoog gegaan met minder of helemaal geen micro transactions.






avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 28-09-2017 11:12
Quote:
Zolang het geen pay to win word heb ik niet zo heel veel problemen met micro transacties in full priced games.
En hoe lang zouden we nog moeten wachten tot ontwikkelaars dit er wél in gaan doen? De opzet is te debiel voor woorden; Waarom honderden potjes spelen wat duizenden uren kost als je ook gewoon €5,- over kan maken voor die kekke pakjes.

Vroeger (yep) was het simpel; Speel een modus uit en je krijgt wat nieuws; Een character, een nieuwe skin of misschien weer een nieuwe modus waar je weer meer dingen in vrij kan spelen. Tegenwoordig wordt extra rotzooi al gepromoot voordat een spel al uit is. Season passes liggen al klaar voordat mensen nog een seconde van het spel hebben gespeeld. En schijnbaar is dat normaal.

En mensen kunnen wel zeggen; 'Jamaar ik ga het niet kopen.' Er zullen zat suffies op deze wereld zijn die het wél doen. En dat geeft een signaal naar de ontwikkelaars dat dat soort shit dus werkt. Dus straf spellen er maar op af. Geef het desnoods een nul, hoe kinderlijk het ook klinkt. Als de verkoopcijfers tonen dat het niet werkt draaien ze misschien bij om weer een normaal spel op de markt uit te brengen.
avatar van Whitewater82
Whitewater82 ( 432 ) 28-09-2017 11:59
Ik snap het punt dat het een probleem kan worden maar zolang het om kekke pakjes of mooie ( destiny ) shaders gaat, en niet om guns of exclusieve perks maakt het mij niet zo heel veel uit, en moeten gamers lekker doen wat zij niet kunnen laten. Wat mij betreft word het pas een probleem als je , zoals in in de laatste cod bepaalde wapens alleen kan krijgen door deze te kopen Shadow of war is een ander schoolvoorbeeld hoe het niet moet. De game heeft niet alleen te veel verschillende versies, met belachelijke pre-order onzin, maar ook nog betaalde xp boosts, en als hoogte punt kun je ook nog eens dlc characters kopen. Dus pay to win.

Opzich heb ik niet zo'n heel groot probleem met dlc of het pre-orderen van de season pass als ik zeker weet dat ik de game meer dan 100+ uur ga spelen zoals bijvoorbeeld Destiny . Deel 1 heb ik ruim 1200 uur gespeeld over +- 3 jaar, en Destiny 2 inmiddels ruim 90 uur.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het vreemd is dat bepaalde characters of zelfs wapens tegenwoordig niet alleen dlc zijn, maar ook ruim voor de release aangekondigd worden. Het lijkt mij dat deze in de game geplaatst kunnen worden.

het is vrij makkelijk, maar nutteloos om een game de grond in te boren tijdens een review. Het probleem is dat de meeste "casual" gamers deze toch niet lezen, en ik heb het idee dat juist deze groep gebruik maakt van de mogelijke short cuts. Omdat zij geen 1000+ uur in bijvoorbeeld Destiny kunnen stoppen, maar wel die sharder, of dat speciale wapen willen hebben.

time waste done destiny