Variatie is troef
In New Super Lucky’s Tale bestuur je jong vospersoontje Lucky. Het vluchtige introfilmpje probeert iets van een verhaal voor te schotelen, maar veel verder dan ‘Lucky heeft een magisch boek waardoor hij naar verschillende werelden kan reizen en oh ja er is een kwaadaardige kat’ komt het niet. Veel maakt dat niet uit, dankzij het magische boek is er mooi excuus om de levels te situeren in gevarieerde settings van boerderijen tot tropische eilanden. Vrijwel elk personage dat je tegenkomt is ontzettend schattig, van Zen-boeddhistische Yeti-worstelaars (dat lees je goed) tot de meest vriendelijke spookjes sinds Casper. Het zorgt ervoor dat het spel erg geschikt is voor de jongste kindertjes, zeker gezien de laagdrempeligheid van de gameplay. Wat dat betreft is het jammer dat er geen optie is om het spel in het Nederlands te spelen.
In het spel belandt Lucky telkens in een andere hub world. Dat 3D-gebied kan je een beetje verkennen om wat muntjes te verzamelen en korte gesprekken aan te gaan met wezens uit die wereld, maar het dient vooral als portaal naar de daadwerkelijke levels van de game (denk aan het kasteel uit Super Mario 64). Deze levels komen in drie smaken: 3D-collectathons à la Spyro the Dragon of Banjo-Kazooie, 2D-levels zoals bekend van Donkey Kong Country en 2,5D-levels waarin Lucky automatisch rent en de speler alleen hoeft te springen of duiken. Ongeacht het soort level zijn er altijd vier doelen: het vinden van de letters L-U-C-K-Y, het behalen van driehonderd muntjes, het vinden van een geheime pagina en het bereiken van het einde. Voor elk behaald doel ontvangt Lucky een pagina en wanneer er genoeg pagina’s verzameld zijn kan de eindbaas van de hub world uitgedaagd worden, waarna Lucky naar de volgende wereld reist. Zoals je ziet mengt het spel behoorlijk wat verschillende activiteiten door elkaar; dat is de grootste troef van het spel. Als je even geen zin meer hebt in een 3D-level is er waarschijnlijk ook wel een 2D-level beschikbaar. Of, als je helemaal geen zin meer hebt in platformen en je toch de Switch nog niet uit hebt gezet, kun je één van de optionele puzzels spelen die te vinden zijn in elke wereld.
What’s New, Lucky?
De ontvangst van Super Lucky’s Tale was niet heel lovend, vandaar dat de makers voor de Switch-versie verbetering beloofde. Blijkbaar vond de ontwikkelaar dat er zoveel veranderd was dat het spel “nieuw” genoemd kon worden. De meest substantiële verandering lijkt de toevoeging van twee DLC-pakketten te zijn. De eerste daarvan is geïntegreerd in het hoofdverhaal, terwijl de tweede speelbaar is nadat de credits over het beeld rollen. Dat laatste gebeurde bij mij overigens al na zeven uur, ook al had ik elke wereld voor zo’n negentig procent uitgespeeld. Het gaat onder andere zo vlot voorbij omdat het spel nogal vergevingsgezind is. Lucky beschikt over een double jump, waarna hij ook nog eens met zijn staart kan zwiepen om nóg langer in de lucht te blijven. Hierdoor is het makkelijk om een fout te herstellen. Ook de vijanden bieden weinig weerstand en de aanvallen van Lucky hebben zo’n enorme hit box dat je ook van ruime afstand gevaarlijk bent.
Jammerlijk genoeg is het overzetten van de Xbox naar de Switch niet foutloos gegaan. In de grotere 3D-levels kan het nogal eens gebeuren dat het spel even stottert of dat de framerate een dipje neemt. Dit komt zowel docked als handheld voor. Vaak heb je hier geen last van, maar in de latere levels gebeurde het toch een aantal keren op een ongelukkig moment, waardoor ik onnodig afging. Frustrerend, maar gelukkig zijn deze onfortuinlijke voorvallen op één hand te tellen. Erger zijn de laadtijden; deze zijn ontzettend lang. Het inladen van een hub world kan makkelijk langer dan een minuut duren en zelfs wanneer een level opnieuw geladen moet worden omdat Lucky doodging, ben je zo twintig seconden verder. De port is dus verre van perfect.
Conclusie
New Super Lucky’s Tale is een degelijke platformer. Niets meer, niets minder. Het doet niets dat je niet al eerder gezien hebt en bereikt nooit de hoogtes van de meesterwerken uit het genre, maar dat betekent niet dat het geen vermakelijk spel is. Wel is het jammer dat, ook al is de adviesprijs veertig euro, het spel zo kort is en er wat technische mankementen zijn. Als je dit voor lief neemt, staat je een charmante platformer te wachten.
Deze review is geschreven door David Doorakkers.