Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Octopath Traveler (Switch)
82 100 1

Review Octopath Traveler (Switch)

De laatste jaren draaien de meeste Role-Playing Games (RPG’s) van de grote uitgevers om zo’n groot mogelijke wereld met fantastische graphics. Het systeem dat gebruikt wordt voor de gevechten moet zo actievol mogelijk zijn, want dat is wat iedereen wil spelen. Vroeger was dit allemaal anders; de werelden van RPG’s bestonden voornamelijk uit pixels, de gevechten waren turn-based en daarmee een stuk trager. Square Enix probeert met hun nieuwe spel Octopath Traveler die goede oude tijd van de klassieke RPG te doen herleven. Dus terug naar de basis met een pixelige grafische stijl en langzame turn-based gevechten. Of dit goed uitpakt zal moeten blijken!


Kort door de bocht bestaat Octopath Traveler eigenlijk uit acht losse verhalen. Aan het begin van Octopath Traveler kies je een van de acht personages als hoofdkarakter en daarmee ga je op avontuur. Deze keuze moet je heel goed overwegen, want dit personage zit altijd in je team en kan dus niet meer gewisseld worden met de andere personages. Nadat je het eerste hoofdstuk hebt doorlopen met het gekozen personage opent de wereld van Octopath zich. Je kunt gaan en staan waar je wilt. Alle verhalen van de personages zijn opgedeeld in hoofdstukken. Om een nieuw personage toe te voegen aan je team, moet je naar de stad reizen waar hij/zij woont en dan het eerste hoofdstuk van het personage volgen. Het eerste hoofdstuk van de personages volgen allemaal hetzelfde stramien: eerst wordt er wat verteld over de achtergrond, vervolgens is er een probleem, en het probleem oplossen betekent vaak een kerker doorkruizen met aan het einde een baasgevecht. Als je net zoals ik eerst alle personages in je team wilt hebben kan dit op een gegeven moment wat repetitief aanvoelen, maar je hebt altijd de keuze om een hoofdstuk van een andere personage te gaan volgen.

Deze manier van verhaalvertelling voelt fris aan. Alle losse verhalen zijn goed geschreven en zijn zowel in het Japans als in het Engels ingesproken. Toch brengt deze manier van verhaalvertelling ook een probleem met zich mee; alle verschillende personages hebben weinig tot geen interactie met elkaar. Waarom zullen ze dan samen met het door jouw gekozen hoofdpersonage gaan reizen? Octopath geeft daar eigenlijk geen antwoord op en daardoor mist er toch iets in de verhaaltelling. In de Tales-spellen wordt dit bijvoorbeeld opgelost door skits: optionele gesprekjes tussen personages die meer diepgang geven. Wat in Octopath Traveler wel zeer goed gedaan is, zijn de verschillende achtergronden van de non-playable characters. Bijna iedere NPC heeft een achtergrond en dat zorgt voor meer diepgang van zowel de wereld als de motivaties van de verschillende NPC’s. Ieder personage heeft ook zijn eigen mogelijkheid om de NPC’s te gebruiken. Zo kan Ophilia NPC’s toevoegen aan het team en in de gevechten oproepen en kun je met Haa'nit vechten tegen de NPC’s voor meer ervaringspunten.
 


Sommige NPC’s geven je zijmissies, maar het is vrij ingewikkeld om te achterhalen wat er van je verwacht wordt bij zulke missies. Er is geen logboek voor de zijmissies en je kunt ook niet makkelijk achterhalen wat je wel en niet gedaan hebt. Ik kan begrijpen dat het spel je niet aan het handje wil houden, maar in het begin had ik echt geen flauw idee wat ik moest om een zijmissie af te ronden. Ik liet ze dus maar voor wat het was, wat natuurlijk jammer is; sommige missies leveren nog wel leuke voorwerpen op en de ervaringspunten zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.


Grafisch is Octopath Traveler een plaatje. De gebruikte pixelgraphics nemen je weer helemaal terug naar het tijdperk van de SNES, maar dan eigenlijk nog mooier. Dit komt voornamelijk doordat de licht- en schaduweffecten zeer goed zijn toegepast. In tegenstelling tot de klassieke RPG’s kun je in Octopath Traveler ook over de z-as lopen, waarbij de achtergronden mee naar achteren gaan wat voor meer diepte zorgt. Je hebt een woestijn, een jungle, dorpen en steden die allemaal er even goed en verzorgd uit zien. De sprites van de vijanden zijn ook allemaal van verschillende grootte: zo zijn moeilijkere vijanden net iets groter en eindbazen zijn al helemaal een stuk groter. Dit doet ook echt denken aan spellen zoals Final Fantasy VI. Deze graphics en het gehele spel worden ondersteund door fantastische muziek gecomponeerd door Yasunori Nishiki. Ieder nieuw gebied dat je betreedt heeft zijn eigen deuntje dat past perfect bij het gebied of situatie die er is.
 


De gevechten van Octopath Traveler zijn net zoals in de klassieke RPG’s turn-based, maar er zitten een paar aanpassingen aan. Een van de aanpassingen is vergelijkbaar met het Brave Point systeem uit Bravely Default en Bravely Second, maar in Octopath Traveler wordt het Boost Point genoemd. Na iedere aanval krijgt het personage een extra aanval om mogelijk te gebruiken bij hun volgende beurt. Tijdens de beurt van een personage kan er gekozen worden om deze extra aanvallen te gebruiken om zo meer schade te doen. Vijanden hebben ook allemaal een zwakte voor een of meerdere soorten wapens of magie. Door die te vinden en te misbruiken kun je vijanden de Break-status krijgen. Alle vijanden hebben een teller met daarop de hoeveelheid aanvallen die ze kunnen weerstaan voordat ze in de Break-status gaan. Als een vijand eenmaal in de Break-status is beland, valt hij een beurt niet aan en neemt hij extra schade op. Deze twee systemen zorgen er mede voor dat de gevechten dynamisch blijven en nooit gaan vervelen.


Dat is maar goed ook, want je zult regelmatig een paar uur moeten grinden om een bepaald level te bereiken. Dit is nodig om voorbij een bepaald baasgevecht te komen of een gebied te kunnen betreden. De baasgevechten duren soms vrij lang en kunnen best pittig zijn. Dit is helemaal geen probleem, omdat dit meer strategische diepgang biedt en je goed moet nadenken over welke aanval je gaat gebruiken. Een verkeerde beslissing kan een totale vernedering zijn van je team. Echter, zo’n moeilijke overwinning betaalt zich dan uit in echt veel betere voorwerpen of meer ervaringspunten. Na ieder gevecht krijgen de personages Job Points, en deze punten kun je gebruiken om nieuwe vaardigheden en aanvallen aan te schaffen voor de personages. Je hebt vrije keuze om te kiezen tussen de verschillende vaardigheden, maar de keuze die je maakt is wel belangrijk. Na iedere gekochte vaardigheid wordt de volgende een behoorlijk stuk duurder. Hierdoor moet je goed nadenken over welke vaardigheid je gaat kopen voor het personage.


Octopath Traveler is een goede toevoeging aan de groeiende hoeveelheid spellen die op de Nintendo Switch wordt uitgebracht. De manier van verhaalvertelling voelt fris en geeft veel vrijheid. Deze vrijheid zorgt er dan wel weer voor dat er een soort van overkoepelend verhaal mist en je eigenlijk acht losse verhalen speelt. Of je dit erg vindt is natuurlijk helemaal aan jou. De verschillende veranderingen aan het gevechtssysteem zorgt ervoor dat dit dynamisch blijft en niet snel gaat vervelen. Hierdoor voelt het grinden ook aan als een minder groot probleem.


Deze recensie is geschreven door Pascal Jongsma

 

Oordeel Octopath Traveler (Switch)

  • Graphics 85
  • Gameplay 80
  • Originality 80
  • Sound 90
  • Replay 75
  • Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 10579 

Laagste 1 prijzen voor Octopath Traveler (Switch)

59.88 59.88 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Gameshop Twente 8.5
€  54.00€ 5.88   € 59.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Heinster
Heinster ( 1001 ) 24-07-2018 14:12
Ben zeker geïnteresseerd, maar de prijs voelt gewoon niet goed, ik zou meer een 39,99 prijs hierachter verwachten, but that might be just me .
avatar van Phoenix
Phoenix ( 74 ) 24-07-2018 14:36
Quote:
Ben zeker geïnteresseerd, maar de prijs voelt gewoon niet goed, ik zou meer een 39,99 prijs hierachter verwachten, but that might be just me .
Lees louter positieve dingen over deze titel. Houd er rekening mee dat een RPG sowieso altijd een grote(re) game is en dus meer memory inneemt het kan dus best zijn dat het een 39,99 product had moeten zijn maar dit gezien het geheugen op de cartridge niet haalbaar was.

Dat of het is de prijs gewoon dubbel en dwars waard, kan ook natuurlijk!
avatar van Kobrakay
Kobrakay ( 982 ) 24-07-2018 14:49
Nog geen minuut gespeeld, maar de Collectors Edition was het wel waard
avatar van Starscreamer
Starscreamer ( 230 ) 24-07-2018 14:55
85 voor SNES graphics???
Vind het overigs wel mooi eruit zien maar anno 2018 kan alleen een 85 gegeven worden uit nostalgie. Maar dat is mijn bescheiden mening
Als ik dit mijn vriendin laat zien zou ze zeggen oude meuk.
avatar van Haaibaai
Haaibaai ( 256 ) 24-07-2018 14:57
Echt een superleuk spel. Als je nog twijfelt even de 'demo' spelen. Dan kun je de eerste 3 uur van het spel gewoon doorlopen en mocht je dan geinteresseerd zijn geraakt, dan kun je in het volledige spel gewoon verder waar je gebleven was in de demo.
avatar van Phoenix
Phoenix ( 74 ) 24-07-2018 14:59
Quote:
85 voor SNES graphics???
Vind het overigs wel mooi eruit zien maar anno 2018 kan alleen een 85 gegeven worden uit nostalgie. Maar dat is mijn bescheiden mening
Als ik dit mijn vriendin laat zien zou ze zeggen oude meuk.
Ik denk dat als je dit aan iemand laat zien die er geen verstand van heeft dat iedereen hetzelfde zal zeggen
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 24-07-2018 15:10
Ik wist niet dat er in het SNES tijdperk ook volumetric lighting en particle effects in games zaten. Heb ik zeker niet goed opgelet? Wat een kortzichtige opmerking. Speel de game eerst, tuurlijk heeft het een retro look maar er zitten echt hele vette effecten in, de collector's edition is niet voor niets een pop-up boek, die effecten zitten namelijk ook in de game.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 24-07-2018 15:18
Quote:
Ik denk dat als je dit aan iemand laat zien die er geen verstand van heeft dat iedereen hetzelfde zal zeggen
Quote:
Ik wist niet dat er in het SNES tijdperk ook volumetric lighting en particle effects in games zaten. Heb ik zeker niet goed opgelet?
Jongens. Niet te veel in de verdediging schieten. 'Your inner-fanboy is shining through.'

Om ontopic te blijven; Het lijkt mij een heel mooi spel. Helaas zit ik tot mijn oren in de games en weet als ik deze van de week ga halen nog maanden in het plastic blijft liggen. Wel aan mijn watchlist toegevoegd
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 24-07-2018 15:20
Quote:
[..]

[..]

Jongens. Niet te veel in de verdediging schieten. 'Your inner-fanboy is shining through.'

Om ontopic te blijven; Het lijkt mij een heel mooi spel. Helaas zit ik tot mijn oren in de games en weet als ik deze van de week ga halen nog maanden in het plastic blijft liggen. Wel aan mijn watchlist toegevoegd

Hoe zou jij reageren als ik een Wario game zat af te branden? ;-)
avatar van Phoenix
Phoenix ( 74 ) 24-07-2018 15:23
Quote:
[..]

[..]

Jongens. Niet te veel in de verdediging schieten. 'Your inner-fanboy is shining through.'
Fanboy? Ik heb de game nog niet eens gespeeld. Maar het lijkt mij toch evident dat als iemand dit ziet en er geen verstand van heeft dat de conclusie "oude meuk" een logische is. Zelfde gebeurde vorig jaar ook met Sonic Mania hoewel die game natuurlijk ook nooit had kunnen draaien op een daadwerkelijke Mega Drive. Geen fanboy-geneuzel dus, maar gewoon feiten. Don't worry. Ga n.a.v. al die reviews die demo maar eens proberen!
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 24-07-2018 16:24
Quote:
Hoe zou jij reageren als ik een Wario game zat af te branden? ;-)
*snuif* Wie zit hier een Wario game af te branden?

Maar het was meer een opmerking dat de laatste tijd een trend is onder reviews van Nintendo games; Als iemand iets lelijks zegt over de game en er zijn mensen die dat dat willen verdedigen meteen worden bestempeld als fanboys. Ik dacht; Laat ik maar de eerste zijn die er over begint, hebben we dat maar meteen gehad. Daarnaast word ik de berichten ook wel een beetje beu in de trend van; 'Het lijkt mij een leuk spel. Maar niet voor die prijs.' €60.- lijkt altijd te duur te zijn voor videospelletjes. €40.- is ongeveer de norm wat mensen er voor willen uitgeven. Mogen ze helemaal zelf weten natuurlijk, ga ze daarvoor ook niet aan het kruis hameren (maak mij er zelf ook schuldig aan). Maar ik moet het eerste bericht onder een review nog lezen waar een lezer zegt; '€40.- voor deze titel? Ik ga naar mijn lokale spelletjes winkel en geef ze bij de kassa een extra briefje van 20. Want het lijkt mij zo enorm tof.' De eerste die dat wel doet krijgt van mij (lees: Niels) een Budgetgaming Budgy pin opgestuurd.
avatar van Swift
Swift ( 12952   23) 24-07-2018 16:28
Dit spel dus pas gehaald voor 53,95, had eigenlijk best lage verwachtingen, maar ik gaf het een kans, MAN wat een goed spel, zo goed dat ik de volgende dag terug ben gegaan naar de winkel en ze 25 euro extra heb gegeven.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 24-07-2018 17:15
Tja. Iedereen die denkt dat SNES-games er zo uitzagen, heeft duidelijk nooit het SNES-tijdperk meegemaakt.

En dat geneuzel over 60 euro wordt inderdaad ook een beetje oud. Mario Tennis was ook al geen 60 euro waard, want de story mode was niet leuk. Dat was ie ook niet, maar dat het de leukste multiplayergame is sinds Rocket League wordt intussen gelijk maar even vergeten.

Nu is deze game ook geen 60 euro waard. Prima, dan laat je deze 80+ uur durende game met de mooiste pixelart aller tijden lekker in de winkel liggen. Waar ie voor 50 euro te krijgen is btw, maar goed, 60 euro roeptoetert zo lekker he.
avatar van Andromeda
Andromeda ( 97 ) 24-07-2018 17:25
Ben nu twee dagen aan het spelen..en het is echt een toffe game. Buiten de graphics heeft de game een mooie diepgaande combat systeem. Voor mij zeker het geld waard.
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 24-07-2018 17:32
Voor 40 euro gekocht met de Media Markt clubactie. Vind dat een mooie prijs voor deze game. Leuke game voor af en toe tussendoor. Had zelf 60 ook wel wat teveel gevonden.
avatar van S4lm
S4lm ( 10 ) 24-07-2018 17:34
Quote:
...alle verschillende personages hebben weinig tot geen interactie met elkaar. [...] In de Tales-spellen wordt dit bijvoorbeeld opgelost door skits: optionele gesprekjes tussen personages die meer diepgang geven.
Er zitten 162 scenes aan 'Travel Banter' tussen 2 (of meer) personages in het spel, die in mijn mening best goed geschreven zijn. Ben het dus niet helemaal eens met 'weinig' interactie.

Quote:
Er is geen logboek voor de zijmissies en je kunt ook niet makkelijk achterhalen wat je wel en niet gedaan hebt.
In het hoofdmenu: Journal -> R (Side Stories)

Quote:
Aan het begin van Octopath Traveler kies je een van de acht personages als hoofdkarakter en daarmee ga je op avontuur. Deze keuze moet je heel goed overwegen, want dit personage zit altijd in je team en kan dus niet meer gewisseld worden met de andere personages.
Ook niet geheel waar, maar dit is pas na zo'n 30-40 uur mogelijk, dus het is wel een goed punt.

Leuke review verder!
avatar van Zé Pequeno
Zé Pequeno ( 602 ) 25-07-2018 18:33
Spel gekocht voor 50€ maar zit weer zoals altijd Pes te spelen.
avatar van Aapje_nl
Aapje_nl ( 4026   3) 25-07-2018 18:38
Verkoop hem maar aan mij voor 25 dan
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 25-07-2018 22:18
Quote:
Spel gekocht maar zit weer zoals altijd Pes te spelen.

ken het probleem maar dan met FIFA.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 26-07-2018 12:10
Ik ken dat probleem ook, maar dan met leuke games IPV FIFA of PES.
avatar van Patrick1704
Patrick1704 ( 29 ) 26-07-2018 13:30
Quote:
Ik ken dat probleem ook, maar dan met leuke games IPV FIFA of PES.

Shots have been fired!

OT: Toffe en verslavende game. NIet voor iedereen maar mocht je twijfelen gewoon de demo even proberen zoals eerder al gezegt. In mijn ogen zijn hudige prijs van 53 euro (niet 60) meer dan waard. Ik heb zelfs de CE van 80 gekocht.
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 26-07-2018 14:15
Quote:
Ik ken dat probleem ook, maar dan met leuke games IPV FIFA of PES.

Tja, de een speelt Fifa of Pes en de ander Jackbox minigames. Zolang we allemaal maar plezier hebben toch!
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39435   3) 26-07-2018 14:15
Rol: Forum Moderator
Quote:
Spel gekocht voor 50€ maar zit weer zoals altijd Pes te spelen.

Toch 9 dagen volgehouden!