Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Okami (PS2)
95 100 1

Review Okami (PS2)

Af en toe komt er een Developer met een nieuw en verfrissend idee voor een game. Een game die anders is dan andere games en voor een geheel unieke game ervaring zorgt. Kortom, een game die je gewoon moet hebben. Als je de beloftes moet geloven, voldoet Okami van Clover Studios hier ruimschoots aan. Ik begon dan ook vol enthousiasme en nieuwsgierigheid aan deze game. Clover Studios mag dan ondertussen door CapCom opgedoekt zijn, met het uitbrengen van Okami zijn ze in ieder geval eervol ten onder gegaan.
Hoe het allemaal begon…
Het verhaal van Okami is gebaseerd op een bestaande Japanse Legende, de Legende van Amaterasu de Zonnegodin. Voordat je aan de game begint, wordt je eerst wegwijs gemaakt in de voorgeschiedenis, dit gebeurt door middel van een erg lange intro. Deze intro is niet te skippen, wat aan de ene kant vervelend is. Aan de andere kant maken het verhaal en de mooie beelden het zeker de moeite waard de intro geduldig af te kijken.

De Legende begint honderd jaar geleden, in het dorpje Kamiki waar elk jaar een meisje geofferd moest worden aan Orochi de achtkoppige draak. Deze draak werd verslagen door Nagi, een dappere strijder en de Witte Wolf Shiranui, waardoor de vloek die over Kamiki heerste werd opgeheven. Honderd jaar later weet Orochi te ontsnappen en wordt het hele land gehuld in een kleurloze duisternis. En nu is het jou taak om als Zonnegodin Amaterasu, in de gedaante van een Witte Wolf (Okami), de kwaadaardige draak Orochi opnieuw te verslaan en de vloek te verbreken. Je wordt hierin bijgestaan door het krekeltje Issun.


Celestial Brush
Daar sta je dan, aan het begin van een groot avontuur, in een troosteloze wereld waaruit alle kleur onttrokken is. Gereïncarneerd als Witte Wolf heb jij, Amaterasu, de opdracht gekregen het land Nippon weer te voorzien van de kleur en schoonheid die het, door Orochi’s vloek, verloor. Omdat Amaterasu de Zonnegodin is, beschik je uiteraard over bovennatuurlijke krachten. Deze dienen zich aan in de vorm van de Celestial Brush (Hemelse Kwast). De Celestial Brush bestaat uit dertien brushtechnieken, die helaas verloren geraakt zijn tijdens het gevecht met Orochi honderd jaar geleden en nu in het bezit zijn van dertien Goden, verspreid over het land. Die brushtechnieken zul je tijdens je reis dus allemaal weer moeten zien te verzamelen, want je hebt ze stuk voor stuk hard nodig.

De Celestial Brush tovert je speelwereld met één druk op de R1-knop om tot een stuk perkament waarop je, door middel van je linker joystick, kunt tekenen. Hiervoor gebruik je één van de dertien brushtechnieken. Zo heb je onder andere Rejuvenation (hiermee herstel je bijvoorbeeld een kapotte brug of vul je een ontbrekend deel in een rivier op), Power Slash (snijdt haast alles doormidden door er enkel een rechte lijn doorheen te zetten), Cherry Bomb (teken een cirkel met een lijntje erdoorheen en er verschijnt een bom) en Sunrise (verander de nacht in dag door een cirkel in de lucht te tekenen)


Sidequests & Praise
Waar het in Okami uiteindelijk om draait is het verbreken van de vloek van Orochi en het opheffen van de duisternis die over Nippon heerst. Daarnaast kom je tijdens je reis een groot aantal sidequests tegen waarmee je je ook nog de nodige uurtjes kunt vermaken. Zo hebben de dorpsbewoners je hulp nogal eens nodig. Een klein voorbeeld hiervan is een oud vrouwtje dat haar was niet op kan hangen omdat de waslijn ontbreekt. Aan jou de taak om met de Celestial Brush, tussen twee palen een nieuwe waslijn te tekenen. Teken vervolgens nog een zonnetje aan de horizon, zodat de was extra snel droogt en het omaatje is ook weer tevreden.

Behalve de dankbaarheid van de dorpsbewoners krijg je hier ook ‘Praise’ voor. Praise zijn een soort van Experience Points die je kunt gebruiken om Ink Pots (extra potjes inkt die je nodig hebt om de brush te gebruiken) of Astral Pouches (extra levens) bij te kopen, je Solar Energy (levensmeter) uit te breiden of je Wallet aan te vullen. Naast het helpen van de dorpbewoners, kun je ook Praise verdienen met onder andere het verslaan van vijanden, het opnieuw in bloei zetten van dode bomen en het voeren van de verschillende dieren.

Hef je penseel!
Tijdens je tocht door Nippon zul je natuurlijk ook de nodige gevechten met monsters en vijanden aan gaan. Deze verschijnen in de vorm van rollen perkament, Demon Scrolls genaamd. Kom je met zo’n Demon Scroll in aanraking, wordt je samen met een aantal monsters in een duistere, cirkelvormige barrière gesloten. Deze barrière heft zichzelf pas weer op, nadat je alle monsters verslagen hebt.


Er zijn twee manieren om je vijanden te verslaan, welke ook gewoon samen in één gevecht gebruikt kunnen worden. Ten eerste kun je verschillende brushtechnieken van de Celestial Brush gebruiken om vijanden schade toe te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld met de ‘Power Slash’ rake klappen uitdelen en kun je ‘Cherry Bombs’ plaatsen die binnen enkele seconden ontploffen. De tweede manier om monsters uit te schakelen is het Divine Instrument, het wapen dat je op je rug meedraagt. Het Divine Instrument is er in verschillende varianten met elke zijn eigen bijzondere eigenschappen. Amaterasu kan er twee tegelijk dragen, één als primaire en één als secundaire wapen. De eigenschappen per Divine Instrument verschillen ook nog na gelang je hem als eerste of tweede wapen instelt.

Wat in mijn ogen wel jammer is, en dit is tevens één van de weinige minpuntjes in de game, is dat de gevechten over het algemeen erg makkelijk zijn. Erg veel uitdaging zul je aan de meeste gevechten niet hebben. Je moet al erg slecht vechten, wil je helemaal uitgeschakeld worden en dan heb je altijd nog de Astral Pouches om weer uit de dood te herijzen. Dit had dus best wat pittiger mogen zijn.

Graphics & Sound
De originele gameplay is niet het enige dat Okami zo bijzonder maakt. Wat mij vooral aanspreekt in Okami en mij er, in de eerste instantie, van overtuigde dat ik deze game gewoon moest hebben, zijn toch wel de graphics. Okami is grafisch gebaseerd op de traditionele Japanse kunst, die je in de game als het ware tot leven ziet komen. Deze kunst, die vooral bekend staat om zijn sierlijke inktschilderingen en prachtige kleuren, komt helemaal tot zijn recht in de virtuele wereld die Okami heet. Ik kan me voorstellen dat deze kunstvorm je moet liggen, maar voor degene die de traditionele Japanse kunst wel kunnen waarderen is deze game grafisch echt een pareltje.


Ook de sounds passen helemaal in de Japanse sfeer die Okami uitstraalt. De soundtracks zijn uiteraard weer typisch Japans en heerlijk rustgevend. Dat laatste vind ik een goed punt in deze game, omdat het er voor zorgt dat je je niet opgejaagd voelt, maar in alle rust van de game kunt genieten. Wat echter wel een klein minpuntje in de sounds is, zijn de stemmen. Hiervoor zijn geen ingesproken teksten gebruikt, maar wordt enkel gebruik gemaakt van een vreemd gebrabbel. Dit is niet echt storend, maar ik denk dat echte stemmen toch net iets extra’s aan de game hadden toegevoegd.

Conclusie
Okami is een schitterende game, dit geldt voor zowel de gameplay als de graphics. De combinatie van de originele gameplay met de prachtige graphics zorgt dat je vanaf het begin Okami’s betoverende wereld ingetrokken wordt en tot het einde geboeid blijft. Ik kon dan ook maar een paar minuscule minpuntjes ontdekken aan de game, namelijk de lange intro zonder mogelijkheid tot skippen en het brabbeltaaltje in plaats van echte stemmen. Verder vond ik dat de game op sommige punten best wat moeilijker had mogen zijn. De meeste gevechten zijn bijvoorbeeld niet echt een uitdaging, iets wat gelukkig door de vele puzzels die je onderweg tegenkomt minder storend is. Verder kan ik alleen maar vol lof over Okami zijn. Een game die elke Playstation 2 eigenaar in zijn bezit zou horen te hebben.

Deze game is gereviewed door GameLayD

 

Oordeel Okami (PS2)

  • Graphics 96
  • Gameplay 95
  • Originality 98
  • Sound 90
  • Replay 95
  • Eindcijfer 95

Aantal keer bekeken: 21479 

Laagste prijzen voor Okami (PS2)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Drakebloedje
Drakebloedje ( 1098 ) 01-08-2007 21:37
95 vind ik nogal hoog, ondanks dat het spel goed is is het daarvoor te makkelijk.

Verder vind ik de review goed. Goed geschreven, alleen mogen er wel wat typische okami momenten in.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 01-08-2007 21:55
Review is oké, perfect cijfer, alleen het replaycijfer mag wat mij betreft ietsjes omlaag.

Drakebloedje, de lengte maakt, in dit soort gevallen, helemaal geen moer uit. (Net als bij een game als b.v. Fahrenheit, deze game is zo goed dat een lager cijfer vanwege de 'houdbaarheidsdatum' oneerlijk zou zijn.)
avatar van Hedgehog
Hedgehog ( 838 ) 01-08-2007 23:57
Okami is idd VET!!
avatar van Drakebloedje
Drakebloedje ( 1098 ) 02-08-2007 01:36
@TimD: Ik praat over de moeilijkheidsgraad. Niet lengte. Dit spel speel je pas na 40 uur uit, en ja dat is goed. Maar de gevechten mochten wel even wat uitdagender, want dit kon ik met twee vingers in mijn neus.

En nogmaals, ik praat over de Moeilijkheidsgraad.
avatar van Clamticore
Clamticore ( 4457 ) 02-08-2007 10:48
Goeie review, maar waar ik het met Drakebloedje helemaal eens ben, het cijfer is naar mijn mening te hoog, ondanks het een goede (en flink overrated) game is. Maar hey, ik ben niet de reviewer. :p
avatar van GameLayD
GameLayD ( 698 ) 02-08-2007 11:46
Het cijfer wordt niet alleen bepaald door het feit dat de gevechten in de game te makkelijk zijn. Dat is maar een onderdeel ervan, wat ik bij het beoordelen van de game niet heel erg zwaar mee heb laten tellen, omdat die gevechten niet het belangrijkste in de game zijn, het gaat in mijn ogen meer om de quests, sidequests het creatief gebruiken van de Celestial Brush en uiteraard de schitterende sfeer. ^_^
avatar van RahXephon
RahXephon ( 1112   1) 02-08-2007 14:54
Dat tekenen op die rol lijkt me niet echt fijn werken met een controller.
avatar van GameLayD
GameLayD ( 698 ) 02-08-2007 15:08
Het zijn ook maar eenvoudige tekeningen die je moet maken, bv een cirkel, of een rechte lijn enzo. Je hoeft geen hele picasso's te maken uiteraard ^_^
avatar van Ruben
Ruben ( 364 ) 05-08-2007 16:33
Ik vond het inderdaad een hoog punt, vooral het punt voor de graphics. Dat het er uniek uitziet betekend toch niet meteen dat het zo mooi is? Ze maken het spel mooi met makkelijke graphics.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 05-08-2007 20:39
Nou en?
avatar van Ruben
Ruben ( 364 ) 07-08-2007 21:52
Dan is het zo'n hoog punt niet waard. Bij een 96 denk ik maar aan God Of war (II) of Shadow of the Collosus
avatar van GameLayD
GameLayD ( 698 ) 07-08-2007 22:08
Okami haalt misschien grafisch gezien niet het onderste uit de kan, gezien wat de ps2 kan, maar toch was ik zo onder de indruk van hoe het er grafisch uitziet dat hij in mijn ogen dat hoge punt voor de graphics wel verdient heeft ^_^
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-08-2007 20:33
Quote:
Dan is het zo'n hoog punt niet waard. Bij een 96 denk ik maar aan God Of war (II) of Shadow of the Collosus

Shadow was een extreem korte, te makkelijke game, waarvan de graphics ook niet revolutionair waren. Dit cijfer klopt gewoon. Graphics horen niet boven gameplay te gaan .
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 08-08-2007 22:44
Niet Shadow of the Colossus afkraken want met dat spel was weinig mis, en al helemaal omdat het er niet toe doet.
Het idee dat er veel moeite in graphics moet worden gestoken om ze mooi te laten zijn is onzin, net zoals andersom het ook niet zo is dat graphics waarin veel tijd is gestoken altijd mooi zijn. De graphics zien er oogverblindend mooi uit, en daarom vind ik het cijfer terecht.
Bovendien geloof ik niet zo dat dit zo makkelijk was, het is misschien niet zoals bij realistische 3d omgevingen maar het is niet de makkelijkste cell-shading. Spellen met makkelijke cell-shading lijken meer op XIII.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 15-08-2007 21:17
Het was maar een voorbeeld .