Post-apocalyptische werelden zijn in opmars. Hoewel deze vaak erg leeg aanvoelen en er kaal uitzien is het een type spelwereld waar we de laatste jaren steeds meer van zien in games. Denk hierbij bijvoorbeeld aan recent verschenen spellen als Fallout 76, Far Cry: New Dawn en het zojuist uitgekomen RAGE 2. Wat deze spelwerelden zo aantrekkelijk maakt, is het feit dat ze vaak nog erg lijken op de wereld zoals wij die kennen, alleen dan ondergedompeld in een laagje fantasie waarmee nieuwe wegen geopend worden om creatieve spelervaringen mee te ontwikkelen. Wij hebben deze wegen van RAGE 2 voor je bewandeld.
RAGE 2 is ontwikkeld door Avalanche Studios, die we voornamelijk kennen van de Just Cause franchise, in samenwerking met id Software. Avalanche is geen onbekende in de post-apocalyptische werelden, aangezien zij in 2015 ook al met een spel in het Mad Max universum op de proppen kwamen. Hoewel Mad Max destijds matig ontvangen werd door de pers vanwege zijn kale spelwereld, waarin naast het hoofdverhaal vrij weinig interessants te doen was, heeft het spel door de jaren heen een behoorlijke cult following vergaard. Het is dan ook jammer om te zien dat ontwikkelaar Avalanche eigenlijk vrij weinig met deze feedback heeft gedaan toen zij RAGE 2 zijn gaan maken.
Cocon
Dit vervolg op RAGE uit 2011, toen volledig door id Software ontwikkeld, is namelijk qua spelwereld net zo leeg, kaal en saai als Mad Max. Ten eerste is de wereld echt ontzettend klein voor een open-wereld game, wat op zichzelf niet zo’n probleem is, maar toch voelt het allemaal alsnog ontzettend karig aan. Gelukkig is er een verhaal dat ons door deze leegte heen trekt. Alhoewel, dit verhaal is flinterdun, oninteressant en dient puur als middel om je van missie naar missie de loodsen. En dit is waar RAGE 2 uit de cocon kruipt als klein id Software vlindertje.
Het beste aan RAGE 2 is namelijk de gunplay. Je speelt RAGE 2 niet voor de wereld. Niet voor het verhaal. Niet voor de unieke spelervaring, maar voor de gunplay. Deze is namelijk verzorgd door id Software; de vader van het first person shooter genre. Gewapend met onder andere een shotgun, rocket launcher, gravity gun en een aantal bovennatuurlijke superkrachten maak je als ranger Walker het speelveld je eigen wanneer je vijanden letterlijk in bosjes door de lucht zwaait en hun creperende lichaampjes vol lood blaft.
Lege gangen
Echter wordt dit nogal eens tegengewerkt door het leveldesign. In veel van de verhaalmissies word je namelijk lange lege gangen doorgestuurd, waarna je in een soort arena komt waar tien vijanden het veld in komen die dood moeten, en dan mag je weer een andere gang in. In de vele bandietenkampjes die in de wereld te vinden zijn komt de combat van RAGE 2 veel beter uit de verf, door de openheid en het wat meer verticale design van de speelvelden, waardoor je je scala aan wapens en krachten creatiever in kunt zetten. Feit blijft dat RAGE 2 waarschijnlijk beter had gewerkt als lineaire shooter a la DOOM (2016) met levels die op de millimeter na perfect in elkaar gezet zijn om de gunplay van RAGE 2 te complimenteren.
In plaats daarvan hebben we helaas dus het standaard open wereld patroon voor onze kiezen gekregen. Rij van A naar B, knal 10 mutanten door hun gemuteerde koppies, verzamel 5 collectibles in de omgeving en ga verder. Gelukkig maakt Mutant Bash TV ook zijn opwachting in RAGE 2. In deze in-universe TV show betreed je verschillende arena’s die op een gegeven moment bezaaid zijn met boobytraps die je ook tegen je vijanden kunt gebruiken. Hier word je gestimuleerd om zo creatief mogelijk je vijanden om het leven te brengen, wat weer beloond wordt. Echter brengt dit weer een ander probleem met zich mee, namelijk de vele valuta waarover RAGE 2 beschikt.
Trage tabbladen
Zo heb je voor vrijwel alles in RAGE 2 een ander betaalmiddel nodig. Wil je je auto upgraden? Dan heb je vehicle parts nodig. Wil je meer health? Dan moet je maar ergens de juiste benodigdheden opsporen. Moeten je wapens uitgebreid worden? Ga maar op zoek naar upgrade components. Dit maakt het uitbreiden en verbeteren van je vele wapens, voertuigen en skills erg onduidelijk. Gelukkig is het in de praktijk een stuk minder ingewikkeld dan het lijkt, maar dit komt absoluut niet door de menu’s van RAGE 2. Ten eerste zijn deze ontzettend traag en duurt het vaak een seconde of 2 om te switchen van tabblad omdat het vaak blijft hangen. Daarnaast zitten er bepaalde upgrade trees verstopt onder menu’s, die je normaal gesproken niet in beeld ziet. Het is een onnodig complex systeem dat je langer in de menu’s laat rondbrengen dan nodig is en wat vervolgens de vaart uit de game haalt.
Niks op de radio
Iets anders dat het tempo uit de game haalt is het moeten reizen tussen verschillende locaties. Voor het grootste gedeelte van de game zul je hier je Phoenix voor gebruiken. Een bepantserde wagen die beschikt over turrets waarmee je onderweg vijanden met een druk op de knop een koppie kleiner kunt maken. Jammer genoeg besturen de voertuigen in RAGE 2 als met honing ingesmeerde broodtrommels en is er onderweg gewoon ontzettend weinig te doen, vrijwel niks te zien behalve kale omgevingen, en beschikt de game niet eens over een leuke radiozender; dit terwijl we in de trailers van de game allemaal toffe tracks te horen kregen van onder andere Danny Brown en Andrew W.K. die de chaos in de game perfect weerspiegelen.
Later in het spel speel je de Icarus vrij. Een vliegend voertuig dat een hoop frustraties van de onnodige reistijden tussen de missies weg moet halen. Mocht het niet zo zijn dat de wereld van RAGE 2 over een gigantisch aantal dead zones beschikt. Vlieg je over een berg om zo een stuk van de route af te snijden, dan krijg je vaak binnen een paar seconden een melding in beeld dat je om moet keren. Maar deze melding komt zo laat en de Icarus keert ook nog eens ontzettend traag, dat je 9 van de 10 keer out of bounds gaat. Wat niet zo erg zou zijn als het spel je daarna terug op de route zou zetten. Maar nee, in plaats daarvan wordt je laatste autosave geladen. En het kan best zijn dat deze al 10 of 15 minuten geleden was, waardoor je dus eerst weer voor een tweede keer alle collectibles in een verslagen kampje mag gaan zoeken en je daarna je reis weer opnieuw mag maken. En zo zijn er in RAGE 2 wel meer twijfelachtige gamedesign keuzes gemaakt.
Bekende bazen
Denk bijvoorbeeld aan de boss battles, die overigens tof zijn, maar in het korte verhaal dat de game kent bevecht je een bepaalde baas al drie keer. De eerste keer is ‘ie tof. De tweede keer kan het nog, maar bij de derde keer merk je toch echt dat ze te weinig ontwikkeltijd hadden om het spel meer variatie mee te geven. Ook zit RAGE 2 echt vol bugs. Zo liep het spel tijdens onze speelsessie op patch 1.02 al binnen 10 minuten vast tijdens een cutscene, zijn we meerdere malen door de grond gezakt en regelmatig worden textures – die overigens al niet altijd om over naar huis te schrijven zijn – niet óf pas super laat ingeladen. Hiernaast heeft het spel een online marketplace waar je skins voor je wapens kunt kopen voor echte euro’s. Hartstikke prima natuurlijk, voor de liefhebber. Het is allemaal cosmetisch en heeft dus geen enkele impact op de gameplay. Echter was er tijdens onze speelsessie op een gegeven moment een storing, waardoor om de 20 seconden een paar keer een roze vlak met een errorcode in beeld bleef flikkeren, die enkel wegbleef toen we onze console afsloten van het internet. Zulke dingen zijn gewoon onacceptabel bij een spel die volledig draait om een singleplayer ervaring.
60 fps
We hebben het spel mogen spelen op een PS4 Pro, waarop de game net als bij de Xbox One X een 1080p resolutie heeft gekregen, om op een framerate van 60 frames per seconde te kunnen draaien. Deze snelle framerate is een absolute must voor een snel schietspel als RAGE 2. Het is daarom ook aan te raden de game te vermijden als je enkel een reguliere PS4 of Xbox One hebt, aangezien het spel daar maar 30 frames per seconde weergeeft; wat ervoor zorgt dat de game lang niet zo lekker aanvoelt als op de grote broers. Zelfs met een 1080p resolutie (900p op de originele Xbox One) ziet het spel er op momenten erg wazig uit. Gelukkig beschikt de game over een leuke grafische stijl en tijdens de vele gevechten vliegen de kleurrijke explosies je om de oren, maar voor de graphics hoef je het niet te doen.
BFG Deluxe
Hoewel de personages in RAGE 2 weinig voorstellen, zit hun voice acting wel erg goed in elkaar. Ook is de soundtrack, hoewel weinig bijzonder, prima te doen. Waar de game punten scoort is het audiodesign van de verschillende wapens. Iedere gun klinkt anders dan de vorige, en geeft de perfecte audiovisuele feedback die je verwacht van een id Software game. Als verrassing hebben ze voor de id-fans de BFG toegevoegd. Het befaamde superwapen uit de DOOM-serie. Echter is er de keuze gemaakt deze enkel beschikbaar te stellen voor mensen die de Deluxe editie van het spel kopen, terwijl ze de BFG wel in vrijwel iedere trailer van het spel laten zien. Slimme marketing, of het smerig belazeren van de consument?
Waar we in de trailer vooral een hoop actie zagen in een knotsgekke, chaotische wereld is dat eigenlijk geen goede weerspiegeling van wat RAGE 2 eigenlijk is. Ja, die momenten zitten er zeker in en we hebben genoeg raars meegemaakt in de 13,5 uur die we spendeerden aan het verhaal en een groot deel van de zijcontent van RAGE 2. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen kopen van cheats (met in-game geld) bij een tovenaar die de wereld afvliegt in een luchtballon. Maar in de praktijk is RAGE 2 meer een langzamere, open wereld versie van DOOM geworden, met trage saaie stukken tussen alle prachtige schietactie door.
Conclusie
RAGE 2 is een game geworden die vooral tijdens de actievolle stukken enorm lekker speelt en je uitdaagt om zo creatief mogelijk los te gaan op je vijanden. Echter is hiermee dan ook wel gelijk het meest positieve van RAGE 2 benoemd. De wereld is leeg, het verhaal is saai, missies voelen vaak hetzelfde aan, grafisch is het spel niet echt noemenswaardig en daarnaast zit de game vol bugs en vreemde designkeuzes. Het is een spel dat je echt alleen speelt om de fantastische gameplay die echt ijzersterk in elkaar zit, maar als het je daar al om gaat zouden wij in het vervolg eerder DOOM (2016) weer uit de kast trekken.
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
Oordeel Rage 2 (PS4)
- Graphics 60
- Gameplay 70
- Originality 60
- Sound 70
- Replay 65
- Eindcijfer 65