Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Rise and Fall: Civilizations at War (PC)
68 100 1

Review Rise and Fall: Civilizations at War (PC)

Het maken van een computergame doe je meestal niet in een paar maanden, meestal heeft een publisher er jaren tijd voor nodig en vergt het veel mankracht. De oorspronkelijke publisher van Rise and Fall was Stainless Steel , maar die heeft de game niet tot een goed eind kunnen brengen. Midway nam het spel in een ver gevorderd stadium over en aan mij de taak om te zien of Midway dit nu beter wel of niet had kunnen doen.

De Game
Het spel speelt zich af in het Romeinse tijdperk, je kunt uit 4 verschillende volkeren kiezen: De Romeinen, de Grieken, de Perzen of de Egypternaren. Op het eerste gezicht lijkt de game erg op een real-time strategiegame (Age of Empires). Alles wat andere rts-games bevatten, bevat R&F ook. Het spel bevat echter ook bijna geen dingen die beter zijn dan andere rts games. Het spel lijkt op het eerste gezicht gewoon een snelle rip-off van allerlei rts games die gemaakt is om zo veel mogelijk geld te verdienen met een zo min mogelijk concept.



De Leider
Maar dankzij Midway heeft de game een belangrijke vernieuwing gekregen, je hebt namelijk ook de controle over de leider van je volk. Hij vecht in een soort van first person mode en door deze verandering hoort de game in het rijtje van aparte rts-games thuis. Er zijn verschillende soorten leiders in het spel verwerkt, elke held heeft weer andere eigenschappen. Enkele voorbeelden van deze leiders zijn: Julius Caesar, Ramses de Grote, Achilles en Alexander de Grote. De samenvoeging van strategie en third person shooter is heel erg tof gedaan en de game voelt hierdoor heel anders als andere strategie games.

Het nadeel van de leiders in het spel is dat het niet realistisch overkomt. Een leider kan tientallen en soms wel honderden tegenstanders verslaan. Ik vind dit zelf een erg groot minpunt. Ook vind ik het een minpunt dat de leider na een paar minuten automatisch weer terugkeert, het zou beter zijn geweest als je hem gewoon zelf opnieuw moest trainen. Bij de meeste strategie spellen moet je je Town Center uitbereiden om meer gebouwen en strijders te kunnen maken, bij Rise & Fall moet je echter steeds je leider met een niveau uitbreiden. Dit is erg leuk gedaan en geeft ook iets nieuws aan de game mee.



Economie
Het gamegenre strategie bestaat standaard uit een groot deel economie, bij R&F is dit een stuk minder van toepassing dan bij de meeste rts-games. Je hoeft alleen maar hout en goud te verzamelen, dus geen steen en voedsel. Wel kun je roem verdienen door verschillende standbeelden of tempels te bouwen. Van de roem die je verdient hebt kun je weer allemaal uitbreidingen kopen, zodat je volk sneller hout hakt of dat je strijders een stuk sterker worden. Verder is naar mijn mening de verdeling van het hout en goud meestal in de meeste mappen niet goed, soms bevind zich er in een map teveel goud en hout en soms ook veel te weinig.



Multiplayer
Het slechtste onderdeel van het spel is de multiplayer, terwijl ik dat altijd heel belangrijk vind. Je kunt het opnemen tegen maximaal 8 tegenstanders en je kunt uit ongeveer 30 verschillende maps kiezen, die stuk voor stuk zeer van elkaar verschillen. Het is niet erg druk in de online community van R&F, maar er is altijd genoeg te doen en je hoeft niet lang te wachten op spelers als je een eigen host aanmaakt. Op papier klinkt de multiplayer aardig, maar de lag verpest alle lol. Je kunt je bemanning niet besturen en je ziet amper wat er gebeurt. Als dit gewoon goed gedaan was door Midway was er niks aan de hand geweest, maar op lag zit niemand te wachten.

Graphics
De Graphics van dit spel zijn goed, maar ook niet bijzonder. Het strategie gedeelte ziet er gewoon netjes en verzorgd uit, maar als je eenmaal in hero command (leiders aanzicht) kijkt ziet het er allemaal een stuk minder uit. Dit is vrij logisch want de game is geen third person game en hierop ga ik de game ook niet zwaar op beoordelen. De strijders zien er van veraf goed uit maar als je (te) ver inzoomt worden ze er niet mooier op.



Conclusie
Rise & Fall is een leuke game, die erg leuk zal zijn als je niet al te veel rts-games gespeeld hebt. Is dat niet het geval en heb je al meerdere rts games gespeelt dan ben je vrij gauw op deze game uitgekeken. Dat komt omdat de concurrentie alles wel beter doet, alleen heeft midway de first person view erg goed uitgewerkt. Daarvoor zou ik dit spel echter niet kopen! Kortom: kopen als je het spel een keer in de budgetbakken ziet liggen.

Deze game is beschikbaar gesteld door contact data en gereviewed door Derrecyk

 

Oordeel Rise and Fall: Civilizations at War (PC)

  • Graphics 69
  • Gameplay 66
  • Originality 90
  • Sound 69
  • Replay 64
  • Eindcijfer 68

Aantal keer bekeken: 12353 

Laagste prijzen voor Rise and Fall: Civilizations at War (PC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 21-08-2006 21:56
Zo erg heeft hij zich er dus niet mee vermaakt .

Goede review!
avatar van R3lax
R3lax ( 2 ) 22-08-2006 13:05
Lijkt me niet echt een gaaf spel, hou nie zo van rts-games
maar wel Goeie Review!
avatar van Deryck
Deryck ( 1599 ) 25-08-2006 17:37
bedankt...

graag ook minpunte geven want dit is pas me 2de review
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 31-08-2006 21:25
Originality mocht wel wat lager, zo origineel is deze RTS niet .
avatar van Solom
Solom ( 191 ) 01-09-2006 19:01
Goeje review! maar het spel lijkt me niet zo veel aan.