De LittleBigPlanet-games en Sackboy zijn berucht om de zweverige controls en onvoorspelbare physics. Ontwikkelaar Sumo Digital, die eerder ook LittleBigPlanet 3 heeft gemaakt, is zich bewust van de kritiek en heeft voor deze game die aspecten volledig aangepast. Zo strak als de Mario-games is het misschien niet geworden, maar de nieuwe besturing is heel degelijk en staat je ook nooit zoals voorheen in de weg.
Elvis demoon
Sackboy: A Big Adventure heeft de creatieve component van de LittleBigPlanet-games behoorlijk ingeperkt. Dit keer kun je geen levels maken. Het is namelijk een traditionele 3D-platformingavontuur met vaste levels. Niet alles is anders. De visuele stijl is nog steeds kleurrijk en levels zitten vol met levensechte materialen met realistische texturen, iets dat de franchise nog altijd een uniek uiterlijk geeft. Verder kun je ook nog steeds je Sackboy volledig customizen. Tijdens de game verdien je honderden kledingstukjes en daarmee kun je hele leuke outfits in elkaar zetten. Mijn Elvisachtige Sackboy met demoonhoorns en gek kleurpatroon stond in ieder geval altijd leuk op de foto’s die aan het einde van levels worden gemaakt.
De game heeft een licht verhaal, maar die hoef je niet echt serieus te nemen. Het komt erop neer dat een maniakale slechterik (Vex) de Craftworld wilt vernietigen. Jij moet hem stoppen en dat kun je eventueel samen met drie vrienden doen. Zoals gebruikelijk is het een leuk excuus om langs allerlei werelden te gaan met uiteenlopende thema’s. De eerste verrassing die deze game verschaft is hoe substantieel het is. De game zit echt boordevol levels en een uitgebreide post-game. Die levels zijn ook niet allemaal één pot nat.
Uptown Funk
Je hebt muzieklevels, speciale co-op levels, speedrun levels, baasgevechtlevels en levels die niet een lineaire route volgen. Met name de muzieklevels zijn echt tof en er wordt ook gelicenseerde muziek daarvoor gebruikt. De euforische Uptown Funk is in een van de levels niet zomaar achtergrondmuziek. Je ziet onmiddellijk dat de vijanden lekker dansen en zelfs de hele omgeving en hindernissen bewegen met het ritme mee. Op de Dual Sense-controller wordt dat ritme tevens gecommuniceerd via de haptic feedback, een leuke gimmick. Op een latere wereld komt ook Toxic van Britney Spears voorbij, iets dat bij iedereen die aan het begin van de eeuw muziek heeft geluisterd wel een glimlach moet forceren. De game heeft trouwens ook gewoon hele goede originele muziek. Het is dan ook een lekkere game om naar te luisteren.
De tweede verrassing is dat Sackboy ook niet snel saai wordt omdat Sumo Digital steevast nieuwe gadgets in het spel introduceert. Met de boemerang bijvoorbeeld kun je niet alleen vijanden vanaf een afstandje verslaan, maar ook tijdelijk bepaalde speciale platformen activeren. Tijdens het spel kom je ook onder andere een hookshot en een jet pack tegen. De levels zelf komen ook regelmatig met nieuwe mechanieken en hindernissen. Het houdt de boel tot aan het einde lekker vers. Let wel dat de game in eerste instantie doodsimpel begint en daardoor is het dan een tijdlang best saai. Maar gelukkig wordt het al snel een stuk beter.
Samen is beter
Het grootste minpunt van Sackboy: A Big Adventure is dat het spel een stuk beter tot zijn recht komt als je het samen met iemand anders speelt. De level design is overduidelijk ontworpen met meer dan een speler in gedachten. De collectibles worden veelal opgesplitst in twee paden en als je dat allemaal in je eentje moet pakken kan dat door de relatief lage loopsnelheid van Sackboy een beetje vervelend zijn. De game is perfect voor twee spelers; meer is dan weer een beetje te chaotisch. Dat samen spelen is op dit moment alleen een beetje lastig. We zitten nog steeds in een pandemie en de game ondersteunt op dit ogenblik alleen lokale co-op. Een onlinefunctie moet ergens eind dit jaar beschikbaar worden. Echter, in de tussentijd kun je gebruikmaken van de Shareplay-functie in de PS5. Ik heb de hele game op die manier online met mijn broer doorgespeeld.
Conclusie
Sackboy: A Big Adventure is een verrassend goede en gepolijste platformer. Het is wellicht niet net zo soepel en creatief als de absolute toppers in het genre, maar het is wel veel meer dan een simpele launch game die als opvulling dient. Met name als je dit met iemand anders kunt samen spelen kan ik garanderen dat dit spel niet alleen schattig is, maar ook erg leuk.
Deze review is geschreven door Karel van Hasselt.