Smijten met sushi
In Sushi Striker is het de bedoeling dat je binnen zeven seconden zoveel mogelijk sushi verzamelt en zo je tegenstander uitschakelt. Verdeeld over drie persoonlijke loopbanden, en een gedeelde band in het midden, verschijnen er allerlei verschillende soorten sushi in beeld op verschillende kleuren borden. Sushi op blauwe borden kan gelinkt worden met andere sushi op blauwe borden, sushi op rode borden met andere rode borden en ga zo maar door. Hoe langer de keten, hoe hoger de stapel borden die je op je vijand afvuurt. Het is een typisch voorbeeld van een spel dat voor iedereen makkelijk is om op te pakken, maar moeilijk is om helemaal onder de knie te krijgen.
Zo komen er allerlei kleine dingen om de hoek kijken die de gameplay beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld verschillende gears gebruiken die de rijen met sushi sneller of langzamer laten gaan. Hoe sneller, hoe meer borden je aan elkaar kunt linken, maar hoe nauwkeuriger je moet reageren. Wanneer je genoeg sushi aan elkaar linkt, activeert het zogenaamde ‘sushi jubilee’ waarin je tijdelijk 150% schade doet en er sushi van een hogere kwaliteit langskomt.
De Sushi Struggles
Je neemt in Sushi Striker: The Way of Sushido de rol aan van Musashi, een jongen of meisje die in een weeshuis woont in een wereld zonder vis, waar een oorlog is uitgebroken rondom sushi. Tijdens het avontuur om voedsel te zoeken voor de andere kids in het weeshuis ontmoet Musashi de sushi striker Franklin, die Musashi de wondere wereld van de sushi sprites laat zien. Een soort Pokémon-achtige wezens met ieder een eigen power die je kunt verzamelen en in kunt zetten tijdens je sushi battles. Eerst wil Musashi niets weten van deze sushi sprites, aangezien Musashi zijn beide ouders is verloren tijdens de grote ‘Sushi Struggles’, maar na een hap genomen te hebben is onze held gelijk verkocht en wil hij de beste sushi striker ter wereld worden om zo de weeskinderen te kunnen redden.
Prachtige cutscenes
Zoals je ziet is het verhaal in Sushi Striker niet echt serieus te nemen. Hoe verder je komt in de game, hoe gekker het verhaal uitpakt. Van mensen die omgetoverd zijn tot sushi sprites tot rare plottwists waar je u tegen zegt. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit in Sushi Striker. Het toffe is dat veel van deze verhaalstukjes vergezeld worden door echte, goed geproduceerde anime cutscenes. Jammer genoeg zijn deze enkel met de Engelse voiceover te bekijken. Wil je de Japanse voiceover met Engelse ondertiteling, dan zou je de Aziatische versie van het spel moeten importeren, aangezien dat de enige versie is die deze optie ondersteunt. De Engelse voiceover klinkt verder prima, al is-ie op z’n tijd wel een beetje kinderachtig, maar in een product met zo’n Japans thema als Sushi Striker had de Japanse voiceover niet misstaan.
Helaas zijn niet alle cutscenes voorzien van geanimeerde filmpjes. Vaak zit je tussen de levels dan ook gewoon tekstballonnen te lezen met stilstaande personages erbij die er toch minder goed uitzien dan in de tussenfilmpjes. Ook zien de achtergronden er hier niet zo mooi uit, met rare ‘low-poly’ objecten in de achtergrond die je nergens anders terugziet. Daarnaast kun je soms, wanneer personages vergroot in beeld verschijnen, de pixels tellen. Deze dingen laten goed zien dat Sushi Striker: The Way of Sushido geboren is op de Nintendo 3DS. Dit doet gelukkig geen afbreuk aan het speelplezier, maar naast de ontzettend gelikte filmpjes zien de andere tussenstukjes er vrij matig uit.
Geboren op de 3DS
Iets anders waar de 3DS-roots duidelijk merkbaar zijn is de gameplay. Het spel, waar je met enkel het verhaal al een dikke tien uur zoet bent, is volledig uit te spelen op de Switch zonder enige probleem. Maar toch voel je tijdens het spelen met de controller dat dit niet de manier is hoe het spel ontworpen is. Het is tevens mogelijk om Sushi Striker volledig met het touchscreen van de Switch te spelen in handheld mode, maar ook dit voelt niet 100% oké, aangezien je constant met je hand voor een deel voor het scherm zit en dus vaak sushi over het hoofd ziet. Sushi Striker: The Way of Sushido is overduidelijk ontworpen om met een stylus gespeeld te worden.
Veel te doen
Naast het verhaal is er ook een puzzel-hut waarin je allerlei verschillende puzzeltjes op moet lossen door in minder dan vijf zetten het veld leeg te spelen. Dit is een leuke afwisseling op de standaard gameplay van Sushi Striker en deze puzzels zijn vaak erg pittig. Ook kent het spel een multiplayer modus waarmee je gezellig sushi tegen een vriend of vriendin kunt smijten. Dit werkt prima wanneer beide spelers een eigen scherm en dus een eigen exemplaar van de game gebruiken, maar wanneer twee spelers op hetzelfde scherm spelen, wordt het allemaal wat krap en speelt het niet zo lekker meer als voorheen. Een leuke toevoeging dus, maar de echte multiplayer potjes speel je online of met meerdere Switches.
Conclusie
Hoewel Sushi Striker: The Way of Sushido ooit geboren is als 3DS-game, is het spel prima speelbaar op de Nintendo’s Switch. De game combineert verslavende puzzel-gameplay met een knotsgek verhaal en prachtig geanimeerde cutscenes tot een spel dat je makkelijk oppakt, maar moeilijk neerlegt.
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
Oordeel Sushi Striker: The Way of Sushido (Switch)
- Graphics 70
- Gameplay 80
- Originality 90
- Sound 70
- Replay 90
- Eindcijfer 80