Verhaal vol clichés
The Crew is een racegame van deze tijd en dus is er een verhaaltje in gestopt. Je speelt met het personage Alex, die aan het begin van het spel ziet hoe zijn broer wordt vermoord en vervolgens door een corrupte politieagent als dader wordt aangewezen. Na een tijdje in de bak gezeten te hebben, wordt je aangesproken door een agente van de FBI. Ze heeft jouw hulp nodig om de corrupte politieagent aan te pakken. Hij is namelijk een hoge pief in de bende '5-10' en jij bent de perfecte persoon om in die bende te infiltreren om zo dicht bij hem te kunnen komen. Kan je mooi wraak nemen voor de dood van je broer. Tot zover niets bijzonders. Het verhaal begint dus heel cliché en zal zich verder ook blijven ontwikkelen als een plot met weinig verrassingen. Je moet je omhoog werken in de rangorde van de bende door verschillende opdrachten uit te voeren. Dat zijn bijvoorbeeld races die je moet winnen, pakketjes die je moet afleveren of mensen die je moet helpen ontsnappen aan de politie. Het bekende werk dus. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Ubisoft hier niet wat meer werk van heeft gemaakt, want het verhaal werkt op deze manier weinig motiverend om langdurig te blijven spelen.
Dikke bolide
Wat wel heel motiverend werkt is het uitbouwen van je auto. Bij elke gewonnen race of voltooide opdracht krijg je namelijk een nieuw onderdeel om jouw racemonster verder mee uit te bouwen. Zo zie je al vrij snel dat de wagen wordt uitgebreid met een extra uitlaat, grotere wielen en een mooie spoiler. Al die onderdelen hebben ook echt effect op de prestaties en dat merk je goed als je ermee over de weg aan het racen bent. Maar natuurlijk ook wanneer je tussen de bomen door aan het knallen bent of over een zandweg aan het glijden bent. De financiële beloningen in het spel zijn bovendien niet van heel hoge waarde, waardoor je niet snel nieuwe auto's kan kopen om mee aan de slag te gaan. Dat zorgt ervoor dat je toch wel gehecht raakt aan je eerste wagen en die helemaal uit wil bouwen tot het ultieme racemonster. Erg goed gedaan door Ubisoft!
Kartelrandjes
De presentatie van de game is redelijk in orde. De stedelijke gebieden zien er behoorlijk overtuigend uit en voelen dankzij de voetgangers ook als een echt levende wereld. Daar kan Forza Horizon 2 (met zijn klinische omgeving) nog iets van leren. Waar ik me wel heel erg aan stoorde zijn de kartelrandjes die je overal terug ziet komen. Ik weet niet of dat specifiek is voor de Xbox One (waar ik de game op heb gespeeld), maar het is wel heel erg aanwezig en haalt de kwaliteit van de game omlaag. Hier hadden de ontwikkelaars wel iets meer aan mogen polijsten. Ook aan de interface had iets meer tijd besteed mogen worden. Het is behoorlijk rommelig en niet heel logisch ingedeeld. Als je een opdracht voltooid hebt terwijl je van A naar B aan het rijden bent, krijg je midden in beeld een groot menuscherm met allerlei informatie over je prestatie. Interessante informatie, maar waarom moet dat zo groot getoond worden? Het maakt meteen weer duidelijk dat je een game aan het spelen bent en haalt je weer uit de beleving. ondertussen heb je ook nog maar een minimaal stuk van het scherm over om je auto in de gaten te houden. En die auto rijdt wel door, net als de andere weggebruikers.
Samen is leuker
De missies in de verhaallijn van The Crew zijn leuk om in je eentje te spelen, maar Ubisoft wil eigenlijk dat je ze met maximaal drie vrienden gaat spelen (als een echte Crew). Heb je geen vrienden die de game bezitten, dan kan je voor de start van elke missie willekeurige spelers uitnodigen om mee te doen. Helaas blijkt meestal dat er geen (welwillende) spelers in de buurt zijn en dat je de missie alsnog alleen uit moet gaan voeren. Dat is best jammer, want het is wel degelijk leuker om met meerdere spelers tegelijk aan de slag te gaan. De meeste opdrachten lenen zich daar uitstekend voor en het zorgt voor net dat beetje extra uitdaging die de meeste missies eigenlijk wel nodig hebben. Hier en daar zijn er soms wel wat technische problemen (zo zag ik af en toe een medespeler ineens een paar meter vooruitspringen door een hapering in de verbinding), maar over het algemeen werkt het prima. Het loont echter wel om met je echte vrienden af te spreken en de game samen te spelen, dat maakt het toch net even wat leuker.
Conclusie
Met The Crew heeft Ubisoft een ambitieus idee genomen en daarvan uiteindelijk een degelijke racegame gemaakt. Als ze nou iets meer tijd hadden genomen om het grafisch nog een beetje op te poetsen en de interface iets meer te stroomlijnen, dan was de ervaring waarschijnlijk een stuk overtuigender geweest. Toch neem je het slechte verhaal al snel voor lief wanneer je met je dikke wagen de spelwereld aan het ontdekken bent. Speel je liever alleen dan zijn er waarschijnlijk betere racegames te vinden, maar als je de game met enkele vrienden op kan pakken is het zeker een dikke aanrader.
Deze review is geschreven door Kevin Blokland.
Oordeel The Crew (XboxOne)
- Graphics 70
- Gameplay 75
- Originality 65
- Sound 80
- Replay 70
- Eindcijfer 70