Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Walking Dead: Survival Instinct (PS3)
25 100 1

Review The Walking Dead: Survival Instinct (PS3)

Een beboste omgeving, gekleurd door groene bladeren en met het geluid van een kabbelend beekje op de achtergrond. Maar er is iets dat dit pittoreske plaatje lijkt te verstoren. Langzaam loop ik een stukje door het inmiddels onheilspellende bos en terwijl ik verbaasd om me heen kijk overvalt het me als een donderslag bij heldere hemel … wat ziet dit er PS3 onwaardig uit!! En oh ja, ik word ook nog eens aangevallen door zombies!

Previously on The Walking Dead

Het idee achter The Walking Dead: Survival Instinct leek van tevoren een gouden greep. Door de ogen van één van de hoofdpersonen uit de tv-serie, Daryl Dixon, maak je het begin van de zombie-uitbraak mee. Dat je vervolgens op zoek gaat naar broer Merle, om aan het einde van de game min of meer aan te sluiten bij het begin van de tv-serie, had in potentie heel wat spelplezier kunnen opleveren.Helaas is niets minder waar: The Walking Dead: Survival Instinct is een onaf haastwerk geworden, dat louter op de succesvolle naamgeving van de tv-serie lijkt te willen scoren.
 


   

Hersenloos

Vergeet dus dat deze game eigenlijk The Walking Dead heet, want behalve de stemmen van de gebroeders Dixon is er weinig van de kwalitatieve serie te ontdekken. Bovendien heb je de helft van de game nauwelijks in de gaten waar je nou eigenlijk mee bezig bent. Onder de schijn van een ondersteunend verhaal rijd je met je auto steeds verder in zuidelijke richting, waarbij de zogenaamd spannende plotwendingen op één hand te tellen zijn. Iedere level heeft een hoofddoel dat je moet voltooien en een aantal optionele doelen. Zo moet je bijvoorbeeld je broer (Merle) vinden of een mogelijk medicijn tegen de Walkers opsporen. De optionele doelen kom je vaak onderweg tegen in de vorm van nietszeggende karakters, die allemaal volgens het principe ‘voor wat hoort wat’ opereren. Af en toe neem je zo’n karakter mee op weg, maar denk maar niet dat dit potentieel interessante gegeven ook maar een beetje uitgewerkt is. Er wordt zo goed als geen achtergrond gegeven, waardoor het je eigenlijk geen reet kan schelen of deze personages blijven leven of niet. Bovendien heb je bijna niets aan deze ‘medepassagiers’, omdat je ze nooit als medestrijders kunt gebruiken. Zo betrapte ik mezelf er eigenlijk al snel op dat ik net als alle Walkers om me heen gewoon hersenloos van punt A naar B probeerde te komen, waarbij verdwalen ook nog eens onmogelijk wordt gemaakt door een altijd aanwezig kompas dat de weg wijst. Activision was kennelijk bang dat enig denkwerk de game niet ten goede zou komen…



Weapon of Choice

 Natuurlijk hoeft niemand me uit te leggen dat het niet slim is om de aandacht te trekken van een groep Walkers, maar dat je de game eigenlijk het beste kunt spelen als een hack & slash-spel vond ik wel heel bijzonder. Een shotgun of pistool afvuren zorgt namelijk voor zoveel lawaai dat je meteen hordes Walkers op je af zult krijgen, die je met je beperkte aantal kogels vaak niet de baas zult zijn. Daarom bestond mijn wapenkeuze in de ganse game slechts uit twee wapens: de loden pijp in de eerste levels en een bijl in de rest van de game. Zelfs het wapen van Daryl uit de tv-serie, de kruisboog, werkte voor geen meter omdat schoten wel heel precies het hoofd moeten raken en pijlen vervolgens vaak zomaar verdwijnen.

Survival? Hoe overleef ik deze game?

 Had Activision wat meer tijd in de game gestoken dan had het hele Survival-principe echt voor coole gameplayelementen kunnen zorgen. Helaas werd het voor mij al snel een ‘hoe overleef ik deze game’-gevoel, want dit spel lijkt werkelijk op alle fronten terug in de tijd geslingerd te zijn. Grafisch ziet het er bedroevend uit, het leveldesign is inspiratieloos, de Walkers zijn allesbehalve angstaanjagend, de wapenkeuze is saai en ga zo nog maar even door… De paar ‘leukere’ momenten hielpen me dan nog net de game door, maar dat dit spel een dikke onvoldoende zou scoren was na een uurtje spelen al onvermijdelijk geworden.



Waar voor je geld?

The Walking Dead: Survival Instinct had het in zich om net als de Telltale episodegames de gelijknamige tv-serie alle eer aan te doen. Dat dit potentieel uiteindelijk in geen enkel aspect van de game tot zijn recht is gekomen is gewoon doodzonde. De game die nu in de winkels ligt is ver onder de middelmaat en verdient het eigenlijk niet om de titel The Walking Dead te dragen. Wellicht dat de allergrootste fans deze game nog eens uit de budgetbakken zullen plukken maar ben jij dat niet, laat deze titel dan lekker aan je voorbijgaan. Je mist namelijk helemaal niets!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

 

Oordeel The Walking Dead: Survival Instinct (PS3)

  • Graphics 25
  • Gameplay 30
  • Originality 30
  • Sound 50
  • Replay 20
  • Eindcijfer 25

Aantal keer bekeken: 14469 

Laagste prijzen voor The Walking Dead: Survival Instinct (PS3)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 04-04-2013 21:54
Rol: Toevoeg Moderator
Zéér zonde, echt.
avatar van X360
X360 ( 1172 ) 04-04-2013 22:00
Ondanks een laag eindcijfer ben ik een te grote fan van de serie om deze game over te slaan . Nu nog wachten op een budgetprijs.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6574 ) 04-04-2013 22:01
Past in 1 adem met de prison break en lost games... beide ook echt tenenkrommend slecht
avatar van Userverwijderd34
Userverwijderd34 ( 651 ) 04-04-2013 22:15
Quote:
Ondanks een laag eindcijfer ben ik een te grote fan van de serie om deze game over te slaan . Nu nog wachten op een budgetprijs.
Dan kun je beter Telltale's game scoren..
avatar van X360
X360 ( 1172 ) 04-04-2013 22:26
Quote:
[..]

Dan kun je beter Telltale's game scoren..

Die heb ik al, geweldige game . Toch ga ik deze game voor een laag prijsje nog oppikken.
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 04-04-2013 22:31
Rol: Reviewer
Dit mag geen verrassing zijn: het lag er van bij de aankondiging vingerdik op dat dit een stinkerd ging worden!
avatar van Dragon.
Dragon. ( 446 ) 04-04-2013 22:44
Had al beelden gezien en het is echt wel slecht uitgewerkt allemaal ook echt die belachelijk hoge prijs niet waard gewoon!
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39415   3) 05-04-2013 09:13
Rol: Forum Moderator
Zag laatst een interview met Norman Reedus (Daryl) en Michael Rooker (Merle) waarin ze de game beschreven als zo briljant en oh zo meeslepend etc. Dat maakte mij wel nieuwsgierig naar deze game. Echter, als ik nu terugkijk, zullen ze een gigantische zak geld gekregen hebben om die dingen te zeggen, want als ik deze en andere reviews lees wil je nog niet dood gevonden worden met deze game in je console.
avatar van Maxjunk
Maxjunk ( 19 ) 05-04-2013 09:48
Echt bagger dat ze dit zo kunnen verpesten..
avatar van Immortalbenny
Immortalbenny ( 449 ) 05-04-2013 10:31
Echt waardeloos deze game gellukig niet gekocht. Vond het all vreemd dat het een week duurde voordat enige revieuws kwamen en dat bij uitkomst de game all permanent 10 euros in prijs was verlaagt.Door deze game lijkt zelfs Duke Nukem Forever nog een `redelijke` game.Hoe kan je dit zo verpesten. Ik heb niks met de Walking Dead vind de serie saai als wat maar zelfs bij mij maakte de Telltale game een traantje los.Kortom schaamloze cash in op de naam ala Call of duty and precies zoals we Activision kennen.
avatar van Nitramuse
Nitramuse ( 741 ) 05-04-2013 11:04
Ik vind het sneu voor de ontwikkelaar die hier de schuld van gaat krijgen. Maar het is toch echt de schuld van Activision die wilt dat t allemaal zo snel mogelijk gaat met een budget van $100.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30044   302) 05-04-2013 11:12
Ik vind dit niet sneu hoor. Achter dit wanproduct wil je toch niet staan. Sneu vind ik het bij Square Enix, dat zijn topgames en verkopen 'niet naar verwachting'..
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27885   22) 05-04-2013 11:12
Deze game is dus een dead end

Ik had het eerste stukje gameplay gezien en vond de graphics er al wel erg beroerd uit zien. Dus heel misschien als deze b.v. 5 of 10 euro is geworden...
avatar van Witteijsbeer
Witteijsbeer ( 744 ) 05-04-2013 11:57
Dit statement bracht Activision uit na het cancellen van True Cime:

“The company will stop development on True Crime: Hong Kong. This decision is based on the desire to focus on the greatest opportunities that the company currently has to create the world’s best interactive entertainment experiences.”

En vervolgens brengen ze dit soort bagger uit, juist....
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 05-04-2013 12:26
Quote:
Dit statement bracht Activision uit na het cancellen van True Cime:

“The company will stop development on True Crime: Hong Kong. This decision is based on the desire to focus on the greatest opportunities that the company currently has to create the world’s best interactive entertainment experiences.”

En vervolgens brengen ze dit soort bagger uit, juist....

Uhm, Sleeping Dogs was True Crime Hong Kong.

http://www.gamespot.com/news/true-crime-hong-kong-revived-as-sleeping-dogs-6349973
avatar van .lacieed
.lacieed ( 29 ) 05-04-2013 14:03
Quote:
[..]


Uhm, Sleeping Dogs was True Crime Hong Kong.

http://www.gamespot.com/news/true-crime-hong-kong-revived-as-sleeping-dogs-6349973

Klopt, maar SD werd niet uitgegeven door Activison. Zij zagen er juist geen brood in.
avatar van Cypher XCII
Cypher XCII ( 1774   10) 05-04-2013 15:27
Echt héél erg jammer dit. Ik ben een grote fan van de serie en de arcade game van TWD is ook heel erg vet. Hier hadden ze wel iets heel moois van kunnen maken als ze er meer tijd in hadden gestoken, dacht ik zo.
avatar van Wes the Wrecker
Wes the Wrecker ( 439 ) 05-04-2013 16:41
Niet handig van de FRS om de pre-order van deze game á 4,99 euries te annuleren. Nu raken ze deze game aan de straatstenen niet kwijt.
avatar van Syra
Syra ( 148 ) 06-04-2013 09:11
Ik had hem in de pre-order besteld. Dit is echt de miskoop van het jaar, heb hem een half uurtje gespeeld maar is niet te pruimen. Niet kopen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
avatar van EPMD
EPMD ( 7530   21) 06-04-2013 12:14
Jammer,

Ben ook fan van de serie, en had gehoopt dat dit een betere game zou worden.

Ik wacht wel tot hij in de budgetbakken ligt. Meer dan €5-€10 is deze game niet waard.
avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 06-04-2013 20:47
Rol: BG Redacteur
Quote:
Ik had hem in de pre-order besteld. Dit is echt de miskoop van het jaar, heb hem een half uurtje gespeeld maar is niet te pruimen. Niet kopen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik voel je pijn Balen man!
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6574 ) 06-04-2013 22:01
Misschien als ie als triple-pack verschijnt met Prison break en Lost voor een tientje... Kansloze shit ist
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30044   302) 06-04-2013 23:30
Quote:
Ik had hem in de pre-order besteld. Dit is echt de miskoop van het jaar, heb hem een half uurtje gespeeld maar is niet te pruimen. Niet kopen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aangezien ze met deze game een budget van 60 euro hadden om het te maken kunnen ze dankzij jou een deel 2 ontwikkelen
avatar van Fantasygamer32
Fantasygamer32 ( 100 ) 07-04-2013 19:58
Erg zonde.. Aangezien The Walking Dead game van Telltale wel geweldig is.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3277   6) 08-04-2013 14:52
Quote:
[..]


Klopt, maar SD werd niet uitgegeven door Activison. Zij zagen er juist geen brood in.

Klopt niet, SD was eerst gewoon SD, daarna ff kort TC:HK door Acti, maar dat heeft de game niet echt goed gedaan, om daarna gewoon weer SD te worden.

SD is echt 100x beter dan die kutserie True Crime...

The game started development as an original title, but was announced in 2009 as True Crime: Hong Kong, the third installment and a reboot of the True Crime series.[7] As a result of the game’s high development budget and delays, it was canceled by Activision Blizzard in 2011. Six months later, it was announced that Square Enix had picked up the publishing rights to the game, but the game was renamed Sleeping Dogs in 2012 since Square Enix did not purchase the True Crime name rights.[8]
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 08-04-2013 23:08
Zonde dat er zo omgesprongen wordt met deze bekende franchise. Het blijft kennelijk een opgave om van een licentie een genietbare titel te maken. Ik voelde het al wel een beetje aankomene omdat er vanaf gameshow vorig jaar vrijwel niets werd getoond van deze game.

Verder vraag ik me af hoe deze game door de kwaliteitscontrole heen is gekomen.