Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Trillion 1,000,000,000,000: God of Destruction (PSVita)
55 100 1

Review Trillion 1,000,000,000,000: God of Destruction (PSVita)

Trillion: God of Destruction is een Japanse RPG van ontwikkelaar Compile Heart met slechts één eindbaasgevecht. Dat kan leuk zijn, maar in het geval van Trillion is het vrij saai. Waarom? Dat lees je hieronder.

In Trillion kruip je in de huid van Zeabolos; de zogenaamde ‘Great Overlord’ die Trillion, een eindbaas met een triljoen levenspunten, wil verslaan. Je leest het goed: de eind- en tevens enige baas die deze game kent heeft maar liefst 1,000,000,000,000 HP. Het verslaan van dit monster heeft de beste man al eens geprobeerd, wat helaas bijna zijn dood is geworden en waarbij hij zijn krachten heeft verloren. Dit heeft als resultaat dat Zeabolos nu zijn nichtjes moet gaan trainen om Trillion voor hem te verslaan. Wij krijgen hier op de redactie regelmatig games binnen met vreemde verhalen, maar Trillion: God of Destruction spant toch wel de kroon.



Unieke twist
Het idee achter Trillion is leuk en zeker uniek te noemen. Het is dan helaas ook de gameplay waar de game minpunten verdient. Trillion is een monster dat erg veel eet en dan een lange tijd slaapt. Deze lange nachtrust neemt een aantal in-game weken in beslag, waarin je als speler één van de zes Overlord-kandidaten moet trainen. Dit zijn kleine, schattige animemeisjes waarvan je de statpunten kunt bijspijkeren in een speciale trainingmodus.

Deze trainingmodus is echter niet veel meer dan een simpel mobile game-achtig spelletje, waar je één van je stats selecteert en daar een paar punten bij krijgt. In totaal heb je zeven dagen om deze stats te trainen, voordat je een Trillion-pop aan moet vallen om te oefenen. Hierbij moet je wel letten op hoe moe je personage is, aangezien de Overlords ook slaap nodig hebben. In deze zeven dagen kun je ook bijvoorbeeld de smid bezoeken om nieuwe wapens voor je te smeden, of een kerker in gaan om te vechten.

150 stappen

Deze kerkers zijn misschien nog wel het leukste aan Trillion: God of Destruction. Echter kennen ook deze kerkers een aantal minpunten. Zo zien de 3D-modellen van de personages er prima uit, maar die van de kerkers zelf totaal niet. Vooral de textures zien er lelijk en uitgerekt uit. Ook kun je elke keer maar 150 zetten doen in een kerker, voordat je weer terugkeert naar het hoofdkwartier. Het komt regelmatig voor dat je een mooie kist ziet staan waar je niet eens binnen de 150 stappen bij kunt komen, waardoor je een volgende dag terug moet keren. Dit houdt echter ook in dat je die dagen niet kunt gebruiken om je stats bij te spijkeren, dus denk goed na over wat je doet.



Het tijdelijke met het eeuwige verwisselen
Na een aantal in-game weken grinden heeft Trillion weer honger en laat ‘ie z’n gezicht weer zien. Echter, je bent dan natuurlijk nog lang niet sterk genoeg om dit bloeddorstige beest aan te kunnen. Hier komt een ander aspect van God of Destruction om de hoek kijken, namelijk permadeath. Dit houdt in dat je personage ook echt dood blijft wanneer deze dood gaat. De kans is vrij klein dat je het spel uit zult spelen met een enkele Overlord. Dat maakt het investeren in de wapens en kleding van je eerste Overlord een beetje overbodig, aangezien deze hoogstwaarschijnlijk toch wel de pijp uit gaat.

Permadeath houdt echter niet in dat je compleet opnieuw moet beginnen. Wanneer je een nieuwe Overlord kiest, heeft deze namelijk op sommige vlakken al meegetraind met je voorgaande vechtersbazin. Dit heeft als resultaat dat iedere Overlord eigenlijk steeds een beetje sterker zal zijn dan haar voorganger. Een leuk concept, maar het is wel een beetje cru om de kleine meisjes steeds dood te zien gaan. Het spel beschikt overigens over een New Game+-modus waarin je de stats van je Overlords meeneemt.



Schuine sticks

De gevechten in Trillion: God of Destruction spelen zich af op een grid zoals je dat misschien kent van een spel uit de Disgaea-reeks, alleen bevindt de camera zich in Trillion achter je personage. Je kunt er wel voor kiezen om de camera wat hoger te plaatsen, maar dit komt de gameplay niet ten goede. Iedere keer wanneer je personage een zet doet, beweegt de tegenstander ook een plek vooruit. Het besturen van je personage over het grid gaat vrij moeilijk, en je wordt regelmatig van schuin van voren aangevallen. Als je je vijand terug wil pakken moet je eerst de camera schuin plaatsen, alvorens je je tegenstander in je aanvalsveld krijgt. Je kunt er ook voor kiezen om de stick schuin in te drukken, maar meer dan eens heeft dit er bij ons voor gezorgd dat ons personage een stap naar voren of opzij zette. Vervolgens had deze de beurt dus verbruikt en werd daarna geraakt. Het is jammer dat de combat in Trillion zo slecht uit de verf komt, want de game bestaat verder alleen maar uit menuutjes.

Onoriginele ontwerpen
De personages in de game zijn ontworpen door Kei Nanameda, die je misschien wel kent van een andere game van ontwikkelaar Compile Heart, namelijk Mugen Souls. De verschillende hoofdpersonages zien er leuk uit, maar hebben af en toe vrij veel weg van characters uit de Disgaea-serie, waardoor ze wat originaliteit verliezen. Een aantal van de wat minder belangrijke personages ziet er uit als fanart afkomstig van DeviantArt. Het is jammer dat Nanameda niet wat origineler uit de hoek komt met zijn ontwerpen in Trillion: God of Destruction.



Leuke muziek

Gelukkig kunnen we deze review nog een positief tintje geven. De voice-acting is namelijk erg goed. Allereerst is er de mogelijkheid om te kiezen tussen zowel de originele Japanse stemmen, als de stemmen van de Engelse cast, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is en tegenwoordig helaas lang niet altijd gebeurt. Ook de soundtrack die gecomponeerd is door Tenpei Satou[LF1] , bekend van onder andere de Disgaea-games, ligt lekker in het gehoor, al is het over het algemeen vrij generieke JRPG-muziek.

Conclusie

Al met al is Trillion: God of Destruction een game die heel veel leuke dingen probeert, maar eigenlijk nergens in slaagt. Dat is erg jammer om te zien, want een spel waarin je slechts één baas hebt waar je keihard voor met trainen klinkt erg leuk. Het vele grinden en de langzame progressie die je boekt maken van Trillion: God of Destruction vooral een saaie game die het vooral moet hebben van het bizarre verhaal. Helaas is dit niet genoeg om het spel te redden.  


Deze review is geschreven door Gert Jan Naber

 

Oordeel Trillion 1,000,000,000,000: God of Destruction (PSVita)

  • Graphics 60
  • Gameplay 35
  • Originality 60
  • Sound 50
  • Replay 70
  • Eindcijfer 55

Aantal keer bekeken: 11524 

Laagste prijzen voor Trillion 1,000,000,000,000: God of Destruction (PSVita)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Tamara
Tamara ( 757   1) 15-06-2016 23:21
Quote:
Wij krijgen hier op de redactie regelmatig games binnen met vreemde verhalen, maar Trillion: God of Destruction spant toch wel de kroon.

Hmm, ik denk dat Z.H.P. Unlosing Ranger vs Darkdeath Evilman het hier toch wel van wint. Hierin speel je een plaatsvervangende superheld die het op moet nemen tegen de eindbaas, elke keer tot op het randje van de dood in elkaar wordt geslagen, en toch weer opstaat - na in de tussentijd getraind te hebben in een andere dimensie. Een soort van anti-One-Punch Man.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8302   3) 16-06-2016 00:17
Tl;dr

Zal vast een goeie review zijn maar ik stopte bij Japanse rpg met lezen
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 16-06-2016 08:25
Ben jij nog ver gekomen. Ik stopte met lezen bij (PSVita).

Oh ja. *Smiley met glimmende tanden*
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2553   2) 16-06-2016 09:33
Ik moest al snel aan Z.H.P. denken. Denk dat ik het spel toch een kans ga geven, want Z.H.P. was echt leuk, maar niet aan de volle pot.
Quote:
na in de tussentijd getraind te hebben in een andere dimensie
Het is geen andere dimensie, maar een tweede Aarde aan de andere kant van de zon.
avatar van EPvW
EPvW ( 389   5) 16-06-2016 12:27
Tijd geleden keer beelden van gezien. Zag er interessant uit maar na paar trailers te hebben gezien en deze review skip ik hem toch maar.
avatar van EelBGlie
EelBGlie ( 105 ) 16-06-2016 16:29
Je moet wel enigsinds een passie hebben voor dit soort games om uberhaubt genoeg te spelen om een review te kunnen schrijven !

Ik vind t trouwens wel leuk om eens een review te lezen van een niet-AAA/AA/A/B/C/D of E game
avatar van Tamara
Tamara ( 757   1) 19-06-2016 23:35
Quote:

Het is geen andere dimensie, maar een tweede Aarde aan de andere kant van de zon.

O ja, zoiets was het. Het is een tijd geleden. Zodra iemand ergens 'Bizarro' voorplakt denk ik aan alternatieve dimensies.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 20-06-2016 13:02
Quote:
Ik vind t trouwens wel leuk om eens een review te lezen van een niet-AAA/AA/A/B/C/D of E game
Geef je gelijk. Probleem is alleen als je zulke niche titels reviewed dat je niet echt discussies of reacties uitlokt.
avatar van EelBGlie
EelBGlie ( 105 ) 21-06-2016 09:56
Quote:
Geef je gelijk. Probleem is alleen als je zulke niche titels reviewed dat je niet echt discussies of reacties uitlokt.

Hoeft ook niet altijd