Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Anthem (XboxOne)
70 100 1

Review Anthem (XboxOne)

Met Anthem lanceert Bioware hun nieuwste franchise. De laatste jaren waren wat minder succesvol voor de Canadese ontwikkelaar, dus is het te hopen dat ze met Anthem weer een game van hoog niveau kunnen afleveren. Of ze dat is gelukt? Dat lees je hier in de review.

In de wereld van Bastion ben jij een van de laatste Freelancers, een speciaal soort huurling die gebruikmaakt van een Javelin. Of voor mensen die Marvel Comics kennen: je bestuurt je eigen vliegende pantser dat enorm lijkt op een Iron Man pak. Toch heb je bij de start van het spel een aantal belangrijke keuzes om te maken voor je aan de slag kunt gaan. Is je freelancer een man of een vrouw? En met welke klasse wil je spelen? Okay, de eerste keuze is vooral bedoeld om te bepalen wat voor stemgeluid je tijdens dialogen laat horen, want een karaktermodel zie je maar sporadisch voorbij komen.



Klasse(s) apart

De tweede keuze is een stuk belangrijker aangezien het je speelstijl voor een groot gedeelte bepaalt. Zo kun je de Colossus gebruiken in de rol van Tank om zoveel mogelijk schade te incasseren. De Interceptor is dan weer meer bedoeld om snel te scouten en af toe met een snelle melee-aanval tegenstanders uit te schakelen. Voor mensen die graag schade willen toekennen van bovenaf is er de Storm klasse. Of, als je een vergelijking wilt trekken met een fantasy game, de klasse die het meeste op een magiër lijkt en die dus vooral van een afstandje bij de gevechten betrokken is. Voor de klasse die van alles een beetje heeft en vooral veel schade per seconde wil toebrengen, is er tenslotte nog de Ranger.

De gameplayloop van Anthem is opgebouwd rond het voltooien van missies, het verdienen van loot en langzaam maar zeker je personage verbeteren om moeilijkere quests te voltooien. Wat ik een vreemde keuze van Bioware vind, is om de daadwerkelijke waarde en inhoud van de gedropte loot pas na een missie kenbaar te maken. Dat zou op zich niet zo’n probleem zijn, mits je niet constant tegen laadschermen aan zou kijken zodra je de overgang maakt van de hub van Fort Tarsis en de wereld van Bastion, de plek waar je de strijd met je vijanden aangaat.



It’s a jungle out there
Behalve veel en vooral langdurende laadschermen valt het tijdens het spelen van Anthem op dat de map waarop je al je missies uitvoert één grote jungle is. Kleurrijke planten, watervallen en rivieren, maar ook grotten die je kunt verkennen lijken de eerste paar uren dat je het spel speelt een mooie setting om in te verdwalen. Maar na de eerste positieve indruk van de locatie besef je al snel dat er eigenlijk maar weinig afwisseling op de map te vinden is. Natuurlijk is het erg tof om met je Javelin rond te vliegen, maar om de haverklap raakt je pak oververhit en moet het afkoelen. Dan kan door een waterval vliegen het proces versnellen, maar het systeem van een pak dat te veel verhit raakt zorgt er logischerwijs ook meteen voor dat andere eco-systemen niet goed zouden werken met dit gameplay-element. Want in een hete woestijn zou je Javelin sneller verhit raken en in een gebied met temperaturen onder nul zou je dan dus volledig vrij kunnen vliegen. Het lijkt een beetje een raar ding om over te vallen, maar dat komt omdat het behoorlijk kenmerkend is voor de tweedeling waar Anthem, naast vastlopers, crashes en glitches, mee kampt.

Een goed voorbeeld daarvan is dat het spel werkelijk vol zit met achtergrondinformatie, die je door middel van het verkennen van de wereld – en in het bijzonder Fort Tarsis – tot je krijgt. Sommige objecten kun je oppakken en scannen voor nieuwe inzichten in de locaties, geschiedenis en personages. Het probleem met zo’n manier van informatie overbrengen is dat veel van die informatie ook compleet voorbij kan gaan aan de mensen die niet de tijd nemen om rustig een tekst te lezen. De uitgebreide ‘lore’ had dus beter via gesprekken met personages of door middel van verhalende situaties onder de aandacht van de speler gebracht kunnen worden.



Fort Tarsis
Over Fort Tarsis gesproken; hier vind je de meeste personages waar je contact mee legt. De NPC’s zijn kenmerkend voor de gemiste potentie van Anthem. De voice-acting en animatie van de personen die je opdrachten geven en soms voor keuzes stellen is prima gedaan. Het is alleen wel merkbaar dat je keuzes geen echte invloed op het verloop van het spel hebben. En in tegenstelling tot voorgaande Bioware-games zijn je opties ook altijd beperkt tot twee mogelijke antwoorden. Daardoor voelt het al snel oppervlakkig en als een gemiste kans om de wereld door unieke ervaringen vorm te geven.

In alle opzichten is Anthem een spel dat duidelijk niet geleerd heeft van de opstartproblemen van een titel als Destiny in 2014. Bij een ontwikkelaar als Bioware hoop je diepgang qua gameplay en een goed verhaal aan te treffen. Dat ze met Anthem nu een multiplayer lootshooter gemaakt hebben, had heel goed uit kunnen pakken. Want in veel opzichten is de basis van de game heel solide en heeft de game absoluut potentie. De manier waarop de verschillende klasses aanvoelen, de kwaliteit van de graphics (ondanks de al snel eentonig wordende omgeving) en de aanwezig lore zijn zeker interessant. Je verplaatsen met je Javelin is tof en geeft ook echt het gevoel dat je een krachtige held bent die voor het volk werkt. Het is alleen goed te merken dat er veel designkeuzes gemaakt zijn waar je grote vraagtekens bij moet zetten.



Crafting? Niet vóór max level
Zo kun je wapens craften met de materialen die je in de wereld verzamelt. Maar eigenlijk loont dat in het begin van het spel niet de moeite, aangezien je na elke missie al nieuwe loot hebt gevonden die vaak krachtiger is. Dus wanneer je tijd in het crafting-systeem wilt steken zou ik aanraden om eerst je Freelancer naar het maximale level te brengen. Anders ben je tot die tijd veel van je middelen aan het verspillen aan upgrades die binnen de kortste keren overbodig zijn.

Een ander minpunt is het gegeven dat de missies heel snel eentonig worden. Eigenlijk komen ze vrijwel allemaal neer op drie soorten missies. Verzamel een aantal items en breng die terug, versla een groep tegenstanders op een locatie op de map en houd stand bij een marker terwijl je de tijd vol moet maken. Niet bepaald diepgaand of uitdagend te noemen dus. Toch komt er later in het spel iets meer afwisseling als je Strongholds bezoekt. Deze speciale en lineaire missies zijn erop gericht dat je een serie aan tegenstanders uitschakelt en missies uitvoert om uiteindelijk een eindbaas te verslaan. Persoonlijk vond ik deze missies wel tof om te doen, alleen zijn ze niet echt in grote aantallen aanwezig op dit moment. Het is sowieso een beetje een karige game als het op content aankomt tot nog toe. Anthem geeft je gaandeweg wel de mogelijkheid om op hogere moeilijkheidsgraden betere loot te verdienen, maar waar het de gameplay betreft is het te hopen dat de aankomende DLC-plannen van EA meer diepgang weten aan te brengen.

Conclusie
Anthem is een spel van gemist potentieel. De missies zijn beperkt in hun afwisseling, het verhaal is raar gestructureerd en aangeboden en de end-game content is op dit moment nog erg beperkt. Ook heeft Anthem een beetje een gespleten persoonlijkheid omdat het gewoonweg niet weet of het een verhaalgedreven avontuur of een multiplayer shooter wil zijn. Op dit moment doet het eigenlijk geen van beide aspecten heel goed. Als je die elementen koppelt aan de technische problemen, zoals lange laadtijden en vastlopers, dan is Anthem een beetje een teleurstellende game geworden. En dat is extra jammer, omdat de kerngameplay van het rondvliegen, de combat en de sfeer op zichzelf wel erg tof is. Anthem voelt als een titel die met wat meer ontwikkeltijd echt een topgame had kunnen zijn. Maar op dit moment is het spel slechts een okay titel waar met updates nog steeds iets tofs van te maken valt. Echt een game om eerst even zelf uit te proberen.

 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Anthem (XboxOne)

  • Graphics 80
  • Gameplay 70
  • Originality 70
  • Sound 80
  • Replay 50
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 18833 

Laagste 3 prijzen voor Anthem (XboxOne)

6.49 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  3.00€ 3.49   € 6.49
Dutch Game Boys 10
 
€  5.00€ 4.25   € 9.25
Game Shock Oss 10
€  4.99€ 4.50   € 9.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6738   4) 03-03-2019 22:06


avatar van Caelum
Caelum ( 447 ) 03-03-2019 23:20
Met alle heisa en alles wat mij er slecht aan lijkt, vind ik het spel nog steeds interessant en hoop ik het allerbest voor deze game. Ik ben een grote fan van 4p coop games (BL, EDF, Vermintide, etc) en futuristische shooters en op zich zou Anthem flink in de plus zitten voor mij. Ik wilde het eerst haten, want ik ben niet echt van de "stoere" hype spellen, maar toen ik de demo speelde ben ik compleet omgeslagen. Na alle slechte nieuws ben ik alleen maar erg teleurgesteld in deze game.. Toch, wie weet wordt het toch een beetje de game die het moest worden, alhoewel de graphics, de levendige stad en alle andere grote core beloftes niet waar gemaakt kunnen worden. De hoeveelheid content, vette wapens en al die bergen aan laadtijden mischien wel.
avatar van DKUp
DKUp ( 1619   7) 03-03-2019 23:41
Misschien over een paar maanden of een jaar dus. Van de Demo/Beta werd ik niet heel vrolijk.
avatar van Aceje
Aceje ( 418 ) 04-03-2019 00:59
Een 70 is toch wel wat aan de hoge kant voor deze titel zeker gezien als er meegenomen word wat er beloofd was(of het nou naief was of niet) en wat er uiteindelijk geleverd is. Futureproof is de titel eigenlijk ook al niet gezien dat content die de moeite waard is pas op zijn vroegst in mei uitkomt.

De game komt meer in de richting van : GFX 70 / Gameplay 60 / Originaliteit 55 / SFX klopt / Replay klopt / eindcijfer 55
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 04-03-2019 01:21
Quote:

Neh, iedereen is wel klaar met het bashen. Op naar het finetunen van de game en over 6 maanden kijken wat dan de status is.
avatar van Andromeda
Andromeda ( 97 ) 04-03-2019 01:42
Het spel heeft zijn mankementen, dat is helemaal juist. Toch speel ik het met veel plezier. Ik was vooraf gewaarschuwd over de loadingscreens en ik stoor me er niet zoveel aan.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 04-03-2019 01:45
Net cijfer word in de toekomst vast beter
avatar van Zlpsycho
Zlpsycho ( 28 ) 04-03-2019 06:31
Bagger spel. Dikke flop.
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 04-03-2019 09:55
Er word verder niet verteld dat de loot / wapens die je kan vinden allemaal op elkaar lijken teminste dat is wat ik uit andere reviews haal klopt dat een beetje?
Zou leuk zijn als je toch op zijn minst net als in Destiny wat variatie in je wapens hebt
Dit is tenslotte een Loot Shooter dan wil je toch ook coole loot vinden.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 04-03-2019 10:44
Ik speel hetzelf niet, maar mijn broer speelde Destiny 2 helemaal grijs. Door annual pass gedoe dacht hij de overstap te moeten maken naar Anthem, maar hij was vreselijk teleurgesteld weet ik. Reviews liegen er ook niet om. EA en Bioware hebben dit gewoon te snel uitgebracht denk ik, want als ik er iets over lees is het vaak een bugfest en een en al teleurstelling op de blijkbaar prachtige gfx na.
avatar van Remmetje
Remmetje ( 33 ) 04-03-2019 10:57
Ik vind de 70 relatief hoog gegeven ondanks de goede cijfers op alles behalve replayability. Reden hiervoor is dat dit een looter shooter betreft die het eigenlijk moet hebben van de replay factor. Op moment dat end-game zo goed als ontbreekt dan is dat het einde van de game. Zoiets heb je in het verleden ook bij veel MMO's terug gezien (waar dit genre grotendeels op gebaseerd is).

Ik hoop voor Bioware dat de tegenvallende sales niet de doodsteek is voor de studio. Het is duidelijk dat onder druk van EA de game veel te snel op de markt is gekomen, dit zie je ook aan de vele bugs/patches die steeds gefixed worden.

De communicatie van de ontwikkelaar naar de fans is wel erg goed en iets waar veel ontwikkelaars een voorbeeld aan kunnen nemen. Dat gezegd hebbende is het handelen van EA dan weer belachelijk. Content creators die meedoen aan het EA Game Changers programma zijn geforceerd om niet negatief over de game te praten om binnen dit programma te blijven. Je slaat de plank volledig mis als je dergelijke censuur forceert en het geeft wederom duidelijk de moraliteit van EA aan. Ik ben en blijf fan van goede games (daarom baalde ik ook echt dat Anthem geen goede game is want de potentie was er echt) maar minder fan van de praktijken van EA (en bijvoorbeeld ook Activision, die dezelfde gedragingen erop na houdt).
avatar van DeGoeisteKaas
DeGoeisteKaas ( 3225   22) 04-03-2019 11:35
Vind een 7 ook vrij hoog voor een spel dat zoveel gebreken/minpunten heeft aldus de review. 7 is in mijn ogen een goed spel, maar niet uitstekend of iets wat je bijv lang bij blijft.
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 77046   117) 04-03-2019 17:59
Quote:
Vind een 7 ook vrij hoog voor een spel dat zoveel gebreken/minpunten heeft aldus de review. 7 is in mijn ogen een goed spel, maar niet uitstekend of iets wat je bijv lang bij blijft.
7 is ruim voldoende, 8 is goed, 9 is zeer goed, 10 is uitstekend. althans, op de basisschool doen ze het zo
avatar van Multiman77
Multiman77 ( 192 ) 04-03-2019 18:05
En ondertussen speelt de halve wereld een gratis fortnite of apex legends..

avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 04-03-2019 18:06
Quote:
[..]

7 is ruim voldoende, 8 is goed, 9 is zeer goed, 10 is uitstekend. althans, op de basisschool doen ze het zo

Dat is uitgaande van de zesjescultuur. Alles onder een 8 is onvoldoende
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 77046   117) 04-03-2019 18:11
Quote:
[..]


Dat is uitgaande van de zesjescultuur. Alles onder een 8 is onvoldoende
Jij was zeker een stuudje vroeger?
avatar van Phaross
Phaross ( 3004   50) 04-03-2019 19:14
Veel bugs en problemen, ik wacht wel even. Voor je het weet ligt hij voor een tientje in de budget bak. Na fallout 76 mijn lesje geleerd
avatar van ShiftyInc
ShiftyInc ( 77 ) 04-03-2019 19:51
Zal me niks verbazen als de stekker er binnen een paar maanden word uitgehaald al. Aantal spelers is al gekelderd, massale refunds, en ps4 consoles die na een crash gewoon gebricked zijn. Mix dat met de negatieve reviews en EA's koers die daalt als een gek. moeten ze snel dat abces die Anthem is afknippen.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 04-03-2019 20:49
Quote:
[..]

Jij was zeker een stuudje vroeger?

Had ik geen tijd voor, Goldeneye had voorrang
avatar van Superorigineel
Superorigineel ( 558 ) 05-03-2019 06:39
Jammer, de game had potentie.. 2 jaar geleden
avatar van Remmetje
Remmetje ( 33 ) 05-03-2019 08:53
Quote:
Jammer, de game had potentie.. 2 jaar geleden

De game had nu ook nog potentie want het vliegen en vechten is op zich niets mis mee. Maar voor de rest is het gewoon bagger. En dan helpt het nu niet dat ook nog PS4's hieraan kapot gaan. Ik ben bang voor Bioware dat we over een paar weken te horen krijgen dat de studio niet meer is.
avatar van Aceje
Aceje ( 418 ) 05-03-2019 11:20
Het zijn niet alleen PS4's die deze problemen hebben !!
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 05-03-2019 11:24
Quote:
De game had nu ook nog potentie want het vliegen en vechten is op zich niets mis mee.
Met het vliegen is zeker niks mis mee.

Het schijfje vloog namelijk zo het raam uit.
avatar van Mr.C
Mr.C ( 46 ) 05-03-2019 13:26
Ook ik vind de 70 te hoog op dit moment. Ik keek echt uit naar het spel en ben er met een open mind ingegaan om het een serieuze kans te geven. Maar ik moet nu toch helaas adviseren: koop het niet. Niet nu in ieder geval. Zo heb ik sinds de release nog geen een keer (!!!) normaal het spel op kunnen starten. Krijg elke keer tussen de 1-10x het bericht dat ik niet kan connecten met de live service en ik moet checken of mn internetconnectie oke is. Ook als ik er eenmaal doorheen ben en aan het spelen ben is er tijdens/na elke missie weer de kans dat ik er uitgegooid word. De missies zijn eigenlijk allemaal hetzelfde en bieden weinig afwisseling. Als je eenmaal lvl30 bent en voor de masterworks/legendaries wilt gaan merk je dat deze weinig tot zeer weinig droppen, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad. Als je dan na 4-8uur grinden eindelijk een legendary item hebt, is de kans groot dat de inscripties zo waardeloos zijn dat het item niet beter is dan een random masterwork. Zo heb ik een legendary gehad die me 3% meer shotgun kogels gaf, 5% meer shield, 10% meer elemental dmg en 40% meer ammo drop rate. Verder ziet het er prima uit maar voelt de wereld leegjes. Enige waar ik ze wel credits voor wil geven is het vliegen en de combat. Dat is echt heel tof, en speelt heel fijn. Op basis daarvan hoop ik dat het ooit nog wat kan worden met de game. Maar als je hem nog niet gekocht hebt zou ik je willen adviseren een maandje of 3-6 te wachten en dan eens te checken of het de moeite is. Ik leg hem voor nu ook weer lekker weg, momenteel genoeg andere titels om mijn tijd aan te doneren :-) Mijn cijfer voor het spel in de huidige staat, ondanks de potentie: 5
avatar van Blaxtard
Blaxtard ( 842 ) 05-03-2019 18:38
Ik wacht met deze net als dat ik met fall out had moeten doen. Prijst snel genoeg af.
avatar van Saturnus
Saturnus ( 48 ) 10-03-2019 18:23
Kwaliteit is behoorlijk toegenomen na patch 1.03 van 9 maart
Voor graphics zou ik dit wel een 9 geven en originaliteit een 6