Het is opvallend dat we Danganronpa 2 op Budgetgaming bespreken, want eigenlijk is het nauwelijks een game te noemen. Danganronpa is meer een interactieve comic novel, met veel gelees en weinig gespeel. Wie de gemiddelde game gewend is zal dus veel geduld moeten opbrengen. Een andere ervaring dus, maar is deze ervaring interessant genoeg om andere games voor opzij te leggen?
De class trial is eigenlijk het enige gedeelte dat daadwerkelijk gameplay bevat. Samen met de andere studenten probeer je erachter te komen wie de dader was. Je probeert fouten te ontdekken in hun beredenering, of juist hun mening kracht bij te zetten. Dat doe je door de verzamelde truth bullets af te schieten wanneer die van toepassing lijken. Ook vinden er tijdens de trial andere mini-game-achtige zaken plaats. Zo zal je een soort galgje spelen om achter bepaalde woorden te komen, of moet je op een bepaald ritme de bezwaren van anderen afschieten.
Het is dus best leuk om op deze manier een verhaal mee te krijgen en ook de Japanse gekheid zal veel gamers kunnen bekoren. Toch voelt de minimale interactie soms als een gemiste kans. Het is jammer dat je als speler altijd het (terechte) gevoel hebt dat je een pad bewandelt wat al volledig voor je is uitgelegd. Vooral omdat het verhaal zich ook zou lenen voor wat meer interactie. Het heeft de makers op deze manier wel de mogelijkheid gegeven om het verhaal ver uit te diepen tot iets waar je tientallen uren in verdiept bent. De class trials zijn leuk maar soms wat frustrerend wanneer het niet lukt om uit te vinden wat de makers nu precies voor ogen hebben. Het leuke is wel dat je hierdoor het gevoel krijgt zelf ook stapje voor stapje erachter te komen hoe dingen precies in elkaar steken. Het dwingt je om ook zelf na te denken in plaats van alleen de pagina om te slaan.
Oordeel Danganronpa 2: Goodbye Despair (PSVita)
- Graphics 80
- Gameplay 70
- Originality 90
- Sound 75
- Replay 80
- Eindcijfer 80