Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dark Souls II (Xbox360)
78 100 1

Review Dark Souls II (Xbox360)

Behoudens een spelsessie her en der bij vrienden heb ik Dark Souls 1 (of de uitbreiding) nooit in huis durven halen. Na talloze verhalen van vrienden over ‘de meest brute en uitdagende game ooit’, was ik erg blij dat Budgetgaming me de kans bood om met deel 2 de serie een kans te geven. Een pittige uitdaging. Niet alleen schijnt het spel supermoeilijk te zijn, ook wordt het de hemel in geprezen door talloze fans. Op andere sites krijgt de game gemiddeld een 9+, ga daar maar eens aan zitten. Als niet-kenner van de serie hoop ik een andere en eerlijke kijk op het spel te geven. Weer eens wat anders dan een review van een ‘fanboy’ dus ;-)

Verhaal: Een duistere nacht
Vanaf seconde één is Dark Souls 2 duister en onheilspellend. Je krijgt een mysterieus verhaal voor de kiezen over een vloek die mensen tot ondoden maakt. Jijzelf bent ook zo’n Undead met slechts één doel: zoveel mogelijk zielen verzamelen om de vloek op te heffen. Na het introfilmpje bevind je je midden in de nacht tussen hoog gras, met niets dan schaduw om je heen. In de verte zie je een huisje met wat licht schijnen. Als de donkere setting niet genoeg reden is om naar het huis te spurten, heeft de game een onaangename verrassing voor je in petto: een stel bloeddorstige beesten jagen trage spelers naar het huis toe. Rennen voor je leven dus!



De aanval van deze beesten staat symbool voor de keiharde wereld van Dark Souls. Ben je even niet op je hoede, slaat het lot toe. Het spel laat je nauwelijks op adem komen en vraagt 100% focus. Onoplettendheid wordt direct afgestraft. Een ander voorbeeld hiervan is het verborgen pad vóór het huis. Je rent de hoek om en staat opeens oog in oog met een reus die zonder pardon je hoofd eraf bijt zodra hij je te pakken heeft. Goed doordacht game/level design dat spelers direct confronteert met de onvergeeflijke spelwereld.

Bij binnenkomst in het huis mag je een klasse kiezen. Dit zorgt bij nieuwe spelers voor de eerste vraagtekens. Er komen veel stats en keuzemogelijkheden op je af, terwijl je nog geen idee hebt wat voor personage bij je zou passen. Doordat je nog niet of nauwelijks hebt gevochten, weet je namelijk nog niet goed waar je aan toe bent. Omdat de game draait om vechten en overleven, was het wellicht handiger geweest wanneer je de tutorial zou kunnen spelen vóórdat je een klasse kiest.

Gameplay: Vechten en overleven
In verschillende grotten leer je de basis van het spel. Van vechten en springen tot het gebruik van magie. Hoewel deze tutorial niet extreem lastig is, zie je wel al her en der de hardheid van het spel doorkomen. Zo ontkom je waarschijnlijk niet aan de eerste pijlen in je lijf, die vanaf een afstand uit de schaduw op je worden geschoten. De vijand duikt uit het niets op, waardoor je jezelf niet kunt beschermen. Een voorproefje van wat komen gaat. Ook de springtutorial is ongenaakbaar. Met een onhandige knoppencombinatie (rennen met B en dan springen door je linker thumbstick in te drukken) en de automatische rol na je landing, is dit tamelijk lastig onder controle te krijgen. De tutorial biedt echter amper ruimte om dit onder de knie te krijgen. De ruimte is klein. Loop je net een beetje schuin, dan spring je zomaar mis en stort je in een dal. Dit is me met twee verschillende personages overkomen. Dan ben je dood en moet je doodleuk opnieuw beginnen. Wellicht wat onoplettendheid, maar bij een tutorial verwacht je dat je een beetje kunt experimenteren om de knoppen onder controle te krijgen. Bij Dark Souls 2 is zelfs dit onderdeel onverbiddelijk. Persoonlijk vind ik deze onverbiddelijkheid op deze plek niet gepast. Je schrikt beginnende spelers snel af en verliest het doel van de tutorial uit ogen: spelers bepaalde bewegingen leren en onder controle laten krijgen. Het middel slaat hier het doel voorbij.

Om zoveel mogelijk zielen te verzamelen zul je de spelwereld moeten gaan verkennen. Dit gaat letterlijk met vallen en opstaan. Zelfs de simpelste vijanden zijn onverbiddelijk. Eén moment van onoplettendheid en je bent dood. Extra zuur is dat je levensbalk per dood kleiner wordt. Een stuk dat oorspronkelijk al moeilijk was, is nu nóg lastiger om te halen. Dit is een opvallende keuze, aangezien game en level design zich normaliter richten op het helpen van de speler. Dit gemis van een rustige opbouw qua moeilijkheidsgraad is typerend voor Dark Souls 2. Game design keuzes zijn gemaakt om de speler op zoveel mogelijk manieren te frustreren. Denk je net in alle rust het kustdorp Majula te verkennen, rennen er drie bloeddorstige varkentjes op je af om je te grazen te nemen. Zelfs in het enige rustoord van het spel ben je dus nooit helemaal veilig. Je kunt het spel niet eens op pauze zetten. Zelfs wanneer je de camera-instellingen wilt aanpassen gaat het spel achter het menu vrolijk door. Let je even niet op, ben je dood. Lullige manier om al je zuurgespaarde zielen te verliezen. Hoewel het een bijdrage levert aan de onvergeeflijke spelwereld, vergt het wel érg veel focus van de speler. Hoe hard een spel ook is, af en toe een rustmoment is nodig om je concentratievermogen weer op te bouwen. Daarbij bieden rustmomenten mooie mogelijkheden om op te bouwen naar de volgende climax. Een dergelijke opbouw is nauwelijks te vinden. Ondanks de aanwezigheid van een groot aantal tussen- en eindbazen, blijft de formule eentonig: tig keer doodgaan, dezelfde vijanden voor de zoveelste keer bevechten, aanvalspatronen analyseren en net zo lang blijven proberen totdat je het overleeft. Boss-fights blijven leuk en afwisselend. Hier is het niet erg om een flink aantal keer opnieuw te moeten starten. Maar bij de tussenstukken en ‘normale’ vijanden kan het keer op keer opnieuw beginnen wel heel vervelend worden. De foutmarge is bijna nihil. Maak je ook maar bij één vijand een verkeerde keuze of is je timing slecht, dan is de kans groot dat je doodgemaakt wordt. Bij elke dood wordt je weer zwakker, raken je wapens steeds verder beschadigd en je potions op. Het voelt soms alsof je steeds ‘gecampt’ (keer op keer door dezelfde speler doodgemaakt worden voordat je volledig kunt herstellen en rusten) wordt. Niet echt een fijn gevoel.



Het vechtsysteem draait voornamelijk om ontwijken en op het juiste moment toeslaan. Met een groot scala aan schilden en wapens, die allemaal een eigen manier van handelen hebben, is er genoeg om te leren. Helaas zijn een aantal elementen een vervelende sta-in-de-weg voor dit leerproces. Zo rol je tijdens het ontwijken regelmatig een bosje in, waardoor je zicht geblokkeerd wordt door lelijke pixel-bladeren en je al snel dood bent. Ook de manier hoe vijanden geprogrammeerd zijn is gebrekkig. Wanneer vijanden met hun gezicht naar je toe gericht zijn, dan rennen ze binnen een bepaalde radius blind op je af. Zelfs als ze je eigenlijk helemaal niet kunnen zien, als je bijvoorbeeld om een hoek of achter een boom staat. Zo wordt het verstoppen en langzaam vijanden één voor één uit de tent lokken in sommige omgevingen vrijwel onmogelijk en sta je al snel tegen groepjes vijanden die je op hun gemak insluiten. Bij deze groepsgevechten duiken ook de nodige problemen op. Zo schieten vijanden hun pijlen vrolijk door elkaar heen. Dit gebeurt ook met zwaardslagen van vijanden die achter elkaar staan. Dit is niet alleen onrealistisch, maar ook erg onbetrouwbaar. Het zorgt ervoor dat je niet alleen ten onder gaat door slim game design en sterke vijanden (wat de bedoeling is van het spel), maar ook door zaken waar je zelf weinig tot geen invloed op hebt. Een redacteur op internet verwoordde dit probleem als volgt: “Dark Souls fans verwarren bugs vaak met features”. Ik kan me hier wel in vinden. Natuurlijk kun je als speler deze ‘bugs’ accepteren en in je voordeel gebruiken, maar dit wordt geforceerd op de speler. Ze hadden er niet in moeten zitten, maar “omdat het spel er moeilijker van wordt” accepteren spelers het. Dit vind ik lastig te begrijpen. Dit is namelijk heel wat anders dan het goed doordachte game design in bijvoorbeeld de openingsscène.

Presentatie: Een duistere setting
De spelwereld van Dark Souls is er een om nooit te vergeten. Duister, onheilspellend en vol met gefrustreerde undead die net als jij op zoek zijn om de vloek op te heffen. Het voelt aan als een aflevering van The Walking Dead. Vanaf moment één sta je onder druk en om elke hoek loert gevaar. Alleen in Majula heerst een vorm van rust. Dit kustdorpje fungeert als ‘hub’ van het spel, waar je kunt levelen en items kopen. De lichte omgeving van de zonsondergang is een welkome setting, al gooit de belabberde grafische presentatie wel roet in het eten. Het water is niet om aan te gluren, de textures op de muren voelen erg karig en onafgemaakt aan en de animaties van NPC’s voelen onnatuurlijk,  levenloos en ongeïnspireerd. Praten met deze personages levert vaak waardevolle informatie en soms zelfs items op. Maar doordat ze je niet aankijken en niet of onnatuurlijk bewegen word je als speler niet echt geprikkeld om een praatje te maken. De matige voice-acting helpt hier ook niet echt bij. De gebrekkige presentatie van het spel doet weliswaar geen afbreuk aan de rauwe, donkere beleving, maar zorgt er wel voor dat de wereld minder tot leven komt. Je hebt hierdoor minder zin om nieuwe omgevingen te gaan verkennen, wat juist het doel van het spel is. (Uiteraard doe je dit sowieso om progressie te boeken, maar een levendigere spelwereld had hier extra aan kunnen bijdragen.) Daarnaast kunnen de slechte graphics ook voor échte problemen zorgen. Zo loop je regelmatig tegen onzichtbare muren aan, praat je af en toe door muren heen en kun je deuren maar op één manier openmaken. Deze automatische animatie zorgt ervoor dat je als speler naar binnen loopt, ook al weet je dat er een vijand achter de deur is. De deur opentrappen om de vijand uit de tent te lokken zit er dus niet in. Een ander voorbeeld is het slecht geanimeerde water. Ik zag een ondiep ogend beekje in een grot. Toen ik erin sprong verdronk mijn personage. Dit is in mijn ogen geen voorbeeld van onverbiddelijkheid, maar gewoon een gebrek aan fatsoenlijke graphics. 



Replay: Eén weg die leidt naar Rome
Het spel an sich is lastig onder controle te krijgen. Elke wapencombinatie vergt zijn eigen timing. Wanneer je een bepaalde vechttechniek met specifieke wapens onder controle hebt, ben je alsnog afhankelijk van de omgeving en vijanden of je het wel of niet overleeft. In tegenstelling tot deel 1 (zo las ik) is het in Dark Souls 2 nóg lastiger om te overleven. Een slokje van je Estus Flask nemen duurt namelijk dusdanig lang, dat je het amper tijdens gevechten kunt gebruiken. Hierdoor moet je altijd een perfecte run hebben en kan er eigenlijk nooit iets misgaan. Dit zorgt er wel voor dat je terug blijft komen. Hardcore gamers blijven immers doorgaan om moeilijke situaties uiteindelijk te overwinnen. Je zult jezelf echter vaak keer op keer hetzelfde stuk zien doen, omdat je dan wel bij vijand 2 en dan weer bij vijand 4 een klein foutje maakt. Het spel vergt 100% concentratie, 100% van de tijd. Dit kunnen maar weinigen opbrengen. Dit heeft dus ook weer invloed op de replay waarde. Je zet het spel niet snel aan om even een half uurtje te spelen. Je moet vaak toch weer even inkomen en wilt niet bij de eerste de beste vijand al je souls verliezen.

Online worden er wat interessante mogelijkheden geïntroduceerd. Zo kun je op de grond berichten achterlaten en die van andere spelers lezen. Soms vind je nuttige tips, soms wordt je gewezen op een geheim. Helaas staan er ook af en toe nutteloze opmerkingen tussen. Jammer, omdat het visueel soms wel erg veel van het goede wordt. De grote aantallen markeringen op de grond ogen druk en berichten worden in een enorm scherm middenin het beeld getoond wanneer je ze leest. Sta je tijdens een aanval per ongeluk op een markering, kan het zomaar zijn dat je een bericht opent in plaats van een aanval blokkeert of ontwijkt. De berichten zijn gaaf om te lezen, omdat je hiermee wat connectie opbouwt met spelers die hetzelfde lot als jou ondergaan, maar door de onhandige interface en interactie is het alleen fijn om te lezen nadat je een gebied hebt ‘gecleared’. Dit hadden ze slimmer en beter op kunnen lossen. Online spelen biedt tevens de mogelijkheid om elkaar co-op te helpen, wat in genoeg situaties welkom is. Ook kunnen andere spelers jouw spel binnenvallen en je doodmaken. Het feit dat deze functie niet uit te schakelen is, maakt het risico van ronddwalen met een berg zielen nóg groter. Ook dit draagt wel weer bij aan de harde wereld die Dark Souls 2 heet.



Conclusie
Dark Souls 2 is uniek in zijn soort. De hardheid, duistere setting en enorme uitdaging vind je niet snel in een andere game. Vanaf seconde één is het een ervaring die je nooit vergeet. Alleen daarvoor al verdient ontwikkelaar From Software een pluim. De 9,5 die het spel gemiddeld online krijgt vind ik echter te veel van het goede. Daarvoor zitten er teveel glitches in het spel. De beperkte graphics en onoverzichtelijk interfaces zijn nog tot daaraan toe. De setting wordt namelijk alsnog goed neergezet en het gaat immers om de gameplay. Er zijn echter ook veel glitches die de core gameplay in de weg zitten. Met name de foutjes in de omgevingen of de per ongeluk opgeroepen markeringen maken je het vechten moeilijk. Het feit dat je niet je eigen controls in kunt stellen helpt hier ook niet bij. Stop je genoeg uren in het spel dan zul je absoluut beter worden en met deze ‘bugs’ leren omgaan. Vanuit designer-oogpunt kan ik deze bugs echter niet goedkeuren. Er zijn namelijk ook genoeg spelers die dit geduld niet hebben, en hierdoor een goed spel missen. Bovendien zouden ze op de eerste plaats niet eens in het spel moeten zitten.

Hoe je het ook wendt of keert, Dark Souls 2 is een hate it or love it game. Het spel is niet voor iedereen weggelegd. Zoek je een spel waar je je uren achterelkaar in vast kunt bijten, dan is het een zeer interessante uitdaging en unieke ervaring. Voor veel andere spelers zal het spel te veel frustraties oproepen. In plaats van een eerlijke balans tussen uitdaging en spelplezier, gooit Dark Souls 2 alles op uitdaging. Het spel is niet eerlijk richting spelers en daar moet je maar net tegen kunnen. Hoewel ik het spel waarschijnlijk niet snel meer ga spelen, zal de bijzondere ervaring me in ieder geval altijd bijblijven.

 

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt.

 

Oordeel Dark Souls II (Xbox360)

  • Graphics 70
  • Gameplay 70
  • Originality 90
  • Sound 70
  • Replay 90
  • Eindcijfer 78

Aantal keer bekeken: 10920 

Laagste prijzen voor Dark Souls II (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 07-04-2014 22:45
Quote:
Op andere sites krijgt de game gemiddeld een 9+, ga daar maar eens aan zitten. Als niet-kenner van de serie hoop ik een andere en eerlijke kijk op het spel te geven. Weer eens wat anders dan een review van een ‘fanboy’ dus

Daarmee beweer je dat andere recensenten dus fanboys zijn. Dat lijkt me niet het geval.

Het lijkt erop dat je voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven. Een 78 is wel erg laag. Een 70 voor graphics?! Een 70 voor sound?!
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 07-04-2014 22:50
Quote:
[..]


Daarmee beweer je dat andere recensenten dus fanboys zijn. Dat lijkt me niet het geval.

Het lijkt erop dat je voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven. Een 78 is wel erg laag. Een 70 voor graphics?! Een 70 voor sound?!

graphics zijn toch ook niet zo hoogstaand? Sowieso niet vergeleken met hoe de demo was en hoe de uiteindelijke versie was.
http://i.minus.com/i3i2R2WWxhYry.gif
avatar van Jerome2812
Jerome2812 ( 1395 ) 07-04-2014 23:16
Quote:
[..]


Daarmee beweer je dat andere recensenten dus fanboys zijn. Dat lijkt me niet het geval.

Het lijkt erop dat je voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven. Een 78 is wel erg laag. Een 70 voor graphics?! Een 70 voor sound?!

Waarom is een 78 nou weer erg laag?? Dat is toch gewoon een net cijfer, de graphics zijn gewoon niet meer van deze tijd vind ik, maar dat is met de meeste spellen die nu nog uitkomen voor de PS3/Xbox 360...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 07-04-2014 23:20
Vergeleken met de andere cijfers is dit gewoon vrij laag.
avatar van Rudey
Rudey ( 2310 ) 07-04-2014 23:22
"Als niet-kenner van de serie hoop ik een andere en eerlijke kijk op het spel te geven."; en daar ga je de fout in. Vooraf weet je al waar je aan begint. Ook is je verhaal inconsistent qua feiten, ik zal er even een aantal quoten:

"Er komen veel stats en keuzemogelijkheden op je af, terwijl je nog geen idee hebt wat voor personage bij je zou passen. Doordat je nog niet of nauwelijks hebt gevochten, weet je namelijk nog niet goed waar je aan toe bent.":
Dat klopt, echter kan je van een mage ook een warrior maken, een faith build, en vice versa. In theorie maakt het niet uit welke klasse je kiest, je bent volledig vrij om je stats te levelen zoals jij dat wilt. Ook heb je Soul Vessels om je stats te resetten.

"Je kunt het spel niet eens op pauze zetten.":
Dit was bij Dark Souls 1 en Demon's Souls ook al zo. Eerder een standaard klaag. Overigens saved de game altijd, waar je ook stopt. Quit je recht voor een baas, begin je daar ook weer, en niet bij de bonfire. Net alsof het verschil uitmaakt of je de game op pauze kan zetten om even je gear te verwisselen.

"Maak je ook maar bij één vijand een verkeerde keuze of is je timing slecht, dan is de kans groot dat je doodgemaakt wordt. Bij elke dood wordt je weer zwakker, raken je wapens steeds verder beschadigd en je potions op.":
Valt best mee. Je hebt meestal een foutmarge van 3 hits. Ook moet je niet zomaar denken tussendoor even een Estus Flask of Lifegem te gebruiken, dit moet ook getimed gebeuren. Wel vond ik het nogal hard dat je maar met 1 Estus begint, waar dit in Dark Souls 1 altijd minimaal 5 is. Je wapens herstellen zich overigens bij een bonfire. Mochten ze kapot gaan, dan dien je ze wel te restoren bij een bonfire. Gebeurt bijna nooit, is mij maar één keer gebeurt op 40 uur speeltijd.

"Een slokje van je Estus Flask nemen duurt namelijk dusdanig lang, dat je het amper tijdens gevechten kunt gebruiken.":
Een kwestie van je Adaptability levelen om er voor te zorgen dat je sneller items gebruikt. Vervolgens goed timen en je hebt nergens last van...

Zo kan ik nog wel even door gaan, maar hier stop ik voor nu. Ik vind het vooral beginnersklagen van iemand die geen ervaring heeft met de serie. Ja, we moeten allemaal door dat harde moment van pijn. En je kan het bugs noemen, maar daar komt het toch echt niet op neer. Dark Souls 1 speel ik nu ook met twee vingers in m'n neus uit, ik verwacht straks exact hetzelfde met Dark Souls 2, gewoon omdat je de game kent.

Dat het spel je concentratie vergt, je weet wederom waar je aan begint. Als je simpelweg al weet dat je dat niet op kan brengen, moet je er ook niet aan beginnen. Ik ga ook geen badminton spelen wanneer ik er een absolute haat aan heb, om vervolgens te klagen hoe stom ik badminton wel niet vind.

Wellicht ben ik het stereotype fanboy geworden na alle games te hebben gespeeld. Echter ben ik bij Dark Souls gestart, ik vond het moeilijk, maar heb nooit gedacht; damn, dit is onmogelijk. De volharding en toewijding zorgt er voor dat je het spel leert kennen, daarna is het appeltje eitje.

Het is eigenlijk hetzelfde als het leren van iets nieuws. In het begin kan het niet zo leuk zijn, vervolgens word je er beter in, om er daarna in te excelleren. Dat is exact hetzelfde met Dark Souls. Je begint als een "noob", wordt steeds beter, om vervolgens een echte koning te zijn en alles te doen alsof het niets voorstelt. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is en vind het juist goed dat er een game bestaat die onvergeeflijk is, en waar jij je als speler op moet aanpassen. Niet een game die zich aanpast op de speler, daar zijn er al meer dan genoeg van.
avatar van Phanthix
Phanthix ( 290 ) 07-04-2014 23:25
Erg fijne review met een eerlijke en kritische blik op de game. Daar hou ik van. Een game moet echt beoordeelt worden op het is en niet op wat het had kunnen zijn. 7,8 is alsnog een hoge score als je bedenkt dat een 6 al een prima game is.
avatar van Somini
Somini ( 146 ) 07-04-2014 23:46
Ben het niet eens met deze review, behalve op graphics gebied dan. De souls games zijn super leuke en originele spellen die totaal anders zijn dan de games die er vandaag op de markt worden gebracht. Krijgt een 9 uit 10 van mij, minimaal.
avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6070 ) 08-04-2014 00:04
Quote:
Ben het niet eens met deze review, behalve op graphics gebied dan. De souls games zijn super leuke en originele spellen die totaal anders zijn dan de games die er vandaag op de markt worden gebracht. Krijgt een 9 uit 10 van mij, minimaal.

Originality heeft dan ook een 90
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-04-2014 00:09
Quote:
et spel vergt 100% concentratie, 100% van de tijd. Dit kunnen maar weinigen opbrengen. Dit heeft dus ook weer invloed op de replay waarde. Je zet het spel niet snel aan om even een half uurtje te spelen.

Ik dacht altijd dat replaywaarde betekende hoeveel replaywaarde het spel nog heeft nadat je hem hebt uitgespeeld of hoe vaak je het nog zou spelen.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 08-04-2014 02:20
Dit bewijst wel weer hoe subjectief reviewen is en vanuit zijn pov begrijp ik zijn review wel.

@ timd in verhouding is de score idd laag

@ phantix : voor wat betreft hoogste van scores zouden ze dat bij allen games moeten doen. Ik zie regelmatig bij veel reviews 8 tot 9,5 voorbij komen terwijl het middelmatige games zijn dus de manier van beoordelen klopt gewoon niet imo. Bij mij is een 6 voldoende dus ok maar niks speciaals, een 8 is al zeer goed en erg bovengemiddel en tussen de 9 en 10 verdienen maar enkele games maarja ook dat is weer subjectief
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 08-04-2014 08:35
Quote:
Als niet-kenner van de serie hoop ik een andere en eerlijke kijk op het spel te geven.

Waarom moet de mening van de schrijver mij interesseren als deze aangeeft zelf geen verstand van zaken te hebben? De zin in de quote stoort mij als lezer heel erg en heeft geen toegevoegde waarde voor de review. Het is ten nadele van de geloofwaardigheid van de auteur en had er uit gelaten kunnen worden. De vermelding van spelsessies met vrienden is genoeg, IMO.

Het blijft een individuele beoordeling. Ik denk dat zelfs kenners wel minpunten hebben te noemen op dit spel. Anders is het geen review maar een marketing-praatje of propaganda.
Of het moet echt zo'n bizar goede game zijn, zoals The Last of Us wat overal de hemel in werd geprezen.

Ik had het fijner gevonden als een kenner de recensie had geschreven die diepere vergelijkingen trekt met de eerdere delen. De review blijft nu in het algemene domein hangen (graphics is zus, gameplay is zo..) en dat vind ik een gemis.
Vooral voor de doelgroep op Budgetgaming: mensen die al een bovengemiddelde interesse hebben in games.

Ook wordt een groot deel van de review gebruikt op het aangeven van verbeterpunten volgens de auteur. Dit kruist met de 'eerlijke kijk'.
Als het pas in de laatste alinea in bod zou komen was het fijner te lezen geweest. Nu is de opbouw 'Onderdeel > beleving > verbeterpunten' en dat haalt het tempo uit de review.

Om te eindigen met pluspunt: de review is in heldere taal geschreven.

Waarom mijn mening er toe zou doen? Dat doet het niet .
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 08-04-2014 09:24
Ik ben benieuwd wat deze reviewer van een spel als Super Mario vindt. Ongenadelijk hard, je moet maar opnieuw beginnen en alles ligt in de uitdaging in plaats van een balans tussen spelplezier.

Maar huh, die uitdaging is toch juist waar veel spelers hun plezier uithaalden? Alles was verdomd moeilijk en checkpoints van Mario kwamen altijd op een te laat punt in een level. Jammer dan. Ik vraag me gewoon af hoe de balans is tussen uitdagend en onmogelijk: uit deze review is af te leiden dat het gewoon moeilijk en uitdagend is, maar nooit als onmogelijk aanvoelt. Dat is toch perfect?

Als je er geen zin in hebt en dit soort spellen niet gewend bent, moet je ze niet gaan spelen. Hetzelfde met spellen als Ninja Gaiden: dat vergt tijd maar zorgt juist voor meer voldoening.

En ja, die zin over dat je wel eens een eerlijke review zal geven... Sorry hoor, maar ik vind dat nogal hoog van de toren blazen. Alsof de rest van het internet geen eerlijke reviews schrijft. Deze review is een stuk meer subjectief dan de andere meer objectieve reviews van zogehete 'fanboys'.

Ps. Kies eens een ander woord dan/synoniem van 'onverbiddelijk' en het is 'word je', niet 'wordt je' als het om een persoon gaat.
avatar van Baz
Baz ( 2721 ) 08-04-2014 10:15
Snap het wel. Sommige mensen vinden de moeilijkheid te hoog, die moet je ook een goede recensie voorschotelen. Anders zullen ze teleurgesteld en gefrustreerd zijn.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-04-2014 10:22
Met andere woorden: De recensent was gewoon niet zo goed in het spel en dat verklaart de score.
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:22
Quote:
[..]


Daarmee beweer je dat andere recensenten dus fanboys zijn. Dat lijkt me niet het geval.

Het lijkt erop dat je voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven. Een 78 is wel erg laag. Een 70 voor graphics?! Een 70 voor sound?!

Excuses dat het zo overkomt. Daarom heb ik een knipoog toegevoegd. Ik wil hiermee openheid geven dat ik geen Dark Souls kenner ben. De meeste reviews die je online vindt zijn dit wel, dus als je naar diepgang zoekt zijn er meer dan genoeg andere prima reviews. Ik kreeg deze kans als niet-kenner en heb deze gegrepen. That's it.

Over het cijfer: we zijn bij Budgetgaming aan het kijken naar een nieuw en beter gebalanceerd cijfer/beoordelingssysteem. Voor nu kun je het als losse cijfers zien met een gemiddelde.
avatar van Baz
Baz ( 2721 ) 08-04-2014 10:23
En dat betekent dus dat het een reële score is op basis van deze recensent. Want niet iedereen kan op tegen de moeilijksheidsgraad, toch? Zijn genoeg recensies die een andere score hebben dus kan je lekker vergelijken!
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:34
Quote:
"Als niet-kenner van de serie hoop ik een andere en eerlijke kijk op het spel te geven."; en daar ga je de fout in. Vooraf weet je al waar je aan begint. Ook is je verhaal inconsistent qua feiten, ik zal er even een aantal quoten:

"Er komen veel stats en keuzemogelijkheden op je af, terwijl je nog geen idee hebt wat voor personage bij je zou passen. Doordat je nog niet of nauwelijks hebt gevochten, weet je namelijk nog niet goed waar je aan toe bent.":
Dat klopt, echter kan je van een mage ook een warrior maken, een faith build, en vice versa. In theorie maakt het niet uit welke klasse je kiest, je bent volledig vrij om je stats te levelen zoals jij dat wilt. Ook heb je Soul Vessels om je stats te resetten.

> Klopt helemaal, alleen wordt dit pas duidelijk zodra je x aantal uur in het spel hebt zitten. Beginnende personages hebben nog geen idee hoe ze een karakter moeten customizen en worden hier door het spel niet bij geholpen. Grote kans dus dat je halverwege het spel opnieuw start met een personage om deze 'perfect' te builden. Sommige spelers zullen dit niet erg vinden, anderen (zoals ik) vinden dat wel vervelend. Het spel dwingt je hierin door bewust geen input hierover te geven. Je bent dus gedwongen om jezelf in te lezen op internet of dient je gemaakte keuzes te accepteren.
(...)
Zo kan ik nog wel even door gaan, maar hier stop ik voor nu. Ik vind het vooral beginnersklagen van iemand die geen ervaring heeft met de serie. Ja, we moeten allemaal door dat harde moment van pijn. En je kan het bugs noemen, maar daar komt het toch echt niet op neer. Dark Souls 1 speel ik nu ook met twee vingers in m'n neus uit, ik verwacht straks exact hetzelfde met Dark Souls 2, gewoon omdat je de game kent.

Dat het spel je concentratie vergt, je weet wederom waar je aan begint. Als je simpelweg al weet dat je dat niet op kan brengen, moet je er ook niet aan beginnen. Ik ga ook geen badminton spelen wanneer ik er een absolute haat aan heb, om vervolgens te klagen hoe stom ik badminton wel niet vind.

Wellicht ben ik het stereotype fanboy geworden na alle games te hebben gespeeld. Echter ben ik bij Dark Souls gestart, ik vond het moeilijk, maar heb nooit gedacht; damn, dit is onmogelijk. De volharding en toewijding zorgt er voor dat je het spel leert kennen, daarna is het appeltje eitje.

Het is eigenlijk hetzelfde als het leren van iets nieuws. In het begin kan het niet zo leuk zijn, vervolgens word je er beter in, om er daarna in te excelleren. Dat is exact hetzelfde met Dark Souls. Je begint als een "noob", wordt steeds beter, om vervolgens een echte koning te zijn en alles te doen alsof het niets voorstelt. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is en vind het juist goed dat er een game bestaat die onvergeeflijk is, en waar jij je als speler op moet aanpassen. Niet een game die zich aanpast op de speler, daar zijn er al meer dan genoeg van.

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal ook even de tijd nemen om te reageren. Zie bovenaan mijn reactie op je losse punten. Over het algemeen snap ik je goed hoor. Starten als noob en langzaamaan uitgroeien tot koning is ook heel nice, ik denk alleen wel dat ze het op sommige punten onnodig lastig maken. Met bv. bugs zoals wegrollen in bosjes die vervolgens je beeld blokkeren, zorgen ze ervoor dat je doodgaat op momenten dat je zelf geen fout maakt. Dit schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Ik ga liever dood door briljant ontworpen levels of super lastige enemies. Als ik dat soort situaties overwin ben ik écht een koning. Maar goed, ik denk dat ik mijn punt heb gemaakt. Dank voor je reactie nogmaals!

avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:37
Quote:
Erg fijne review met een eerlijke en kritische blik op de game. Daar hou ik van. Een game moet echt beoordeelt worden op het is en niet op wat het had kunnen zijn. 7,8 is alsnog een hoge score als je bedenkt dat een 6 al een prima game is.

> Dank! Leuk om te lezen

Quote:
Ben het niet eens met deze review, behalve op graphics gebied dan. De souls games zijn super leuke en originele spellen die totaal anders zijn dan de games die er vandaag op de markt worden gebracht. Krijgt een 9 uit 10 van mij, minimaal.

> Zoals Maxubachs al aangeeft, het spel is inderdaad erg origineel en uniek. Daarom heeft het op dat vlak ook een 90 gekregen
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:41
Quote:
[..]
Ik dacht altijd dat replaywaarde betekende hoeveel replaywaarde het spel nog heeft nadat je hem hebt uitgespeeld of hoe vaak je het nog zou spelen.

Replay is een term die je op meerdere manieren kunt interpreteren. Je hebt inderdaad gelijk dat met replay vaak wordt aangeduid hoeveel je een game nog zou spelen (en waarom) nadat je het hebt uitgespeeld. Het is echter niet bij elke game zo simpel aan te geven. Met dit punt wil ik aangeven dat de drempel om DS2 aan te zetten voor veel gamers erg hoog is. Ik heb bij veel Dark Souls fans navraag gedaan en velen gaven me aan dat zelfs zij de game wel eens voor weken/maanden hebben weggelegd omdat ze bij een moeilijk stuk vastzaten. Dit heeft dus invloed op de speelwaarde van het spel.
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:43
Quote:
Dit bewijst wel weer hoe subjectief reviewen is en vanuit zijn pov begrijp ik zijn review wel.

@ timd in verhouding is de score idd laag

@ phantix : voor wat betreft hoogste van scores zouden ze dat bij allen games moeten doen. Ik zie regelmatig bij veel reviews 8 tot 9,5 voorbij komen terwijl het middelmatige games zijn dus de manier van beoordelen klopt gewoon niet imo. Bij mij is een 6 voldoende dus ok maar niks speciaals, een 8 is al zeer goed en erg bovengemiddel en tussen de 9 en 10 verdienen maar enkele games maarja ook dat is weer subjectief

Hoe objectief je ook probeert te zijn, een review is en blijft vanuit één persoon geschreven en is dus altijd grotendeels subjectief. De manier van beoordelen op Budgetgaming ligt momenteel onder de loep. We zijn bezig met een systeem wat beter is uitgebalanceerd voor verschillende games en reviewers, zodat het voor iedereen duidelijker wordt. Thnx voor je comment!
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:48
Quote:
[..]
Waarom moet de mening van de schrijver mij interesseren als deze aangeeft zelf geen verstand van zaken te hebben? De zin in de quote stoort mij als lezer heel erg en heeft geen toegevoegde waarde voor de review. Het is ten nadele van de geloofwaardigheid van de auteur en had er uit gelaten kunnen worden. De vermelding van spelsessies met vrienden is genoeg, IMO.

Het blijft een individuele beoordeling. Ik denk dat zelfs kenners wel minpunten hebben te noemen op dit spel. Anders is het geen review maar een marketing-praatje of propaganda.
Of het moet echt zo'n bizar goede game zijn, zoals The Last of Us wat overal de hemel in werd geprezen.

Ik had het fijner gevonden als een kenner de recensie had geschreven die diepere vergelijkingen trekt met de eerdere delen. De review blijft nu in het algemene domein hangen (graphics is zus, gameplay is zo..) en dat vind ik een gemis.
Vooral voor de doelgroep op Budgetgaming: mensen die al een bovengemiddelde interesse hebben in games.

Ook wordt een groot deel van de review gebruikt op het aangeven van verbeterpunten volgens de auteur. Dit kruist met de 'eerlijke kijk'.
Als het pas in de laatste alinea in bod zou komen was het fijner te lezen geweest. Nu is de opbouw 'Onderdeel > beleving > verbeterpunten' en dat haalt het tempo uit de review.

Om te eindigen met pluspunt: de review is in heldere taal geschreven.

Waarom mijn mening er toe zou doen? Dat doet het niet .

Dank voor je reactie. Juist leuk om andere meningen te lezen. Waarom het er in mijn ogen wél toe doet is om duidelijk aan te geven vanuit welk oogpunt de review is geschreven. Een Dark Souls kenner/fan zal een andere review schrijven dan dat ik als niet-kenner heb gedaan. Met geloofwaardigheid heeft het niets te maken. Jouw interpretatie van "geen verstand van zaken" ook niet. Ik ben naast fervent gamer zelf actief in de games industrie en heb dus genoeg ervaring van game development om vanuit designer-oogpunt een goede analyse te kunnen maken. Heeft het feit dat ik geen ervaring heb met Dark Souls niets mee te maken.

Er zijn elders op het internet (zowel in NL als EN) meer dan genoeg goede reviews te vinden van échte Dark Souls kenners. Juist omdat deze reviews er al waren is het mijns inziens leuk om juist een point of view van een niet-kenner er tegenover te zetten. Kun je mooi vergelijken.

Over de 'eerlijke kijk': een review probeer je altijd zo objectief mogelijk te schrijven, maar je ontkomt er niet aan om veel eigen mening erin te stoppen. Het is immers jouw persoonlijke ervaring met het spel. Subjectief blijft dus een groot onderdeel, hoe je ook wil.

Fijn in elk geval dat je het helder geschreven vindt
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 08-04-2014 10:58
Quote:
Ik ben benieuwd wat deze reviewer van een spel als Super Mario vindt. Ongenadelijk hard, je moet maar opnieuw beginnen en alles ligt in de uitdaging in plaats van een balans tussen spelplezier.

> Ik ben enorm Super Mario fan en heb bijna alle games uit de serie (platformers en 3D platformers) uitgespeeld. De lengte van speelsessies bij Super Mario liggen een stuk lager dan bij een game als Dark Souls. De lat qua moeilijkheidsgraad ook. Er zijn weinig levels bij welke Super Mario dan ook waar je zó vaak af gaat als bij Dark Souls 2, al ligt dit uiteraard helemaal aan de skills van de speler. Het voorname verschil tussen Dark Souls 2 en Super Mario games (zeker de laatste) is dat de opbouw qua moeilijkheidsgraad in levels heel langzaam opbouwt. Bij Dark Souls 2 is het vanaf seconde 1 onverbiddelijk en krijg je ook 0 uitleg ivm Mario spellen. Het is wel appels met peren vergelijken, want Mario is natuurlijk op een veel massaler casual publiek gericht dan Dark Souls 2.

Maar huh, die uitdaging is toch juist waar veel spelers hun plezier uithaalden? Alles was verdomd moeilijk en checkpoints van Mario kwamen altijd op een te laat punt in een level. Jammer dan. Ik vraag me gewoon af hoe de balans is tussen uitdagend en onmogelijk: uit deze review is af te leiden dat het gewoon moeilijk en uitdagend is, maar nooit als onmogelijk aanvoelt. Dat is toch perfect?

> Wat ik bedoel met een verkeerde balans in Dark Souls 2 is dat er bugs inzitten die sommige situaties wél onmogelijk maken. Slechte graphics waardoor je in een rivier springt wat een laag beekje leek, wegrollen in de bosjes die vervolgens je zicht blokkeren, per ongeluk een Message van een andere speler openen waardoor het comment-venster je beeld verstoord.. Dat soort zaken bedoel ik hiermee. De punten waarin het spel bewust de speler enorm moeilijk maakt, zoals de beesten uit de openingsscène, roem ik juist. Dat is goed doordacht game design.

Als je er geen zin in hebt en dit soort spellen niet gewend bent, moet je ze niet gaan spelen. Hetzelfde met spellen als Ninja Gaiden: dat vergt tijd maar zorgt juist voor meer voldoening.

> Daarom geef ik in alinea 1 aan dat ik juist blij ben dat BG mij de kans geeft om als niet-kenner met het spel aan de slag te mogen gaan. Ninja Gaiden vond ik qua opbouw persoonlijk wat prettiger aanvoelen dan Dark Souls 2. Ook enorm lastig, maar kom je beter in. Ook minder bugs en grafisch sterker, maar dat is een hele andere discussie

En ja, die zin over dat je wel eens een eerlijke review zal geven... Sorry hoor, maar ik vind dat nogal hoog van de toren blazen. Alsof de rest van het internet geen eerlijke reviews schrijft. Deze review is een stuk meer subjectief dan de andere meer objectieve reviews van zogehete 'fanboys'.

> Als je goed leest geef ik hier puur en alleen mee aan dat de meeste andere reviews van Dark Souls 2 door Dark Souls kenners zijn geschreven. Niets negatiefs mee bedoelt. De link naar 'fanboys' is puur een knipoog om het luchtig te houden. Ik geef dus alleen maar aan waarin mijn review verschilt van veel andere reviews. Geen discussie over wat beter of slechter is. Als je deze review minder subjectief vindt, so be it. Er zijn gelukkig genoeg andere goede reviews te lezen over Dark Souls 2

Ps. Kies eens een ander woord dan/synoniem van 'onverbiddelijk' en het is 'word je', niet 'wordt je' als het om een persoon gaat.

> Excuses voor de spelfout. Zelfs vanuit een hoge toren is het menselijk om fouten te maken Verder beloof ik je om de volgende keer naar wat meer synoniemen op zoek te gaan.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 08-04-2014 13:43
Quote:
[..]


Daarmee beweer je dat andere recensenten dus fanboys zijn. Dat lijkt me niet het geval.

Het lijkt erop dat je voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven. Een 78 is wel erg laag. Een 70 voor graphics?! Een 70 voor sound?!

En jij noemt mij een zeikbeer... Jeetje zeg...

Ontopic:
Prima review en vanuit een eerlijke oogpunt beschreven. De meeste websites laten deze game inderdaad door een fan van de serie reviewen door de hoge moeilijkheidsgraad, dus dit is voor mij persoonlijk de beste review tot nu toe!

Helemaal top

Verder verdient deze game een flinke afstraffing voor het downgraden van de graphics, net zoals destijds bij Aliens: CM, en dat heb je gedaan, zeer goed!
avatar van ToothedBomb
ToothedBomb ( 1597 ) 08-04-2014 13:44
Deze review is geschreven vanuit het perspectief van een nieuweling in de Souls-serie. Niets mis mee. Als fan heb je dan misschien wat minder aan deze recensie, anderen die ook nog nooit een Souls-spel gespeeld hebben, vinden er misschien wel de informatie die ze zoeken. Er zijn toch wel genoeg reviews geschreven door en voor hardcore-fans.

Ik ben het wel eens met het cijfer. Sinds Demon's Souls is de serie naar mijn mening een beetje achteruit gegaan, en nu zitten we rond de 8 voor DSII. Nog altijd een hoog cijfer. Voor liefhebbers is het een makkelijke koop, en anderen moeten maar onderzoek doen of het iets voor hen is.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-04-2014 13:49
Quote:
[..]
Prima review en vanuit een eerlijke oogpunt beschreven.

Elke recensie wordt vanuit een eerlijk oogpunt beschreven.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 08-04-2014 13:57
Quote:
[..]

Elke recensie wordt vanuit een eerlijk oogpunt beschreven.

En daar bedank ik hem voor, beetje positiviteit na dat gezeur van jou, jij pakt deze reviewer daarop namelijk, erg vals...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-04-2014 13:59
Quote:
[..]
En daar bedank ik hem voor, beetje positiviteit na dat gezeur van jou, jij pakt deze reviewer daarop namelijk, erg vals...

En wederom heb je mijn comment niet goed gelezen en/of begrepen.
Ik ga niet meer in discussie met jou, schiet toch niet op.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 08-04-2014 14:06
Quote:
[..]

En wederom heb je mijn comment niet goed gelezen en/of begrepen.
Ik ga niet meer in discussie met jou, schiet toch niet op.

Loze kreten ben ik ook van jou wel gewend, inhoudelijk aangeven wat ik niet begrijp heb je nog nooit voor elkaar gekregen, dus....

En trouwens, dit is geen lesje taalverklaring, ik heb ze trouwens allemaal en van iedereen aandachtig doorgelezen en 100% begrepen, en die van jou springen eruit als puur gezeik.

Een paar voorbeelden:
- Voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven
- Vergeleken met de andere cijfers is dit gewoon vrij laag
- De recensent was gewoon niet zo goed in het spel en dat verklaart de score.

Moet ik nog doorgaan??!!

Ik geef gewoon de reviewer een complimentje, maar zelfs daar ga over zeiken, wat ben jij voor een droevig figuur, heb je niks beters te doen?!

Maar ik snap dat je uit geluld bent, heerlijk dat je niet meer mij in discussie gaat, eindelijk!
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-04-2014 14:13
Quote:
[..]
- Voornamelijk een tegendraadse review wilde schrijven

Dat impliceert hij met de eerste zin van zijn recensie wel ja.

Quote:
- Vergeleken met de andere cijfers is dit gewoon vrij laag
Is zo toch? Valt op. En dat is echt niet omdat alle andere reviewers ''fanboys'' zijn.

Quote:
- De recensent was gewoon niet zo goed in het spel en dat verklaart de score.
En ook dat valt uit de recensie te halen.

Zijn gewoon feiten dus. En dat kun je als gezeik zien, maar dat interesseert mij dan weer echt totaal niet.

Quote:
k geef gewoon de reviewer een complimentje, maar zelfs daar ga over zeiken, wat ben jij voor een droevig figuur, heb je niks beters te doen?!

Uhm, je quote eerst mij en beledigde me en daar reageerde ik op. Heb jij niets beters te doen dan mij quoten en beledigen? Blijkbaar niet.

Moet jij niet op je SupaDupa PS4 spelen? Of heb je Infamous nu alweer 80 keer uitgespeeld?
avatar van Baz
Baz ( 2721 ) 08-04-2014 14:33
Quote:
[..]


En daar bedank ik hem voor, beetje positiviteit na dat gezeur van jou, jij pakt deze reviewer daarop namelijk, erg vals...

Dus de recensent mag eerlijk zijn over de game, wij niet over de review?
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 08-04-2014 14:36
Quote:
[..]


Dat impliceert hij met de eerste zin van zijn recensie wel ja.

[..]

Is zo toch? Valt op. En dat is echt niet omdat alle andere reviewers ''fanboys'' zijn.

[..]

En ook dat valt uit de recensie te halen.

Zijn gewoon feiten dus. En dat kun je als gezeik zien, maar dat interesseert mij dan weer echt totaal niet.

[..]


Uhm, je quote eerst mij en beledigde me en daar reageerde ik op. Heb jij niets beters te doen dan mij quoten en beledigen? Blijkbaar niet.

Moet jij niet op je SupaDupa PS4 spelen? Of heb je Infamous nu alweer 80 keer uitgespeeld?

Die beloftes van jou zijn ook geen cent waard

Ik quote jou omdat je mij laatst ook een zeikbeer noemde, en als ik dan deze reacties van jou lees dan verbaast het me gewoon dat jij mij een zeikbeer noemt terwijl jij zelf niks anders doet dan zeiken, meer niet, ik beledig je nergens, ik zeg alleen "En jij noemt mij een zeikbeer... Jeetje zeg..." en vervolgens ga ik ontopic.

Maar goed als je daarover al beledigt bent dan ben je nog droeviger dan ik me had kunnen voorstellen, ik ga inderdaad nu lekker op mijn SupaDupa PS4 spelen, hmmm, 80x Infamous uitspelen is wel erg veel hoor, daar ben je zeker 1400 uur mee bezig, zover ben ik nog niet...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 08-04-2014 14:38
Quote:
ik ga inderdaad nu lekker op mijn SupaDupa PS4 spelen, hmmm, 80x Infamous uitspelen is wel erg veel hoor, daar ben je zeker 1400 uur mee bezig

4x80 = geen 1400.

En ik ben niet beledigd, maar het was wel een belediging. Begrijpend lezen is moeilijk he.

Back on topic naar de review!
avatar van Baz
Baz ( 2721 ) 08-04-2014 14:43
Quote:
[..]


Ik quote jou omdat je mij laatst ook een zeikbeer noemde, en als ik dan deze reacties van jou lees dan verbaast het me gewoon dat jij mij een zeikbeer noemt terwijl jij zelf niks anders doet dan zeiken, meer niet, ik beledig je nergens, ik zeg alleen "En jij noemt mij een zeikbeer... Jeetje zeg..." en vervolgens ga ik ontopic.
niet...

Jij bent wel een enorme zeikbeer over het feit dat iemand je zeikbeer noemt zeg.

Ontopic: Zitten er ook zeikberen in deze game? Grapje. Is het de volle mep waard?
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 08-04-2014 15:06
Quote:
[..]


Dank voor je reactie. Juist leuk om andere meningen te lezen. Waarom het er in mijn ogen wél toe doet is om duidelijk aan te geven vanuit welk oogpunt de review is geschreven. Een Dark Souls kenner/fan zal een andere review schrijven dan dat ik als niet-kenner heb gedaan. Met geloofwaardigheid heeft het niets te maken. Jouw interpretatie van "geen verstand van zaken" ook niet. Ik ben naast fervent gamer zelf actief in de games industrie en heb dus genoeg ervaring van game development om vanuit designer-oogpunt een goede analyse te kunnen maken. Heeft het feit dat ik geen ervaring heb met Dark Souls niets mee te maken.

Er zijn elders op het internet (zowel in NL als EN) meer dan genoeg goede reviews te vinden van échte Dark Souls kenners. Juist omdat deze reviews er al waren is het mijns inziens leuk om juist een point of view van een niet-kenner er tegenover te zetten. Kun je mooi vergelijken.

Over de 'eerlijke kijk': een review probeer je altijd zo objectief mogelijk te schrijven, maar je ontkomt er niet aan om veel eigen mening erin te stoppen. Het is immers jouw persoonlijke ervaring met het spel. Subjectief blijft dus een groot onderdeel, hoe je ook wil.

Fijn in elk geval dat je het helder geschreven vindt

Waarom krijgt die game-design en development ervaring geen vermelding? Je doet jezelf tekort door dat niet te noemen, vind ik.

Dat geldt ook voor de argumentatie het niet-kenner zijn.
Jouw toelichting die je nu geeft komt op mij veel beter over dan het simpelweg kort houden en jezelf een niet-kenner te noemen. Had prima in de review vermeld kunnen worden.

Wat betreft subjectiviteit zijn we het helemaal met elkaar eens.

Overigens is het makkelijk voor mij om me te verhullen in anonimiteit terwijl jouw naam onder het artikel staat en je deze ook als merk gebruikt om jezelf te promoten. Daar heb ik respect voor.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 08-04-2014 19:03
Bonecrusher en timd kiss and make up you two
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 08-04-2014 19:27
Eerlijke review, het is inderdaad al eerder ter discussie gekomen hoe een game gerecenseerd moet worden. Objectief of toch meer een eigen mening geven. Dark Souls II blijft denk ik een moeilijke game om goed te recenseren aangzien het 1) vaak door veteren van de franchise gerecenseert wordt en 2) niet-veteranen vaak automatisch hier in mee gaan.

Zelf zou ik denk ik de Gameplay een puntje hoger doen, is gewoon goed uitgewerkt en zeker na twee games moet het wel snor zitten (ik heb DaS II nog niet gespeeld, maar DaS had beduidend betere gameplay en balance dan DeS).

Originality een puntje omlaag aangezien dit al de derde game is en wat ik van mensen heb gehoord is dat ideeën ook bij From een beetje op beginnen te raken wat betreft bosses. Then again, don't change a winning concept, zolang het nog goed loopt.

avatar van Teravexis
Teravexis ( 360 ) 08-04-2014 21:34
Ben het zelf niet eens met de review, maar ja, Dark Souls fanboy. In ieder geval: Het is goed geschreven, gedetailleerd informatie gegeven en redenen waarom sommige features juist wel/niet goed zijn afgewerkt. Vaak heb ik hier wel de neiging om te zeggen dat het juist niet zo is, als je bijvoorbeeld een negatieve indruk opwekt over een bepaald deel wat bij mij helemaal niet verkeerd viel. Het stukje over het kiezen van een class bijvoorbeeld. Het is simpelweg een kwestie van het spel onder de knie krijgen. Ja, ik wist ook niet wat alles in het begin was, en ja, ik weet ook dat je soms opnieuw had moeten beginnen als je toch niet blij was met je character. Alleen, dit is juist wat Dark Souls zo eigen maakt; jij doet het, en niemand anders. Ook het oplossen van dit soort problemen.
Overal gezien is de review goed geschreven en snapte ik jouw standpunt, alleen was ik het daar niet mee eens. Maar hee, dat mag bij een review. Wacht, behalve de door jouw gegeven mening; die overheerste wat te veel naar mijn idee.

Oh, wel één ding waar ik me mateloos aan irriteerde was de laatste zin van de inleiding. Ik snap wat je probeert te zeggen, alleen komt het op de verkeerde manier over en wek je hiermee verkeerde gevoelens bij ons lezers op. Verwoord het de volgende keer wat beter, en dan hoor je mij niet klagen. ^^

Mijn uiteindelijk cijfer voor DS II zou dan ook een 8,7 zijn.
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 09-04-2014 09:55
@Bonecrusher Thnx, cool dat je het een goede/leuke review vond!

@Cruz DS2 is absoluut een lastige game om te reviewen, zeker door de aanwezige fanbase en de uniqueness van de game. Je kunt het natuurlijk nooit helemaal eens zijn met een review, zolang het maar stof geeft tot nadenken. Goed dat dit het heeft gedaan

@Teravexis Goede punten. Wat altijd lastig is in zo'n review, is dat je (vaak onbewust) toch je eigen mening her en der de boventoon laat voeren. Hoewel ik dus altijd zo objectief mogelijk probeer te zijn, blijft het lastig. Het niet eens zijn met bepaalde punten is natuurlijk geen probleem, daarom zijn er gelukkig genoeg reviewsites om lekker te vergelijken Over de laatste zin: dit was inderdaad een gokje wat niet bij iedereen lekker valt. Zolang maar duidelijk is dat ik niemand aan wil vallen en niks heb tegen fanboys. Wil alleen het unieke van deze specifieke review benadrukken, that's it.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 09-04-2014 10:11
Quote:

@Cruz DS2 is absoluut een lastige game om te reviewen, zeker door de aanwezige fanbase .

Waarom? De fanbase heeft toch niets met je review te maken?

Quote:
@Teravexis Goede punten. Wat altijd lastig is in zo'n review, is dat je (vaak onbewust) toch je eigen mening her en der de boventoon laat voeren. Hoewel ik dus altijd zo objectief mogelijk probeer te zijn, blijft het lastig.

Een recensie is altijd subjectief en draait juist om je mening over de game. Een game ''objectief'' reviewen is onmogelijk. Je schrijft geen objectief nieuwsbericht maar een subjectieve (tautologie) mening.

Quote:
Wil alleen het unieke van deze specifieke review benadrukken, that's it.

In het vervolg zou ik iig niet snel zoiets neerzetten. Lijkt net of je de game hebt weggegooid nadat je hem niet meer hoefde te spelen.
avatar van Teravexis
Teravexis ( 360 ) 09-04-2014 14:28
@Steele Ik snap ook wat je bedoelt. Een review schrijven is ook niet gemakkelijk, en je kunt er nooit iedereen tevreden mee stellen. En ja, qua subjectief zijn, het is maar hoe je het bekijkt. Als je de review zelf maakt valt het je misschien helemaal niet op tot je het nog een keer leest. Wat die laatste zin betreft: Ik begrijp wat je bedoelt, alleen is het net wat verkeerd verwoord. Ach ja, dat kan nou eenmaal gebeuren.

Recensies zijn altijd subjectief, maar dat moet ten koste gaan van de inhoud. Een recensie geeft een bepaalde kijk op het spel van wat het goed/slecht doet, en daar hoort nou eenmaal je mening bij. Ik bedoel ook niet dat je zo objectief mogelijk moet zijn, maar dat het subjectieve gedeelte niet te veel wordt benadrukt. Ik wil namelijk lezen waarom ik dit spel moet kopen of moet vermijden, en niet wat jou nou allemaal niet beviel. Dat kan namelijk om bijvoorbeeld kleine dingen gaan, die anderen juist niet opvallen. Daarom bedoel ik ook meer een subjectieve kijk op het spel te geven dan alles af te kraken of de hemel in te prijzen.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6581 ) 09-04-2014 17:41
Sowieso, als jij geen balans kunt vinden tussen subjectief en objectief in je artikelen over de gamesindustrie en games hoor je er niet in thuis. Compleet subjectieve recensies werken niet, compleet objectieve recensies ook niet. Balans dus.

Terug naar Dark Souls 2. De voorgangers waren mij ook overkill kwa moeilijkheidsgraad dus deze laat ik ook lekker liggen. Wil niet zeggen dat het een slechte game is overigens want dat is ie absoluut wel.
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 10-04-2014 12:26
@TheincrediblemachineD Toch nog even wat reacties:

1. Een spel reviewen met een grote hardcore fanbase die de DS serie bestempelen als één vd beste games ooit is wel degelijk anders dan een willekeurige andere game reviewen. Mensen kijken immers nóg kritischer naar wat je over hun "favo game aller tijden" schrijft. Daar ga ik in de review ook in door te stellen dat ik het eens ben met de quote "DS fans verwarren bugs vaak met features". Vat samen hoe ik er persoonlijk in sta.

2. Als reviewer schrijf je uiteraard je eigen mening, maar je probeert het alsnog te bekijken vanuit een grotere groep gamers dan puur je persoonlijke mening. Of ik een bepaald gebied niet mooi vind doet er niet doe. Of het grafisch/esthetisch gezien er wel of niet goed uitziet, dat boeit. Tevens of het functioneel is of niet. Dat is het verschil tussen objectief en subjectief zaken beschrijven.

3. Dat is uiteraard het gevaarlijke van opmerkingen waarbij je net even je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Sommige mensen vinden het leuk om te lezen, anderen zouden het anders gedaan hebben. Dat is niet te voorkomen.


@Teravexis Dat is het punt hè, niet iedereen vind dingen even goed beschreven. Daarbij wil de ene persoon een zo'n objectief mogelijke kijk op het spel, en de ander wil weten wat de reviewer precies vond. Ik probeer hier een balans in te vinden, zoals elke reviewer denk ik. Zie punt 2 hierboven over mijn interpretatie van objectief en subjectief


@CrippledKiller Geen idee of je mij of iemand anders wil aanvallen over een gebrek aan balans, maar inhoudelijk heb je helemaal gelijk. Zoals ik hierboven al aangeef, zoek ik altijd naar een juiste balans hiertussen. Eigen ervaring en kijk op het spel wel mee laten tellen, persoonlijke smaak niet teveel. In mijn ogen is de balans tussen mijn eigen ervaring en 'objectieve' kijk op het spel prima verwoord in de review
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-04-2014 12:44
Quote:
Een spel reviewen met een grote hardcore fanbase die de DS serie bestempelen als één vd beste games ooit is wel degelijk anders dan een willekeurige andere game reviewen. Mensen kijken immers nóg kritischer naar wat je over hun "favo game aller tijden" schrijft.

Daar zou je je als recensent niet eens druk over hoeven te maken en niet bij stil te hoeven staan.

Quote:
Als reviewer schrijf je uiteraard je eigen mening, maar je probeert het alsnog te bekijken vanuit een grotere groep gamers dan puur je persoonlijke mening.

Nope. Als recensent behoor je kritischer te kunnen kijken dan de gewone groep gamers. Anders had die gewone groep ook een review kunnen schrijven. Er is toch een reden dat jíj de reviewer bent?

Quote:
Dat is uiteraard het gevaarlijke van opmerkingen waarbij je net even je hoofd boven het maaiveld uitsteekt

Je stak je hoofd niet boven het maaiveld, maar zette je recensie buiten spel.

Quote:
@Teravexis Dat is het punt hè, niet iedereen vind dingen even goed beschreven. Daarbij wil de ene persoon een zo'n objectief mogelijke kijk op het spel, en de ander wil weten wat de reviewer precies vond.

En dat is het hele punt juist, daar zou je je als reviewer niet druk om moeten maken.

Quote:
Sowieso, als jij geen balans kunt vinden tussen subjectief en objectief in je artikelen over de gamesindustrie en games hoor je er niet in thuis. Compleet subjectieve recensies werken niet, compleet objectieve recensies ook niet. Balans dus.

Compleet mee eens.