PC-game
De console-versie van De Sims 4 is vrijwel identiek aan de pc-versie van de game. De game biedt dezelfde mogelijkheden, waardoor de game bomvol zit met opties om je huis aan te kleden, de Sims aan het werk te zetten of om relaties op te bouwen. Het is Electronic Arts gelukt om de echte Sims-beleving over te brengen naar de PlayStation 4 en dat is wel een complimentje waard.
Dus na enkele uren spelen liep er al een gezellig gezinnetje over het tv-scherm, hadden beide ouders een leuke baan en gingen de kinderen netjes naar school. Oké, gezegd moet worden dat de vader inmiddels wel bezig was om een carrière als crimineel op te bouwen en dat de kinderen eigenlijk alleen maar junkfood aten, maar als je dat buiten beschouwing neemt is het verder toch bijna het perfecte gezinnetje?
PC-interface
De grootste uitdaging bij het overzetten van een typische pc-game naar de console is het vertalen van de muis en toetsenbord besturing naar de controller. Menig strategie en simulatie game heeft zich hier in het verleden op stuk gebeten. Helaas is dit ook het geval bij dit vierde deel van De Sims. De interface is vrijwel één-op-één overgenomen van de pc-versie en er zijn enkele pogingen gedaan om die bruikbaar te maken met een controller. Dat is niet zo goed gelukt. Door te klikken op de stick van de controller kan je tussen de verschillende onderdelen in de menuutjes springen. Deze ‘snelkoppelingen' lijken op het eerste gezicht vrij handig, maar in de praktijk was ik steeds aan het zoeken welk menu er nu precies geselecteerd was en hoe ik binnen dat menu bij de gewenste optie kwam. Uiteindelijk werkt het dan wel en kom je bij de gewenste opties, maar het voelt niet echt intuïtief. Je bent meer aan het zoeken dan daadwerkelijk aan het spelen; ik ging er vooral de computermuis extra door missen.
PC-cursor
Die muis miste ik ook bij vrijwel elke beweging die ik wilde maken met de camera. Met de rechter stick kan je de camera draaien en dat gaat nog prima. Met de linker stick beweeg je echter niet direct de verticale en horizontale bewegingen van de camera, maar beweeg je een cursor over het scherm. Zodra die de rand van het scherm raakt gaat de camera pas opzijschuiven. Natuurlijk is de cursor nodig om personen en objecten te kunnen selecteren in het gezichtsveld, maar het voelt allemaal nogal traag aan. Bovendien werkt het niet heel soepel om met je controller een cursor precies op een bewegende kleuter te plaatsen om een actie uit te voeren. Laat staan wanneer je bezig bent met het plaatsen van muren of hele kamers die je netjes aan wil laten sluiten op de rest van het huis. Bij mij resulteerde dat soort acties meestal in kamers die half in elkaar vielen en muren die niet netjes aansloten.
Conclusie
In de basis is De Sims 4 een hele leuke game waar menig gamer (man of vrouw) zich uren mee kan vermaken. Belangrijkste voorwaarde is echter wel dat dit op een pc gebeurt, want op de console zal de controller zeer waarschijnlijk snel door de kamer vliegen. Er is een nobele poging gedaan om de besturing aan te passen voor console-gamers, maar helaas komt dit niet lekker uit de verf. Heb je de keus tussen de pc en de console-versie? Laat het dan lekker bij de eerste, want op de PS4 wisten De Sims mij onvoldoende te overtuigen.
Deze review is geschreven door Kevin Blokland.
Oordeel De Sims 4 (PS4)
- Graphics 75
- Gameplay 50
- Originality 75
- Sound 70
- Replay 50
- Eindcijfer 64