5,4,3,2,1, GO!
Vanaf de eerste raceseconde weet je waar je aan toe bent met DiRT Rally. Met slippende banden rijd je uit de startblokken, terwijl je bijrijder je van de nodige informatie voorziet. Een flauwe bocht naar rechts, meteen daarna een heuveltje, vervolgens scherpere bocht naar links en een … BAM! Die steen had je niet zien aankomen en via de steen kom je tot stilstand tegen een boom. Je beseft je langzaam wat je bijrijder je nog toeriep: “left, 3, don’t cut!” en besluit het gewoon opnieuw te proberen. Van je fouten leer je tenslotte. De tweede keer gaat het de halve proef goed, totdat je een haarspeldbocht iets te hard wilt nemen en op meedogenloze wijze de afgrond kan begroeten. Toch weet je dat je deze proef kunt halen en enkele pogingen later finish je op dik twintig tellen van de winnaar. De voldoening – en opluchting – is enorm en de tijd voor rallybegrippen gewoon prima. Je hebt tenslotte nog een aantal proeven om die geniepige klassementsleider in te halen.
Op het randje rijden (soms letterlijk)
Om dit gedaan te krijgen, zul je vaak tot op het randje van jouw zetel en van je auto’s kunnen moeten gaan. DiRT Rally is namelijk de meest adrenaline gevende, meedogenloze, frustrerende en verslavende rallygame die ik ooit heb gespeeld. Een smal weggetje met aan beide kanten een diepe berm betekent ook echt dat je die berm moet blijven ontwijken, want negen van de tien keer zorgt een lichte aanraking voor een fatale fout. De auto’s reageren dan ook fenomenaal realistisch op onregelmatigheden op de weg. Een hobbelige weg, een bult die een sprong oplevert, kleine steentjes aan de rand van de afgrond, sneeuwbulten; je durft bijna niet te knipperen met je ogen. En vaak, erg vaak zal het dan ook misgaan. Toch zorgt het zelden voor grote frustratie en dat is ook meteen de grootste kracht van DiRT Rally. Je weet dat het je eigen fout was, dat je beter kunt en ook al moet je de hele proef opnieuw doen; het voelt gewoon alsof het klopt.
Je las het goed, er is inderdaad geen mogelijkheid om terug te spoelen tijdens de race. Een besluit dat ik alleen maar toe kan juichen, want het doet de puurheid van het racen alleen maar ten goede. Ik las op internet al ergens de vergelijking met Dark Souls en eigenlijk is dat precies wat DiRT Rally is, maar dan voor het rallygenre.
De aanhouder wint
Het is dan ook een kwestie van veel rijden, de verschillende auto’s leren kennen, de banen uit je hoofd leren en vooral van je fouten blijven leren. Wanneer je dan uiteindelijk het hoogste trapje van het podium mag beklimmen voel je dan ongetwijfeld ook een flinke dosis trots en voldoening. Maar dan ben je er nog niet. Een nieuw kampioenschap met nieuwe wagen en rallyuitdagingen staan alweer te popelen om de adrenaline andermaal door je lijf te laten gieren.
Natuurlijk zijn er momenten waarop de rallyfocus wat minder is en je een nieuwe poging even wilt uitstellen. Dan heb je altijd nog de optie om het over een andere raceboeg te gooien in de Hillclimb of Rallycross modus. In Hillclimb beklim je de befaamde Amerikaanse Pikes Peak (recordhouder is op dit moment Sebastien Loeb) en in Rallycross race je met andere auto’s over kleine racebanen in verschillende heats. Aardig voor de afwisseling, maar Rallycross lijkt toch vooral gemaakt voor het online spektakel.
Online is namelijk behoorlijk wat te beleven in DiRT Rally. Je kunt aan leagues deelnemen waar je tijden van anderen moet zien te verbeteren, door Codemasters opgezette dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse uitdagingen aangaan, aan de al genoemde Rallycross meedoen, en er is de mogelijkheid om PvP te racen. Genoeg racevoer om je wekenlang zoet te houden dus.
Minimalisme
Ook al excelleert, of misschien moet ik zeggen accelereert, DiRT Rally op vele vlakken; toch zijn er nog wel wat minpuntjes op te noemen die voor verbetering vatbaar zijn. De hoeveelheid locaties is beperkt te noemen, ook al zul je hier door de goede uitwerking van de aanwezige locaties niet al te vaak last van hebben. Verder is de stijl en sfeer buiten de races om wel heel erg minimalistisch vormgegeven. Er had heus niet heel veel poespas omheen moeten zitten, maar nu oogt de gehele menustructuur wel erg kaal. Grafisch ziet de game er prima uit, maar valt er nog wel wat te winnen. Het toevoegen van dynamische weersomstandigheden had misschien nog wel voor een extra kers op de taart kunnen zorgen. Maar ach, het zijn slechts enkele krasjes in de lak van deze fantastische game, die de raceschoonheid van DiRT Rally uiteindelijk nauwelijks minder maakt.
Waar voor je geld?
Houd je van racegames en een flinke dosis uitdaging? Wacht dan niet langer, want DiRT Rally biedt je een ervaring zoals je die zelden tegenkomt. Het zorgt voor pompende adrenaline, een bezweet voorhoofd en, zodra je een race succesvol hebt voltooid, voor de grootste racevoldoening die je in tijden hebt gevoeld. Ook al is de game soms meedogenloos moeilijk en crash je vaker dan je lief is, je blijft die controller maar oppakken. Want zeg nou zelf, wie is er nou vies van een uitdagende hoeveelheid 'Rally DiRT'?
Oordeel DiRT Rally Legend Edition (PS4)
- Graphics 80
- Gameplay 90
- Originality 80
- Sound 85
- Replay 85
- Eindcijfer 83