Ergens in de Red River bar, zitten twee stoere knapen een leuke babbel te maken. Toen ze samen aan de toog van het café een pint aan het drinken waren, viel een man de bar binnen en opende het vuur op de twee personen. Pink Lenny kon ontsnappen, maar de Braziliaan vol met tatoeages overleefde het niet. In het mortuarium komen Chief, Jones en Tanner de naam te weten van de Braziliaan. De arme stakker heette Alvero Vasquez. Hij was in Chicago om voor iemand anders wat vuile werkjes te doen.
Gameplay
Het spel bevat een storymode met het verhaal dat ik hierboven al verteld heb. De missies worden na een tijdje wel wat eentonig doordat er niet veel mogelijkheid is om voor variatie te zorgen. In deze Driver game kan je immers geen pistool gebruiken. Misschien maar goed ook want dat zou de game eigenlijk nog slechter gemaakt hebben dan hij al is.
Driver zou geen Driver zijn zonder auto's, ze moesten toch minstens één element van de PlayStation Drivergames in deze GBA versie stoppen. De auto's zijn er in verschillende kleuren en soorten. Er rijden zowel personenwagens als bestelwagens rond. Iedere auto voelt wel wat anders aan, maar qua snelheid is elke auto hetzelfde. Naast gewone auto's rijden er ook politiewagens rond. De politie treed heel snel op wanneer je ook maar een beetje te snel rijdt. Wanneer je door één combi wordt achtervolgt, kan al snel een tweede politieagent je gaan achtervolgen. Het is leuk om als een Formule 1 piloot door die lelijke straten te rijden om de politie van je af te schudden. Gewone burgers die zomaar wat lopen te lopen, kun je helaas niet omverrijden. Sommige van die mensen kunnen heel snel wegrennen wanneer je een poging doet om hen omver te rijden.
Ambulances rijden niet rond in Driver, een gat in de markt dus! Mensen die hiermee geld willen verdienen, kunnen verdienen want het wereldje is wel tamelijk groot! Driver 2 Advance bevat twee grote steden, Chicago en Rio de Janeiro. Die twee liggen wel een eind van mekaar en dat zorgt er dus voor dat mensen een andere taal spreken. Wanneer je in Rio de Janeiro wordt achtervolgt, hoor je geen Engelstalige politieagent maar wel een agent die tussen het 'Wiiijoooee' heen 'Hashkanjaleka' of zoiets roept. Maar naast de Undercovermode zijn er ook nog drie andere speelmodes.
Take a Ride
Wanneer je eens zin hebt om gewoon door Chicago of door Rio de Janeiro te cruisen, dan kies je voor Take a Ride. Je belandt dan op een parking waar enkele verschillende wagens staan. Dit keer heb je ook de keuze om in een politiewagen te stappen. Eens je in je auto zit, kan je er niet meer uit! Dan moet je gewoon blijven rijden tot je wagen ontploft. Ook in Undercover is het zo dat je niet kan overstappen naar een andere wagen wat eigenlijk wel zou mogen.
Driving Games
In deze spelmodus heb je de keuze uit volgende 'minigames'.
Quick Chase: Dit is mijn favoriet: Er wordt een wagen aangeduid die jij moet volgen en proberen zo snel mogelijk te rammen. En uiteraard kun je achteraf je eigen highscore proberen te verbeteren.
Quick Getaway: De politie zit je op de hielen en jij moet zo snel mogelijk van die politieagent zien af te komen. Maar je moet natuurlijk oppassen dat je wagen niet in de fik vliegt!
Trailblazer: In deze minigame moet je een stelletje paaltjes volgen tot je tijd op is. En ook hier kun je achteraf nog je score verbeteren.
Checkpoint: Dit is eigenlijk hetzelfde als Trailblazer met als verschil dat je geen paaltjes moet volgen, maar gewoon het checkpoint moet volgen op je map. Soms is het frustrerend moeilijk om precies op je checkpoint te staan.
Survival: Hier belandt je in dezelfde situatie als in Quick Getaway. De politie zit overal en jij moet zien te overleven, ontsnappen is niet mogelijk...
Multiplayer
Deze modus heb ik niet kunnen uittesten. Waarom? Omdat niemand anders dit spel heeft, gelukkig maar ook!
Graphics
Oh nee hier komt het dan, het allerpijnlijkste deel van de hele game: de graphics. Ik weet ook wel dat graphics niet het belangrijkste onderdeel is van een game, maar toch kan het ervoor zorgen of je de game nog zult herspelen. Ieder filmpje van de game is gewoon fenomenaal mooi. Het zijn geen bewegende beelden maar wel een opeenvolging van plaatjes. De characters zien er in de filmpjes fantastisch uit en ook de omgevingen zijn prachtig. Maar eens je eens je een stapje in het Driverwereldje zet, begin je meteen te walgen. De twee steden zien eruit alsof ze net een atoombom onder hun grond hebben gehad. Alles is grauw en grijs en dat brengt je niet echt in de stemming om de game te gaan spelen. De gebouwen zien eruit als legoblokjes die een paar uurtjes op een snelweg hebben gelegen. Characters bestaan uit enkele pixels die mensen moeten voorstellen.
Geluid
Driver 2 Advance bevat slechts één lange soundtrack die je voortdurende speelt, zowel in het menu als in de storymode. Het liedje valt best mee maar na een tijdje ga je het geluid toch gaan dimmen. De motorgeluiden van de auto's zijn ieder verschillend wat wel leuk is maar daar blijft het dan ook bij. Wanneer je ergens tegenaan botst krijg je een geluid waarvan je oren gaan jeuken. Ik was op sommige momenten blij dat de Game Boy Advance een regelknop heeft om het geluid af te zetten.
Replay
Door alle negatieve elementen die ik al vernoemd had, ga je de game niet vaak opnieuw spelen. Soms neem je het nog eens uit je kast om een highscore te verbeteren, maar daar blijft het ook bij. De storymode ga je zelden helemaal uitspelen of misschien in heel kleine stukjes. Deze game zorgt er in tegenstelling tot andere games niet voor dat je aan je GBA gekluisterd bent.
Conclusie
Je hebt het al gemerkt, dit is geen game die je in je collectie wilt. Deze game is zelfs het huren niet waard. Wanneer je deze game ooit eens tegenkomt een gameshop (wat zelden gebeurd), haal dan de cartridge uit het doosje en vermorzel hem zodat hij niet meer speelbaar is. Ik weet niet of deze game wel past voor de Game Boy Advance. Atari had eigenlijk geen andere optie dan het allemaal in 3D te zetten. Van een 2D Driver game zou er toch niets geworden zijn. Deze beperking heeft niet alleen de graphics naar beneden gehaald, maar ook bepaalde gameplay elementen. Mocht het een mooie 3D game zijn, zou het misschien mogelijk geweest zijn om een goed schietsysteem in het spel te verwerken. Misschien zou deze game beter op de Nintendo DS komen die wel mooie 3D graphics produceert.
Oordeel Driver 2 Advance (GBA)
- Graphics 31
- Gameplay 63
- Originality
- Sound 50
- Replay 60
- Eindcijfer 55