Duke Nukem begon als een 2D platform schiet spel, waarbij je net als elk platform spelletje spullen kon op pakken en daarmee punten kon scoren. Deze 2D games gingen door tot Duke Nukem 3D, een van de eerste FPS shooters die er gemaakt werden. Het was de bedoeling dat jij, Duke Nukem, je een weg moest banen door strip clubs, bioscopen en andere locaties en daar de lelijkste mutanten en ander gespuis moest afknallen met lekker veel wapens. Er volgden nog vele andere Duke Nukem games op bijna alle consoles. Maar nu is het anno 2002 en werd het tijd voor een geheel nieuwe Duke Nukem, en wel op de GBA.
Verhaal & locaties
Het verhaal van Duke Nukem advance is erg klein en cliché, Jij bent Duke Nukem en word erop uit gestuurd om even te kijken wat er toch allemaal gebeurd in Area 51. Daar aangekomen merk je dat er een buitenaards leger word gemaakt die onze geliefde Aarde kan vernietigen. Nou krijg jij de opdracht om bij die aliens jou shotgun in hun achterwerk te stoppen en "the trigger" over te halen. Zoals je leest is het erg simpel en Hollywood-achtig maar het is een leuk smoesje om die lelijke witte ballonen met pootjes de kop om te draaien. In de 19 levels die het spel telt kom je in verschillende locaties als: Area 51, Egypte, Australie en meer. Maar wat nu zo ongelofelijk mooi en cool aan deze locaties is, is dat elke locatie zijn eigen stijl en vormen heeft. In Egypte kom je allemaal pilaren met ronde stenen tegen maar in area 51 zijn er vaak rechte gangen met trappen en computers. Met sfeer en locaties blinkt Duke Nukem Advance ver uit van alle andere FPS op de GBA.
Gameplay
Duke Nukem Advance begint in actie, gaat door in actie en eindigt in actie. Omdat alleen maar schieten door een level heen niet zo leuk is moet je in elk level knoppen/key cards zien te vinden waarmee je weer verder kunt komen. De levels, die vaak bestaan uit grote ruimtes die verbonden zijn met gangetjes en teleporters, zijn goed vormgegeven en zijn leuk om lekker door heen te rennen op zoek naar geheime kamers en ammo. Om een level te halen moet je vaak een opdracht halen die je word verteld in een briefing aan het begin van een level. De ene keer moet je plannen stelen, de andere keer moet je een kunstmatige leefomgeving reactor vernietigen. Dit doe je allemaal met 9 wapens waaronder: een shotgun, rocket launcher, granaten, een MP5, en natuurlijk met je benen. Leuk en nieuw zijn de spring en aim functie in dit spel. Door dat je in Duke Nukem Advane kan springen voel je je veel vrijer dan in spellen als Ecks vs. Sever, je kan nu namelijk kogel ontwijken door te springen. De aim functie is soms handig vooral als er vijanden ver weg zijn. Je drukt namelijk L & R tegelijk in en je kunt op en neer mikken met je geweer. Verder krijg je soms nog een (tussen)eindbaas, die zijn niet al te moeilijk om te verslaan mits je de goede wapens hebt natuurlijk. Er zijn 4 verschillende moeilijkheid graden dus je kunt het spel meerdere malen uitspelen op verschillende moeilijkheidsgraden. Ook handig zijn de 5(!) save sloten die in het spel zitten, nu kan je hele familie het spel spelen zonder jouw savegame te overschrijven.
Graphics
Torus heeft dit spel het extraatje gegeven wat de andere FPS op de GBA niet hebben, en daardoor ziet dit spel er net iets beter uit dan de andere games. Wat mij vooral aan de graphics opviel was dat de framerate wat hoger lag dan die van bijvoorbeeld Doom. Dit is net is mooier tijdens het draaien en lopen door een level. Ook is het decor waar de levels zich in afspelen enorm goed afgewerkt (bijvoorbeeld in Egypte, daar zie je veel pilaren en stenen objecten die eruit zien of ze net uit een echte piramide zijn gehaald). Elk gebied waar je komt heeft iets aparts en dat maak dit spel erg prettig om te zien. Ook de wapens zijn goed geskinned en goed gemoddeld, je kunt goed aan de vorm van een wapen zien, wat het doet en hoe sterk die is. De vijanden nu, die zijn minder blokkerig dan die in de andere FPS, ook bewegen ze iets vloeiender. Eigenlijk is er niet veel negatief aan de graphics aan te merken, en heeft Torus hier een dikke duim omhoog mee verdiend.
Geluid
Hier gaat Duke Nukem Advance een beetje de mist in. Waar bijvoorbeeld Golden Sun een geweldige soundtrack had heeft Duke Nukem Advance hier bijna niets om naar te luisteren. In het menu is er muziek maar dat zijn meer naar piepjes en bliepjes dan een echt liedje. Dan zijn er ook nog Duke Nukem spraak samples, dit lijkt helemaal niet op een echte stem maar op een bruistablet. Natuurlijk zijn niet alle geluiden slecht in dit spel, er zijn namelijk wel goede geluiden voor je wapens. Maar over het algemeen zijn de geluiden is Duke Nukem Advance niet helemaal je van het.
Conclusie
Duke Nukem Advance is de beste FPS voor de GBA, hij laat op het gebied van graphics en gameplay al zijn concurrentie achter zich. Het geluid in het spel is wel voldoende maar geeft je niet het gevoel dat je echt in de actie zit, misschien komt dit omdat er geen muziek in het spel zit?!? De multiplayer optie is natuurlijk even leuk als de andere games maar is wel iets minder uitgebreid dan bvb Ecks vs. Sever. Duke Nukem Advance voor iedereen die van FPS houdt een dikke aanrader.
Oordeel Duke Nukem Advance (GBA)
- Graphics 91
- Gameplay 93
- Originality
- Sound 65
- Replay
- Eindcijfer 90