Als er één ding is waar ik echt vrolijk van word in een JRPG, dan is het wel een vechtsysteem dat realtime en turn-based gameplay combineert. Weg zijn de trage menu’s in lange grinding-sessies en als je daarnaast ook nog vijanden kunt ontwijken in de dungeons is het helemaal feest. Net zoals de “Tales” RPG serie heeft ook Fairy Fencer F dit soort gameplaytechnieken. Om preciezer te zijn is het dezelfde engine uit Hyperdimension Neptunia. Een jaar na de release in het verre Oosten komt de vertaling van Fairy Fencer F hier ook uit, maar was het de import waard?
Interessant is ook de manier waarop je jouw karakters kunt ontwikkelen en hoe je nieuwe moves leert. Dit gaat niet automatisch met een hoger niveau, je verdient wapenpunten die je kunt uitgeven aan vaardigheden, abilities, magische aanvallen, het verhogen van je statistieken, of het laten toenemen van het aantal combo’s dat je kan maken in een beurt. Je krijgt vrij snel de vrijheid om zelf te bepalen waar je op wilt focussen. De wapenpunten verdien je via de Fury/Fairy, die is gekoppeld aan jouw karakter en je kan een tweede fairy uit je verzameling ook hieraan toevoegen. Deze levelt op zichzelf, geeft je extra abilities of verbeterde stats en is altijd weer inwisselbaar in tegenstelling tot de vaste Fury/Fairy. Ook kan je de wapens waaraan de Fairies gekoppeld zijn op de wereldmap plaatsen bij dungeons om deze effecten te geven zoals extra weaponpoints in ruil voor verlaagde verdedigingstats.
Zoek je dus veel diepgang of een lange RPG om helemaal in te verdwalen dan zijn er andere en betere series. Fairy Fencer F is een goed wegspelende niche JRPG voor liefhebbers van visual novels en semi-turn-based gevechtssystemen. Ben je niet vies van de animestijl en zoek je een vlotte JRPG dan is deze game met een interessant gameplay/verhaal element in vorm van de transformerende feezwaarden best de moeite waard.
Oordeel Fairy Fencer F (PS3)
- Graphics 75
- Gameplay 80
- Originality 70
- Sound 75
- Replay 70
- Eindcijfer 75