Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Golden Sun (GBA)
98 100 1

Review Golden Sun (GBA)

Golden Sun
Golden Sun is een nieuwe RPG van Nintendo en Camelot die verantwoordelijk waren voor Mario Golf op de Nintendo 64. Dit moet dus een topper zijn.



Golden Sun? Wat is dat nu weer?
Golden Sun is een RPG (Role Playing Game). Als je niet weet wat een RPG is zal ik het in het kort uitleggen. Je moet een heleboel queesten doen. Meestal heb je 1 grote taak en een hoop bij queesten. Natuurlijk kom je ook vijanden tegen. Die versla je door middel van een turn-based systeem. Dit houdt in dat je elkaar om de beurt aanvalt. Op het begin meestal met wapens maar later ook met gigantische monsters en veel magische spreuken. Dit alles vind je ook in Golden Sun terug. Golden Sun is een nieuw project van Nintendo en Camelot. Zij werken samen aan een deel 2 en een mysterieuze RPG op de Gamecube dat wel eens Golden Sun kon gaan worden die interactief gaat worden met deel 2 van Golden Sun.



Waar gaat het over?
Het verhaal in Golden Sun is zeer goed. Het draait allemaal om de misterieuze krachten van de Alchemy en de krachten die men eruit put, de Psyenergy. Het verhaal begint zonder intro. Je begint meteen te spelen. Je speelt dus zeg maar de intro. Je bent dan nog 14 jaar oud en door een misterieus voorval wordt hun stad Vale bedreigd door een gigantische rots die vanaf de berg dreigt te rollen en zo het stadje Vale zal gaan vernietigen. Je speelt Isaac die samen met Garet en Jenna naar het dorp moet om mensen te gaan zoeken die de “Adepts” (de mensen die Psyenergy kunnen gebruiken) kunnen helpen de rots tegen te houden. Onderweg zie ze dat de broer van Jenna, Felix, in het water ligt en dreigt te verdrinken. Als Isaac moet je dan hulp gaan halen en iemand zoeken met Psyenergy om zo Felix te redden. Ondertussen redden de Adepts het niet meer en rolt de rots Vale in en komt op de plek waar Felix en Isaac’s vader staan. Zij worden dus verpletterd door de rots.



Isaac is zwaar verdrietig en gaat weg. Onderweg komt hij Saturos en Menardi tegen. Dit zijn 2 Mars Adepts (wat dit inhoud vertel ik later) die het geheim van het stadje Vale willen ontrafelen. Daar praten zij over en Isaac en co horen dit. Menardi en Saturos vallen dan Isaac en co aan in een gevecht dat je moet verliezen.
3 jaar later denken ze nog steeds terug aan het voorval. Maar sinds het voorval zijn Isaac en Garet zich sterk in Psyenergy gaan interesseren. Dit leren ze van Kraden. Kraden is heer en meester in de Psyenergy. Als hij Isaac, Jenna en Garet meevraagt naar de heilige berg zeggen ze zonder te denken ja. Onderweg naar Kraden zal je Menardi en Saturos weer tegenkomen en Isaac en co pikken iets op van de heilige berg. Saturos en Menardi zullen je in de gaten krijgen en tegen je gaan praten. Gelukkig laten ze je er door en ga je met Kraden naar de heilige berg waar, naar men zegt, de wortels liggen van de Alchemy.
De berg is je 1e zoektocht en je zult veel geheimen vinden. Als je tot het einde bent binnen gedrongen kom je in een ruimte met 4 beelden waar de elementen op liggen in de vorm van een kristal. Er ligt dus een aarde sten, Venus, een vuur steen, Mars, een water steen, Mercury en een wind steen, Jupiter. Deze stenen houden het evenwicht met de aarde in tact. Menardi en Saturos willen deze stenen hebben en krijgen ze op 1 steen na. De bewaker van de stenen laat dan uit ieder element 7 Djinn`s los net voordat de berg uitbarst (het is namelijk een vulkaan). Zijn raken verspreid over de hele aarde. Met deze Djinni`s kun je jezelf sterker maken en grote magische krachten loslaten op je vijanden. Zonder deze stenen wordt het een chaos mits Saturos en Menardi deze stenen naar 4 vuurtorens brengen. Als ze de vuurtorens dan oplichten met de element stenen krijgen ze een kracht die niemand kan voorzien. Dit moet jij dus gaan voorkomen met Isaac en co.



Het spel zelf.
Het is een classic RPG met alle elementen die een goede RPG verdient. Je moet een immense wereld door reizen en vele vijanden en side-queesten volbrengen. Er zijn 5 speelbare karakters. Dit zijn Isaac, Mia, Jenna, Garet en Ivan. Jenna raak je snel weer aan het begin kwijt en Ivan en Mia komen er later weer bij. Elk karakter kan je maken zoals je wilt. Bijvoorbeeld Isaac is een aarde type vanuit het spel maar je kunt hem maken wat je wil door middel van de Djinn’s. De Djinni’s kun je over de hele aarde vinden. Je speler is dus compleet in jouw handen.



Ieder karakter verdient experients points. Deze verdien je door middel van vijanden te verslaan. Ook krijg je PP. Dit zijn Psyenergy Points. Deze heb je nodig om magische spreuken uit te roepen. Het leuke van deze spreuken is dat je ze niet alleen maar in een gevecht kan gebruiken maar ook tijdens het verkennen van steden en grotten. Bijvoorbeeld er licht een plas water. Als je dan met Mia (een water-seer) frost uitroep dan bevriest dit platje water en kan je de ijspilaar gebruiken als opstapje. In en gevecht kun je frost weer gebruiken als een aanval.



Het gevechtssysteem is gelijk aan alle RPG’s en dat is turn-based. Ieder mag om de beurt een aanval doen. Persoonlijk vind ik dit een spannend systeem want het gaat nooit vervelen. Het is zeer uitgebalanceerd en monsters gaan niet vaak voor hun beurt en jij zelf gaat ook nooit vaak voor je beurt. Het is zeer eerlijk. De kans dat je monsters tegenkomt is veel minder als in bijvoorbeeld Breath of Fire. De zogenaamde “random encounters” is in Golden Sun niet erg hoog. Dit vind ik fijner want om de 4 stappen een gevecht begint knap irritant te worden.
In het spel zijn naast de hoofdopdracht ook veel kleinere opdrachten te vinden. Je moet bijvoorbeeld een donker bos door om een boom te genezen die op zijn manier zijn een vloek heeft uitgesproken over een stad die allemaal in stenen zijn veranderd. Ook moet je een onder water gelopen stad bereiden van watermonsters. Zo zijn er veel van die side quests in het spel wat het een gevarieerd en zeer leuk spel is.
Het spel zelf is niet lineair. Dit betekend dat het een zeer hoge replay waarde heeft en het waard maakt om een paar keer te spelen. Ook is het leuk om alle Djinni’s in het spel te vinden. Hierdoor wordt je niet alleen sterker maar ook meer verschillende spreuken.



Sounds.
Het geluid is perfect. Het geluid is een van de beste die ik tot nu toe heb gehoord. Het is kraak helder en modern. Het brengt enorm veel sfeer mee. In de intro die je moest spelen hoorde je een triest liedje. Ook zul je later in een woestijn lopen waar het bloedheet is. Daarbij hoor je een zwoel zomers maar toch kritisch liedje. Het geeft het spel echt heel veel meerwaarde.
De sound effecten zijn ook goed. Je hoort vrolijke klikjes en hoort beesten schreeuwen. Wat wel jammer is en dit is echt het enige minpuntje dat ik kon vinden is dat de mensen in het spel spreken met irritante bliepjes maar dit kan je gelukkig afzetten.
Heel leuk tijdens het spelen is een koptelefoon. Omdat de GBA een stereo uitgang heeft komt het geluid veel mooier over.
Het geluid is simpel weg perfect. Ik heb geen spel gezien waarvan het geluid beter is.



Graphics.
Om maar met de deur in huis te vallen: de graphics zijn perfect. Nog nooit heb ik zo’n goede graphics gezien. Alles is zeer helder en duidelijk weergegeven en de personages zien er heel gedetailleerd uit. Ik weet nog wel van andere spelen dat als er bijvoorbeeld een item ligt dat je dat zeer goed ziet omdat het er veel anders uitzag als de achtergrond en de andere spullen. Bij Golden Sun had ik dit niet. Het is goed zoeken naar een bepaald item. Dit maakt het spel leuk en geeft het een bepaalde moeilijkheids factor mee.
De wereldkaart ziet er goed uit en werkt hetzelfde als in Final Fantasy 7 en 8. Je loopt rond en de wereld draait om je heen. Dit alles is mogelijk gemaakt door de soort van Mode 7 chip. Dit ziet er niet altijd even strak uit maar het geeft wel het gevoel van professionaliteit dat je ook in de Final Fantasy reeks ziet.
De graphics van de gevechten zijn wonderschoon. Ik had nu echt mijn mond open van verbazingf. Het spijt me dat ik het steedsvergelijk met Final Fantasy maar voor mijn gevoel is Golden Sun een mini Final Fantasy. De graphics in de gevechten zijn goed en de aanvallen zijn uniek. Je ziet veel felle kleuren over het beeld schieten als je een magische aanval doet. Ook het summonen (oproepen) van grote monsters zoals draken, walvissen en goden is zeer mooi gemaakt en werkelijk een lust voor het oog. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede graphics op het wonder apparaatje van Nintendo heb gezien en hoop dat Nintendo samen met Camelot een zeer goede sequal neerzetten.



Multiplayer.
Werkelijk alles heeft dit spel. Zo ook een multiplayer. Het is vrij simpel. Je gaat met 3 man tegen 3 andere spelen. Het is dus 2 player maar en niet meer. Het is simpelweg de bedoeling dat je je tegenstander met de vloer gelijk maakt. Als je beide ongeveer van hetzelfde level bent dan kan het hele spannende gevechten opleveren. Deze gevechten staan compleet buiten het spel en heeft geen invloeden op het spel zelf.


Isaac

Voor en nadelen
+Lange speelbaarheid
+Veel verschillende vijanden
+multiplayer in een RPG
+Graphics zijn oogstrelend

-replay waarde is laag

Conclusie.
Dit is het mooiste spel dat er bestaat voor de GBA. Als je met een RPG wilt beginnen dan moet je deze zeker kiezen. Camelot en Nintendo hebben een echt meesterwerk hiermee neergezet. Het geluid is perfect, de graphics zijn perfect en de gameplay is zeer goed.
Doordat het spel niet lineair is heeft eht dus een hele hoge replay waarde. Ook kan je nog eens je karakters met verschillende Djinn’s equipen waardoor je steeds weer een ander spel krijgt. De gemiddelde duur van een spel is ongeveer 40 uur dus je bent er lang mee bezig. Ook de Djinni’s brengen een leuk aspect mee aan het spel. Je wilt ze verzamelen en je wilt de krachten zien die ze hebben. Dit alles maakt Golden Sun nu al een klassieker.

 

Oordeel Golden Sun (GBA)

  • Graphics 95
  • Gameplay 100
  • Originality
  • Sound 99
  • Replay
  • Eindcijfer 98

Aantal keer bekeken: 2464 

Laagste prijzen voor Golden Sun (GBA)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.