Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Grand Theft Auto: San Andreas (GTA) (PS2)
80 100 1

Review Grand Theft Auto: San Andreas (GTA) (PS2)

Inleiding
Op het gebied van hypen is Rockstar de absolute koning. Eerder lieten ze onze verwachtingen al hoog oplopen door kaskrakers als Grand Theft Auto 3 en Vice City op te hemelen. Terecht natuurlijk, want het waren dan ook 2 echte klassiekers die we kort voor de release van het nieuwe deel, San Andreas, nog regelmatig uit de kast haalden en ons verdiepten in de immense steden. Met San Andreas is precies hetzelfde gebeurd, advertenties in kranten en tal van magazines, reclamespots op de televisie en vele persconferenties waarin telkens een overdreven klein aantal screenhots en info werd vrijgegeven.
Op het moment dat je dit leest ligt de game al enkele weken in de winkels en heb ik al een dikke 50 uren vertoefd in de uitgebreide en veelzijdige steden van San Andreas.



Gameplay
Na een te verwaarlozen laadtijd en een introfilmpje waarin Afro-Amerikaan Carl Johnson, of simpelweg CJ, na een lange terugreis terugkeert naar het ouderlijke huis. De reden van zijn thuiskomst is omdat CJ's moeder op een gruwelijke manier van het leven werd ontnomen en later ook Carl’s broer vermoord werd. Hij besloot daardoor huis te vesten in Liberty City om daar beschutting en veiligheid te vinden. Waar hij nu woont is in een ongure, donkere en criminele buurt in een klein hoekje ergens in Los Santos. Dit gebied is overigens geïnspireerd op Los Angels, later in het spel worden ook San Fierro en Las Venturas, die respectievelijk gebaseerd zijn op San Fransisco en Las Vegas, beschikbaar. Tussen de verschillende steden bevinden zich plattegronden met boerderijen, rivieren, hoge heuvels, tankstations en ruime woestijnen. Die samen met de drie grote gebieden een vijf keer grote omvang hebben dan die van Vice City. Behoorlijk spectaculair, zeker als je weet dat een reisje van San Fierro - Los Santos ruim 20 minuten inneemt. Aan het begin van de game is je vrijheid, net zoals in de vorige edities, enigszins beperkt. Zo kan je aanvankelijk niet binnentreden in andere gebieden alvorens deze geunlockd te hebben door het voltooien van missies. Kun je je nieuwsgierigheid even niet meer de baas, dan kan je altijd een poging doen om al zwemmend, per poot of vliegend object een stapje verder in de wereld zetten. Dit brengt wel één groot risico met zich mee, wanneer je een stap zet op de grond van de stad die je wilt verkennen wordt je wanted level opgekrikt tot vier sterren. Natuurlijk deed ik de tevergeefs poging maar hielt het niet langer dan een twee minuten vol. De immense grootte van de steden brengt wel één groot nadeel met zich mee. Sommige missies vereisen het heen en weer rijden tussen de verschillende steden, op zich geen nadeel maar aangezien het vaak veel tijd vergt om van punt A naar punt B te karren beginnen de eentonige missies soms snel te vervelen. Saven en vervolgens stoppen kan soms een weldoende deugd zijn.

Saven kan je doen in het ouderlijke huis van hoofdpersonage CJ. Na het saven kan je dus eens lekker je gang gaan en wanneer je opgepakt wordt of omkomt, kun je de game simpelweg terugladen en weer als engeltje verder gaan in de toch wel lugubere buurten van San Andreas. Zoals eerder vermeld begin je als CJ in een duistere buurt, Los Santos, waarin hij kennis maakt met zijn oudere broer Sweet, enkele mede-gangleden en een paar corrupte politieagenten die je telkens opzadelen met een missie. De besturing is in vergelijking met de twee vorige delen op enkele plaatsen bijgeschaafd. Wel kan je nu over alles en iedereen heen klimmen. Tuinhekjes, muren en hekken, niets is een obstakel voor de bruine jongen. Ook ietsje gewijzigd zijn de gevechten. Eerst leg je met de R1-knop je slachtoffer vast wanneer je hem vervolgens met de O-toets met de grond gelijk maakt. Ga je voor een tweede aanslag, dan ga je in principe hetzelfde te werk, al moet je nu wel de R1-button loslaten om van slachtoffer te veranderen. Wil je iets gespecifieërder je doel bepalen, dan kan je met de rechter analog stick manueel aimen. Een kerel een kogel in de kop boren of hem virtueel van zijn noten ontdoen is met een korreltje fantasie best mogelijk. Wat ons erg stoorde aan dit systeem was dat de camera soms een vreemde positie aannam en we zo vaak voorkombare schade opliepen. Het rijden met auto’s gebeurt nog steeds vrij onrealistisch, maar we zien het liever zo dan continu tot stand gebracht te worden door stoepranden of in de weg staande verlichtingspalen.
San Andreas is zoals je ondertussen al wel zult weten onnoemelijk groot en onmogelijk in één dag uit te kammen. Er valt zoveel te doen dat het haast onmogelijk is om alle mogelijkheden op te noemen. Maar we doen ons best en zullen de interessantste noemen. Het leukste in alle GTA-games is natuurlijk het rondhangen en alles wat er bijkomt in de grote steden. Mensen omver rijden en neerknallen, eens lekker van bil gaan door een hoertje op te pikken of gewoon politieagenten lastig vallen door hen steeds te snel af te zijn. Naast dit kan je in het nieuwe deel plaatsnemen achter het stuur van een BMX, in de cockpit van een vliegtuig, in een brandweerwagen, ambulances, ...de lijst is werkelijk oneindig. Ook kan je tal van huizen kopen en vervolgens verhuren waarna je je geld mag gaan ophalen voor je eigen voordeur, da's gemakkelijk geld verdienen.



Als je op een gegeven moment niet meer kiest voor het vrij spelen kan je op welk moment dan ook een missie aannemen. De plaatsen waar je opdrachten kan aanvaarden worden aangegeven op je kaart door middel van letters. Deze missies gaan gepaard met uitstekende dialogen en briljant acteerwerk die elk ondersteund worden met humor van de bovenste plank. Vaak gaat het wel om missies in de aard van: ga van punt A, pik iemand op, ga naar punt B en moord de gang in kwestie uit. Een beetje gevarieerdere opdrachten waren zeker welkom geweest. Wat wel erg leuk is, is dat er vaak gebruik gemaakt wordt van drive-by toestanden waarmee jij plaats neemt achter het stuur en je maten door het raampje hangen en de desbetreffende vijanden neerleggen. Rockstar heeft overigens een aangename en vernieuwende verassing in zijn laatste nieuwe GTA-titel verwerkt. Zo zijn er vaak minigames die je kunt vergelijken met een dancegame als Parappa the Rapper, hierin is het belangrijk om op het juiste moment knoppencombinaties in te drukken. Dat zorgt voor een erg leuke afwisseling.



Gedurende het spel draait alles rond één ding, het afdwingen van respect en er mee leren omgaan. Respect verdien je door sommige missies op een goede manier te volbrengen of door een bepaalde kledinglijn te volgen. Eens je op dit vlak genoeg gegroeid bent, zullen de mensen rondom je je als een ware player aanzien en ook de vijandelijke gangs zullen enkele keren nadenken vooraleer ze je met kogels of andere materialen zoals messen, zwaarden of knuppels bestoken. Vaak gebruiken ze ook hun eigen auto om een poging te doen om je omver te rijden.
Naast het uitbouwen van je respect-skill zijn er nog andere essentiële vaardigheden die je moet onderhouden. Je Fat-meter zal toenemen wanneer je in de plaatselijke pizzabar te veel naar binnen werkt en logischerwijs weer afnemen als je aan sport doet of je benen gebruikt als favoriete vervoersmiddel. Ook beweegt CJ opvallend trager wanneer hij een iets gezetter lichaam bevat. Je muscle-skill bouw je uit door veel te trainen in de plaatselijke gym. Spieren blijven natuurlijk niet eeuwig, als je een tijdje niet meer aan fietstrainingen of gewichtheffen doet neemt je spiermassa stelselmatig af. Als laatste heb je de mogelijkheid om je sex appeal bij te schaven, deze wordt mede bepaald door de kleding die CJ draagt en andere uiterlijke kenmerken zoals extravagante kapsels en stoere tatoeages.

Het tunen van wagens is nog één van de vele opties. De keuze aan tuningmogelijkheden is dan wel erg uitgebreid, van het plaatsen van bumpers, site skirts tot een vette uitlaat. Wel blijft het beperkt tot het uitbouwen van zichtbare elementen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om je auto sneller te laten rijden, wat dan wel weer kan is het in de koffer steken van nitro. Om echt lekker te keer te gaan met de tuningmogelijkheden verwijzen we je liever door naar de laatste nieuwe Need For Speed-game want als je eindelijk je droomwagen hebt samengesteld is de kans groot dat je hem in een fractie van een seconde weer verliest door het crashen of iets dergelijks. Het samenstellen van je ideale auto kost vaak meer dan drie cribs samen.



Meer dan ooit spelen de verschillende gangs een rol in een Grand Theft Auto-game. Elke gang heeft territoria die op de kaart aangeven worden in verschillende kleuren. Vaak worden er gangwars uitgevochten die vlak voor je neus ontstaan, de winnaar van de war verdient het territorium in kwestie en moet deze nadien beschermen om het niet te verliezen.

Graphics
Op het gebied van graphics doet GTA: SA het niet beter dan zijn voorgangers, integendeel zelfs, San Andreas verliest een deel van zijn waarde en ziet er zelfs blokkerig uit. Hoewel er erg veel details te herkennen zijn lijkt het of het niet afgewerkt is. Als de camera te dicht bij CJ of een ander personage komt lijken hun armen op houten blokken met scherpe kanten. Textures die te laat laden (bijvoorbeeld gebouwen die soms als paddestoelen uit de grond knallen) en CJ die door deuren heen kan stappen. Wel mooi zijn de auto’s die erg realistisch ogen. Uiteindelijk is het niets nieuws en haalt San Andreas op grafisch vlak maar net het gemiddelde.

Geluid
Over het geluid kunnen we erg kort zijn, briljant en onovertroffen. Er zijn een tiental radiostations met gevarieerde muziekgenres en reclamefragmenten van allerhande producten of steden ergens in de buurt van SA. Ook de stemmen van de personages beschikken over een uitzonderlijk zuivere klank en worden vaak ingesproken door bekende mensen als Samuel L. Jackson of rapartiest Young Maylay, die graag hun stem verleenden aan Rockstar. Wat ook leuk is dat de stemmen synchroon lopen met de bewegingen van de monden. De natuurgeluiden, de motorgeluiden en de overvliegende helikopters zorgen met een goed surroundsetje voor een prachtige ervaring.

Conclusie
GTA: San Andreas is een ongelofelijk veelzijdige titel maar dat waren de vorige versie evenmin. SA voegt wel enkele aangename vernieuwingen toe maar in principe gebeurde er niet echt iets baanbrekends....

Pluspunten
+ Geluid
+ Grote stad
+ Erg veel te doen(!)

Minpunten
- Overhyped
- Soms nogal saaie missies
- Graphics

 

Oordeel Grand Theft Auto: San Andreas (GTA) (PS2)

  • Graphics 60
  • Gameplay 80
  • Originality
  • Sound 100
  • Replay
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 6341 

Laagste prijzen voor Grand Theft Auto: San Andreas (GTA) (PS2)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.