Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Gremlins: Stripe vs. Gizmo (GBA)
49 100 1

Review Gremlins: Stripe vs. Gizmo (GBA)

Denk eens terug aan 1984. Nee, we zijn hier niet bij I love 80’s maar gewoon op GBAParty. 1984, het jaar dat de NES nog niet uit was, nog nooit van een Game Boy of PlayStation gehoord en in Japan vermaakte iedereen zich met kostelijk met de Famicom. Nog geen Super Mario Bros., maar de broertjes waren er al wel. Wisten zij veel dat een jaar later iedereen door vrolijke paddowereldjes ging rennen en later ook vliegen en varen op het scherm. De videogame-industrie bestond voor een groot gedeelte nog uit bliebjes en blobjes, van orkestrale werken in een game was nog geen sprake. We lopen door een stad langs een filmtheater, cinema of bioscoop, wat u wilt. Hier draaiden klassiekers als Police Academy en Gremlins. De eerste kreeg nog een stuk of 6 vervolgen, de tweede maar één. Maar wat waren het beide leuke films. Een lief schattig knuffeldiertje dat met een beetje water een hoop ellende veroorzaakte. Wil je de films zien, loop dan even naar je lokale videotheek, dit gaat over een game.

Gremlins games? Ja, die zijn er al jaren. Gremlins II verscheen in 1990, zes jaar na het origineel. Nadat iedereen de film gezien had liep het storm bij de speelgoedzaken. De semi 3D-game op de NES en 2D-game op de nieuwe Game Boy liepen goed en de mannen van Warner Bros. dachten: “dat kan met de huidige hardware ook. Gremlins is vast nog zo populair, daar verdienen we miljoenen mee”. Ze zetten de nerdjes van Dreamcatcher op het project en haast is niet nodig, de films zijn toch al jaren oud. Maar levert dit ook een goede game op?



Nadat je de cassette in je GBA hebt gestopt en je de standaard PowerPoint presentatie van logo’s hebt overleefd krijg je een lastige keuze. Speel je met lieve kleine Gizmo of pak je de gemene Gremlin Stripe? Als je ze beide uitgeprobeerd hebt kom je al snel tot een conclusie: ze lopen beide door dezelfde levels. Heel erg jammer want hierdoor moet je de game eigenlijk twee keer doorspelen en hij is al zo kort. Had elk character zijn eigen batterij levels gehad dan had dat de levensduur van de game enigszins verlengt. Gemiste kans heren.
Als je de pluizenbol hebt gekozen kom je terecht in de Asian gift shop. Wat mij opvalt is dat sommige dingen die tot de platforms behoren erg veel op de achtergrond lijken. Zo hangen er hier en daar wat witte kooitjes waar je ervan uit gaat dat ze op de muur geschilderd staan. Blijkt dat je er gewoon op kunt staan. Dus zo stap je soms mis omdat je dacht dat er een platform was terwijl het gewoon background is. Als er daar onder ook nog brand woedt is dat best irritant. Dit mag een heel stuk duidelijker in de game…

De bedoeling is me niet helemaal duidelijk geworden tijdens het spelen (handleidingen zijn voor n00bjes), maar het komt erop neer dat je rondlopende gremlins dient te mollen met je zaklamp of patrouillerende Gizmo’s in politie-uniform veranderen in gremlins, afhankelijk met wie je speelt. Onderweg pik je ook steeds cadeautjes op (huh?) en dien je ze in het eerste level af te gooien bij een kerstboom. Level klaar. Hier en daar zul je onderweg eens een schakelaartje om moeten zetten om een deur of een luik te openen, maar meestal loop je gewoon van links naar rechts, verdiepinkje omhoog en maai je af en toe een vijandje weg. Omdat soms de weg naar een volgende ruimte onmogelijk te vinden is zit je vaker dan je lief is door het level heen te rennen, aan het zoeken wat je over het hoofd gezien hebt. Tel hierbij op dat je niet kunt saven en je snapt het cijfer dat ome CF aan deze game gegeven heeft.



Graphics
Niet geheel onbelangrijk, maar deze game weet nou niet bepaald een PSP-beeld op je GBA scherm te toveren. Dit hoeft ook helemaal niet, maar de GBA kan zoveel beter dan dit. Gizmo en de Gremlins zien er gewoon goed uit, je zou hem bijna gaan knuffelen maar de achtergrond lijkt wel een eerste generatie SNES-game. Hebben de mannetjes van Dreamcatcher dan een SNES-game zitten poorten? Nee natuurlijk niet, ze zijn Nintendo niet…

Geluid
Kijk eens op je GBA, wat zie je? Scherm, knopjes, ingang voor cassette en jawel, een luidspreker. Waar dient die voor? Juist ja, om geluid weer te geven van betere kwaliteit dan een GBC. Wil iemand dat even mailen naar Dreamcatcher? De muziekjes zijn gewoon irri, soundeffects lijken nergens op en kwalitatief gezien is het gewoon GBA-onwaardig, bah…



Gameplay
Veel is al duidelijk maar iets valt van begin af aan al op. Als je beweegt doet de GBA er alles aan om je character in het midden van je scherm aan. Hierdoor scrollt je scherm steeds als je je even omdraait of een trap af gaat. Het maakt de game niet onspeelbaar maar het had niet gemoeten. Storend vind ik het wel. Ook is het irritant als je een schakelaar of sleutel moet pakken dat je recht voor dat ding moet staan omdat je er anders naast grijpt. Soms moet je dat wel vijf keer proberen en is het gewoon niet leuk meer.

Zo zitten er meer van dat soort dingen in de game en komt het geheel over als het klassieke voorbeeld van een licentiegame. Ongeïnspireerd, doffe graphics, middelmatig geluid en een dure licentie. Lekker laten liggen dus.

 

Oordeel Gremlins: Stripe vs. Gizmo (GBA)

  • Graphics 52
  • Gameplay 60
  • Originality
  • Sound 41
  • Replay 34
  • Eindcijfer 49

Aantal keer bekeken: 3123 

Laagste prijzen voor Gremlins: Stripe vs. Gizmo (GBA)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.