Hemels zwaard
In Heavenly Sword ben je Nariko, de heldin van het verhaal. Nariko maakt deel uit van een clan die de Heavenly Sword moet beschermen. De `Heavenly Sword` is een heilig wapen, dat ze van de goden hebben gekregen. De voorspelling was dat er een gekozen krijger, een soort `The One` geboren zou worden om dit wapen te hanteren en er iets geweldigs mee zou gaan doen. De wereld redden, of wat dan ook, dat was niet helemaal duidelijk gemaakt. Er is echter een klein foutje in dit verhaal geslopen. Wanneer Nariko namelijk werd geboren, hadden ze een jongentje verwacht. De clan had zo iets van `What the hey?`. We zijn gedoemd! Dit is een heel slecht teken voor onze clan. Etc.
Na vele jaren komt er een koning die het hele land verovert. In een moment van wanhoop, neemt Nariko de `Heavenly Sword` op zich. Omdat het echter een heilig wapen is, is het wapen te krachtig voor een sterfelijke om voor altijd het wapen met zich mee te dragen. Het wapen snoept langzaam leven van haar af wanneer zij het heilige ding met zich meedraagt. Ze wordt langzaam gedood door haar eigen wapen! Dit kan uiteraard voorkomen worden door het gebruikelijke gehak en geslacht hier en daar. Overigens hebben ze, in de demo versie, deze levensbalkdegradatie niet geïmplementeerd, maar in de uiteindelijke versie zal het dus zo zijn dat je snel moet handelen omdat anders je levensbalk te ver achteruit gaat.
In den beginne
Het verhaal klinkt niet al te diep, tegen wie je nu precies vecht, een koning? Tsja. Ook om de wereld te redden zou natuurlijk niet nieuw zijn in een spel. Maar het schijnt uiteindelijk een aardig enerverend en emotioneel verhaal te worden, ik ben benieuwd. De gevechten zijn dieper dan je denkt. Ik heb de demo meerdere malen met Ak187 doorgespeeld, en ik moet zeggen dat deze zeker naar meer smaken.
De eerste keer dat je hem doorspeelt, wordt je zo nu en dan nog ingemaakt, je loopt te beuken op de knoppen, hopend op een mooie combo hier en daar. Uiteindelijk na veel zweten heb je dan de twee delen van de demo doorgespeeld.
Speel je hem de tweede keer door, dan kom je er achter dat er toch meer inzit. Je moet ook zeker, wanneer je hem doorjast eventjes de tijd nemen om bij controls alle verhaaltjes te lezen over counters etc. Dat maakt het spel een stuk leuker!
Voor de mensen die het spel nog niet konden spelen zal ik je even een impressie van de demo geven.
Zo begin je boven op een berg met Nariko en haar zusje. Nariko vertelt een kort verhaaltje over haar vader en de koning die het land in rep en roer brengt.
Vervolgens is het tijd om met de vijand aan de slag te gaan. Je springt op een touw, welke aan de berg waar je op staat verbonden zit. Over dat touw ren je of je leven er van af hangt. Aan de andere kant van het touw hakt een meneer met de bijl je touw door, waardoor je naar een ander touw moet springen. Dit gaat op de manier waarop je in God of War en Tomb Raider Legend ook altijd tijdens een cutscene bepaalde knoppen moet indrukken om de scene tot een goed einde te brengen. Als je landt op het platform van de Bijlmeneer druk je vierkantje om de Bijlmeneer van het platform af te beuken. Echter als je eenmaal een paar keer de demo hebt gespeeld, doe je dit expres niet voor de extra uitdaging om hem te slopen. Als hij je namelijk raakt is je health aardig snel verdwenen. Uiteindelijk heb je hier alle vijanden gesloopt, hak je een touw door, waardoor het platform (eigenlijk een gigantische pilaar) omvalt richting een binnenplaatsje van een stad. Terwijl je X drukt alsof je leven er nog steeds van afhangt, spring je vloeiend de binnenplaats binnen waar het tweede deel van de demo van start gaat. Uiteindelijk maak je daar iedereen af, komen er drie Bijlmeneren binnenstormen en deze luiden vervolgens meteen het einde van de demo in.
Hemelse gevechten
Omdat er in veel scènes wel iets interactiefs zit, ben je constant geconcentreerd bezig. Vervolgens begint het gevecht. Nariko beweegt erg soepel, alhoewel soms wat té soepel, waarover later meer.
De game ziet er schitterend uit en de gevechten zijn daar geen uitzondering op. Je vecht in een soort arena vaak tegen zo’n 10, 20 mannetjes tegelijk en er komen er steeds weer meer bij.
Arena moet je zien als een klein gebiedje waarin je alle vijandjes moet slopen, en zo nu en dan komen er nieuwe vijanden aanstormen om je het leven lastig te maken. Heb je een veld geruimd, dan mag je door naar het volgende veldje. Je loopt dus niet door een level heen. Het klinkt wat saai, maar het tegendeel is waar.
Om de vijanden te slopen heb je drie wapens tot je beschikking, maar eigenlijk is dit één wapen wat je in meerdere vormen kan dragen. Zo heb je het standaard messenwerk (A la Talim in Soul Calibur), het messenwerk aan een ketting a la God of War. En als laatste, heb je nog een soort groot zwaard. Hierbij zijn de twee messen aan elkaar geklikt en vormen deze samen een groot zwaard waar je mee los kan gaan.
In het begin is de game best lastig, maar al gauw krijg je de verschillende wapens onder de knie, inclusief de verschillende moves. Het hak en slacht werk is redelijk standaard, ondanks dat het er allemaal mooi uitziet. Wat echter de game zo leuk maakt, naast het door de lucht laten vliegen van je vijanden, zijn de countermoves. Als een vijand aanvalt en jij blokt, je vervolgens op driehoekje drukt, dan krijg je een korte cutscene te zien waarin je die counter uitvoert. Bijvoorbeeld, wanneer een vijand aanvalt leg je jouw been om zijn arm, breekt deze, pakt hem aan dezelfde arm en slingert hem van het platform af. Of je gooit hem op de grond en breekt met je voeten zijn nek. Erg pijnlijk allemaal. Je kan niet bepalen welke counter je uitvoert, maar het ziet er allemaal zeer grof uit en geeft veel voldoening.
Ook heb je een ontwijkmanoeuvre zodat je veel aanvallen kunt ontwijken, echter als je deze vaak achter elkaar uitvoert, ziet dat er een beetje raar uit. De combo`s zijn goed uitgewerkt, maar dat mag ook wel wanneer je je bedenkt dat ze met dit vechtsysteem zo`n twee jaar bezig zijn geweest.
Eén van de bazen die helaas niet in de demo zit.
De SIXAXIS heeft nog een functie in Heavenly Sword. Weet je namelijk je vijand in de lucht in te slingeren, dan kun je hier een Luchtcombo van maken door met de SIXAXIS een opwaartse beweging te maken. Lukt deze dan kun je de vijand schoppen en slaan wanneer deze in slow motion door de lucht vliegt. Ook is er een move, waarbij je countert door in de lucht te springen en je jouw messen aan kettingen in de rug vasthaakt van de vijand. Slinger jij door de lucht doordat een vijand je tanden uit je voorwerk sloeg, dan kan je met de SIXAXIS er voor zorgen dat je weer op je pootjes terecht komt. Echter moet ik zeggen dat die luchtcombo`s, ondanks dat ze er gaaf uitzien, niet altijd gemakkelijk uit te voeren zijn. Ik had een moment waarin ik de mooiste combo`s in de lucht maakte, maar er na…Lukte het gewoon niet meer. Je moet het dus goed timen.
Als laatste wil ik nog even kort de `special move` aanstippen, een soort ultieme aanval. Naar mate je steeds meer vijanden sloopt, draait er linksboven (zie plaatje hieronder) in je beeld een schijf vol, raakt hij een balletje in deze schijf aan, dan verschijnt er een rood balletje, heb je de schijf helemaal vol, dan heb je drie balletjes, druk je vervolgens op O dan doe je een aanval waarbij gelijk het hele veld leeg is. De aanval met twee balletjes is echter het grofste, heb je de demo, dan moet je die zeker eens proberen. Vooral de jongens onder ons zullen meevoelen met die gene die deze aanval op zich krijgt.
Zie linksboven de schijf die je moet opvullen voor de Special moves.
De demo is redelijk kort, dat zorgde er wel voor dat we de demo zo`n 20 keer hebben doorgespeeld. Steeds ontdekte je weer (vaak per ongeluk) nieuwe dingen waardoor de game steeds leuker werd. De graphics zijn geweldig, met name tijdens de countermoves en de filmpjes. Het haar van Nariko waait soms wat te enthousiast en er zitten nog wel wat bugs in de game als vijanden die in de lucht blijven hangen als ze vallen, maar net toch weer niet. Het ziet er een beetje raar uit, maar dat mag de pret niet drukken. Het is erg leuk om alle vijanden genadeloos af te slachten. Ik hoop alleen wel dat ze in de uiteindelijke versie meer Special moves gooien, anders zou dit snel kunnen gaan vervelen. Het vechten zou ook kunnen gaan vervelen, maar God of War heeft al bewezen dat dit niet het geval hoeft te zijn.
Verder mogen ze de items die je kunt gooien iets beter integreren. Het werkt wel, maar als je niet inzoomt en het item stuurt, lijkt het of de items die je gooit (met name tonnen) vaker over je vijanden heen vliegen, dan dat ze echt vijanden raken.
Conclusie
Al met al is het echt heerlijk om er op los te gaan, de game speelt heerlijk weg en de besturing is top. Als laatste, ondanks dat je de camera zelf niet kan sturen, heb je geen last van een irritante camera, hij staat meestal wel op een plek waardoor je het overzicht behoudt. Al met al ziet het ziet er naar uit dat de Playstation 3 een topper rijker gaat worden!