Waar de kracht van Injustice wel ligt, is de enorme hoeveelheid content en behoorlijk diepgaande gameplay die je langzaam maar zeker ontdekt. Dat begint al bij de Training-modus. Zoals gebruikelijk krijg je hier een serie opdrachten die je bekend moeten maken met de vele mogelijkheden van het gevechtssysteem. Hierin leer je vluchtig hoe je combo's maakt, hoe je tegenstanders kunt counteren en alle andere gangbare special moves van je personage. Tot zover niets nieuws onder de zon. Zodra je echter te maken krijgt met transities tussen gebieden in de levels zelf en de interactieve voorwerpen die overal te vinden zijn, komen er gelukkig al wat nieuwe elementen om de hoek kijken. Door je pook van je tegenstander af te drukken en de A-knop te gebruiken kun je een tegenstander namelijk door bepaalde locaties van een level slaan. Soms is dat een muur waar je ze doorheen ramt, andere keren is het een celdeur in Arham Asylum en zie je cameo's van Killer Croc, Two-Face en de Penguin. En juist op zulke momenten besef je hoeveel fanservice Injustice bevat. Dat zie je ook terug in de selectie van personages waar je uit kunt kiezen, de details die in de levels verborgen zitten en de uitstekende stemacteurs. Zo zullen de fans van de Justice League-animatieserie Kevin Conroy als Batman herkennen. Maar ook Stephen Amell, die de hoofdrol speelt in Arrow, heeft zijn stem verleend aan Green Arrow. Oh, en dan hebben we ook nog Jennifer Hale, de vrouwelijke Commander Shepard, die Hawkgirl en Killer Frost voor haar rekening neemt. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het komt er op neer dat de vele stemacteurs hun personages goed uit de verf laten komen.
Naast de story-modus kun je ook kiezen uit de Battle-modus. In deze modus kun je meerdere reeksen van tegenstanders verslaan waarbij elke keer andere voorwaarden van toepassing zijn. Zo kun je een Speed Run doen en moet je al je tegenstanders binnen drie minuten verslaan. Meerdere van deze modi zijn aanvankelijk niet beschikbaar, maar kun je vrijspelen in de Archives.
In de Archives kun je namelijk Armory- en Archive-kaarten inruilen voor nieuwe kostuums, artwork, muziekstukken en nieuwe opties voor de singleplayer. Deze kaarten verkrijg je simpelweg door het spel te spelen en experience te verdienen met elk gevecht. Heb je genoeg experience, dan stijg je een level en krijg je deze kaarten om dingen te kopen in de Archives. Een ander element dat tijdens het spelen naar voren komt is het gebruik van interactieve voorwerpen in de levels. Een stapel raketten kun je bijvoorbeeld oppakken en naar tegenstanders gooien, of een overhangend beeld kun je beetpakken en richting je opponent slingeren. Het houdt de gevechten naast tactisch ook enigszins chaotisch en zorgt ervoor dat je altijd op je hoede moet blijven.
Met het uitvoeren van speciale bewegingen en het incasseren en uitdelen van klappen loopt een speciale Supermove-meter vol. Druk je vervolgens op beide triggers dan zet je held of crimineel een speciale animatie in. Superman die slaat zijn tegenstanders bijvoorbeeld de ruimte in, om ze daarna te achtervolgen en met een harde klap weer terug richting aarde te slaan. Het zijn leuke animaties om te zien en voelen daadwerkelijk als een beloning voor je harde werken.
Natuurlijk is er ook een multiplayer aanwezig, maar deze biedt in de praktijk weinig bijzonders. S.T.A.R. Labs verdient wat dat betreft wat meer aandacht. In deze modus zul je namelijk 240 verschillende missies uit kunnen voeren. Elk personage heeft namelijk tien missies die elk drie verschillende eisen hebben waar je aan kunt voldoen. Deze missies kunnen behoorlijk bizarre situaties opleveren. In een geval speel je namelijk met de kat van Catwoman terwijl deze laserstralen moet ontwijken en een diamant moet stelen. Het zorgt in ieder geval voor welkome afwisseling.
Ondanks wat kleine minpuntjes is Injustice: Gods Among Us een feest der herkenning voor de fans geworden. Het spel zit vol met hommages die de trouwe fans er snel uit zullen plukken. Daarnaast zit de gameplay ook solide in elkaar. Van counters en parry-aanvallen tot de interactieve omgevingen: Injustice weet de gameplay vooral vermakelijk te houden. Natuurlijk loop je met een fighter het risico dat de gameplay eentonig kan worden. Gelukkig bieden de grote hoeveelheid aan modi en het gegeven dat elk personage net even anders speelt in dat geval uitkomst. Injustice is een vermakelijke game geworden die een heel stuk beter is dan DC vs Mortal Kombat. Zeker het proberen waard.
Oordeel Injustice: Gods Among Us (Xbox360)
- Graphics 85
- Gameplay 75
- Originality 70
- Sound 80
- Replay 75
- Eindcijfer 80