Kirby heeft een zeer aantrekkelijk talent, hij zuigt namelijk z’n tegenstanders op en zo kopieërt hij hun vaardigheden. Maar zoals vele GBA-spelen is ook dit spel een poort, namelijk van Kirby’s Adventure op de NES. Gelukkig is het geen rechtstreekse poort, er werd flink wat gewerkt aan de graphics en ook aan het geluid.
In het spel zorgt King Dedede voor problemen, hij heeft de Star Rod gestolen! Natuurlijk kan Kirby dit niet zomaar laten gebeuren en gaat hij op pad om de koning te stoppen.
Kirby heeft altijd al bekend gestaan om z’n unieke gameplay. Je zuigt een vijand op en meestal kan je dan z’n vaardigheid overnemen. Natuurlijk is dit in Kirby: Nightmare In Dream Land ook weer het geval, je kan meer liefst 24 verschillende vaardigheden kopieëren waaronder vuur spugen, in een steen veranderen, vijanden bevriezen, ze electrocuteren en ook met een zwaard op pad gaan. Kirby’s spelen zijn een van de weinige waaraan zulk speciaal aspect werd geschonken, en dat bevordert de gameplay natuurlijk grandioos. Level na level zal je willen vijanden opslokken om te kijken wat je zal bekomen en de bazen geven ook een mooi geschenkje.
In het spel zitten ook minigames verwerkt, zoals Bommentennis waarin jij met 4 van je soortgenoten met een bom en een pan tennis spelen. Degene die de bom mist ligt eruit. Zo heb je nog vele andere leuke spelletjes in Nightmare In Dreamland verwerkt.
Toen ik het spel voor het eerst speelde was ik zeer tevreden van de graphics, de 8-bit tekeningen van de NES werden flink opgepoetst tot graphics die de GBA waardig zijn. Zo bewegen zowel Kirby als de vijanden zeer soepel en zal je ook geen problemen krijgen met de framerate, alles werkt perfect. Kleurrijke werelden en mooi ontworpen vijanden, wat wil je nog meer?
Ook het geluid mag er best zijn, de vrolijke deuntjes passen bij het spel en de geluidseffecten zijn best wel grappig. Zo zal je duidelijk Kirby horen zuigen en hem ook de vijanden horen inslikken. Dus zeker goed geluid, en de effecten zijn top!
Het enige waar Kirby hapert is de replaywaarde. Het spel is namelijk enorm snel uitgespeeld, je kan het makkelijk uitspelen in een vrije namiddag (als je al de volledige namiddag zal nodig hebben). Nintendo probeerde dit te verhelpen door een multiplayer optie toe te voegen waarin je de minigames met je vrienden kan spelen maar Kirby moet het gewoon hebben van z’n single player.
Conclusie:
Kirby: Nightmare In Dreamland is zeker het kopen waard voor de liefhebbers maar let op want het spel is zeer snel uitgespeeld. De graphics ogen zeer fraai en het geluid is ook goed. Natuurlijk is de gameplay top, jammer genoeg faalt de replaywaarde tussen al deze goede aspecten. De volgende keer een iets groter Kirby-spel, Nintendo?
Oordeel Kirby: Nightmare in Dream Land (GBA)
- Graphics 80
- Gameplay 90
- Originality
- Sound 80
- Replay 40
- Eindcijfer 80