Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (NDS)
40 100 1

Review Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (NDS)

Marvel’s superhelden moeten weer eens op pad om de stad te redden van een aantal superschurken. Levert EA de perfecte fighter af of is deze game simpelweg ‘imperfect’? Net zoals bij alle andere grote consolespellen hoort bij Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects ook een handheld versie. EA Canada ging aan de slag om deze vechtgame naar de Nintendo DS te brengen. Helaas is deze game nog minder dan zijn matige broer op de consoles. Maar laten we niet te voorbarig zijn en overhaast conclusies gaan trekken; we beginnen bij het begin.
En dat is de verhaallijn. Deze is nauwelijks te volgen en als je geen verstand van Marvel hebt zul je er vrij weinig van snappen. Daarom even een kleine uitleg: Marvel is een grote Amerikaanse uitgever van strips en gaat onder andere over Spider-Man, DareDevil, Fantastic Four en X-Men. Na het horen van die grootheden is het misschien wel duidelijk; bijna alle helden komen uit de Marvel stripfabriek. Nadat je een personage hebt gekozen vertelt een willekeurig persoon, getekend in comic-stijl (typische Amerikaanse heldenstrips), waar je heen moet omdat daar iets aan de hand zou zijn. Direct daarna begint het gevecht tegen een (onbekende) tegenstander. Als je hem verslagen hebt kom je wederom bij een willekeurig persoon en ga je weer vechten. Op een gegeven moment kom je groene varianten van de bekende personages tegen als vijand, hoe origineel. Op het allerlaatst vecht je tegen ene meneer Van Roekel in zijn ‘geheime’ laboratorium. Overigens vreemd, want dat laboratorium is het meest opvallende gebouw van de stad. Hoe dan ook, je verslaat meneer Van Roekel en je hebt het spel uitgespeeld. Wat? Nu al? Jup, je hebt het spel uitgespeeld. Je kunt daarna er nog voor kiezen om een langere campaign te kiezen, maar dat is in principe hetzelfde als de voorgaande modus. Dat was tevens het verhaal. Enig onderzoek buiten de game om wijst uit dat de onbekende personages, de zogeheten Imperfects, een creatie zijn van EA en Marvel. De heer Van Roekel blijkt de leider van deze Imperfects te zijn. Naast zijn legertje antihelden beschikt hij ook nog over kwaadaardige versies van de echte helden. Het zal kenners opvallen dat Venom, een kwaadaardige versie van Spider-Man, zijn eigen kwaadaardige versie heeft. Hoor ik daar iemand imperfect zeggen?



Maar goed, een slecht verhaal hoeft nog geen slecht spel te betekenen. Als je een blik werpt op de screenshots valt het op dat het er best aardig uitziet. Alles is in volledig 3D uitgevoerd. Helaas zitten er zoveel bugs in het spel dat de gigantische omgevingen, die voor een groot deel te vernietigen zijn, niet eens meer opvallen. Zo val je bijvoorbeeld af en toe uit het level; je zakt gewoon door de vloer. Andere stukken uit het level verdwijnen ineens. Vijanden - en soms jouw personage - blijven zonder reden in de lucht hangen. Het is mogelijk een move uit te voeren op een personage dat te ver weg staat. En alsof dat nog niet genoeg is werd door een onbekende oorzaak mijn gehele savegame gewist. Het ziet er allemaal zo mooi uit, maar het wordt verpest door de bugs. En dat is erg jammer, want een fightgame die er zo uitziet heeft veel potentie.

Een pluspuntje in de uitvoering van het spel is de achtergrondmuziek. Een heel orkest speelt gedurende de dramatische verloop van je gevecht de meest bijpassende muziek. Het roept een sfeertje op die echt past bij een klassiek gevecht tussen superheld en zijn aartsvijanden. Ook dit wordt jammer genoeg verdreven door een negatieve tegenpool; de geluiden die de personages maken. Een heel gevecht ‘Cling!’, ‘Clang!’, ‘Ughn!’ en ‘Ah!’ aanhoren is namelijk ook niet alles.

De besturing van het spel is wel aardig. Je kunt er met de L-knop voor kiezen om te ‘locken’ op je vijand zodat je altijd in de richting van je vijand staat gedraaid. Je personage loopt gewoon, maar met de R-knop ingedrukt kun je rennen. Snelheid zit er bij dit spel wel in. Alleen, je raadt het waarschijnlijk al, zit er in de besturing ook weer een groot minpunt. Je beschikt maar over vier verschillende manieren om aan te vallen. Je kunt je vijand slaan/schoppen en je kunt hem weggooien. Dit kun je doen met of zonder hulp van het adrenalinebalkje. Als je de R-knop indrukt en je slaat/schop iemand of je gooit diegene weg voer je een andere move uit en zal je hem meer schade toebrengen. Als je adrenaline op is gebruik je de R-knop even niet om weer op te laden. In de tussentijd kun je gewoon even vluchten voor je vijand, want die is kennelijk zo dom als het achtereind van een varken. Vijanden die te ver bij jou verwijderd zijn gaan vrolijk op de omgeving in staan beuken en met een beetje pech worden ze ook nog overreden door een auto. Ondanks het feit dat je over een klein aantal verschillende moves beschikt is het nogal simpel om je vijand in te maken. Drijf hem in een hoeken en blijf maar schoppen en slaan tot je gewonnen hebt. Nee maar, dat is pas leuk!



En het touch-screen dan? EA heeft haar best gedaan om deze functie te benutten, maar veel is het niet geworden. Tijdens een gevecht kun je de icoontjes van je personage aantikken voor een ‘speciale’ move. Denk hierbij aan het klimmen tegen de muur, vliegen of slingeren aan een web. Aan het einde van een gevecht kun je je vijand ‘finishen’ door de icoontjes, die beginnen te flikkeren, in de juiste volgorde aan te raken. Je krijgt een bijzonder saaie combo te zien, maar het levert wel extra gevechtspunten op. Die punten kun je later in de ‘Comic Shop’ inwisselen voor extra characters, pakjes, arena’s en hele simpele concept art.

Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects is een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Er zit geen lopende verhaallijn in het spel, de bugs komen de spuigaten uit, saaie geluiden verpesten de mooie muziek en je vijanden zijn zo dom dat vechten nauwelijks wat aan is. Als dan ook nog eens je savegame gewist wordt is er nog weinig plezier aan te beleven, tenzij je alle suffe concept art wilt verzamelen. Tenzij je de ultieme fan het genre en Marvel ben raad ik je ten zeerste af dit spel te kopen. Mocht je toch met Spider-Man willen vechten, misschien kun je dan beter kiezen voor Activision’s Ultimate Spider-Man, want zij weten tenminste wel hoe je met deze superhelden licentie om moet gaan.

 

Oordeel Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (NDS)

  • Graphics 60
  • Gameplay 25
  • Originality
  • Sound 60
  • Replay 20
  • Eindcijfer 40

Aantal keer bekeken: 2447 

Laagste prijzen voor Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (NDS)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Deryck
Deryck ( 1599 ) 25-11-2005 22:17
wat 1 kutspel
avatar van Dre_t_Hunter
Dre_t_Hunter ( 620 ) 29-11-2005 15:27
Hey wacht ff...

Venom is geen kwaadaardige versie van spidey...