Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Metal Gear Rising: Revengeance (Xbox360)
76 100 1

Review Metal Gear Rising: Revengeance (Xbox360)

Toen ik de nieuwe Metal Gear onder handen mocht nemen, viel al snel op dat dit niet zomaar de volgende titel in de reeks is. Niet de rondsluipende Solid Snake, maar cyborg killer Raiden heeft de hoofdrol in deze actiegame. ‘Actie’ is wellicht ook het beste woord om Revengeance te omschrijven.

Cyborg slicing
Je lijkt in een aardig diepgaand verhaal te starten. Je ziet Raiden samen met zijn collega’s van een ‘beveiligingsbedrijf’ een Afrikaanse politicus vervoeren. Hoewel de autorit zwaar beveiligd is, weet een cyborg met een enorme katana (Japans zwaard) de boel te verstoren. Hij hakt zich moeiteloos door alle beveiliging heen waarna Raiden moet ingrijpen. Na een spectaculaire achtervolging, een mooie boss fight met een gigantische robot en een gevecht met een andere cyborg samurai wordt het Raiden allemaal teveel. Hij verliest zijn arm en bloedt bijna dood. Gelukkig weten zijn collega’s hem te redden, op te lappen én up te graden. Tijd om wraak te nemen.



Hoewel het verhaal nog aardig begint, houdt de diepgang hier ook wel op. Je doel, het ontmantelen van een criminele cyborg-organisatie, behaal je namelijk door het ordinair neerhakken van alles en iedereen wat op je pad komt. Dit hack ’n slashen is hiermee ook vrijwel het enige gameplay aspect. Toegegeven, er zijn her en der wat wapenupgrades op te pakken en onderweg moet je ook nog wat ‘puzzels’ oplossen. Dit beperkt zich echter tot het vinden van verborgen knoppen met je speciale infraroodzicht. Ook heb je naast je katana wat secundaire wapens zoals granaten en een bazooka. Deze wapens zijn echter zowel qua besturing als speelplezier duidelijk ondergeschikt, omdat het de snelheid uit het spel haalt. En die snelheid is nu juist het voornaamste pluspunt van het spel.

Blade mode
Het slaan met je katana is duidelijk het belangrijkste aspect van Metal Gear Rising: Revengeance. Met twee aanvalsknoppen kun je snelle en krachtige aanvallen uitvoeren. Denk hier niet aan een oppervlakkige verdeling dat snel altijd zwak is en krachtige aanvallen standaard trager zijn. Integendeel. De twee type aanvallen gaan heerlijk samen en zorgen voor een vloeiende gameplay. Het levert ook visueel mooie combinaties op zoals combo-aanvallen waarbij Raiden zijn katana aan zijn been zet om zo extra bereik en kracht te krijgen. Hoewel het ‘normale’ zwaardvechten al tof is, valt vooral de zogenoemde Blade-modus op. Met een reeks succesvolle aanvallen vul je een meter en met een volle meter kun je Blade-modus activeren. Hierbij ga je in slow motion je vijanden te lijf. Extra cool is dat in deze modi de zwakke plekken van de tegenstander blootgesteld worden. Deze kun je met uiterste precisie opensnijden met je katana om zo energie te stelen. Een briljante toevoeging op een simpele doch sterke gameplay.



Blok voor je hoofd
Waar het spel op het oog een button-basher lijkt is niets minder waar. Domweg op knoppen duwen tijdens een aanval levert nauwelijks succes op. Het draait namelijk allemaal om timing. Daarbij heb je niet de mogelijkheid om aanvallen te blocken via een knop. Je slaat aanvallen af door met je katana op het juiste moment met een snelle ‘light-attack’ uit te voeren. Doe je dit goed, dan is je tegenstander een moment weerloos, waardoor je een tegenaanval in kan zetten. Een inventief en goed bedacht systeem, wat vrij aardig werkt. Het kent echter twee grote nadelen. Het eerste is dat het simpelweg lastig is om onder controle te krijgen, zeker voor niet-hardcore action game spelers. Het timen mislukt nogal eens waardoor je geen klappen uitdeelt maar juist moet incasseren. Dit kan bij combo-aanvallen van sterke tegenstanders het verschil betekenen tussen leven en dood. Het tweede obstakel is de camera. Bij snelle tegenstanders of grote bazen, waarbij een groot deel van het scherm gevuld wordt, kan de camera de snelle actie vaak niet bijhouden. Hierdoor ben je tijdens het vechten zo druk met het bijstellen van de camera, dat je verdediging lastig te timen wordt. Dit kan resulteren in het steeds maar weer overdoen van eenzelfde gevecht, waardoor het verleidelijk wordt om af te haken. Zet je je hier doorheen en geef je jezelf de tijd om de besturing beter onder controle te krijgen, loont het echter wel. Je voelt dat je steeds beter wordt in het timen, waardoor het spel leuker wordt om te spelen. De leercurve is dus absoluut aanwezig en van groot belang. Het had echter wel wat beter uitgebalanceerd mogen worden.



Conclusie
Metal Gear Rising: Revengeance is een actiegame pur sang. Het ziet er prima uit, speelt vloeiend weg en kent een aanstekelijke gameplay met je katana-blade. Jammer is dat het spel buiten deze gameplay weinig te bieden heeft. Ben je geen ultieme fan of kenner van de serie, dan is het verhaal niet de moeite en zal veel van de typerende cynische dialogen langs je afgaan. Verder is ook het leveldesign erg lineair, doordat er naast het hack ’n slashen vrij weinig uitdaging overblijft. Hierdoor gaat de focus volledig naar het slaan met je katana. Hoewel dit dus echt heel leuk is om te doen, is het simpelweg niet verfijnd genoeg om de game tot een klassieker te tillen. Met name de trage camera gooit roet in het eten, aangezien je succes veelal afhankelijk is van een perfecte timing. Dit zal voor veel spelers een reden zijn om de moeilijkheidsgraad te verlagen. Toch is dit geen optie omdat het dan weer té simpel wordt. De uitdaging is er snel vanaf als je automatisch blockt. Ik had hier liever wat toevoegingen à la Ninja Gaiden gezien, met bijvoorbeeld wall jumps. Ook een knop om je automatisch op een vijand te focussen was niet overbodig geweest om de problemen met de camera tegen te gaan. Kun je door deze zaken heenkijken en ben je op zoek naar een sterke actiegame waarbij beter worden loont, dan is deze titel absoluut de moeite waard. Het spel richt zich in mijn ogen dan ook op de échte hardcore gamer en natuurlijk liefhebbers van Metal Gear. Want ook al is het genre anders, er blijven nog genoeg elementen over die fans kunnen bekoren.

Deze game is gereviewed door Roy van Bijsterveldt

 

Oordeel Metal Gear Rising: Revengeance (Xbox360)

  • Graphics 80
  • Gameplay 70
  • Originality 70
  • Sound 80
  • Replay 80
  • Eindcijfer 76

Aantal keer bekeken: 11151 

Laagste prijzen voor Metal Gear Rising: Revengeance (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 28-02-2013 11:07
Vrij laag cijfer als je het vergelijkt met cijfers die de echt grote sites en bladen (PU, Gameplanet, Eurogamer, IGN e.d.) hebben gegeven. Demo viel wel tegen maar dat kwam voornamelijk omdat ik meer Metal Gear dan Hack n Slash had verwacht.

Als hij goedkoper is toch maar even proberen.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 28-02-2013 12:24
Hideo Kojima wilde Gray Fox in de hoofdrol
Platinum Games wilde Raiden in de hoofdrol

Vinden jullie dat Raiden de juiste keuze is geweest?

Vette spinoff voor de serie imho.
avatar van Sonicguy14
Sonicguy14 ( 1479 ) 28-02-2013 13:32
DIt is toch echt wel 1 van de beste games in 2013!
Gister besteld bij JTgames, vandaag al binnen met gratis steelbook er bij, dus dat word weer even een tijdje gamen!
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 28-02-2013 18:54
Quote:
DIt is toch echt wel 1 van de beste games in 2013!
!
jaar is nog niet om dus je kunt niet zeggen dat het al beste game van het jaar gaat worden.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 28-02-2013 19:00
Quote:
[..]
jaar is nog niet om dus je kunt niet zeggen dat het al beste game van het jaar gaat worden.

Tuurlijk wel, misschien ziet ie weinig anders leuks in de releaselijst staan.
avatar van PhoenixNL
PhoenixNL ( 116 ) 28-02-2013 19:19
Quote:
Ook een knop om je automatisch op een vijand te focussen was niet overbodig geweest om de problemen met de camera tegen te gaan.

Die knop is er ook gewoon. Op de PS3 doe je dat met R2.
avatar van Heinster
Heinster ( 1001 ) 28-02-2013 20:00
Quote:
Vrij laag cijfer als je het vergelijkt met cijfers die de echt grote sites en bladen (PU, Gameplanet, Eurogamer, IGN e.d.) hebben gegeven. Demo viel wel tegen maar dat kwam voornamelijk omdat ik meer Metal Gear dan Hack n Slash had verwacht.

Als hij goedkoper is toch maar even proberen.

Op gamerankings is de gemiddelde score 7.9 na 38 reviews... Dus vind deze juist erg scherp.

Maar ik zal hem net als jij kopen als ie goedkoper is, daarvoor kom ik tenslotte op deze site
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 28-02-2013 21:16
Quote:
[..]


Tuurlijk wel, misschien ziet ie weinig anders leuks in de releaselijst staan.
ja ok maar komen ook games uit dit jaar waar van je nog niet weet dat het uit komt dus je kan niet gelijk beste titel van jaar noemen
gta komt bevoorbeeld en nog veel meer

tuurlijk kan het zijn top 1 zijn maar zijn meerde gamers die dit meschien niet het titel van jaar vinden
avatar van Sonicguy14
Sonicguy14 ( 1479 ) 28-02-2013 23:12
Er komen zoiso meer top games dit jaar, maar deze hoort zeker in de top 10, voor de gene die de game ook gaan kopen, koop hem bij JT games, krijg je de game plus steelbook, en bij de game zit een dlc, en in de steelbook zit ook een dlc kaart (Heb hem zelf ook)
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 01-03-2013 12:42
Quote:
Hideo Kojima wilde Gray Fox in de hoofdrol
Platinum Games wilde Raiden in de hoofdrol

Vinden jullie dat Raiden de juiste keuze is geweest?

Vette spinoff voor de serie imho.

Heeft niks met platinum games te maken, het was al Raiden toen Kojima Prod er mee bezig was, het was het oude team van Kojima die dit besloten heeft. Kojima had daarna maar 2 eisen richting Platinum games, 60fps en Raiden moet badass zijn.
avatar van MJB
MJB ( 4386   5) 01-03-2013 18:06
Ik geef echt geen stuiver om deze MGS. Men heeft duidelijk van een gevestigde naam gebruik gemaakt om een heel andere game op de markt te brengen.

Het genre zal ongetwijfeld fans hebben maar dit heeft in mijn optiek niets te maken met de MGS zoals die was en mij toen heeft laten besluiten een PSX te kopen!
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 01-03-2013 20:40
Quote:
Ik geef echt geen stuiver om deze MGS. Men heeft duidelijk van een gevestigde naam gebruik gemaakt om een heel andere game op de markt te brengen.

Het genre zal ongetwijfeld fans hebben maar dit heeft in mijn optiek niets te maken met de MGS zoals die was en mij toen heeft laten besluiten een PSX te kopen!

Het is ook geen MGS, maar MGR, en er zijn meer gevestigde franchises die dit soort dingen doen, kijk naar Mario en Sonic, dus wat is nu het probleem?! Ik ben hack'n slash fan en vind het Metal Gear universum geweldig, verder heeft Metal Gear toch ook al een paar sidegames, zoals Metal Gear Online, Acid, Portable Ops, VR missions en de digital graphic novel, dus snap de hele heisa van veel gamers over deze game niet, Metal Gear is een geweldig universum voor veel games, hoop dat dit een succes wordt en dat we nog veel meer spin-offs mogen krijgen, bijvoorbeeld een FPS met Revolver Ocelot, hahaha, of gaat dat te ver?

De Solid serie lijkt ook nergens op de 2 originele Metal Gear games, vind juist dat Kojima deze serie bijzonder goed laat evolueren en verder groeien, het is wel altijd lang wachten op een "echte" Metal Gear game, dat frusteert jou natuurlijk (mij ook), maar Ground Zeros komt eraan, dus alles komt tzt goed voor de fans van echte MGS stealth
avatar van BosmaniaK
BosmaniaK ( 113 ) 01-03-2013 23:38
lekkere review
" Ook een knop om je automatisch op een vijand te focussen was niet overbodig geweest..."
je hebt gewoon een camera lock knop (xbox= RB) dus wat blaat je nou?
avatar van Dexter010
Dexter010 ( 4186 ) 02-03-2013 08:17
Heb de demo eventjes gespeeld en wat revieuws gelezen en het lijkt mij wel een toffe game.
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 02-03-2013 16:42
@PhoenixNL en @BosmaniaK True that, was wellicht niet helder geformuleerd. Bedoel hiermee voornamelijk dat de knop in veel gevallen niet lekker werkt. Ook weer door de snelheid van sommige vijanden. Ook tegen grote bosses of grote groepen enemies valt het camerawerk vies tegen en werkt de RB knop niet goed genoeg. Maar thnx voor de scherpte
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 02-03-2013 17:08
Quote:
@PhoenixNL en @BosmaniaK True that, was wellicht niet helder geformuleerd. Bedoel hiermee voornamelijk dat de knop in veel gevallen niet lekker werkt. Ook weer door de snelheid van sommige vijanden. Ook tegen grote bosses of grote groepen enemies valt het camerawerk vies tegen en werkt de RB knop niet goed genoeg. Maar thnx voor de scherpte

Niet helder geformuleerd? Je zei bijna letterlijk dat die knop niet aanwezig was!
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 02-03-2013 17:48
Ik heb de game nu ongeveer een uurtje gespeeld op de PS3.

De gameplay is goed, maar het grote aantal functies (parrying, combo's) vind ik vrij ingewikkeld om goed onder de knie te krijgen. Wellicht dat dit beter wordt naarmate je vordert in de game.

Het speelveld is vrij groot en met snelle of meerdere vijanden wordt het helaas snel onoverzichtelijk.. Dit houd het tempo van de gevechten uit de game en zorgt ervoor dat vijanden een paar cheap hits kunnen krijgen. Jammer.

Tot nu toe is hersenloos button bashen voldoende om vijanden en bazen te verslaan. Ik speel overigens op Easy. Verder is de game ongeveer wat ik ervan had verwacht: een toffe actiegame met veel geweld, explosies, cyborgs en oneliners.