Metal Gear Solid (MGS) was een van de spellen waar heel veel mensen op zaten te wachten. Dit spel is bij elke gamer bekend, en mensen zonder PSX of PS2 konden niet wachten om de remake van de PSX versie in hun handen te krijgen.
Als Ex-Nintendofanboy, had ik toen MGS voor de Cube werd aangekondigd niet iets van "Yes die moet ik kopen!" Ik dacht eerder aan al die filmpjes die je bij MGS2 had en zou het spel waarschijnlijk links laten liggen. Naarmate de tijd verstreek hoe leuker ik het spel begon te vinden, tot ik op een gegeven moment bijna Metal Gear Solid fan zou gaan worden. Het spel moest dus eerder in huis liggen dan dat hij in de winkels lag, dus ik zou hem importen natuurlijk. Nu mijn deadline heel dicht bij is ga ik ook maar de review schrijven.
Ondanks de vele uren aan film materiaal op de PS2 was MGS II toch een topper, het legde de lat weer een stukje hoger voor developers om een goede sluip game te maken. Metal Gear Solid: The Twin Snakes, mag dan wel veel film materiaal hebben, maar de verhaal is ongelofelijk goed. Het spel blijft je maar trekken, je wil gewoon weten wat er gaat gebeuren en waar de volgende boobietrap is verstopt. Jammerlijk genoeg is het spel alleen razend snel uitgespeeld. In 11 uur kun je de game voor het eerst uitspelen. Het spel heeft ook weinig extra's wat je verder zou trekken dus je zou denken dat het spel na 11 uur al langzaam zou gaan weg kwijnen in je kast en verdwijnen onder de stof. Maar dit spel heeft zo'n geweldige ervaring, en die verhaal is zo sweet dat je weer opnieuw begint maar dan op een hoger niveau.
Het verhaal is super zoals ik al zei. Jij kruipt in de huid van Solid Snake, de meest beroemde Foxhound lid ooit. Inmiddels heb je al je vader moeten vermoorden, en je beste vriend was ook je grootste vijand, als volger van je vader. Deze ervaringen zij Snake blijkbaar teveel geworden en je woont in Alaska om de rest van je leven uit te zitten. Op een dag verschijnen een aantal gewapende soldaten aan je deur, je moet mee komen, je bent eventjes uit de VUT gehaald. Op een eiland in Alaska zit een geheime Nucleaire disposale basis. Volgens officiële verklaringen worden er nucleaire rakketen ontmanteld. Het eiland is nu gegijzeld door de huidige Foxhound, de allerbeste soldaten uit de hele wereld. Ze eisen de overblijfselen van Big-Boss, jou vader, en heel veel geld. Voldoet het pentagon hier niet aan, dan lanceren ze een nucleaire bom die overal ter wereld kan neerkomen. Jou taak is om de basis te infiltreren, 2 gijzelaars te redden, en te kijken of ze de mogelijkheid hebben om nucleaire bommen te gebruiken.
The Twin Snakes is het spel dat Hideo Kojima jaren geleden op de PSX wilde uitbrengen, maar dat was toendertijd gewoon nog niet mogelijk. Nu heeft Kojima samen met Silicon Knights het spel volledig opnieuw gemaakt, en het verhaal van deel 1 gebruikt, met veel gameplay elementen uit deeltje 2. De camera staat in een hoek van 90 graden recht boven je en geeft je vaak maar een bescheiden kijk in wat er allemaal gebeurt. Je kan nu met First-Person zicht overal voor je uitkijken, en ben je beter in staat situaties in te schatten. Met tegenstanders die genetisch gemanipuleerd zijn, met genen van Big Boss, is het ook verstandig heel stil te zijn en goed op te letten.
De controls zijn heel simpel. Je beweegt je op de normale manier en met A heb je de mogelijkheid iets uit je wapen menu te gebruiken en met B sla je je tegenstander knock-out. Y geeft je de gelegenheid de inmiddels beroemde truck van Snake te doen, je zelf verstoppen in een kluisje, en je opent de boel ook ermee. Verder kan je nog kruipen over de vloeren en naar de First-Person sight gaan.
Dit is echter niet wat ik echt wil vertellen, ik wil het eventjes over het Wapen en Item menu hebben. De namen zeggen natuurlijk al waarvoor de menu's dienen, één menu is om wapens te kijken, en de andere is om items te selecteren die jou in leven houden of je ergens mee kunnen helpen. Je opent het wapen menu met R, en scrolt er natuurlijk op de Japanse manier doorheen. Je drukt naar beneden en dan komt het menu omhoog, waarom die Jappaners het doen, ik weet het echt niet, maar ze doen het ook op hun video camera's en al die shit. Dus nadat je eindelijk jezelf eraan herinnert heb dat het menu Jappie stijl kan je wapens selecteren. In vergelijking met andere games waar je maar een beperkt aantal wapens mag dragen heb je hier elke wapen die je ooit ziet in het spel aan het einde nog, je hebt dus een ruime keus aan wapens, en je zal altijd wel iets met ammo bij je hebben. In het Item menu, waar ook de Jappie stijl is toegepast, kan je niet alleen health kiezen, maar ook bandage. Met de bandage kan je het bloeden van je wond stoppen. Als je bandage op is hoef je niet te balen want daar is ook een oplossing voor. Op de grond liggen! Werkt perfect, en je health gaat ook nog een stuk omhoog.
Konami heeft dus elementen in het spel verwerkt die je leven kunnen redden. Deze dingen hebben veel invloed, ga je niet liggen en is je bandage op, dan ga je dus gewoon dood. Als je door ijskoude kamers heen loopt moet je ook je ration (health) als item selecteren omdat het anders kan bevriezen, en dan is het niks meer waard.
Samen met Silicon Knights heeft Konami een spel uitgebracht dat er ook schitterend uitziet. In de filmpjes zie je kleding stukken wapperen, en zie je de meest realistische bloed vlekken die je kent. De filmpjes zijn ook van behoorlijk formaat en het spel bestaat dus uit 2 disks. In de Codec, een apparaat waar je mee in contact staat met jou leiders, zie je een soort van afbeelding van de persoon waar je mee spreekt, maar het is eigenlijk ook een soort van real-life beeld wat je ermee ziet. Als iemand zijn masker verwijderd, zul je zien dat de gezichtstrekken levens echt zijn. Zo zie je de mond op de juiste manier mee bewegen. Door de ogen van Snake zie je ook een omgeving die ondanks zijn wat eentonige uitstraling er geweldig uitziet. Het contrast van muren en leidingen die allemaal een iets afwijkende kleuren hebben, als die erboven.
Niet alleen de graphics maken indruk op de spelers, ook het geluid is eindelijk zoals het bij elk spel zou moeten. Er zijn echte stemmen, jawel echte stemmen, ongekend voor ons GameCube spelers zou je gaan denken, op die paar games na. Tegenstanders die dingen roepen als ze iets horen, of als ze je zien om hulp vragen van de wat vervelende back teams.
Alles in dit spel valt gewoon perfect samen, humor in de filmpjes waar Snake niet meer wordt aangesproken, maar dat je het gevoel hebt dat het echt direct tegen jou, als gamer word gesproken. Voor mij is dit nu bijna al het spel van het jaar, en een must have voor iedereen. Ondanks dat sommige filmpjes een beetje te lang zijn, de wat korte levensduur, of dat je net niet snapt wat je moet doen, blijft dit spel geweldig. De Extreme mode waar je game-over bent als je zelfs maar gezien wordt heb je lang plezier aan dit spel.
Oordeel Metal Gear Solid: The Twin Snakes (NGC)
- Graphics 90
- Gameplay 95
- Originality 80
- Sound 90
- Replay 70
- Eindcijfer 89