Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Metroid Zero Mission (GBA)
90 100 1

Review Metroid Zero Mission (GBA)

Veel gamers van het eerste uur kennen Metroid op de NES. De revolutionaire gameplay, de upgrades, die muziek!!! In de afgelopen 18 jaar zijn er een hoop dingen veranderd in de game industrie, maar de gameplay van Metroid is nog altijd hetzelfde. Je begint met niets en behaalt tijdens het spelen steeds meer upgrades.

Remake?
Waar Metroid Fusion een andere weg insloeg door het verhaal op een andere manier te vertellen en Samus in een ander pak te hijsen, doet Metroid Zero Mission (MZM) het weer op de ouderwetse manier. Same suit, same chick, same game? Neen! Hoewel veel mensen dit wel denken, is MZM nagenoeg geen remake van de originele 8 bits Metroid.
Je zult een hoop dingen tegen komen uit de originele Metroid, maar het spel is zo radicaal anders dat je niet meer van een remake kunt spreken.

De missie omschrijving luidt als volgt:
“Ga naar Planet Zebes en dood daar alle Metroids en “The Mother Brain”.



Dit is dezelfde als in de originele Metroid. Het verhaal in het boekje is ook hetzelfde, maar toch is er een verschil.
De originele Metroid heeft als blauwdruk gefungeerd en ze hebben er een compleet ander spel van gemaakt. MZM bevat een aantal locaties uit het origineel, maar biedt ook tal van nieuwe aan. Het spel gaat ook verder vanaf het punt waar het origineel ophield.

Mocht je het nog niet weten, Samus Aran is een bountyhunter. Dé bountyhunter.
Op planet Zebes is iets gaande. Space Pirates hebben zich er gevestigd en die vormen een gevaar voor het universum als ze niet gestopt worden. Ze willen namelijk Metroids (organismen die bestaan uit energie) gebruiken als wapen.
Dit kan natuurlijk niet, dus iemand moet ze stoppen. Die iemand ben jij uiteraard!

Buckle up
MZM maakt gebruik van de besturing en graphics van Metroid Fusion. Je loopt met de vierpuntsdruktoets, schiet met b, springt met a. Met de shoulderbuttons kun je schuin schieten of raketten selecteren.
In het begin van het spel kun je nog helemaal niks, maar daar komt uiteraard snel verandering in. Binnen de kortste keren heb je een arsenaal aan heftige wapens voorhanden en meer dan genoeg vijanden om deze op uit te testen.

Hierna is het een tornado van vette actie en superlocaties.



Je komt her en der Chozo statues tegen. Hier moet je mee interacten en dan komen ze tot leven. Ze zullen je dan verder helpen. Deze zijn erg handig als niet weet waar je heen moet of hoe je ergens moet komen. Ze zijn je guideline.
Het verslaan van vijanden en eindbazen is altijd gebaseerd op het oldschool principe. Zorg dat je de acties van de vijand kunt voorspellen door hem een tijdje te observeren en je kunt in principe ongeraakt door het spel rennen.
Bij veel bazen is timing en goede aimskills wel vereist. Je kunt niet langer overal op schieten en dan altijd hitpoints maken, je moet wel degelijk bepaalde zwakke plekken raken. Ook het soort wapen waar je mee schiet moet je op letten.
Dit maakt de gevechten des te spannender en geeft meer voldoening als een baas eindelijk de geest geeft.

Als je een beetje doorgewinterde Metroid speler bent, ben je de eerste keer in een uurtje of 4 á 5 door het spel heen. De keren dat je het daarop speelt wordt deze tijd alleen maar korter of langer, het is maar net hoe je het speelt. Je kunt wederom speed runs en percent runs uitvoeren. Bij speed runs ren je als een idioot door het spel heen en ontwijk je vijanden meer dan dat je ze doodschiet. Ook zijn er items in het spel die je niet persé nodig hebt. Deze items overslaan heet “Sequence Breaking”. Ook deze feature is weer present in MZM.
Maar je kunt dus ook percent runs uitvoeren. Hierbij probeer je zoveel mogelijk items op te pakken tijdens het spelen.
Zoals bij elke Metroid is het eindscherm anders naar mate je het spel op een andere manier uitspeelt.

Art
Op het moment dat je MZM opstart valt het al op: het spel is verzorgd tot in de puntjes. De menu’s zijn slick, de on screen teksten scherp en strak.
De animaties van Samus en haar vijanden zijn mooi gedaan en alles loopt als een trein. Elke locatie ademt zijn eigen sfeer uit. In de Chozo gebieden heb je tal van standbeelden en wandtekeningen en in het moederschip van de Space Pirates zit je echt in een ruimteschip.
Het pak van Samus wordt steeds dikker en uitgebreider naarmate je verder komt in het spel. Dit zie je dus ook op je scherm. Er komen steeds kleine dingetjes bij.
Er is gewoon echt heel veel tijd gestopt in de graphics. Heel vaak is dit slechts om tof te doen, maar hier is het gewoon functioneel. Puur voor de sfeer.
Ook zijn er cutscenes toegevoegd aan het spel. Deze zijn ook supermooi gemaakt. Ze bestaan uit plaatjes die over elkaar heen schuiven, dat wel, maar vet zijn ze zeker. Zo uitgebreid en veel had ik ze nog niet gezien in een Metroid spel.



Geluid
Muziek en geluidseffecten waren altijd al essentieel in de Metroid reeks. Eigenlijk in elk spel, maar bij Metroid was de muziek altijd zo goed dat ze ons niet meer met minder op kunnen schepen. Dit hebben ze ook niet gedaan.
Deze editie is weer geen uitzondering want het geluid zit absoluut snor. De muziek neurie je binnen een aantal minuten mee en de deuntjes blijven ook in je hoofd zitten om daar de komende dagen niet meer uit te gaan. Kraid is mijn favoriete melodie.
Ook het menu heeft weer de ouderwetse geniepige Metroid melodie meegekregen.
Het enige wat ik miste was de melodie uit het ‘data-select’ scherm van Metroid Prime, wat in mijn ogen een van de beste Metroid muziekjes ooit is, maarja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

Bonus
Wanneer je het spel hebt uitgespeeld zul je een paar verassingen tegenkomen.
Ik wil deze eigenlijk niet verklappen, hoewel je ze her en der op internet kunt vinden.
Het leukste is om ze zelf uit te vinden. You will not be disappointed.



De website van Metroid: Zero Mission is ook iets om zeker even te gaan kijken! Neem de slickheid van die pagina en vermenigvuldig die met 10 en je hebt Metroid: Zero Mission.

Negatief?
Is er dan echt niks negatiefs over MZM te schrijven?
Helaas wel. De tijdsduur. Zoals ik al heb geschreven duurt het spel de eerste keer dat je het speelt een kleine 5 uur. Dit is echter ook weer geen groot bezwaar omdat de kwaliteit van het spel zo ongekend hoog is. En als je klaar bent met de eerste keer, kun je het spel blijven uitspelen omdat je elke keer andere dingen ziet en andere eindschermen voor je neus krijgt.

Conclusie
Ongeacht de korte tijdsduur is Metroid: Zero Mission een natte droom voor Metroid liefhebbers. Voor mensen die nog nooit een Metroid hebben gespeeld is het een geweldige introductie. De moves, de locaties, de muziek, de art, de menu’s... aan alles is gedacht en overal is liefde en tijd in gestoken. Samus schopt harder kont dan ooit tevoren.

Metroid: Zero Mission is briljant.

 

Oordeel Metroid Zero Mission (GBA)

  • Graphics 90
  • Gameplay 95
  • Originality
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 1968 

Laagste prijzen voor Metroid Zero Mission (GBA)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.