De laatste jaren ging het van kwaad tot erger met de MotoGP-spellen. Van het succes uit de beginjaren van de reeks – we spreken dan al over de vorige generatie consoles! – is vandaag de dag weinig tot niets meer overeind. Na een opvallende afwezigheid van twee jaar is het nu aan ontwikkelaar Milestone om de franchise uit het slop te halen. Maar wie het oeuvre van Milestone een beetje kent, weet dat de Italiaanse studio niet meteen beschikt over het talent en/of budget om iedere game van de nodige toeters en bellen te voorzien. Welnu, ook MotoGP 13 heeft hier duidelijk last van. Per toeval was ondergetekende enkele weken geleden aanwezig bij de TT van Assen en op geen moment wordt die typische MotoGP-belevenis overtuigend gepresenteerd in de game. Het ontbreekt simpelweg aan ambiance. Visueel gaat alle aandacht naar de rijders en hun motoren, waardoor alles eromheen wat kaal en grafisch onafgewerkt lijkt. Pop-ups in de pits en zo nu en dan een framedrop tijdens het racen doen eveneens vermoeden dat Milestone de technische zaakjes niet altijd even goed voor elkaar heeft. Het knaagt allemaal aan de belevenis een echte MotoGP-rijder te zijn en het maakt van zowel het eerste als het driehonderdste rondje een ietwat saaie affaire.
Realisme voorop
Milestone laat dus heel wat steekjes vallen op gebied van presentatie en technische knowhow, maar maakt dat ruimschoots goed door het rijgedrag van de tweewielige pk-monsters zo realistisch mogelijk te benaderen. Een rasechte simulatiegame voor de diehards dus, waarbij je rekening moet houden met allerhande zaken om zo’n agressief brullende machine op de baan te houden. Spelen met het gewicht van de rijder om zo de meest aerodynamische houding aan te nemen, de gashendel subtiel en vooral gedoseerd bedienen, de voor- en achterrem apart of tegelijk aanspreken naargelang de situatie en eindeloos sleutelen aan de afstellingen om zo een halve seconde sneller te gaan. De echte fans horen het ongetwijfeld graag! Minder begaafde piloten hoeven overigens niet meteen in paniek te raken. Er valt namelijk voldoende in te stellen (de moeilijkheidsgraad, rij- en remhulp, de ideale lijn zichtbaar in beeld, een terugspoelfunctie om gemaakte foutjes in extremis recht te zetten, et cetera) zodat ook zij meteen aan de slag kunnen en iedere vorm van frustratie tot een absoluut minimum beperken. Tip van de redactie: probeer al die extra hulp toch zo snel mogelijk te dumpen. Het vraagt aanvankelijk wel wat gewenning, maar MotoGP 13 haalt het gros van zijn punten juist binnen dankzij de waanzinnig hoge realismegraad.
Carrière maken
Qua content zal MotoGP 13 je allerminst verrassen. Het complete deelnemersveld uit de Moto2-, Moto3- en MotoGP-klasse is present, alsook alle circuits waar het motorcircus dit seizoen neerstrijkt. Bovendien is het merendeel van de spelmodi nagenoeg identiek aan die van de twee jaar oude voorganger. Naast losse races, het naspelen van het huidige seizoen in de huid van jouw favoriete rijder en de optie om zowel online als in split-screen je racekwaliteiten te meten met gelijkgestemde zielen, is het andermaal de uitgebreide carrièremodus die de aandacht opeist. Daarin loods je een beginnende piloot van zijn debuut als wildcardrijder in de Moto 3-competitie via een vluchtige passage in de Moto 2-klasse naar de meest prestigieuze wereldtitel in de koningsklasse van de motorracerij. De omkadering (een trailer die dienst doet als leefruimte tussen de races door waar je via mails, sociale netwerken en losslingerende magazines feedback krijgt op je prestaties) doet sterk denken aan de manier waarop Codemasters te werk gaat, maar heeft hier daadwerkelijk nog minder nut. De eerste races doe je nog enigszins de moeite om het allemaal te checken; niet veel later ga je in negeermodus om meteen door te gaan naar de volgende Grand Prix. Evenwel is de lang uitgesponnen carrièremodus goed voor tientallen uren gegarandeerd speelplezier.
Conclusie
Daarom ligt de focus van MotoGP 13 continu op het racen zelf. Het realistische rijgedrag zit gewoon prima in elkaar en zal zeker door de echte fans – altijd strak in lederen pak – gewaardeerd worden. Hiermee heeft Milestone duidelijk de hoeksteen in handen waarop het de komende edities moet bouwen en wellicht zien we deze franchise dan ooit nog het niveau van lang vervlogen tijden halen. Voor nu blijft de omkadering toch wat te sober en ontbreekt het gewoonweg aan de ambiance die we associëren met deze spectaculaire racediscipline om echt te scoren. Al met al is MotoGP 13 een hardcore sim die de juiste snaren bij het juiste publiek weet te raken. En dat had ik eigenlijk al na één rondje door!
Oordeel MotoGP 13 (PS3)
- Graphics 65
- Gameplay 75
- Originality 65
- Sound 65
- Replay 70
- Eindcijfer 70