We spelen scheidsrechters en gaan als volgt te werk: We bekijken verschillende segmenten en kijken of het de makers lukt om daarbij te basket te raken. We geven NBA 2K18 daarbij een start van 2 punten omdat het met de ijzersterke NBA 2K-basis begint.
Laten we eerst kijken naar hetgeen waar het in deze game allemaal om draait (of zou moeten draaien): het basketballen. De supergeavanceerde basis van 2K17 is natuurlijk behouden gebleven, maar het is 2K opnieuw gelukt om deze weer verder te verbeteren. Ten eerste zijn de animaties verder geperfectioneerd. Ieder onderdeel van de spelerslichamen reageert realistisch op de gebeurtenissen in het spel waardoor alles er niet alleen nog beter uitziet, maar ook vrijwel alle frustratietjes uit 2K17 zijn weggewerkt. Ten tweede wordt in het spel nu uitgebreider ingegaan op de voor- en nadelen van sterk, zwaar of lang zijn in de NBA, en doordat spelers een enorme variatie hebben in termen van deze dimensies ontstaat steeds een heel eigen dynamiek tijdens het spel. Ten derde is de AI flink verbeterd en reageren zowel teamgenoten als tegenstanders veel realistischer op elk van jouw bewegingen. Zo draaien ze netjes door wanneer je het veld doorkruist, en is de verdediging dit keer daadwerkelijk bereid je te helpen wanneer nodig.
2 punten (een ringloos midrange schot)
De MyCareer modus
NBA 2K-spelers vroegen zich vast al af waar 2K nu weer mee op de proppen zou komen voor MyCareer, de modus waarin je jezelf naar de top toe balt. Dit keer hebben de ontwikkelaars weer een stapje verder weg gezet van het pure basketbal; er is een hele wijk gebouwd waar je naast je NBA-carrière onder andere ook aan je straatbasketbal, garderobe, mini-games en fitnessbody kunt werken. Hierdoor word je aangemoedigd continu te switchen, bijvoorbeeld van een NBA-potje via een online straatwedstrijd naar een dunk-minigame. Iedere activiteit zorgt er daarbij voor dat je speler op de een of andere manier beter wordt. Daarnaast speelt zich in deze ‘Proving Grounds’ wijk ook een nieuw verhaal af, waarbij jij in de huid kruipt van ‘DJ’ die een carrièreswitch maakt. Het is minder hoogdravend gebracht dan eerdere verhalen, waardoor het een leuke achtergrondrol speelt en weinig elementairs toevoegt. MyCareer is daarmee een aardige evolutie van de eerdere NBA 2K-titels, met als grootste voordeel de sfeer en algehele symbiose tussen de spelmogelijkheden en als grootste nadeel dat het nu nog langer duurt om een aantal simpele acties uit te voeren, omdat je telkens weer die wijk moet doorkruisen. Daarnaast zijn de servers op moment van schrijven nog niet stabiel genoeg om online net zo’n goede spelervaring neer te zetten als offline.
1 punt (een vrije worp die nog net de bodem van het net weet te raken)
De andere modi: MyTeam, MyGM, Play Now, etc. etc.
De afgelopen jaren heeft NBA 2K steeds weer nieuwe spelopties ontwikkeld om mee aan de slag te gaan. Dit jaar komt elk van de verschillende modi weer iets uitgebreider terug, behalve Play Now Online wat helaas nauwelijks aangepast is na de verbeteringen vorig jaar. MyTeam daarentegen is nog verder uitgebreid en vormt vrijwel een geheel aparte game met tal van on- en offline uitdagingen, competities en coaching-mogelijkheden. Leuk daarbij is dat nu de focus ligt op het creëren van een team volgens een bepaalde speelstijl (bijvoorbeeld naar binnen snijden van buiten de driepuntslijn) en daar de juiste spelers en boosters voor te vinden. Ook MyGM is verder uitgebreid en vormt nu zelfs een alternatieve tijdslijn voor je ‘MyCareer’ speler. Het leuke aan deze modus – en ook de andere meer simulatie-gerichte modi – is dat je zelf kunt kiezen of je alle touwtjes in handen wil nemen of vooral de wedstrijden speelt en de rest aan je AI-assistenten over laat. Daarmee zal elke basketbalfan zijn gewenste manier van spelen ergens in NBA 2K terug kunnen vinden.
2 punten (een slam-dunk)
De replaywaarde
NBA 2K18 biedt dus tal van mogelijkheden waarbij het meeste nog mooier en nog dieper is. De vraag is: blijft dat alles ook daadwerkelijk leuk? In theorie wel, de mogelijkheden zijn immers eindeloos. In praktijk echter is 2K dit keer te ver gegaan in een lijn die ze de afgelopen jaren hebben ingezet: het gebruik van VC (‘Virtual Currency’). Deze online munt verdien je met vrijwel alles wat je doet in het spel en kun je vervolgens investeren in tal van aspecten: de skills van je eigen speler, zijn uiterlijk, kleding of accessoires, of bijvoorbeeld pakjes kaarten voor MyTeam. Het probleem: dit kost allemaal superveel VC en je verdient heel weinig met het spelen van al de modi. De oplossing die 2K biedt: je zuurverdiende euro’s aan hen geven en je krijgt er VC voor terug. Dit gaat zover, dat 2K18 op veel momenten niet meer voelt als een full-price titel voor je console, maar als een free-to-play app zoals je ze wel kent van je smartphone. Feitelijk geeft 2K je drie keuzes: ofwel je stopt honderden uren aan grindwerk in de game, ofwel je trekt je portemonnee, ofwel je blijft altijd een vrij slechte speler en rommelt off- en online wat aan. Elk van deze opties is niet leuk en daarmee gooit 2K zijn eigen glazen in (al zal het met deze ontwikkeling vast meer dan genoeg verdienen om weer snel nieuwe te laten zetten).
0 punten (een te nonchalante volledig gemiste 360-dunk met sterallures)
Als simulatie is 2K18 weer briljant en het basketballen oogt en voelt nog fantastischer dan vorig jaar. De nieuwe MyCareer modus voegt niet bijster veel toe aan de vorige delen, maar zorgt er samen met MyTeam en MyGM voor dat er een zee van tijd in 2K18 kan worden gestopt. Helaas moet je die uren ook wel echt vrij hebben om een beetje progressie te kunnen maken, of hoopt 2K dat je je portemonnee trekt om het allemaal wat sneller te laten verlopen. Deze laatste ontwikkeling is dit keer echt te ver doorgeslagen en als Budgetgaming vinden we dat erg jammer. Wanneer je een full-priced game in huis haalt, wil je niet het gevoel hebben vooral met een onverzadigbaar interactief reclamebord op te zitten gescheept. Zeven punten weet de game uiteindelijk bij ons te scoren. Daarmee speelt 2K18 een aardige wedstrijd, maar is een volledige overwinning niet gegund.
Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.
Oordeel NBA 2K18 (PS4)
- Graphics 95
- Gameplay 95
- Originality 75
- Sound 90
- Replay 20
- Eindcijfer 70