Nadat je een eigen auto hebt gekozen, mag je aan de slag gaan met races. Er zijn veel verschillende races die je mag doen. Zo heb je gewoon Circuit, waarin je een paar rondjes door de stad rijdt, en goed moet uitkijken voor verkeer. Sprint, ook door de stad maar dan van punt A naar punt B. Je hebt ook het overbekende Drag, één van mijn favorieten, hierin moet je door goed de ‘draft’ van je tegenstander te gebruiken, ideale schakelmomenten en je N2O winnen. Het moeilijkste is nog altijd het verkeer op de weg missen, want na een crash met 320 km/h ben je ‘totaled’. (met minder ook nog trouwens) Dan is er nog één oude mode en dat is Drift. Gewoon mooi de achterkant van je auto omgooien en vlak langs de kantjes driften, en je hebt mooie punten. De drie tegenstanders rijden nu wel tegelijk met je mee, dus die zijn soms irritant. De race is ook afgelopen, 30 seconden nadat de eerste coureur is binnen gekomen, dan blijft je score van dat moment gewoon staan.
Dan nu de nieuwe auto’s en tune mogelijkheden. Er zijn een paar hele vette auto’s bijgekomen. Want naast bekende auto’s als: de Mazda RX-7 en Nissan Skyline R34 GT-R, zijn er ook nieuwe bakken als: de Ford Mustang GT, de Audit TT, de Mazda RX-8 en de Mitsubishi EVO VII. Wie niks van auto’s weet denkt, okay… Maar als je er een beetje verstand van hebt, weet je dat dit hele mooie toevoegingen zijn. De Ford Mustang GT valt vooral op, omdat die hier nog niet te koop is. En de nieuwe generatie Volkswagen Golf wel, maar die zit er nog niet in. Wat ook nieuw is, is de toevoeging van SUV’s, gigantische bakken, kijk een hiphop video en je ziet ze. Deze rijden voor geen meter maar ze zijn wel erg vet. En het allerbeste is. Je kan er meerdere tegelijk bezitten! Dus dat is helemaal mooi met al die mooie auto’s. Per sponsorcontract, krijg je een extra plaats in je garage. Je zal wel constant geld gebrek hebben, want je moet iedere auto steeds weer van de grond toe opbouwen.
De graphics zijn weer fenomenaal. De auto’s glimmen ietsje minder erg dan in het eerste deel, waardoor het weer wat realistischer lijkt. De stad is levendig met veel auto’s en tegenstanders, die je kan uitdagen voor een kort sprintje. De neonreclames zijn mooi, en er is geen enkele pop-up, wat erg fijn is. Alleen de lang uitgerekte achterlichten bij een nitro-boost zijn misschien een beetje te veel. Maar verder, niks dan goeds over de graphics.
Misschien denk je nu, maar hoe rijdt het!? Dat is moeilijk te zeggen ik gebruik namelijk niet de standaard instellingen, want die vind ik helemaal niks. Je moet dus zelf goed kijken wat jij het lekkerste vindt rijden. Ikzelf rij met A als gas en B remmen, L Nitro en R handrem. Maar je kan ook compleet anders rijden, met R als gas bijvoorbeeld. Maar er zit wel gevoel in de auto’s, om het zo maar te zeggen. Je kan de achterkant precies in de drift krijgen die jij wilt. En de bochten zijn ook altijd uitstekend te nemen.
Natuurlijk is er ook een multiplayer, dit is maximaal met zijn tweeën, dit komt door de PS2. In de multiplayer kun je racen met de auto’s uit je career mode. Of met stock auto’s, dus waar niks aan gedaan is. Ook kun je van tevoren zonder geld restricties al auto’s tunen, die je dan alleen in de multiplayer, of quick race, kunt gebruiken.
Dit nieuwe deel van de Need for Speed: Underground serie, is weer een prachtige game. Met veel speel modi, veel mooie auto’s en veel tune opties. Daarnaast zijn de graphics prachtig en het geluid uitstekend verzorgt. De auto’s liggen ook lekker op de weg, en zijn goed te besturen. De multiplayer is wel een beetje standaard. Dus zoek je als race fan een mooie game, ga deze zeker halen. Voor ieder ander, bedenk je wel dat alleen maar racen, op den duur een beetje gaat vervelen.
Oordeel Need for Speed Underground 2 (NGC)
- Graphics 90
- Gameplay 80
- Originality 70
- Sound 90
- Replay 80
- Eindcijfer 87