Need for Speed is bij de meeste mensen wel bekend. Wie heeft het nou niet gespeeld? Wie kent die achtervolgings scenes met de politie nou niet? EA was zo aardig om op de Gamecube een 2e deel te developen. Hot Pursuit was een standaard NFS met exotische bolides maar met Underground is EA een hele nieuwe weg ingeslagen. Underground is namelijk gebaseerd op de zeer populaire Fast and the Furious en 2 Fast to Furious films. Dus geen race circuits met mooie groene bossen of rijden langs de Zuid Franse glooiende kust meer maar ’s nachts illegaal straatracen door een fictieve stad.
In NFS:U heb je de keuze uit zo'n 20 auto’s die je bij wijze van spreken op de oprit van je buren zou kunnen vinden. Denk aan een Peugeot 206 of een Ford Focus. Om de spanning erin te houden moet je eerst flink racen voordat je bij alle auto’s daadwerkelijk achter het stuur kan kruipen. Het leuke aan deze auto’s is dat je nu eindelijk eens rijdt met 'normale' auto's. Waarom normale tussen aanhalingtekens staat zal ik zo uitleggen, maar eerst waarom dat zo leuk is. In de meeste racegames rijd je in bakken die of zo duur zijn dat je hem nog niet eens kan huren voor een dagje. In NFS:Underground rijdt je met de VW Golf of een Honda Civic. Het zijn dus niet de speciaalste wagens van de wereld maar ze zijn stiekem toch wel vet en je kan ze werkelijk tunen tot in de kleinste details.
Maar ik heb net ‘normale’ tussen aanhalingstekens gezet dus dat moet ik even toelichten. Dat heeft te maken met het tunen. In Underground kan je je auto die normaal misschien 100 MPH gaat helemaal opfokken. Je kan kiezen uit 6 verschillende type lak soorten die weer zijn onderverdeeld in vele kleuren. Je kan spoilers kopen, andere velgen, bumpers, side skirts en koplampen veranderen. Je kan ook je auto eruit laten zien als die van 2F2F door tot wel 4 lagen vinyl’s op je bakkie te plakken. Maar niet alleen aan de buitenkant is gedacht, je kan ook je auto motorisch veranderen. Verlaag je auto, gooi er een andere uitlaat onder of verander de versnellingsbak,. Wat jij in het normale leven kan tunen aan je auto kan hier ook. En voor de snelheidsduivels onderons die ook nog wel van gevaar houden, de NOS (lachgas) injectie is ook aanwezig..
EA heeft dus een game gemaakt die qua auto tuning heel dicht bij de werkelijkheid staat van de echte streetraces. Maar voldoet de rest van het spel hier ook aan? Need for Speed kende altijd de mogelijkheid om door de politie gearesteerd te worden, of je kon als politie andere snelheidsduivels aanhouden. Dit is jammer genoeg weg gehaald uit het spel. Het maakt het spel als racer niet minder vind ik zelf, maar het is niet meer NFS, het is gewoon een soort van 2F2F Game. Dus onze vrienden in het blauw zijn niet meer in de game aanwezig? Nope dat die zijn er 100% zeker uit. Maar dat geeft niet, want in de 111 missies die je hebt, vind ik het absoluut niet erg dat er geen politie te vinden is. Wel zijn er andere auto's die jou leven zuur maken. De stad waar je in rijd is wat dat betreft een beetje eentonig en kent zo ongeveer maximaal 10 verschillende auto's die los rond rijden in de stad. Auto's die elke keer weer op precies de onjuiste moment tevoorschijn komen, heel vervelend als je probeert te winnen.
In NFS heb je verschillende onderdelen. Je hebt de standaard Circuit, waar je zo binnen een aantal laps 1e moet worden. Je kan ook racen van de ene kant naar de andere kant van de stad. Ook kun je jezelf beproeven in de Drift mode. Hier moet je zoveel mogelijk zijwaarts in de bochten te hangen waardoor je gaat slippen (driften). Maar mijn favoriete onderdeel is toch Drag. Daar ben je verplicht te schakelen om het goede moment. Zodra je rijdt moet je precies genoeg gas geven en precies op het juiste moment schakelen. Sturen hoeft niet, maar je moet wel van baan wisselen omdat er obstakels staan of er rijden auto’s voor je. Als je de NOS-injectie hebt zul je deze ook goed moeten leren timen. Hoe beter je presteert hoe hoger je komt in de ranglijst van de verschillende onderdelen. Hoe hoger je komt, hoe meer tijdschriften jouw op hun voorpagina willen. De tijdschriften bestaan naar mijn weten in het echt ook, dus EA heeft wel weer veel tijd besteed om rechten te kopen zodat de game nog wat dichter bij ‘the real thing’ komt.
Tijdens het racen kan je punten verdienen. Als je wegglijdt (driften –red) of door de lucht vliegt (hangtime –red) dan begint een teller te lopen. Hoe langer je vliegt of gijdt hoe meer punten je krijgt. Of als je een auto net mist en dat zo'n 3x achter elkaar dan krijg je ook punten. Tel alles op het einde bij elkaar op en voeg ze bij je Style Punten. Hoe meer sterren je bij je Style Punten hebt, hoe meer features je unlockt waardoor je weer wat beter wordt én dan kun je nog meer punten verdienen om nóg meer stickers, uitlaten en andere spullen te unlocken.
Het spel heeft 111 missie's en die kan je spelen in Wasy, Normal of Hard. Als je dus in een onderdeel slecht bent speel je in Easy, maar ruleer jij de straat met je auto speel je Difficult. Als je in Easy speelt kan je ook iets meer genieten van de Rappers/Hip-Hoppers/Rockers die de muziek verzorgen. De muziek is goed, maar je moet wel goed geluid hebben om er van te genieten, anders hoor je vrij veel ruis. Ook kan je bij Easy goed kijken naar de schitterende graphics, EA heeft zich werkelijk uitgeloofd hiervoor. De wegen glimmen alsof ze altijd nat zijn en je auto staat stijf van de wax waardoor deze gigantisch shiny is. Door de streepjes en de motion blur die in de game zitten ervaar je de snelheid pas echt goed. Heerlijk want dat is dus de echte Need for Speed.
Al met al heeft de Gamecube nu een echte noemenswaardige racer. Hij komt qua race gevoel zeer dicht bij Project Gotham Racing of Gran Tourismo, maar qua graphics is hij veel mooier en heeft het veel meer style. Een gigantisch wreed spel voor de tunings-geile jongens en een zeer goede racer voor de overige mensen!
Oordeel Need for Speed Underground (NGC)
- Graphics 95
- Gameplay 75
- Originality 80
- Sound 80
- Replay 75
- Eindcijfer 85