Oddworld: Munch's Oddysee (GBA)
58 100 1

Review Oddworld: Munch's Oddysee (GBA)

Oddworld: Munch`s Oddysee is de 4e titel in de reeks games van Oddworld. Eerst waren het altijd 2D Side Scrolling games op de PC en PS1. Totdat Oddworld: Munch`s Oddysee verscheen voor de Xbox. Munch`s Oddysee was een erg mooie 3D platform game op de Xbox en zijn goede graphics overschaduwde de wat mindere gameplay. Microsoft besloot om de game te “porten” naar de GBA via de uitgever THQ. Oddworld: Munch`s Oddysee is natuurlijk niet een 1 op 1 poort omdat de GBA nooit de graphics op het scherm kon toveren zoals bij zijn grote broer op de Xbox. Voor de GBA versie van Munch`s Oddysee zijn dan wat aanpassingen gemaakt. Lees snel verder!

Het verhaal begint als Abe (één van de 2 hoofdrolspelers) zichzelf voorstelt en iets vertelt over vroeger. Hij vertelt je dat hij de Redder van de Mudokons, een ras dat bedreigt wordt door de Glukkons. Abe wordt samen met Munch, waarschijnlijk de laatste van het ras van de Gabbits, opgeroepen door de Almighty Raisin. Ja dat hoorde je goed, de Almachtige Rozijn! Zoals bij de andere Oddworld games heeft ook Munch`s Oddysee bizarre humor, maar daar later wat meer over. De Almighty Raisin heeft Abe en Munch opgeroepen omdat hij een queeste voor hen heeft: Abe en Munch moeten voorkomen dat de Glukkons de Mudokons uitroeien! Met de laatste ontwikkeling van de Glukkons: Evenwurst Weenerz Co. willen de Glukkons de wind beïnvloeden die de Mudokons al eeuwen lang beschermd. Hierdoor kunnen de Glukkons de Mudokons gevangen nemen en hun als slaven aan het werk zetten. Hierna word je door de Almighty Raisin erop uit gestuurd om de wereld te verlossen van de Glukkons.

Op de Xbox was de gameplay van Munch`s Oddysee nog wel goed, bij de GBA versie is het toch een stuk minder. Natuurlijk konden alle uitgebreide gameplayelementen uit de Xbox versie niet in die op de GBA gestopt worden, maar de game had wel iets beter speelbaar kunnen zijn. De game speelt zich af in een 3D wereld, maar dit is het eigenlijk het is een soort van isometrisch perspectief zoals bij bijvoorbeeld de Spyro games op de GBA. Helaas zorgt dit perspectief soms voor wat onduidelijk wat kan resulteren in het niet oppakken van een Mudokon terwijl je dit wel wou of het verkeerd springen van platform naar platform. Verder had de Xbox versie uitgebreide communicatie mogelijkheden en dit is redelijk goed gelukt op de GBA. Door de L knop in te drukken kan je communiceren met Mudokons of andere wezens en door de L knop ingedrukt te houden en op A te drukken zeg je hallo tegen de andere wezens, die dan wakker worden en je gaan volgen. Je kan in de game zelf niet je vijanden aanvallen, wat op zich wel verwonderlijk is want in de meeste games is dit wel zo. Om je vijanden te doden moet je andere wezens bij je hebben en vervolgens de L knop indrukken en dan de R knop aantikken. Je geeft dan het commando aanvallen en de wezens waaraan je dit hebt opgedragen volgen netjes je bevel op. Door de L knop ingedrukt te houden en vervolgens te lopen gaat Abe of Munch zachtjes op zijn tenen lopen en kan je waar dat nodig is sneaken, al stelt dit niet veel voor en heb je het in de game ook maar een paar keer echt nodig.

De andere Oddworld games bevatte altijd moeilijke puzzels en dat is bij de GBA versie ook wel zo, maar toch in mindere mate dan we gewend zijn van de reeks. De game is niet erg lang, 13 levels maar. En het passwordsysteem maakt de game er ook niet beter op.

Zoals ik al zei, speelt de game zich in een isometrisch perspectief af, waardoor je het idee krijgt van een 3D wereld. Dit is heel mooi gedaan en ook Abe en Munch zijn erg mooi gedaan, helaas valt dit voor de omgevingen niet te zeggen. Dit zijn namelijk saaie, stilstaande plaatjes waarbij geen enkele interactie mogelijk is, behalve bij hendels overhalen en paaltjes met informatie lezen. Wat wel goed is aan de graphics van Munch`s Oddysee zijn de, wederom, stilstaande 3D omgevingen waar je soms inkomt als je een deurtje ingaat. Dit is wel echt 3D en erg leuk gedaan. Al met al zijn de graphics dus erg matig.

Met het geluid van Munch`s Oddysee is het wat beter gesteld dan met de graphics. De game heeft redelijk leuke deuntjes, maar ze zijn niet erg afwisselend. In de game zit Gamespeak, het komt erop neer dat met Gamespeak echte stemmen door de boxjes van je GBA komen. Zo zegt Abe duidelijk Hello en Let`s kick some booty. De stemmen van de andere wezens zoals de Mudokons zijn erg saai en steeds hetzelfde. Verder valt er over het geluid niet veel bijzonders te zeggen, behalve dat dit wederom matig is met uitzondering van de stemmen van Abe en Munch.

De humor in de Oddworld games is altijd al bizar geweest, dus ook bij Munch`s Oddysee. Wat gelijk opvalt zijn de rare namen die in de game voorkomen zoals de Almighty Raisin en Evenwurst Weenerz Co. Als je even niet speelt met Abe gaat hij scheetjes laten en Munch gaat boeren. Een beetje kinderachtig, maar voor fans van de serie is het weer “genieten” geblazen.

Oddworld: Munch`s Oddysee is een erg matige game die je snel uitgespeeld hebt. De graphics zijn redelijk en het isometrisch perspectief is leuk, maar het heeft ook zijn nadelen. De deuntjes in het spel zijn niet erg afwisselend, maar de stemmen van Abe en Munch zijn erg goed gedaan. Al had er wel meer tijd aan de graphics en gameplay besteed mogen worden, in plaats van aan de stemmen. De humor in de game is bizar en er zullen niet veel mensen zijn die de kinderlijke grappen zullen waarderen, al zullen de fans van de serie dit wel doen. De game is best kort en de puzzels zijn de enige uitdading in het spel. Kortom, de game is leuk voor een middagje maar dan zul je hem uitgespeeld hebben en ligt de game stof te vangen in je gamekast.

Eindscore

Pluspunten:
  • Goede stemmen