Het verhaal is echt gewoonweg flinterdun in de Adventure Mode van dit spel. Jij kruipt in de huid van de speciale agente Ms. Fleetwood en je moet allerlei ontvoerde Pokémon gaan redden. Niet door ze te gaan vangen met Pokéballs, maar daar ze te linken met een geheel nieuw systeem dat speciaal werd ontworpen voor deze zaak. Mevrouw Fleetwood zal namelijk al die Pokémon moeten gaan linken om ze zo terug te brengen naar de basis. Je krijgt hierbij de hulp van een professor, diezelfde die het link systeem heeft uitgevonden. Niet echt een superverhaal dus, maar ach ik heb nog maar weinig puzzelgames gezien met een goed verhaal in verwerkt...
Eigenlijk is het best simpel, er vallen allerlei Pokémon naar beneden in een raster, en op het touch-screen moet jij ze naar links, rechts, boven of beneden schuiven. De bedoeling hiervan is om er vier op een rij te verkrijgen. Dit klinkt misschien zeer simpel, maar na een tijdje kan het best wel heel pittig worden. Als je een rij van vier hebt weten te maken krijg je een Link Chance. Dit betekent dat in die periode ook Pokémon waarvan er drie op een rij staan gelinkt zullen worden, lukt dit ook dan zal je zelfs met twee Pokémon naast elkaar kunnen linken. Zolang je dit allemaal lukt, blijft de Link Chance staan. Maar duurt het te lang eer je weer een rij kan vormen, zal die verdwijnen en moet je er weer vier op een rij zien te krijgen. Zoals ik al zei kan je ze langs alle kanten schuiven, dit gebeurt allemaal op het touch-screen van de Nintendo DS, de controls zijn dus zeker goed te noemen. Naar boven schuiven is de enige die 'tricky' te noemen is, je kan er namelijk maar eentje naar boven schuiven. Daarna vallen al die beestjes weer naar beneden. Als je naar beneden schuift verdwijnen er natuurlijk ook Pokémon van het scherm van de onderste rij, geen nood je bent ze niet kwijt. Ze komen gewoon weer naar beneden vallen, net als in een vicieuze cirkel. Terwijl je speelt blijven er natuurlijk ook steeds nieuwe beestjes naar beneden vallen, als het scherm helemaal vol is is het Game Over voor jou en mag je helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig vallen niet alle driehonderd Pokémon door elkaar naar beneden, anders zou dit spel best wel onmogelijk te spelen zijn. De Pokémon komen steeds met setjes van vier à vijf soorten, en daartussen ook enkele zeldzame wezens...
In multiplayer kan je twee zaken doen, namelijk in een team samenspelen maar ook tegen elkaar puzzelen. Je kan bij deze laatste zelf kiezen welk setje Pokémon je gaat gebruiken om te spelen, dus als je een beetje nadenkt dan kies je natuurlijk een setje waarvan je een Pokémon nog niet hebt kunnen vangen. In de Adventure Mode van dit spel heb je allerlei verschillende levels. De bedoeling is meestal om een bepaald aantal Pokémon te gaan linken, maar soms heb je ook boss battles. Het doel is hetzelfde, link dat aantal Pokémon, maar nu krijg je ook tegenstand van je vijanden. Ze zullen bijvoorbeeld ijzeren ballen gooien op het speelveld die je enkel kan weg krijgen met Ditto, of alle Pokémon zwart maken zodat je enkel de omtreklijnen nog ziet. In het begin is dit allemaal makkelijk, maar een tijdje kunnen deze tegenstanders best wel wat frustraties veroorzaken. Het spel speelt best wel aardig, maar ik had niet iets van: "Wauw, super, dit is een echte topper voor de Nintendo DS." Qua gameplay ben ik dus wel tevreden, maar ook weer niet super tevreden. Het is niet verslavend genoeg, wat ik wel verwacht van een puzzelspel.
Grafisch gezien ziet dit spel er best goed uit. De cutscenes in de Adventure Mode zijn aantrekkelijk gemaakt, maar jammer genoeg vind ik het helemaal niet bij de Pokémonsfeer passen. In plaats van een manga- of animéstijl te gebruiken zien we eerder de tekenstijl die we nogal vaak zien bij Nickelodeon en Cartoon Network tekenfilms. Voor sommigen zal dit wel aantrekkelijk zijn, maar ik had het liever anders gehad. Maar dat wil niet zeggen dat het lelijk is, want de bewegingen in die cutscenes zijn vloeiend en dergelijke. In-game zien we alle Pokémon gepropt in een cirkeltje, daar zitten best wel wat grappige vervormingen tussen. Probeer jij maar eens een Charizard of iets dergelijks in de vorm van een cirkel te krijgen voor dit spel. De beestjes bewegen ook constant in het speelveld, het is niet veel maar het is zeker een leuke toevoeging. Het punt waarop ik het meest tevreden ben, is de muziek en geluidseffecten in Pokémon Link!. Er zitten zowel rustige als ophitsende deuntjes in, en de kwaliteit is echt zeer goed hiervan. Zo hebben we een trance-achtig deuntje dat zeker niet moet onderdoen voor dergelijke muziek van bekende DJ's. De geluidseffecten zijn wat we kunnen verwachten in een puzzelspel, toepasselijk en helemaal niet storend. Op dit vlak ben ik dus het meest tevreden, en vooral de muziek zelf dan.
Oordeel Pokemon: Link! (NDS)
- Graphics 71
- Gameplay 72
- Originality
- Sound 86
- Replay 67
- Eindcijfer 68