Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Project Cars: Game of the Year Edition (PS4)
88 100 1

Review Project Cars: Game of the Year Edition (PS4)

Vorig jaar rond deze tijd verscheen Project Cars, een door Kickstarter gefinancierde racegame die draait om realisme, mooie graphics en enorme diepgang qua gameplay. Nu is er de Game of the Year Edition. Biedt deze versie genoeg vernieuwingen en toevoegingen om een tweede aanschaf te rechtvaardigen? Dat lees je hier in de review.

Wat krijg je als je een Game of the Year Edition van een game koopt? In de meeste gevallen is het simpelweg de basisgame inclusief alle al eerder uitgebrachte DLC. Voor mensen die het origineel aan zich voorbij lieten gaan vanwege de redelijk beperkte selectie aan auto’s, is zo’n editie een uitgelezen moment om de game alsnog te proberen. En met Project Cars moet je op zijn minst een aantal proefritjes maken.

Niet stilgezeten
Ontwikkelaar Slightly Mad Studios heeft sinds de lancering in mei vorig jaar niet stilgezeten. Het team heeft namelijk elke maand een aantal nieuwe wagens aan het assortiment toegevoegd. Hierdoor heb je nu als nieuwkomer de keuze uit 125 wagens in plaats van de 75 waar het origineel mee startte. Voor fans van racegames als Gran Turismo klinkt dat aantal misschien niet bijster indrukwekkend, maar zodra je het spel eenmaal speelt merk je hoeveel tijd en aandacht aan de ontwikkeling van elke wagen is besteed. Ik moet wel de kanttekening erbij plaatsen dat er een hoop variaties op Aston Martins in het spel zitten, hoewel elke wagen zijn eigen specificaties heeft en op zichzelf staat als model, is het argument dat het totale aanbod enorm veelzijdig zou zijn een beetje overdreven.


De baan op
Gelukkig is de kernervaring van Project Cars nog net zo indrukwekkend als een jaar geleden. Je hebt bij de vele verschillende racevariaties echt het gevoel dat je een racesimulator speelt en niet simpelweg de meest recente arcade-achtige racer die serieus probeert te doen. Elke kleine nuance van de wagen waar je mee rijdt voel je namelijk. Daardoor voelen geen twee wagens hetzelfde. Zelfs in de gevallen van de Aston Martins die ik net noemde kun je dan een onderscheid maken tussen elke afzonderlijke uitvoering.

In deze Game of the Year editie zijn ook de eerdere uitbreidingen van vier nieuwe banen opgenomen. Dat brengt het totaal aantal op 35 unieke locaties, die weer in meer dan honderd verschillende variaties te spelen zijn. Er valt dus genoeg afwisseling te vinden. Deze uitvoering van Project Cars biedt ook een tweetal extra’s die tot nu toe nog niet beschikbaar waren. Zo is de iconische variant van de Nürburgring, waarop de 24 uur durende wedstrijd gereden wordt, nu beschikbaar en kun je twee exclusieve auto’s van Pagani uitproberen. De Zonda Revolucion en de Huyara BC werden allebei eerder dit jaar op de motorshow van Genève voor het eerst aan de wereld getoond.


Oud versus nieuw
Voor mensen die het origineel gekocht hebben is het goed om te weten dat de twee exclusieve extra’s van de Game of the Year Edition ook beschikbaar zullen zijn om apart te downloaden. Heb je dus het afgelopen jaar elk stukje DLC in huis gehaald, dan hoef je simpelweg alleen nog de Pagani Nürburgring Combined Track Expansion aan te schaffen. Voor nieuwkomers is de GOTY-editie echter een uitgelezen moment om Project Cars in huis te halen. Voor een relatief lage prijs haal je nu het complete pakket in huis. Het is alleen wel zaak dat je weet waar je aan begint. Project Cars is namelijk geen titel die je binnen vijf minuten onder de knie hebt. Elke wagen en race is anders. De verschillende soorten races waar je aan deel kunt nemen verschillen ook van elkaar als dag en nacht. Wil je graag de 24 uur van Le Mans naspelen? Ga je gang. Heb je meer interesse om rondjes te gaan karten? Dat is ook absoluut een mogelijkheid. Maar je moet wel beseffen dat Project Cars boven alles een simulator en een ode aan autorijden is. Het oog voor detail dat Slightly Mad Studios voor de spelervaring heeft gaat zo ver dat er met elke update en patch uitvoerige veranderingen meekomen. Soms houdt dat in dat het geluid van een motor is aangepast, terwijl een andere keer de manier waarop banden slijten op specifieke ondergronden is veranderd zodat het meer overeenkomt met de realiteit. En dat maakt het spel ook zo bijzonder.


Conclusie
Er zijn geen andere games zoals Project Cars. Voor veel ontwikkelaars en uitgevers is een titel die zo’n ogenschijnlijk beperkte doelgroep heeft een investering die zich nooit uit zal betalen. Gelukkig voor fans van racesimulators hebben Bandai Namco en Slightly Mad Studios (en Kickstarter, laten we dat niet vergeten) de gok gewaagd en kunnen wij daardoor van een unieke ervaring genieten. Want dat is Project Cars: een liefdesbrief aan auto’s waar je ofwel verliefd op wordt of totaal niets mee zult hebben. Voor mij is Project Cars een game die ik om de zoveel tijd oppak om de spanning en sensatie van races na te spelen waar ik normaal gesproken alleen maar van kan dromen. En dichterbij het daadwerkelijk in extreem prijzige maar indrukwekkende auto’s zitten zal ik waarschijnlijk toch niet komen. Maar een mens mag dromen.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder
 

 

Oordeel Project Cars: Game of the Year Edition (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 80
  • Originality 75
  • Sound 90
  • Replay 95
  • Eindcijfer 88

Aantal keer bekeken: 9782 

Laagste 1 prijzen voor Project Cars: Game of the Year Edition (PS4)

28.40 28.40 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Lamar Games 10
€  24.95€ 3.45   € 28.40

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6010   21) 15-05-2016 10:38
2 vraagjes; in de begin-periode hoorde je veel berichten over bugs en andere zooi dat gewoon nog niet goed werkte. Is.dat allemaal opgelost?

En rij je steeds op bestaand real-life parcours, die we al talloze keren hebben gezien in andere games, of zitten er ook leuke fictieve tracks in, want die vind ik persoonlijk vaak stukken mooier en leuker dan die echte real-life tracks.
avatar van Joost013
Joost013 ( 258 ) 15-05-2016 12:48
Quote:
2 vraagjes; in de begin-periode hoorde je veel berichten over bugs en andere zooi dat gewoon nog niet goed werkte. Is.dat allemaal opgelost?
Veel wel, heb het de laatste 2 maanden niet meer gespeeld, maar ik had er zeker op het laatst niet heel veel last van. Ik heb persoonlijk 2 keer gehad dat het spel echt afsloot, maar dat was wel in de maand na launch. De bugs zijn (op ps4 althans) volgens mij niet meer reden om het niet te kopen.

En rij je steeds op bestaand real-life parcours, die we al talloze keren hebben gezien in andere games, of zitten er ook leuke fictieve tracks in, want die vind ik persoonlijk vaak stukken mooier en leuker dan die echte real-life tracks.
Zitten wel een paar van die routes in maar meeste is wel bestaande circuits.Hier zitten echter wel een aantal in die ik nog nooit in andere racegames gezien had.
avatar van MJB
MJB ( 4385   5) 15-05-2016 16:44
Hoe kan het dat deze game al 2e hands te verkrijgen is als hij nog uitkomen moet?
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6010   21) 15-05-2016 17:38
Quote:
[..]
Zitten wel een paar van die routes in maar meeste is wel bestaande circuits.Hier zitten echter wel een aantal in die ik nog nooit in andere racegames gezien had.

Ah ok. Soms begint het een beetje saai te worden, steeds dezelfde parcours in dit soort games. Vond in Forza ook.de fictieve tracks altijd VEEL leuker dan de echte...
avatar van Bobbyc
Bobbyc ( 458   1) 15-05-2016 21:44
Quote:
Hoe kan het dat deze game al 2e hands te verkrijgen is als hij nog uitkomen moet?
Was uitgekomen op 6 mei. Datum op BG klopt niet. Bij alle winkels staat dat die gelijk geleverd word.
avatar van Db87
Db87 ( 73 ) 18-05-2016 11:32
Als je eenmaal in Project Cars zit dan is het lastig om terug te keren naar een Forza of een Gran Turismo. De physics engine maakt 600 berekeningen per seconde en de force-feedback is ongeƫvenaard. Dat Project Cars zo goed is heeft ook te maken met het lange alpha/beta voortraject waarbij de PC-community een actieve rol in heeft gespeeld.