Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Resident Evil 5 (Xbox360)
94 100 1

Review Resident Evil 5 (Xbox360)

Ik ben een echte Resident Evil fan. Chrono Trigger, Super Mario Bros 3, alle Zelda games, Final Fantasies en Devil May Cry’s ten spijt zijn er maar weinig games die me zoveel fun en spannende situaties hebben gegeven als de Resident Evil games. Van deel één in de Mansion tot zelfs obscure titels als Dead Aim (don’t ask). Er zijn een aantal spin-off titels verschenen maar de officiële genummerde titels vind ik toch het beste.



De eerste keer dat kraaien door de ramen vlogen en mij de stuipen op het lijf joegen staat me nog goed voor de geest. Zombiehonden die me in het nauw wisten te drijven, een enorme Tyrant die alles op zijn pad kapot sloeg of zelfs de Granado uit deel vier wisten mij op het puntje van mijn stoel te houden.

Na het vorige deel gooide Capcom het roer om en veranderde Resident Evil van een survival horror game in een actiegame. Een keuze die goed uitpakte want deel vier was voor velen, waaronder ik, een genot om te spelen. Dit nieuwe deel vervolgt op de ingeslagen weg en voegt er dit keer zelfs coöp aan toe!

Deel vijf opent met Chris Redfield, één van de originele helden uit het eerste deel, die aankomt in de regio van Kijuju. Er zijn berichten binnengekomen bij de BSAA dat er biologische wapens verhandeld zullen worden in het gebied. In Afrika aangekomen, wordt hij begroet door Sheva Alomar. Samen met deze niet onprettige verschijning gaat Chris op zoek naar antwoorden. Bij het graf van zijn voormalige partner Jill Valentine heeft Chris gezworen alle biologische wapens te vernietigen. Hoe is Jill gestorven? Op die vraag zal je gedurende het verhaal antwoord krijgen. Maar daarvoor moet je wel behoorlijk wat monsters over de kling jagen!



Resident Evil 5 is gemaakt met een aangepaste engine van Dead Rising. Dit houdt in dat je niet vreemd op moet kijken als je soms een grote groep tegenstanders achter je aan hebt zitten. Gelukkig krijg je hulp van Sheva. De AI van je medespeler is redelijk goed gedaan. Ze loopt goed achter je aan, schiet op tegenstanders die te dichtbij komen en geneest je als je net een paar rake klappen teveel hebt moeten verduren.
Toch is ze niet perfect. Zo gebruikt de AI nogal snel genezende middelen zoals Herbs en First Aid Sprays. Ook is het irritant te noemen dat ze niet bepaald inhoudt als het aankomt op het verschieten van ammo. Om nog maar te zwijgen over het feit dat er geen logica in lijkt te zitten wat betreft welke wapens ze precies gebruikt.

Daarom is het geweldig dat je deze game met een vriend of vriendin kunt spelen! Gewoon een tweede controller aanzetten, op start drukken, even inloggen met een gamertag en je kunt aan de slag. Zowel offline als online is de ervaring beter met z’n tweeën. Online werkt zoals gebruikelijk, maar offline is het een klein beetje anders. Zo wordt het scherm niet horizontaal of verticaal gesplitst maar krijgen beide spelers een hoek van het scherm. Linksboven en rechtsonder. Zo kan elke speler zich op zijn eigen ‘schermpje’ richten zonder afgeleid te worden door bewegingen van de medespeler.

In de praktijk werkt dit uitstekend. Het is ook de samenwerking die game leuker en spannender maakt. Als je ziet dat je vriend belaagd wordt door honden kun je deze met een simpele druk op de knop van hem/haar afslaan. Of je kiest ervoor om simpelweg even je shotgun tevoorschijn te halen en de viervoeter een loodsandwich te geven.



Het is sowieso ontzettend tof om je medespeler over daken te zien rennen terwijl een meute hem achtervolgt en jij met een welgemikt schot een paar olievaten kapotschiet. Het gevolg: gefrituurde ‘zombies’, of in het geval van de honden…hot dog.

Voor mensen die in coöp spelen is het aan te raden om elk te specialiseren in een eigen groep wapens. Zo gebruikte ik een magnum, machinegeweer en, in de uiterste gevallen, het originele pistool. Mijn broer rekende voornamelijk op zijn shotgun en rifle om onze vijanden letterlijk een kopje kleiner te maken. Op die manier konden we gemakkelijk ammo, die de ander niet gebruikte, aan elkaar doorspelen.

Wat me bij de gameplay brengt. Er zijn nogal wat mensen die kritiek uiten op de speelwijze van Resident Evil 4 én 5. Ze zouden liever standaard shooter controls willen hebben. Met deze instelling ben ik het gedeeltelijk eens. Capcom zou de mogelijkheid moeten bieden qua instellen van de besturing. Maar dat gezegd hebbende, ik vraag me af of we dan nog wel van Resident Evil kunnen spreken. Want de tijd nemen om goed te richten om een headshot te kunnen maken voegt ook veel van de spanning toe. Die ene vijand in je ooghoek komt heel dichtbij terwijl je nét een andere om zeep helpt. Ik heb me in ieder geval nooit aan de controls gestoord. Misschien was het ook wel dat ik veel teveel bezig was om al het gespuis van mijn lijf te houden.



Het verhaal van Resident Evil heeft nooit veel om het lijf gehad en deel 5 is daarop geen uitzondering. De Resident Evil serie is naar mijn mening een typisch geval van style over substance. Maar oh, wat is die stijl goed zeg. De omgevingen, personages en wapens, het is allemaal fantastisch weergegeven. Resident Evil draait op een verbeterde versie van de engine die ook Dead Rising en Devil May Cry 4 produceerde. De hele game straalt gewoon van klasse. Lichteffecten en invallen, zweetdruppeltjes op de personages, de huidtextures van tegenstanders…er zijn maar weinig games zo mooi weergegeven.

Koppel daar de geluidseffecten aan van schreeuwende badguys, voetstappen die je achter je hoort, opzwepende muziek tijdens gevechten (die weer wegzakt als je veilig bent) en het hele plaatjes is gewoon doordrenkt van sfeer.

Gameplay, Graphics en Sound zijn dus allemaal van een hoog niveau. Originaliteit…tja ik vind dat altijd moeilijk om aan te geven. Als je een succesvolle serie hebt is het moeilijk om te vernieuwen. Daarom vind ik het knap dat Capcom met Resident Evil 4 een nieuwe weg insloeg. Deel vijf borduurt daarop voort maar voegt er tegelijkertijd zoveel aan toe. De bossfights kunnen bijvoorbeeld op meerdere manieren worden gehaald. Ook de levels zelf zijn vaak via meerdere routes te doorlopen. Zo blijft het leuk om de game ook meerdere keren door te spelen. En geloof me, dat zul je absoluut willen doen.



Er zijn namelijk zoveel dingen die je vrij kunt spelen dat je niet vreemd op moet kijken als je zeker 50 uren met de game bezig zult zijn. Elk level wordt naderhand namelijk beoordeeld met een ranking. En elke ranking levert je exchange punten op waarmee je extra’s kunt kopen. Het gevolg, ik speelde elk level meerdere keren om zo vaak mogelijk een S-ranking te behalen. Des te hoger je ranking, des te meer punten. Als je de game hebt uitgespeeld kun je, mits je genoeg punten hebt verdiend met de rankings, bijvoorbeeld oneindig ammo voor je magnum kopen! Heerlijk als je de tijden van elk level wilt verbeteren. Je moet overigens wel eerst je wapen van alle upgrades voorzien voordat je de oneindig ammo upgrade kan scoren.

Met drie moeilijkheidsgraden (en een vierde die vrij te spelen is), allerlei extra modi die na het uitspelen beschikbaar komen, figuurtjes die je kunt verzamelen, emblemen die je kapot kunt schieten, een dertigtal wapens die je kunt opwaarderen en kostuums die je kunt vrijspelen is er qua replay belachelijk veel te doen.
Als je echt door de game haast dan kun je overigens het einde in ongeveer vier à vijf uur bereiken. Dit is echter wel alleen het geval als je precies weet wat je moet doen, je de sterkste wapens hebt en je uiterste best doet om onder de vijf uur te eindigen. Inmiddels heb ik al dertig uur met de game doorgebracht, drie keer het einde gezien en alle figuurtjes gekocht…de game boeit nog steeds en ik kan niet wachten om de hoogste moeilijkheidsgraad te voltooien!



Conclusie
Resident Evil 5 doet zoveel dingen tegelijk en zo goed dat het niet uitmaakt dat de game misschien niet enorm vernieuwend is. Coöperatief spelen is ontzettend kicken, er zijn zoveel dingen vrij te spelen, het verhaal is door Capcom met meer stijl gebracht dan sommige uitgevers in een hele portfolio hebben zitten en na Street Fighter IV heeft Capcom weer een game afgeleverd die wel prijzen moet winnen als er weer prijzen worden uitgedeeld dit jaar. En of Resident Evil 5 nu in het actiegenre of survivalgenre valt…dat kan mij ook totaal niet schelen!

Deze game is gereviewed door Ollie1981

 

Oordeel Resident Evil 5 (Xbox360)

  • Graphics 95
  • Gameplay 92
  • Originality 94
  • Sound 93
  • Replay 98
  • Eindcijfer 94

Aantal keer bekeken: 10586 

Laagste prijzen voor Resident Evil 5 (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39418   3) 25-03-2009 01:23
Rol: Forum Moderator
Ik heb het spel deze week binnen gekregen en meteen even gespeeld. Ging echter erg snel dood (misschien een lager niveau en wat eerder op de dag spelen ) en hield het toen even voor gezien.
Het was toen 2 of 3 uur snachts, dus niet zo heel gek.
Ik focus me nu even op GTA IV + uitbreiding en Halo Wars en ga daarna over op een ander spel.

Goede review en het heeft me wel echt doen verlangen naar het spel. En dat is natuurlijk het hele idee en doel van een review.
Ga vooral zo door!
Je onderbouwt ook je argumenten erg goed. Van mij krijg je een pluim
avatar van Nienna
Nienna ( 318   2) 25-03-2009 07:43
Enthousiaste review, krijg meteen zin om te spelen ^ ^ Leuk dat er ook humor in je review zit (hot dog ) en dat je ondanks je enthousiasme kritisch hebt gekeken naar het spel.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 25-03-2009 08:54
Goede review! Ik heb ervan genoten. Ook van de humor wat dat betreft. Ik vond alleen wel dat er een giga-spoiler in je verhaal in zit. Ik wist het al, maar dat komt omdat ik al een stukje gespeeld heb bij een lokale gameshop.

Ik vind de game overigens wel een hele andere ervaring als je co-op speelt dan wanneer je 'alleen'. Bij co-op vond ik de game minder spannend. Ik heb het gevoel van: Ach, mijn partner redt me wel weer.
avatar van Sc0pe
Sc0pe ( 479 ) 25-03-2009 09:51
Ik heb de afgelopen dagen niks anders dan RE5 reviews gelezen........ en met plezier! Ze zijn stuk voor stuk een genot om te lezen omdat er zoveel goeds te vertellen is over dit spel. Ik heb hem nog niet in huis maar ik ga hem heel binnenkort bestellen.

Anyway.. leuke review!
avatar van LittleBigMan
LittleBigMan ( 748 ) 25-03-2009 12:38
Leuke review, maar wel een te hoog cijfer!
avatar van Mathorne
Mathorne ( 246   1) 25-03-2009 12:42
Ik vond de review mwua mwua...

Dit gedeelte klopt niet:
Na het vorige deel gooide Capcom het roer.
Moet dat niet zijn; Bij het vorige deel...?

Ook wordt er herhaald dat het spel met de engine van Dead Rising is gemaakt.

Daarnaast is het wel degelijk een survival horror game, maar wordt het teniet gedaan doordat je met zijn 2-en bent. Daardoor heb je niet het gevoel dat je er alleen voor staat. Hetzelfde als je een horror film alleen kijkt in het donker, of als je het met meerdere mensen bekijkt. Dat is ook de grootste minpunt van de game. De spanning is door de coöp eruit gehaald. Ikzelf ben ook fan van Resident Evil en heb elk deel (jaja, ook Dead Aim :S ), maar ik ben toch erg teleurgesteld met dit deel.

Daarnaast is de splitscreen juist belachelijk dat iedereen een hoek heeft. Zo is het speelveld veel kleiner dan bij reguliere horizontale/verticale splitscreen. Ikzelf heb een 40inch tv en vindt het toch te klein om goed overzicht te hebben bij coöp op 1 tv. En bij een kleinere tv is dit nog erger...

Ikzelf zou de game een 7,5 geven en wacht met smart op Bionic Commando.
avatar van Baz
Baz ( 2721 ) 25-03-2009 12:49
Sheva is echt een lastpak, ze pakt dingen op voor je neus terwijl ze het niet nodig heeft. In een andere review las ik dat ze een trappetje vond, er op klom, de trap omlaag duwen om vervolgens er af te springen en hem weer normaal te doen ._.
avatar van SilverFaustX
SilverFaustX ( 3257 ) 25-03-2009 15:29
resi5 speel je in 2 dagen uit, en de replay is niet zo boeiend want je kunt alles na 1 x al kopen
avatar van Bar-B
Bar-B ( 24 ) 25-03-2009 15:52
Quote:
resi5 speel je in 2 dagen uit, en de replay is niet zo boeiend want je kunt alles na 1 x al kopen

Wat een onzin! Je moet dat echt van 8 uur s' ochtends tot 5 uur 's middags spelen wil je het spel uitspelen in 2 dagen. Helemaal als je alles meteen wilt unlocken, je moet dan echt alle treasure en BSAA logos vinden.. kan nooit
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 25-03-2009 17:01
Quote:

Wat een onzin! Je moet dat echt van 8 uur s' ochtends tot 5 uur 's middags spelen wil je het spel uitspelen in 2 dagen. Helemaal als je alles meteen wilt unlocken, je moet dan echt alle treasure en BSAA logos vinden.. kan nooit

Als je het netjes speelt, heb je gelijk, maar sommige mensen spelen niet netjes en gebruiken de `egg glitch`. Heb zelf geen idee wat het precies inhoudt verder, maar het levert geld op en dan kun je dus inderdaad binnen no-time alles vrijspelen. Erg flauw, als je het mij vraagt.
avatar van PhysX
PhysX ( 1190 ) 25-03-2009 23:03
Ik laat deze Resident Evil even aan mij voorbijgaan. RE4 is één van mijn favoriete games ooit! Ik vond de demo van RE5 zo tegenvallen dat ik 'm niet durf te kopen... Vooral die Sheva vind ik raar. De co-op werkt niet en haalt de spanning uit het spel. Echt jammer, maarja, volgende keer beter, ik heb geen zin in een teleurstelling.
avatar van Maurice
Maurice ( 107 ) 26-03-2009 21:18
Ik vond de demo van RE5 ook niet zo boeiend, maar het spel zelf maakte alles meer dan goed. Helemaal als fan van RE4 en niet perse een oldskool van van de eerdere RE's

Ik snap wel dat fans van RE de meer actie georienteerde richting van RE4 en RE5 niet zo op prijs stellen, maar als losstaand spel zit RE5 imo goed genoeg in elkaar om in ieder geval 1x door te spelen.
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 238 ) 27-03-2009 11:37
Rol: Reviewer
Bedankt voor alle leuke reacties mensen! De enige manier om Resident Evil 5 in twee dagen uit te spelen is als je de game op easy speelt en tevreden bent met een slechte ranking.

Ik heb de game nu bijna veertig uur gespeeld en een groot gedeelte van de lol was voor mij om elk level een S-ranking te halen. Ben nu ook bezig met Professional en heb dat nog maar bij twee levels gehaald.

En zelfs met de 'egg glitch' kun je in twee dagen nooit genoeg punten (want die krijg na het halen van een level) hebben gescoord om ook daadwerkelijk oneindig ammo van elk wapen te kopen.

Ik snap trouwens wel dat mensen na het spelen van de demo zoiets hadden van: is dit het nou? Dat had ik namelijk zelf ook. Misschien is het ook wel dat Resident Evil een game is waarbij de 'flow' belangrijk is.

Anyway, bedankt voor de leuke reacties!