Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)
75 100 1

Review Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)

Saint Seiya is een Japanse manga serie uit de jaren 80. Na het uitbrengen van de comics volgde er al snel een anime televisieserie en natuurlijk kunnen videogames dan niet achterblijven. Het verhaal volgt vijf dappere strijders genaamd ‘Saints’. Zij vechten in hun heilige pantsers en harnassen, genaamd ‘Cloths’, tegen het kwaad. Iedere vechter heeft zijn eigen wapen, sterrenbeeld en aanvallen, maar ze halen allemaal hun energie uit een mysterieuze kracht die ‘Cosmo’ genoemd wordt. Het doel van de vijf helden is het verdedigen van Athena. Zij vecht namelijk tegen Olympische goden zoals Hades en Olympus, welke uit zijn op het domineren van de wereld.



Vernieuwingen en combat
Saint Seiya: Soldiers Soul is een opgepoetste en uitgebreidere versie van het eerder voor de PlayStation 3 uitgegeven Saint Seiya: Brave Soldiers. Zo’n beetje alles uit Brave Soldiers is aangepakt. De menu’s zijn verbeterd, er zijn meer vechters, arena’s, kostuums en het verhaal duurt wat langer. Daarnaast zijn de graphics uiteraard sterk verbeterd en draait de game een stuk soepeler, zoals je dat mag verwachten van de next-gen generatie. Ook zijn de cutscenes iets levendiger, maar ze sprankelen helaas nog niet echt. Hoewel ze niet meer plaatsvinden in het verouderde rechthoekige menu met daaronder wat platte tekst, vinden er maar weinig animaties plaats. Meestal staan de twee vechters in de arena tegenover elkaar om elkaar met boze woorden te lijf te gaan, alvorens het echte gevecht plaats zal gaan vinden.

Maar goed, een fighting game speel je natuurlijk niet om de cutscenes, die zijn slechts bijzaak. Je wilt dat het vechten goed uitgebalanceerd is en dat er honderden toffe moves in het spel zitten. Na aardig wat uurtjes speelplezier ben ik hier aardig positief over. Deze game draait om twee dingen: het aan elkaar rijgen van combo’s en het uitvoeren van cosmo-aanvallen. Deze speciale cosmo-aanvallen zijn geen ingewikkelde knoppencombinaties, zoals je dat van veel populaire, westerse fighting games gewend bent. In plaats daarvan houd je R2 (op de Playstation 4) ingedrukt, om vervolgens op driehoekje, vierkantje of rondje te drukken voor een speciale aanval. De speciale aanvallen zal je moeten opladen door bijvoorbeeld L2 ingedrukt te houden. Dit zorgt ervoor dat je op dat moment kwetsbaar bent, maar als je op het goede moment stopt en wegduikt, kun je deze speciale aanvallen zo snel weer gebruiken. Mede doordat dit systeem voor elk karakter hetzelfde blijft, lijken ook minder ervaren spelers het gevechtssysteem redelijk snel onder de knie te kunnen krijgen. Hoewel de button lay-out voor iedere vechter dus hetzelfde blijft, hebben alle vechters wel hun eigen specialiteiten. Veel verder dan visuele pracht en praal gaat het echter niet. Het anime sausje doet het in Saint Seiya: Soldiers Soul overigens wel geweldig en vooral de ultieme aanvallen zien er erg gaaf uit. Wanneer je R2 ingedrukt houdt en voldoende cosmo hebt gespaard, kan je door rondje in te drukken je superaanval doen. Je belandt dan in een korte cinematic, waarbij de lichteffecten, draken of feniksen je om de oren vliegen.

De pantsers en harnassen die je voor je karakters ontgrendeld spelen overigens wel een behoorlijke rol. Aan het begin van de story mode hebben je karakters slechts een bronzen pantser. Naarmate je verder komt zal je steeds betere pantsers en harnassen ontgrendelen, waardoor je later in het spel nauwelijks nog gebruik zal maken van het bronzen pantser. Je pantser heeft namelijk invloed op de snelheid waarmee je je speciale aanvallen mag gebruiken. Hoe beter je pantser, hoe vaker je deze ultieme aanval kan uitvoeren.



Ontgrendelen tot je een ons weegt
In totaal zijn er maar liefst 72 vechters te ontgrendelen. Als je iemand bent, die na het opstarten van het spel gelijk met alle karakters tegen vrienden wilt vechten, kom je bedrogen uit. Na het opstarten van de game zijn namelijk alleen de vijf saints beschikbaar als speelbaar karakter. Voor het echte speelplezier zal je dus eerst de story mode moeten spelen, om zo in ieder geval een fatsoenlijk aantal karakters te kunnen kiezen bij de (standaard) battle mode. Bepaalde karakters zal je ontgrendelen wanneer je ze verslaat, andere karakters moet je in de virtuele winkel kopen met goud dat je tijdens het spelen hebt verdiend. Ik houd hier wel van, want het zorgt ervoor dat ik games net even wat langer blijf spelen. En ik kan er nou eenmaal niet tegen als er overal vraagtekentjes in beeld staan …

Iets anders dat je in de winkel kan kopen zijn de zogenaamde ‘Assist Phrases’. Dit zijn spreuken die  je karakter een bepaalde boost geven bij versus battles en online battles. Je moet er dan wel voor kiezen dat de ‘Assist Phrases’ ook daadwerkelijk gebruikt mogen worden. Zo kan een spreuk je bijvoorbeeld 10% meer kracht, cosmo of health geven. Op deze manier is het mogelijk om je favoriete personage net dat extra zetje te geven, waardoor je bepaalde gevechten makkelijker kan winnen. Ook kunnen deze spreuken je helpen bij de ‘Battle of Gold’ modus. Bij deze modus vecht je tegen karakters met sterke gouden harnassen, die een bepaalde relatie met elkaar hebben. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de tegenstanders te verslaan zijn. Dat klinkt niet erg spannend en dat is het eigenlijk ook niet als je geen fan bent van de serie. De fans zullen het kleine stukje extra verhaal dat hierin verstopt zit ongetwijfeld wel kunnen waarderen.

Misschien was Namco Bandai bang dat dit allemaal nog niet genoeg tijdverdrijf zou opleveren. Naast de 72 karakters en talloze phrases zijn er ook arena’s, audio fragmenten, upgrade slots, kostuums en karakter modellen te ontgrendelen. Dit zal je allemaal moeten doen met goud dat je verdient tijdens het spelen. Aan replay waarde dus geen gebrek. De vraag is alleen hoe lang dit leuk blijft met de beperkte variatie tussen de karakters.



Conclusie
Heb je altijd al eens een fighting game willen proberen die voortkomt uit een Japanse anime serie, maar ben je hier nooit aan toegekomen? Dan is Saint Seiya: Soldiers Soul misschien wel iets voor jou. Het cell-shaded anime jasje doet het heel erg goed en door de nodige upgrades van de versie uit 2013 is er een behoorlijk vet eindproduct ontstaan. Door de talloze unlockables zit het met de replay waarde wel goed. De enige valkuil is het gebrek aan variatie tussen de karakters. Qua mechanics lijken ze allemaal op elkaar en de vraag is dan ook hoe lang je dat leuk blijft vinden. Het voordeel hiervan is wel dat het, in tegenstelling tot veel andere Japanse fighting games, een erg toegankelijk vechtspel is geworden. Het heeft mij in ieder geval positief verrast.

 

Deze review is geschreven door Rick van der Linden.

 

Oordeel Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 70
  • Originality 65
  • Sound 80
  • Replay 85
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 10608 

Laagste prijzen voor Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van CurlyKirby
CurlyKirby ( 700   1) 19-10-2015 01:30
"Na het uitbrengen van de comics volgde er al snel een anime televisieserie en natuurlijk kunnen videogames dan niet achterblijven"

Comics........................
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2569   18) 19-10-2015 05:21
Manga zijn nog steeds comics, enkel Japans.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 19-10-2015 07:30
game is eerder een 6 dus deze review klopt ook al niks van jammer

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/saint-seiya-soldiers-soul
avatar van Tamara
Tamara ( 757   1) 19-10-2015 09:13
Quote:
Manga zijn nog steeds comics, enkel Japans.

Dat is waar, maar waarom noemen we het dan niet bij het Nederlandse woord: strips?
avatar van Rijst
Rijst ( 10 ) 19-10-2015 09:20
Quote:
game is eerder een 6 dus deze review klopt ook al niks van jammer

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/saint-seiya-soldiers-soul
Reviews horen subjectief te zijn. Of moeten we hier alles overnemen van metacritic?
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 968 ) 19-10-2015 11:01
@Tamara Daar heb je een punt.
@Rijst, Het zou ons wel weer een stukje werk schelen... Ehm... nee, toch maar niet. :p
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 19-10-2015 11:31
Quote:
in tegenstelling tot veel populaire, westerse fighting games

Hierbij vraag ik me af; zijn er uberhaupt wel veel populaire westerse fighting games?

We hebben, uhm... mortal kombat... en eh... kunnen we killer instinct populair noemen?
Oh, en WWF / NCW / meer dingen met afkortingen-worstelgames.

Verder wel een redelijke review. Ik mis wel wat info. Hoe vergelijkt deze anime-inspired vechtgame zich met soortgelijke games? Qua gameplay (in de beschrijving) lijkt dit erg op Bamco's Budokai Tenkaichi / Naruto ultimate ninja-storm template van energie laden en gebruiken om aanvallen te versterken - die met hetzelfde probleem zitten (dat alle characters op elkaar lijken).

Staan de characters tegenover elkaar - of is het een 'over the shoulder' ding waarbij als je met zijn tweeen speelt splitscreen krijgt? Is de characterbeweging in 3D of 2D?

Iets meer informatie over de game zou welkom zijn!
Blijf schrijven!
avatar van KDBgames
KDBgames ( 597 ) 19-10-2015 14:20
Quote:
game is eerder een 6 dus deze review klopt ook al niks van jammer

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/saint-seiya-soldiers-soul
Metacritic zit vol met amateur reviewers. Die website moet je gewoon niet vertrouwen :Z
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 19-10-2015 16:22
Quote:
[..]

Metacritic zit vol met amateur reviewers. Die website moet je gewoon niet vertrouwen :Z
toch geef ik ze bij deze game gelijk maar iedereen zijn ding natuurlijk
avatar van Sonicguy14
Sonicguy14 ( 1479 ) 19-10-2015 17:32
Quote:
game is eerder een 6 dus deze review klopt ook al niks van jammer

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/saint-seiya-soldiers-soul
Ik dacht dat ieder voor zich zelf bepaald hoe hij een game vind???,
Trek me überhaupt niks van die reviews aan over wat dan ook, zolang ik het zelf maar leuk vind
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 19-10-2015 18:49
Ik dacht dat ieder voor zich zelf bepaald hoe hij een game vind???,
klopt maar het is wel een slecht spel voor in de budgetbak
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 20-10-2015 19:41
Rol: Administrator
Quote:
game is eerder een 6 dus deze review klopt ook al niks van jammer

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/saint-seiya-soldiers-soul

Reviews moeten niet aan de hand geschreven worden van metacritic, maar vanuit de mening van de schrijver die de game speelt. Daarnaast om een eerdere recensie af te schrijven aan de hand van een tussenkopje wat je niet vond passen bij het thema, terwijl het een dubbele betekenis kan hebben, tsja. Volgens mij is je nieuwe uitdaging een beetje geworden om recensies af te kraken, maar je argumenten zijn alleen niet heel sterk.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 20-10-2015 22:16
Quote:
[..]


Reviews moeten niet aan de hand geschreven worden van metacritic, maar vanuit de mening van de schrijver die de game speelt. Daarnaast om een eerdere recensie af te schrijven aan de hand van een tussenkopje wat je niet vond passen bij het thema, terwijl het een dubbele betekenis kan hebben, tsja. Volgens mij is je nieuwe uitdaging een beetje geworden om recensies af te kraken, maar je argumenten zijn alleen niet heel sterk.
waarschijnlijk heb je spel niet gespeeld of gezien dan weet je ook wel dat het spel geen 7 is maar goed.
avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6070 ) 20-10-2015 22:38
Quote:
[..]
waarschijnlijk heb je spel niet gespeeld of gezien dan weet je ook wel dat het spel geen 7 is maar goed.

Ooit gehoord van een mening?
avatar van Tamara
Tamara ( 757   1) 21-10-2015 13:35
Quote:
[..]
waarschijnlijk heb je spel niet gespeeld of gezien dan weet je ook wel dat het spel geen 7 is maar goed.

Ik vraag me serieus af of jij het spel wel hebt gespeeld...

Maar goed, weet je hoe Metacritic werkt? Het geeft een soort-van-gemiddelde van scores. Als een game een 60 op Metacritic heeft, betekent dit dat een deel van de recensenten de game lager dan een 6 heeft gegeven en een andere deel hoger dan een 6. Bij sommige games liggen de uitersten redelijk dicht bij elkaar, in andere gevallen zie je alles van een 2 tot aan een 9.

Denken dat alleen de mensen die het dichtst bij het gemiddelde liggen gelijk hebben, is idioot en oppervlakkig. Die scores worden namelijk allemaal vergezeld door argumenten en die argumenten, daar draait het uiteindelijk om. Welke argumenten er toedoen en welke niet, hangt vaak af van de lezer. Steam lijkt bijvoorbeeld vol te zitten met lui die helemaal flippen wanneer een game vaststaat op 30fps, maar er zijn nog veel meer spelers die er niets om geven zolang de game maar stabiel draait. Bij fightinggames zijn er ook verschillende perspectieven: sommige spelers willen toegankelijke games met veel content (zoals Saint Seiya hier), maar er zijn ook spelers die games prefereren die geschikt zijn voor competities.

Verschillende spelers, verschillende voorkeuren. Volwassen gamers snappen dat. Elitaire blagen zeiken over de "correctheid" van reviewcijfers alsof hun opgeblazen ego ervan afhangt.