Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Silent Hill: Homecoming (Xbox360)
71 100 1

Review Silent Hill: Homecoming (Xbox360)

Het survival horror genre heeft op de huidige generatie consoles nou niet bepaald een enorme hoeveelheid titels. Zelfs bij een spel als Dead Space kun je je afvragen of het wel echt survival horror is, of meer een action/adventure met wat gescripte schrikmomentjes. Voor veel fans was het dan ook uitkijken naar Silent Hill: Homecoming, het vijfde deel uit de serie.

Na Silent Hill 4: The Room, dat nogal afweek van de andere delen, is de serie wat meer terug naar zijn roots. Als de hoofdpersoon soldaat Alex Shepherd kom je van een oorlog terug naar de woonplaats waar je opgegroeid bent. Het dorpje Shepherd’s Glen ligt in de buurt van Silent Hill, en daarmee ben ik meteen klaar met het praten over de details van het verhaal. Het verhaal is namelijk een van de sterke punten van het spel. Silent Hill fans hoeven in ieder geval niet bang te zijn dat deze titel net zoveel afwijkt als The Room.



Hoewel je het verhaal maar gewoon zelf moet ontdekken, zijn er natuurlijk nog genoeg dingen om te bespreken. Hoofdzakelijk het survival horror gedeelte. In Homecoming ben je namelijk in tegenstelling tot de andere spellen geen zwakke hoofdpersoon die maar met geluk weg kan rennen of een klap uit kan delen met een schep. Alex Shepherd kan met gemak zijn vijanden kapot maken met messen, een koevoet of een stalen pijp, en een bijl. Elk van de melee wapens is wat sterker/zwakker en langzamer/sneller dan de ander, maar allemaal hebben ze combo’s om vrij veel schade uit te delen. Naast de combo aanvallen kun je ook nog vrij gemakkelijk de meeste vijanden ontwijken en daarna een counter aanval uitvoeren. Het kost misschien even om het allemaal onder de knie te krijgen, maar als je het eenmaal kan scheelt het je een hoop health drinks en medkits.

Naast de melee wapens heb je ook nog een pistool, een shotgun en een rifle. Hoewel je niet super veel ammo zult vinden voor deze wapens, vind je meestal wel genoeg om af en toe een wat sterkere vijand gewoon neer te kunnen schieten. Dit is beter dan moeilijk te moeten doen met hand tot hand gevechten. Dit gaat overigens wel een beetje ten koste van het survival aspect. Sommige levels hebben heel weinig health drinks en ammo, terwijl er oneindig veel vijanden rond kunnen lopen. De meeste andere levels zijn echter geheel lineair met meer dan genoeg save points en health om op je gemak er doorheen te spelen.



Toch is het nog steeds één van de meer sfeervolle spellen van deze tijd. Vijanden kunnen je nog steeds doodmaken als je niet oppast, en als er op één moment meer dan twee sterke vijanden zijn kun je soms beter wegrennen om te overleven. Daarnaast ziet het spel er best aardig uit. Soms heb je een soort oude-film-filter over het scherm, om het allemaal een wat ander gevoel te geven. De graphics zijn ook zeker niet slecht en de levels zijn artistiek heel goed gemaakt. Lege straten en vervallen gebouwen geven je een onveilig gevoel. Terwijl de “Otherworld”, de nachtmerrie wereld waar Alex soms in terecht komt, dit keer in real-time de echte wereld overneemt in tegenstelling tot in eerdere delen. Vooral het design van de monsters die je tegenkomt zijn een stuk creatiever dan in bijvoorbeeld Dead Space.

Daarnaast is het geluid één van de andere sterke punten van Homecoming. Soms hoor je in de verte iemand schreeuwen. Soms hoor je “iets” bewegen achter een muur, terwijl je weet dat je er heen moet. De geluidseffecten helpen je om in het spel te zitten en om je de hele tijd op je hoede te laten zijn. De muziek van Homecoming vult het allemaal perfect aan. Componist Akira Yamaoka heeft ook voor dit deel uit de Silent Hill reeks de muziek gemaakt, en je kunt merken dat hij een veteraan in zijn vakgebied is. Van begin tot eind helpt de muziek om een bepaalde sfeer te creëren met een mix van angst en melancholie.



Hoewel dit allemaal leuk en aardig is, is er helaas ook genoeg mis met Silent Hill: Homecoming. Vooral de keuze om het spel wat meer toegankelijk te maken voor nieuwe spelers (die tegenwoordig blijkbaar niks meer kunnen), merk je terug in de moeilijksgraad van de combat. Het is allemaal net iets te gemakkelijk om je een weg te banen door alle vijanden in het lineaire pad, gedurende 95% van het gehele spel. Het gevoel dat je de hele tijd op moet passen verdwijnt na misschien een paar uur, als je melee combat eenmaal onder de knie hebt. Dat je ook nog sterke vijanden met één shotgun schot kapot kunt krijgen, helpt je niet echt om bang voor ze te zijn.

Daarnaast is het spel nogal veel van hetzelfde. Er is wel wat variatie in level design, maar je doet in principe steeds hetzelfde: rondlopen, wat vijanden doodmaken, wat puzzels oplossen en dat was het wel. In zekere zin is het meer een adventure spel met wat vijanden, dan dat het echt als survival horror aanvoelt. Het verhaal zou veel goed kunnen maken, maar eerlijk gezegd kon het me niet echt zoveel boeien. Na een paar uur krijg je wel een goed idee wat er aan de hand is en de plottwists zullen je dan ook niet echt veel doen.



Conclusie
Is dit spel dus aan te raden voor de Budgetgamer? Nee. Misschien als je een fan van de serie bent, of een fan van het genre. Maar totdat het in de budgetbak ligt kun je het beter laten liggen. Het is niet heel lang, maar lang genoeg om er op uitgekeken te raken voor je op 2/3e bent. Bepaalde beslissingen in het spel leiden tot vijf verschillende eindes, maar je kunt het net zo goed één keer uitspelen en de andere eindes op YouTube kijken; het spel is niet boeiend genoeg om er vier keer doorheen te spelen. Al met al is het zeker geen slecht spel, maar ook niet echt bijster bijzonder om het aan te kunnen raden. Ga gewoon aan de slag met Resident Evil 5 en geef daar je geld aan uit. Niet echt een vergelijkbaar spel, maar dan heb je wel meer waar voor je geld.

Deze game is gereviewed door Maurice

 

Oordeel Silent Hill: Homecoming (Xbox360)

  • Graphics 80
  • Gameplay 70
  • Originality 65
  • Sound 90
  • Replay 65
  • Eindcijfer 71

Aantal keer bekeken: 9297 

Laagste prijzen voor Silent Hill: Homecoming (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 17-03-2009 20:17
Jammer, want Silent Hill vond ik altijd wel spannend. Met name deel 2 heeft me tijden bezig gehouden.
avatar van LittleBigMan
LittleBigMan ( 748 ) 17-03-2009 20:25
Persoonlijk vond ik 'm een 82 waard, heur.
avatar van J-Kwon
J-Kwon ( 419 ) 17-03-2009 23:16
Sorry, maar ik vind het echt een slechte review, leest totaal niet lekker weg of geeft ook maar enigszins het gevoel overtuigd te zijn van je mening. En euhm een 71 is geen aanrader? Een 7 is een dik cijfer, die spellen behoren te krijgen als ze goed zijn.

De review leest meer als een 5.

Krijgen we eindelijk een review van een spel die niet een maand of meer te laat is, krijg je dit..

Komop man, doe het niet of doe het allemaal goed. En waar is de scoring policy? Zo kan iedereen wel wat in het wilde weg wat over een spel blaten en er een losstandig cijfertje aan plakken zonder dat jullie als site iets (een doel) uitstralen en gemeenschappelijk in jullie mening overkomen als crew. Dit kan echt beter.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39435   3) 18-03-2009 07:11
Rol: Forum Moderator
Quote:
gemeenschappelijk in jullie mening overkomen als crew.

Maurice heeft toch die game gespeeld en er een review over geschreven? Hoezo moeten de meningen van onze hele crew dan overeenkomen? Ik haat misschien wel Survival Horror-games, dan kan ik toch niet de argumenten van Maurice gaan lopen ondersteunen?
In die situatie zou ik ze onderuit moeten halen!
avatar van Sc0pe
Sc0pe ( 479 ) 18-03-2009 08:09
Ben niet zo'n Silent Hill fan dus ik ga ook de review niet lezen :p Had ik net zo goed ook niks hoeven posten... mja
avatar van Nienna
Nienna ( 318   2) 18-03-2009 08:23
Je kunt altijd wel iets verbeteren aan een review. Het grootste verschil zit tussen wat je met de review en de cijfers zegt.

De review geeft een negatief beeld weer, terwijl de cijfers hoger zijn. Als je vindt dat er totaal geen replay waarde in zit, waardoor dan toch een 65?

Dit is trouwens het zesde deel (Silent Hill: Origins kwam na The Room) en ik zou ook vermelden dat er quicktime events inzitten.

Misschien hierna een review van Resident Evil 5?
Zou leuk zijn als er weer wat meer reviews te lezen zijn ^ ^
avatar van Wedlock
Wedlock ( 681 ) 18-03-2009 11:00
Goede review.

ik heb gisteren voor het eerst een Silent Hill spel gespeeld............ Silent Hill 4 !!

Silent Hill 4 is best wel creapy in het begin

>>Ga gewoon aan de slag met Resident Evil 5 en geef daar je geld aan uit.

Als dit nog slechter is dan RE5, dan houd ik het wel bij Silent Hill 4 haha
nee, gekkigheid, ik heb de demo niet van RE5 niet lang genoeg gespeeld om er echt een oordeel aan te geven... wat ik wel vond is dat de controls echt ruk waren.. op mijn 'nietzogrote' tv kon ik iig helemaal niet goed zien waar ik schoot.


Maybe haal ik de nieuwe Silent Hill wel alstie in de grabbelton ligt Eerst deel 4 uitspelen.
avatar van Sörskogen
Sörskogen ( 18 ) 18-03-2009 11:07
Belachelijk dat dit spel lagere cijfers scoort dan het overgewaardeerde Resident Evil 5. In tegen stelling tot dat spel is dit tenminste nog puur een Survival Horror game en moet je zuinig aan doen met je ammo en medkits om het tot een goed einde te brengen, voornamelijk als je op Hard speelt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend bij dit soort games. Een wereld van verschil met RE 5 waar je gewoon alles om je heen kunt neerknallen aangezien je toch genoeg ammo en guns hebt. De sfeer is beter (zombies in de zon? ohhh, eng hoor!) en de soundtrack is een meesterwerkje.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 18-03-2009 15:59
Ga hem zeker kopen, deel 1,2,3,4 helemaal uitgespeeld, freaky shit, maar Resident Evil blijft voor mij persoonlijk veel vetter qua gameplay want die kutstokken en messen en geouwehoer wapens van Silent Hill zijn eigenlijk soms niet te pruimen.

RE5 is tenminste lekker modern, lekker knallen, heb het zelf ook wel een beetje gehad met die zombies, 5 keer dezelfde game is ook niks, snap ook niet dat iedereen nu zo zevert over RE5 terwijl deel 4 ook al zo was en toen was iedereen lyrisch, lekker hypocriet allemaal.

Maarja, wil je echt een goeie survival horror game, koop dan lekker "Dead Space", zoveel schrikmomenten als daar inzitten....

Echte gamers spelen gewoon alles en zeveren niet zoveel...

ConAir - Spoiler verwijderd!
avatar van J-Kwon
J-Kwon ( 419 ) 18-03-2009 16:14
@ Bonecrusher bedankt voor de spoiler over het einde, nu schrik ik dus niet meer..

@Skull_Kid, je snapt me niet, zeg maar dat de crew naar een zelfde soort iets in games moeten zoeken. Eurogamer.net staat voor innovatieve, indie achtige games, Gamespot.com is meer van de graphics en design, Edge is meer van ontwerp en design, Gamer.nl voor vernieuwende verhaalachtige gameplay etc.

Budgetgaming zou bijv. value als hoogvaandel kunnen dragen? Nou zijn dit overdreven voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken, maar dit zou allemaal moeten blijken uit een scoringpolicy die jullie beleid zou moeten zijn, want wat is nou een 7? Waar letten jullie op?
avatar van DutchDemons
DutchDemons ( 269 ) 19-03-2009 07:34
eurogamer staat helemaal niet voor indie (achtige) games. ze geven gewoon vaak hoge cijfers aan indie games waarvan ze weten dat t EG publiek ze leuk vindt. ze geven net zo vaak crap reviews als alle andere sites.

En Gamespot is officieel niet meer te vertrouwen sinds hét incident met Jeff Gerstmann en eigenlijk kun je dat wel zeggen over alle grote sites die uiteindelijk behoren tot grote mediacorporaties die vaak eigenaar zijn van vele uitgevers.

OT: op zich een goede review. dwz, je legt duidelijk uit wat je wel en niet leuk vindt. Maar, het is ook duidelijk dat je geen echte fan bent van de reeks. Het verhaal is juist wat SH boeiend maakt, samen met het survival gedeelte. Heb dit deel zelf niet gespeeld, slechts deels bij een vriend, maar ik hoor overal dat het verhaal toch echt wel ok is.

En wat ik zelf niet eerlijk vind aan deze review is het feit dat je de gameplay herhalend noemt, terwijl je ook zegt dat het leveldesign wel goed is.

Quote:
Er is wel wat variatie in level design, maar je doet in principe steeds hetzelfde: rondlopen, wat vijanden doodmaken, wat puzzels oplossen en dat was het wel.

dat is bijna met elk spel wel zo; elke shooter is gebied inlopen, vijanden schieten,schakelaartje omhalen en weer doorlopen. dat is ook in elke SH zo, waarom dat nu dan tegen de game gebruiken?

Maar goed, al met al is een review een mening en op zich verwoord je die goed. Ben het zeker niet eens met de kritieken boven mij.
avatar van J-Kwon
J-Kwon ( 419 ) 20-03-2009 11:11
@ DutchDemons,

ik maak anders goed duidelijk dat ik overdrijf in mijn statements over waar een site voor staat. EG kijkt wel degelijk naar vernieuwing, naar wow-factor en beloond al snel puzzle-achtige en indie-achtige elementen in een spel (nou ben ik niet zeker of ik weet waar indie voor staat, maar ik dacht aan bijv. de kleinschalige projectjes uit de community)

Bovendien als EG hoge punten geeft aan spellen die dus niet alleen zij leuk vinden maar het publiek ook, dan hebben ze het goed voor mekaar, immers hebben ze dan een goede community achter zich weten te scharen die bij hun site past, en dat is main purpose toch?

Dat Gamespot biased is (weten we door dat incident) ben ik mee eens, 't ging me echter niet om de kwaliteit of betrouwbaarheid, maar dat het wel meer aanvoelt als een samenhangend geheel. Zij zullen een passievere game als MGS, AC en PoP hoger raten (wat ook zo is) dan een EG, vanwege de mooie graphics en design.

Hier op budgetgaming.nl, en ik moet zeggen nu ik het zo nallees was 't allemaal iets te harsh van me (was chagarijnig -> kut dag), maar het voelt hier niet aan als een samenhanged geheel, eerder als een verplichte kost die niks toevoegd aan het al bestaande arsenaal van reviews. Terwijl er zoveel potentie in zit.

Mja mss moet ik het gewoon nog wat meer tijd geven.

En nja dat jij Eurogamer.net crap reviews vind geven, dan verschillen onze meningen gewoon, ik denk dat jij naar andere dingen kijkt in een review dan ik, gezien jij deze hierboven wel goed vond.

Wel ode aan Maurice dat ie niks van het verhaal spoilt, dat is beter.
avatar van DutchDemons
DutchDemons ( 269 ) 20-03-2009 12:42
@J-Kwon

ik vatte het niet harsh op hoor. Ik zie alleen nergens een aanduiding van overdrijving aan jouw kant. Ik vind EG gewoon niet zo'n goede review site omdat ze de ene keer een argument gebruiken tegen een game, dan weer juist voor. Voorbeeld (ok, cliche voorbeeld) is de 4/10 review van mafia, terwijl de halve game-wereld deze game als een van de beste in zijn soort noemt.

Ook hun drang om anders te zijn komt vaak kinderlijk over. Per se een lager cijfer geven aan AAA games, om vervolgens een andere AAA game de hemel in te prijzen, met dezelfde manco's als de eerste. Ik bedoel maar.

Naja, ze hebben ook soms wel goeed reviews hoor. Maar ik vind hen niet anders dan de anderen, met net zoveel crap als hier.

Ik vind deze review niet goed, noch slecht. Kzeg alleen dat Maurice iig zn mening duidelijk geeft, maar wel erg duidelijk laat zien dat ie geen fan is van het genre, want sommige dingen 'snapt' hij niet.
avatar van J-Kwon
J-Kwon ( 419 ) 21-03-2009 19:00
Ik quote mezelf: "Nou zijn dit overdreven voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken", 2e reactie van mij hier.

Moah, dat is dan imo een bril die je hebt opgezet en maar moeilijk kan afzetten indien je een review van Eurogamer.net leest. Als je nou hun scores zou aanhalen kan ik je ergens nog begrijpen, die staan niet altijd goed in verhouding t.o.v. elkaar, maar geven wel goed the feeling weer die de review achterlaat.

Bijv. 50 cent een 7?! Uit de review blijkt echter dat 50 cent vermakelijk is voor een slechte titel een toch wel generic titel.

Die van Mafia is wel heel oud en cliché idd, dan pak ik gamer.nl -> SW:TFU 4/10.

Nja, zinloze discussie ik vind dat ze vaak sterke punten hebben t.o.v. andere sites en iets vaak doorhebben wat andere niet zien. Ze kijken dan ook juist wel goed door de hype heen van bepaalde games en zien of het terecht is of niet. Dus dat punt van jouw snap ik niet, noem eens een voorbeeld afgezien van Mafia dan.

Eurogamer.nl vind ik trouwens ook nice.

En ik heb het hier eigenlijk niet alleen over deze review, maar ook over de andere, maar met name over deze. Mja zoals ik zei, ik moet het mss nog wat meer tijd geven.
avatar van Maurice
Maurice ( 107 ) 25-03-2009 17:17
Hmm een beetje laat omdat ik niet doorhad dat de review op de site was gepost maar goed:

Wat nou precies een 7 is, dat is nogal een groot probleem bij reviews. Op een schaal van 10 zou je kunnen zeggen dat het ruim voldoende is, terwijl voor de meeste review sites geldt dat het meestal maar "meh" is.

Ik vond dit spel wel aardig, maar er was ook genoeg dat er mis aan was. Vooral omdat het verhaal het moet dragen, en het verhaal toch wel vrij doorzichtig is. Vooral vergeleken wat er nu op de markt is, is het geen spel om aan te raden voor mensen die niet zomaar alles kunnen kopen.

Om op wat puntjes terug te komen: de sfeer, de soundtrack en het artistic design van de levels was zeker wel goed en hielpen behoorlijk mee in de 7 range van de score. Dat het allemaal wat tegenviel qua verhaal, dat de combat het te makkelijk maakte om als echte survival horror te gelden en dat het (persoonlijk) niet echt uitnodigde om nog een keer door te spelen waren mijn grootste problemen met dit spel. Hoewel een deel van de sfeer wel wat teniet gedaan wordt wanneer dezelfde gameplay steeds herhaalt wordt. Er hoeven geen turret-schiet scenes in te zitten a la RE5, maar het verschil tussen een Half Life en een FEAR zit hem ook vooral in de variatie van gameplay door de levels heen. Dat miste hier, dus vandaar dat het niet echt een toptitel te noemen is.

Gezamelijk maakt dat nog geen SLECHT spel (5 of lager) maar ook niet echt een aanrader voor het brede publiek. Ik had de review vooral geschreven voor de mensen die fans van het genre zijn en het algemeen publiek. Vandaar dus de nadruk op de survival elementen die wat faalden naar mate je verder in het spel komt (in mijn ogen) en tegelijkertijd het algemene advies om te wachten tot hij wat goedkoper is.