Verhaal: Het metaal smeden als het heet is
Monteur Slippy Toad van het Star Fox Team heeft een oom genaamd Grippy. Grippy is actief in de mijnbouwindustrie om metaal te werven. De concurrentie is hier niet blij mee en stuurt robots op hem af om de boel te saboteren. Als speler word je aangesteld als hoofd beveiliging, met als doel Grippy's basissen te verdedigen over verschillende levels. Hoe meer robots je tijdens dit proces vernietigt, hoe meer metaal (punten) je verzamelt. Deze punten gebruik je vervolgens weer om upgrades en dergelijke te kopen. Je hoeft geen Star Foxkenner te zijn om erachter te komen dat het spel op wat dialoog van bekende personages na weinig raakvlakken heeft met de originele franchise. Gelukkig is er genoeg mechanische charme aanwezig om de afwezigheid van Fox op te vangen.
Het spel kent twee types robots: Combat Class en Chaos Class. Combat robots hebben maar een doel: het bereiken van je toren. Zodra een Combat robot je toren bereikt heeft, is het spel direct voorbij en zal je het level opnieuw moeten starten. De Chaos robots hebben een meer ondersteunende rol. Zo zijn er ventilatorrobots die je camera's omhoog blazen en tankrobots die camera's tijdelijk onschadelijk maken om de weg voor hun Combatbroeders vrij te maken.
Gameplay: Het leven van een bewakingsagent gaat niet over rozen
Het verhaal mag dan onbenullig zijn; de gameplay staat als een huis. Hier komt de kracht van de Wii U om de hoek kijken. De gamepad en TV werken namelijk uitstekend samen en zorgen voor een prima controlekamersimulatie. Op je TV heb je een overzicht van allerlei verschillende schermen. Ieder scherm stelt een ander camerastandpunt voor. Op je gamepad vind je een abstract getekend bovenaanzicht van je basis, met alle cameraposities in een beeld.
Tijdens het spelen kijk je veelvuldig heen en weer tussen beide schermen. De TV laat zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat in je basis, terwijl de gamepad zorgt voor overzicht en laat zien waar je aangevallen wordt. Ook gebruik je de gamepad om te wisselen tussen verschillende camera's. Het grote scherm in het midden van je TV-scherm dient namelijk voor het perspectief van je actieve camera: de camera die je op dat moment bestuurt. Waar in de meeste tower defence games alle units automatisch aanvallen en verdedigen, ben je bij Star Fox Guard aan je eigen schietbekwaamheid overgelaten om het robotgeweld buiten de deur te houden. Hoewel het wisselen tussen camera's met je vingers niet altijd helemaal soepel gaat, heeft de ontwikkelaar met 2x tappen een mooie oplossing gevonden die voor smartphonegebruikers intuïtief aan zal voelen.
Het spel draait vooral om actie/reactie. Het stuk strategie, wat in het genre vaak zwaarder benadrukt wordt, beperkt zich in dit spel tot het bepalen van je cameraposities en het toewijzen van aanwezige camera power-ups. Zo krijg je later in het spel speciale camera's die ijskogels schieten om vijanden tijdelijk te bevriezen, of een extra krachtig laserkanon dat opgeladen kan worden om met een grote explosie meerdere vijanden in een keer onschadelijk te maken. De positionering van de camera's doe je voorafgaand aan de start van een level, maar kun je ook nog tijdens het spelen zelf wisselen. Doordat het spel zelf al een prima opzetpositionering bepaalt, hoef je hier vaak niets of amper meer aan te doen. Je komt in veel levels al weg door enkel je camera power-ups te verdelen. Het doolhof kent meerdere ingangen en natuurlijk je toren waar je logischerwijs de camera's omheen zet. Strategisch gezien is het dus geen raketwetenschap om een solide verdediging op te stellen. Dit maakt de game echter wel weer goed in de overige gameplay. Het mikken en schieten werkt soepel en intuïtief. Zodra je weet hoe vaak een robot geschoten moet worden, kun je vaak al tijdens het schieten alvast de andere camera's in de gaten houden waar je aandacht daarna nodig is. Het resultaat is chaotisch, af en toe stressvol, maar levert erg grappige situaties op. Een rustig overzicht zoals in tower defence games als Kingdom Rush en Plants vs. Zombies hoef je dus niet te verwachten, maar het shooterelement geeft absoluut een nieuwe schwung aan het genre.
Presentatie: Mechanische eenden en slakken
Zoals veel Wii U games houdt ook Star Fox Guard de boel grappig en cartoony. Zo zijn de animaties van de robots erg tof gedaan. Wanneer je een robot op de camera 'betrapt', zie je ze direct schrikken en reageren door bijvoorbeeld snel weg te rennen. Dit zorgt voor humoristische taferelen en versterkt het gevoel dat je daadwerkelijk invloed uitoefent op de spelwereld.
De robots zelf variëren enorm in grafische stijl. Sommige zien er stoer en mechanisch uit, anderen weer enorm kinderachtig en vreemd. Zo heb je een mechanische eend die verliefd is op camera's en de eerste beste camera die hij tegenkomt meeneemt. Dit wordt gevisualiseerd door de kop van de eend vol in beeld te brengen en het camerabeeld helemaal vol te gooien met hartjes. Hoewel het in zijn dufheid nog best geinig is, ben ik persoonlijk meer fan van Pausemo, een tv-robot die zich aan je camera vastklampt en nepbeeldmateriaal laat zien.
De vijf verschillende planeten die het spel rijk is zien er allemaal redelijk gewoontjes uit en verschillen weinig van elkaar. Wel introduceert elke planeet iets nieuws om het spel lastiger te maken. Zo is er een planeet waarbij opwaaiend zand je zicht belemmert, en een planeet waar dichtgroeiende planten in de weg kunnen zitten. Soms zorgt het ervoor dat je gedwongen wordt je camera elders te positioneren, wat leuk is voor de afwisseling in gameplay. Visueel ziet het er echter niet top uit. Het is allemaal OK, maar verwacht geen visueel spektakel zoals bijvoorbeeld Donkey Kong Country: Tropical Freeze of Xenoblade Chronicles X.
Replay: Hide & Seek
Met 50 normale en 50 speciale missies heeft het spel genoeg content voor urenlang vermaak. De moeilijkheidsgraad van de normale levels ligt niet erg hoog, maar het is ook niet zo dat je blind elk level in een keer uitspeelt. Bovendien wordt het spel naarmate je levels uitspeelt een stuk leuker en uitdagender. Later in het spel worden bijvoorbeeld vijanden toegevoegd die sneller gaan rijden zodra je ze raakt of robots die een schild ophouden en meedraaien met de camera. Deze moet je verslaan door ze in de rug schieten met een tweede camera. Het wisselen tussen of verplaatsen van camera's kost weer tijd, waardoor je weer kwetsbaar bent voor aanvallen vanuit een andere hoek. Ook zijn er vijanden die over muren heen kunnen springen of klimmen, en vijanden die op camera of op je gamepad onzichtbaar zijn. Dit zorgt voor meer chaos en uitdaging en maakt de leercurve prettig. Je zult zien dat je met elke nieuwe poging een stap dichter bij de overwinning komt.
Waar voor de normale missies vaak eenzelfde soort tactiek leidt tot de overwinning, zijn de speciale missies andere koek. Zo zijn er missies waarbij je een beperkt aantal kogels hebt (wat best streng kan zijn: bij 2x missen kun je al een level falen) of waar je verschillende waves moet overleven. Camera's die tijdens een wave onschadelijk gemaakt worden, zullen in tegenstelling tot bij normale missies niet meer worden gerepareerd. Zo heb je steeds minder camera's tot je beschikking naarmate de missie vordert. Zowel deze speciale missies als de verschillende boss fights die het spel kent, bieden meer uitdaging en vereisen andere tactieken. Een welkome afwisseling.
Conclusie
Voor een spel van slechts €15 (€10 als je ook Star Fox Zero downloadt) heeft het spel meer dan genoeg content. De gameplay staat als een huis en biedt een prima wisselwerking tussen tactiek en actie/reactie. De verschillende camera upgrades, Chaos- en Combat robots bieden genoeg afwisseling zonder dat je overspoeld wordt met tientallen opties waarbij je de specifieke eigenschappen vergeet. De game is erg leuk om in je eentje te spelen, maar ook samen met iemand die naast je op de bank schreeuwt waar de robots binnendringen. Het enige waarin de game nog wat tekort schiet is in het online stuk. Per level kun je een 'squad' met robots opslaan. Via een editor bepaal je op basis van een beperkt aantal punten welke robots je waar vandaan laat komen en wanneer. Vervolgens upload je jouw squad zodat andere spelers deze kunnen inladen en zich er tegen verdedigen. Je kunt dus ook squads van tegenstanders uitdagen. Bij elke winst of verlies wordt je ranking aangepast. Door de beperkte opties van de editor (verwacht geen Mario Maker), zit er weinig verschil tussen levels van spelers en de offline levels. Een optie om je eigen doolhof/basis te ontwerpen zou niet misstaan. Het is maar te bezien hoeveel spelers deze game aan gaat trekken, vanuit de schaduw van Star Fox Zero. Dit zou jammer zijn, want deze game verdient een leuke ‘player base’ en een plekje in iedere Wii U-collectie.
Oordeel Star Fox: Guard (Code in a box) (Wiiu)
- Graphics 70
- Gameplay 80
- Originality 80
- Sound 75
- Replay 75
- Eindcijfer 76