Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
StarCraft II: Wings of Liberty (PC)
86 100 1

Review StarCraft II: Wings of Liberty (PC)

Omdat online matchmaking pas goed werkt na enkele weken en dat een groot deel van de spelerservaring zal bepalen, behandel ik hier alleen het singleplayer gedeelte van Starcraft 2: Wings of Liberty.



Ik ben geen Starcraft-fan. Zo, dat is eruit. Hoewel ik het vorige deel waardeerde voor wat het was, een competente RTS, was ik er niet zo lyrisch over als veel van mijn vrienden. Ook de multiplayer kon me niet bekoren, voornamelijk omdat ik er gewoonweg niet goed in was.

Toch wilde ik Starcraft 2 dolgraag recenseren. Blizzard had mijn hart gestolen met World of Warcraft en ik wilde zien of ze dat nog een keer waar konden maken. Of ze me deze keer wel konden overtuigen van de superioriteit van Starcraft. Nu, na het spelen van de singleplayer-campagne kan ik helaas mededelen dat ze dat niet gelukt is. Maar niet getreurd, want hoewel dit spel het in mijn ogen aflegt tegen modernere, innovatieve RTS-games als Company of Heroes en Total War, betreft het hier nog steeds een steengoede game met een verhaal dat zich onder de absolute toppers mag scharen.

Starcraft continued
Om dit verhaal te begrijpen is het wel van groot belang dat je de geschiedenis van Starcraft kent. Het spel zelf vat tijdens de installatie kort samen wat er vooraf allemaal gebeurd is, maar het loont ook zeker om ergens op het internet een samenvatting te lezen van de gebeurtenissen in het eerste deel.



In Starcraft 2: Wings of Liberty neem je de rol aan van de rebellenleider Jim Raynor. De keizer van de slechte Dominion, Mengsk, heeft je alles afgenomen. Je reputatie, je vriendin, je leven. Aan jou dus de taak om je strijdkrachten weer op orde te krijgen, je reputatie te herstellen en Mengsk een koekje van eigen deeg te geven. Om dit te doen reis je van planeet naar planeet, zoekende naar manieren om Mengsk lastig te vallen.

Hier blijft het echter niet bij. Langzaamaan leert Raynor dat er meer aan de hand is. Dat een millennia oude profetie op het punt staat om uit te komen. Het is aan hem en oude bekenden als Zeratul om te voorkomen dat deze gruwelijke profetie werkelijkheid wordt.

Er wordt deze keer een nieuwe manier gebruikt om het verhaal te vertellen. Na elke missie keer je terug naar het ruimtevaartuig van Jim Raynor. Hier kan je contact leggen met verschillende personages die hun mening zullen delen over wat er in de afgelopen missie gebeurd is. Dit is, mede door de fantastische voice-acting, een genot voor het oor, en het laat je beter kennis maken met de diverse hoofdpersonages.

Een piepklein stapje voorwaarts
Winnen doe je in dit spel door de bekende Starcraft-methode: bouw een basis, verzamel kristallen en gas, bouw daarmee je strijdmachten op en val aan. Deze magische formule is nauwelijks aangepast en ook meteen mijn grootste probleem dat ik heb met het spel. Doordat de spelersbasis van het oude Starcraft het niet zou waarderen als hun spel werd aangepast, heeft Blizzard ervoor gekozen om alles bij het oude te laten. Ben je goed in Starcraft, dan ben je goed in Starcraft 2.

Hoewel de kern van het spel niet is veranderd, is het hier en daar toch verrijkt met enkele noemenswaardige toevoegingen. Het belangrijkste is het upgradesysteem. Door missies te voltooien verzamel je wetenschapspunten en credits. Met credits kan je de eenheden die je hebt verbeteren, zodat ze tijdens alle opvolgende missies effectiever zullen zijn. Met wetenschapspunten is het ook mogelijk je strijdkrachten te versterken, bijvoorbeeld door bunkers steviger te maken. Ook kan je hier toegang krijgen tot volledig nieuwe gebouwen, zoals een vlammenwerpertoren.



Ten slotte is er de mogelijkheid om huurlingen te betalen om aan jouw zijde te vechten. Deze worden opgeroepen in een apart gebouw dat je bijna in elke missie standaard tot je beschikking hebt. Het mooie van deze huurlingen is dat ze bijna direct ter plaatse zijn en dat ze ook nog eens flink wat steviger zijn dan de standaard eenheden. Om te voorkomen dat spelers alleen nog van deze units gebruik zouden maken heeft elk van deze eenheden een afkoelingsperiode. Heb je eenmaal een eskader opgeroepen, dan ben je de volgende 5 minuten niet meer in staat dit te doen.

Genoeg variatie
De grootste overwinning heeft Blizzard dit keer geboekt op het diversifiëren van de missies. Ze variëren van het vernietigen van andermans basis tot het redden van kolonisten, van het zo snel mogelijk verzamelen van resources tot het stoppen van een treintransport. Ook wordt voor wat variatie gezorgd doordat bijvoorbeeld de dag/nacht-cyclus op enkele snel draaiende planeten van groot belang is of dat het hele level om de vijf minuten overstroomd wordt met lava. Dit zet je aan het denken en zorgt voor tijdsdruk, wat erg welkom is in de campagne. Ook voor die gamers die liever met de Protoss zouden spelen bevat het spel een aangename verrassing.

Door de diversiteit blijf je spelen. Je vraagt je af wat de makers nu weer voor geks verzonnen hebben om het volgende level bijzonder te maken. Ook omdat het verhaal, en met name de filmpjes tussendoor, wederom van enorm hoge kwaliteit zijn, is het bijna onmogelijk om het spel opzij te leggen.

Prijs
Als budgetgamer moet ik het toch even hebben over de prijs van Starcraft 2. De adviesprijs voor de PC-versie is 60 euro en dat is absoluut niet te rechtvaardigen. Het spel is niet completer dan andere spellen, je krijgt er niks meer voor dan wat je in andere games krijgt. Hier slaat Blizzard wat mij betreft de plank volledig mis.

Voor de lancering klaagden veel mensen over het feit dat je in dit tweede deel van Starcraft alleen met de Terrans (mensen) kon spelen en de uitbreidingen pas toegang bieden tot de andere twee rassen. Na me 18 uur te hebben vermaakt met de singleplayer maak ik me er geen zorgen meer over. Het is een prima product en als de volgende twee uitbreidingen van dezelfde kwaliteit zijn als deze, dan leg ik daar graag 30 euro voor neer.



Perfect voor de hardcore spelers
Hoewel ik de keuze van Blizzard begrijp, en ik denk dat dit voor hardcore RTS-spelers de ultieme game is, is het voor een gemiddelde speler als ik vooral een herhaling. Het spel weet zich op het gebied van gameplay alleen te onderscheiden van zijn voorganger door de verscheidenheid aan missies. Ook de toevoeging van de upgrades en mercenaries zijn niet bijzonder genoeg om je van je stoel te laten vallen.

Toch zorgt de afwerking, waar de makers inmiddels bekend om staan, voor een mooie spelervaring, zeker voor spelers die de klassieke RTS-games nog niet eerder meegemaakt hebben. Ik kan de singleplayer van Starcraft 2 ook aanraden aan spelers die het origineel leuk vonden en daar graag meer van zien. Want dat is precies wat je krijgt in Starcraft 2.

Deze game is gereviewed door Jaap Olsthoorn

 

Oordeel StarCraft II: Wings of Liberty (PC)

  • Graphics 85
  • Gameplay 90
  • Originality 70
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 86

Aantal keer bekeken: 13058 

Laagste prijzen voor StarCraft II: Wings of Liberty (PC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 01-08-2010 16:13
goede review, wel beetje subjectief..
Probeer je mening in het midden te houden en de game op feiten te beoordelen.. Verder leest het goed weg!
en over de game: ik heb m nu paar daagjes ik heb er alleen maar lof over.
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 01-08-2010 18:01
Een objectieve recensie bestaat niet. Anders is het een spelbeschrijving, die je ook prima op de site van Blizzard vinden kan. Bovendien kan je anders nooit een cijfer geven. Cijfers zijn altijd afhankelijk van of iemand het spel leuk vind of niet. Graphics en sound kan je nog redelijk objectief beoordelen door wat vergelijkingen te trekken met wat er al bestaat, maar als het op gameplay aankomt is dat altijd subjectief.

Op welk punt vind je dat ik mijn mening teveel door laat schemeren eigenlijk, ben wel benieuwd!
avatar van Ned Waccur
Ned Waccur ( 65 ) 01-08-2010 23:50
Hey Jaap, leuke review om te lezen maar ben het er niet geheel mee eens.

Je prijst de Total War en de Company of heroes series om hun innovativiteit maar die vind ik persoonlijk ver te zoeken bij de bovengenoemde spellen. Vooral de laatste edities waren erg teleurstellend. Daarentegen vind ik juist Starcraft veel innovatiever doordat Blizzard het verhaal een grotere rol laat spelen. Dit is vergeleken met andere RTS storylines bijna oscar waardig .
Ook de campaign van SC2 vind ik echt veel beter dan de bovengenoemde. Met name omdat je niet alleen rekening moet houden met je directe tegenstander maar ook met de omgeving.

Als je dan rekening houdt met het feit dat Blizzard ook nog te maken heeft met een grote groep hardcore fans en je je realiseert dat ze dus niet heel veel ruimte hadden om te innoveren ben ik echt blij verrast met het eindresultaat.

Maargoed deze meningsverschillen maakt het discussiëren over games zo leuk. En imo kan een recensie nooit te veel eigen mening bevatten dus keep up the good work !!!

avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 02-08-2010 10:38
Hoewel originaliteit zeker niet SC2 zijn sterkste punt is, haalt het wellicht onterecht het gemiddelde omlaag. Daarnaast is de replay value van SC2 erg hoog naar mijn mening, maar dit geldt natuurlijk niet voor mensen die niet van multiplayer houden.
avatar van Axagon
Axagon ( 7 ) 02-08-2010 12:40
ik snap niet dat je over de adviesprijs klaagt want op deze site staan al vele sites met een lager verkoopprijs.
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 02-08-2010 13:06
Dat klopt, maar kijk ook even naar Mafia 2 (PC). Die is al voor 33 te krijgen voor release met een adviesprijs van 50 euro. Hoewel we hier bij BG nooit het volle pond betalen, betalen we dus alsnog 12 euro meer voor SC2 dan voor elk willekeurig ander PC spel. (COD:MW2 uitgezonderd). Daarom klaag ik er over.

Over dat cijfer: ik neem geen gemiddeldes, mijn eindcijfer is gewoon wat ik ervan vond als geheel. De Singleplayer welteverstaan
avatar van Elconquistador
Elconquistador ( 2422 ) 02-08-2010 14:02
Quote:
Hoewel ik de keuze van Blizzard begrijp, en ik denk dat dit voor hardcore RTS spelers de ultieme game is, is het voor een gemiddelde speler als ik vooral een herhaling.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. SC1 was echt moeilijk, en zelfs op de normale stand haalde ik niet alle levels in 1 keer. SC2 is een stuk toegankelijker voor de gemiddelde gamer en veel beter opgebouwd. De cutscenes, rpg-elementen tussen de missies en geweldige voice-acting helpen het verhaal tot stand te brengen.

Ook zijn de challenges en achievements uitdagend genoeg om nog een keer alles over te doen om deze te halen..

Ik snap ook je opmerking over dat het aan zou voelen als een herhaling niet helemaal, zeker in de ze tijd met alle sequels en te veel FPS. Ik zat echt te wachten op deze game, juist om weer om mijn tanden in een echt goede RTS te zetten. En is deze opmerking nou echt nodig over een sequel, die 12 jaar later uitkomt? Als je het nu zegt over de nieuwste COD of NFS...

avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 02-08-2010 16:27
Quote:

Je prijst de Total War en de Company of heroes series om hun innovativiteit maar die vind ik persoonlijk ver te zoeken bij de bovengenoemde spellen. Vooral de laatste edities waren erg teleurstellend.


Als je nou alleen Total War aangreep om het er mee oneens te zijn had ik het door de vingers gezien maar company of heroes is 1 van de beste Rts ooit en met meer innovatie dan een rek vol andere spellen. Verder is daar maar 1 deel van uit gekomen tot nu en alleen 2 uibreidingen.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 05-08-2010 12:21
Ik denk dat een review een beoordeling is van content, stijl, mechanics (of alles naar behoren werkt) etc. Wat jij doet is in de ik persoon een review schrijven. Even als vb: Ik ben geen Starcraft-fan. Zo, dat is eruit. 'Hoewel ik het vorige deel waardeerde voor wat het was, een competente RTS, was ik er niet zo lyrisch over als veel van mijn vrienden. Ook de multiplayer kon me niet bekoren, voornamelijk omdat ik er gewoonweg niet goed in was.'
Niet zeggend dat het slecht is, in tegendeel, alleen vind ik (haha) het prettiger als je jezelf onafhankelijk opstelt bij het schrijven van een beoordeling.
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 06-08-2010 13:18
Ik wilde met die alinea duidelijk maken wat voor een speler men voor zich heeft. Als mijn recensie van Mechwarrior online komt.. ooit... dan zal ik ook zeker vermelden dat dit een van mijn favoriete series ooit is.

Het helpt je (hopelijk) met het begrijpen van de standpunten van de reviewer. Als jij Starcraft 1 namelijk het beste spel ever vond, dan is mijn beoordeling dus van minder belang. Vond jij het echter ook "gewoon goed", dan is mijn recensie waarschijnlijk beter om te lezen dan eentje van iemand die helemaal verliefd was op het vorige deel
avatar van Ned Waccur
Ned Waccur ( 65 ) 06-08-2010 22:43
Quote:
Ik denk dat een review een beoordeling is van content, stijl, mechanics (of alles naar behoren werkt) etc. Wat jij doet is in de ik persoon een review schrijven.

Naar mijn mening is de persoonlijke spelbeleving van de recensent één van de belangrijkste dingen in een review en het zorgt er juist voor dat het geen klinische spelomschrijving wordt.

avatar van The Chosen One
The Chosen One ( 736   2) 09-08-2010 12:22
Vind het maar een matige/slechte review.

Je kunt RTS games natuurlijk vergelijken maar SC is een "standaard" RTS en dat wilt het ook blijven juist. Alle nieuwe RTS gebruiken iets nieuws, geen basebuilding etc. Daarom juist is het volgens Blizzard weer origneel om dit te doen. Nou zal ik dat niet hetzelfde zeggen maar een game hoeft niet altijd compleet vernieuwd te worden. Evolutie i.p.v. revolutie kan ook geweldig zijn.

Je hebt buiten skirmisch, co-op, multiplayer en vele extra custom maps zoals racegames, sidescrollers en TD's. Waar skirmisch ook een singleplayer ervaring is.

Je hebt een lange campaign met grote herspeelbaarheid. Ik ga hem zeker al 2 keer spelen op hard/brutal. Dan heb je andere keuzes die je kunt maken etc. Achievements etc.

Misschien gewoon de verkeerde persoon of mindset om deze game te reviewen. Mij moet je ook geen sportgames laten reviewen.