Het ontbrak de huidige generatie consoles al een tijd aan een echte wintersportgame. Sowieso kan er tegenwoordig nog maar weinig extreem virtueel gesport worden. Het valt Ubisoft dan ook te prijzen dat zij met Steep weer eens de mogelijkheid voor een extreme wintersportvakantie bieden, waarin je niet alleen kunt snowboarden en skiën, maar ook kunt paragliden en met een wingsuit de berg kunt afrazen. Is deze wintergame dé game van het seizoen?
Zure appel
Steep zal voor weinig gamers liefde op het eerste gezicht zijn. Je wordt gedropt in een groot Alpengebied, en daar houdt de tutorial en het verhaal eigenlijk al op. Vervolgens is het aan jou om de verschillende bergen te verkennen en de races en opdrachten vrij te spelen. Dit is niet intuïtief, de overzichtskaart werkt superonhandig en je hebt zo’n groot scala aan prestatiemeters dat je door de bomen al snel het bos niet meer ziet. Dat is even slikken dus. Maar als je eenmaal van de schrik bekomen bent en je begint wat rond te struinen, dan openbaart Steep zich, en hoe!
Indruk op indruk
Steep brengt mogelijkheden voor ongekende ervaringen in zijn winterse berggebieden vol grafische pracht. Doordat de game vier sporten biedt die je kunt beoefenen op verschillende bergen, met elk hun eigen ‘feel’, kan het gebeuren dat je de ene keer een piste afracet vol stunthellingen, de andere keer heel voorzichtig de Matterhorn afdaalt in een dichte mist, dan weer rustig de zonsondergang tegemoet paraglide en uiteindelijk in je wingsuit zo ontzettend snel langs de bergrand schiet, dat je geen flauw benul hebt wat voor weer het überhaupt is. Elk van de ervaringen is op zijn eigen manier heel erg cool en Steep zit er vol van.
Stunten
Ook met de gameplay zit het wel goed. Ubisoft heeft zich met Steep vooral van het standaardstuntsysteem willen ontdoen dat we van veel games kennen. Het is nu zaak om niet alleen op de juiste knopjes te drukken, maar de stunt ook van tevoren goed te timen en op tijd klaar te maken voor de landing. Dit is allemaal goed gebalanceerd, waarbij een systeem op basis van g-krachten zorgt dat extreme stunts wel mogelijk, maar zeker niet te makkelijk zijn. Het is wel apart dat Ubisoft heeft gekozen om het grinden over rails of omgevallen bomen uit het spel te laten, want dit is zeker een klein gemis. Het paragliden en vliegen met je wingsuit is ook goed uitgewerkt, waarbij met name het snelheidsgevoel indrukwekkend te noemen is.
Kille kou
De variëteit aan sporten wordt gecombineerd met een verscheidenheid aan uitdagingen, waardoor je continue weer in nieuwe situaties terecht komt. Daarnaast kun je met je verrekijker op pad gaan om een steeds groter gebied aan indrukwekkende mogelijkheden te ontdekken, zonder enige laadtijden. Met veel aspecten van Steep zit het dus wel goed, maar het is zo jammer dat het ‘jasje’ van de game zo matig is. Door het gebrek aan overzicht en motiverende progressie, voelt de game eigenlijk altijd leeg of zelfs saai aan en dit wordt nog extra benadrukt door de zwakke soundtrack en weinig indrukwekkende geluidseffecten. Terwijl het spel je dus als het ware naar binnen trekt met zijn uitdagingen, duwt het je tegelijkertijd weer weg met zijn gebrek aan sfeer en richting. Hierdoor doen ook de online spelers, die regelmatig langs je heen scheren, nog het meest denken aan geesten in een ijzige spookstad.
Conclusie
Steep brengt een erg goede extreme wintersportervaring, met maar liefst vier goed uitgewerkte sporten, waarbij vooral het gevoel van snelheid en het stuntsysteem positief opvallen. Ook is de grafische pracht simpelweg fenomenaal en biedt de game een berg(gebied) aan afwisselende missies en mogelijkheden voor avontuur. Het is jammer dat dit allemaal wordt verpakt in een erg kil jasje en met enkele frustrerende aspecten, waardoor sfeer en aantrekkingskracht ontbreken. Al met al is Steep zeker aan te raden voor eenieder die zin heeft om zijn virtuele ski’s onder te binden deze Kerst, maar de game zal helaas niet als echte klassieker de boeken ingaan.
Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.
Oordeel Steep (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 85
- Originality 75
- Sound 60
- Replay 80
- Eindcijfer 80